GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Jens Gustavsson »

berätta mer om bamazon motorn. vad har du för kam och vad är det för flöden och aria på toppen och är den svetsad mycket?
vad har du bromsat den till?
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Holmbergarn skrev:Vad är det för ventiler du använt till b20 toppen. Har problem att hitta fina ventiler till b20in.
Jag kan fixa ventiler om du är intreserad skick PM på vilka storlekar du är intrsead av.
Tommy jag ska för söka ta mig tid och såga gamla Bamazontoppen och lägga ut en bild på avgaskanalen i profil.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Tommy Luhr »

Har med stor sorg sölat bort tidningen som denna var med i.
Dock vet jag att jag tyckte toppen var ett mästerverk. Än idag tycker jag det då jag nu har ännu bättre koll på dessa.
Jag har provat att försöka komma till rätta med dessa, men del slutar med att dom blir vattenspridare eller att kammen inte går att snurra efter all bearbetning.
Den senaste toppen som verkligen håller måtten flödar 268-272 beroende på vilket humör den är på. Innerradien är stora problem på insug.
Avgas flödar min som bäst 193cfm på 16mm.
Vore hemskt kul om du hade några siffror på toppen som var lyft.
Hur tyckte du det fungerade?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Erland Cox »

Tommy! Tidningen finns att köpa från Wheels annars kan jag scanna in artikeln åt dig nästa gång jag hittar tidningen.

Erland
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Hittade en gammal bild på avgas kanalen de flödade inte så bra 175cfm vid 16mm gjordes alldeles för stora, kanalen höjdes 12mm i ute vid och ca 2mm i taket vid inneradien botten av kanalen var original vid inneradien. Funkade bra på 90talet roligt med lite nostalgi, ska som sagt såga toppen så ser man precis hur den byggdes.

Bild

Den nya toppen som användes i år går bra men inte till räkligt för alt jobb som är nerlagt, den senaste versionen flödar bara 255 cfm 16mm och har en aria på 1250 mm2 hade större kanal som flödade 270cfm( flödad med kpl insug)men fick inte den att ge någon effekt, håller på att testa ut en ny avgas kanal jag tror det är den som ställer till det. Ska ta tag i motorn nu i höst för att slippa stressen till våren som vanligt, kommer att visa vad som händer framöver.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Tommy Luhr »

Avgas är en svår nöt tyvärr. Men kan du inte göra som du gjorde på b20 toppen, fräsa in en kil i botten och sen försöka porta tillbaka arean övriga kanalen.
Jag har provat att svetsa och dola med avgas-innerradien. Dock tycker jag inte hjulet blir uppfunnet igen så det är stor risk att hela grundkonceptet på avgas är fiasko från början.
Kul med sådana här saker :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Så här ser den kanalen ut som jag testade höjd 6mm vid inneradien och 12mm där ute.

Bild

Kanalen är lite för liten 840mm2 i minsta arian och 970mm2 ute vid flänsen den flödar 185 cfm vid 16mm, jag tyckte de var värt att testa i bromsbänken, den varvar ut fint ock max effekt ligger strax under 8000rpm men den lämnar för lite hp.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Tommy Luhr »

Vilken motorvolym åker du på nu?
Hur många hästar är för lite?
Visst åker du med lustgaskamaxel?
Jag håller på med en 2,7liters underdel och gjort en topp med 50,5mm insug och 39mm avgas. Flyttade ventiler och toppen är flyttad.
Avgas flödar mer ju mer jag lyfter men jag kommer ju bara åka med 16mm.

När jag gjort avgas nu på min motor så har jag gått upp till där som den flödar mest på area.Och den blir inte stor.
Upplever att det är en hårfin gräns där det är lycka mot fiasko.

Jag gjorde som sagt en svetsad kanal med högre innerradie. 190cfm som mest på den med. Hur jag än förbannat gör så går det inte få kanalen att dra ur mer än runt 190cfm.
Kul med bilder. Det ser bra ut och du har lagt en del tid på att pyssla ser jag:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av MGP »

hur grymt som helst, och hvilken topp :shock:

Vil man förlora/tjäna nått på skapa en rund/sirkel kanal på avgas istället for en rektanguler/4 kant? man vil kansje förlora max flow pga mindre areor, men kansje få bättre gasshastighet? Bara en tanke, nånn som har provat?


hälsingar från norge
MG Performance
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Erland Cox »

Kan du inte låna Kickmaiers radiestål? Han hade ju mer flöde än dig på en nästan original 531 med 46 ventil.
Din kanal och det stålet borde flöda långt över 300 CFM eller?
Givetvis med hans nya portning på korta radien men ni har väl inga hemligheter för varandra. :)

Erland
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Erland vad menar du, jag förstår inte riktigt?
Det är på 2.5 liter
Toppen ska lämna ca 7-8% mer effekt.
Kamaxeln är på 290/16 in och 275/14 ut vid 1.27mm jag vet faktiskt inte om det behövs någon speciell kam närman inte ska ladda mer än ca 100-150 hp gas med tanke på det ökade cylindertrycket. När ska du testa 2.7an?
tosk skrev:hur grymt som helst, och hvilken topp :shock:

Vil man förlora/tjäna nått på skapa en rund/sirkel kanal på avgas istället for en rektanguler/4 kant? man vil kansje förlora max flow pga mindre areor, men kansje få bättre gasshastighet? Bara en tanke, nånn som har provat?


hälsingar från norge
Tack
Kul att några tycker de är fränt.
Jag har aldrig provat att göra rund kanal på avgas, men teoretiskt borde en rund kanal gå bättre med samma aria. Vad tror ni andra filare?

// Göran
Senast redigerad av Göran den fre okt 19, 2012 7:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Erland Cox »

Läs hans inlägg och det ska uppenbara sig för dig.
Om jag ska göra en rektangulär kanal större så tar jag aldrig i hörnen utan försöker istället göra den rundare.

Erland
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Har busat lite i Hermlen i dag, testade att fräsa ett förbränningsrum.


Bild

Detta kan man göra bland annat Jens.


// Göran
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av MGP »

å fan ja trodde va en gammal hand svarv du hadde kjöpt haha, d va d ju inte :D grymt förbränningsrum

Jag tror jag må testa detta med at flytta up avgas kanaenl och få dit et alu rör, gå ned 45grader in mot säte, så man får inner radie på 45 och inte 90 grader sväng :)
MG Performance
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av S Iwarson »

Vad är det egentligen som gör större innerradier på avgssidan flödesdestruktiva?
Någon som hunnit utvärdera det hela i bromsbänk både med och utan fungerande pulssystem?
Typ Header/extractor kontra verkningslös original avgaslimpa.

Med undertryck flödar det ju mest längs innerradien medan övertrycksevakuering i större grad nyttjar den yttre radien, därmed borde motorfunktionen avgöra hur kanalens utseende påverkar.
Skriv svar