GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Erland Cox »

Ja det hade varit kul att kunna göra ett snabbryck med den 142:an och få ut den.
Dragracing är ju bästa sättet att testa motorer och idéer på.
Först måste jag få ihop min PV men den har kommit till monteringsstadiet nu så det finns hopp.

Erland
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Har kapat isär gamla Bamazon toppen.
Bild

Bild
Jag gjorde totalt fem stycken i på 90talet funkade riktigt bra på den tiden. Tyvärr så sprack topparna efter ett par sesången i skogen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Kadett4wd »

hehe.. inte just nå nära alls till fjäderbruunen ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Erland Cox »

Det var inte långt till vattnet på avgas, var det där de sprack?
Fick du mer flöde med den insugningskanalen jämfört med en konventionell?
Fick du mer effekt?

Erland
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Det var aldrig några problem med avgaskanalen, trots att den höjdes och var ganska stor, där i mot ville inneradien spricka vid sidorna på insug . Topparna flödade aningen mer ca5% men gav mellan 10-15% mer effekt beroende på motor volym. Vad jag kom fram till var att man kunde ha extrem hög gashastighet. Vad jag mins så var det mycke testande innan vi fick till de.

// Göran
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av quattro »

Jag har sett att det börjar bli populärt att rakställa motorerna i 940:orna i skogen, för att kunna räta upp insugningsrör o spjällhus till en helt rak passage.
Med såna insugskanaler som du har - som väl är ett steg värre ändå jämfört med evontoppen - känns det som att du borde luta motorn åt motsatt håll jmfrt med original, annars blir det nog svårt att få till spjällhus, mm, utan att behöva kapa hål i huven. :hihi:

Har du/ni någon uppfattning på vad man vinner med en helt rak kanal ända ut förbi spjällhusen, jämfört med om det skulle vara en krök mellan topp o förgasare/spjällhus?
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Det fans planer på att sätta insprut på denna topp och det var meningen att det skulle bli hål i motorhuven men den blev skrot i bromsbänken efter att vevaxeln gått av. Det är bättre med en rak kanal, insugen typ Weber som finns passar bättre på 530 topparna än 531orna. Ska det bli bra så ska man lyfta upp kanalen (531) minst 10mm för att få ett bra inlopp med förgasarinsug, lyften går först neråt sen ändra riktning för att nästan gå lite uppför inte så optimalt. Man skulle även vinkla ner raka insug 5-10 grader för att det ska bli riktigt bra.
kickmaier
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jan 18, 2012 10:24 pm

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av kickmaier »

Erland Cox skrev:Kan du inte låna Kickmaiers radiestål? Han hade ju mer flöde än dig på en nästan original 531 med 46 ventil.
Din kanal och det stålet borde flöda långt över 300 CFM eller?
Givetvis med hans nya portning på korta radien men ni har väl inga hemligheter för varandra. :)

Erland
Vilken bra ide erland.Göran och jag har byggt motorer i många år så det blir många år tillsammans.Så en topp med våran erfarenhet så kommer den lätt att flöda över 300 cfm med 46 ventil.Jag har flödat 271 cfm med 46 ventil och mer kommer det att flöda.
Har folkrace portat en Volvo 631 topp med std ventil igår och fick bra flöde.Den flöda 236 cfm.Jag ser just nu bara på ett öga efter en olycka men synen kommer tillbaka.
Det går ju att få bra flöde i gamla Volvo toppar också med ett öga.

Topplocks Doctorn Henry Kickmaier
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Erland Cox »

Kollade i den här tråden efter att ha pratat med Göran i telefon idag.
Jag ringde honom för att se om han hade några bra tips för att få ordning på mina förgasare.
Han hade bromsat fina siffror på en 2,5 liters Volvo.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej göran skulle va kul at höra vad du grejar med nuförtiden?

börjar tror det är nått samband med bromsrekord i B20 och att det sitter en av dina toppar i motorerna här ? :wink:

mvh jens
Skriv svar