GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
berätta mer om bamazon motorn. vad har du för kam och vad är det för flöden och aria på toppen och är den svetsad mycket?
vad har du bromsat den till?
vad har du bromsat den till?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 75
- Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
- Ort: Hovmantorp
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Jag kan fixa ventiler om du är intreserad skick PM på vilka storlekar du är intrsead av.Holmbergarn skrev:Vad är det för ventiler du använt till b20 toppen. Har problem att hitta fina ventiler till b20in.
Tommy jag ska för söka ta mig tid och såga gamla Bamazontoppen och lägga ut en bild på avgaskanalen i profil.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Har med stor sorg sölat bort tidningen som denna var med i.
Dock vet jag att jag tyckte toppen var ett mästerverk. Än idag tycker jag det då jag nu har ännu bättre koll på dessa.
Jag har provat att försöka komma till rätta med dessa, men del slutar med att dom blir vattenspridare eller att kammen inte går att snurra efter all bearbetning.
Den senaste toppen som verkligen håller måtten flödar 268-272 beroende på vilket humör den är på. Innerradien är stora problem på insug.
Avgas flödar min som bäst 193cfm på 16mm.
Vore hemskt kul om du hade några siffror på toppen som var lyft.
Hur tyckte du det fungerade?
Dock vet jag att jag tyckte toppen var ett mästerverk. Än idag tycker jag det då jag nu har ännu bättre koll på dessa.
Jag har provat att försöka komma till rätta med dessa, men del slutar med att dom blir vattenspridare eller att kammen inte går att snurra efter all bearbetning.
Den senaste toppen som verkligen håller måtten flödar 268-272 beroende på vilket humör den är på. Innerradien är stora problem på insug.
Avgas flödar min som bäst 193cfm på 16mm.
Vore hemskt kul om du hade några siffror på toppen som var lyft.
Hur tyckte du det fungerade?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Tommy! Tidningen finns att köpa från Wheels annars kan jag scanna in artikeln åt dig nästa gång jag hittar tidningen.
Erland
Erland
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 75
- Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
- Ort: Hovmantorp
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Hittade en gammal bild på avgas kanalen de flödade inte så bra 175cfm vid 16mm gjordes alldeles för stora, kanalen höjdes 12mm i ute vid och ca 2mm i taket vid inneradien botten av kanalen var original vid inneradien. Funkade bra på 90talet roligt med lite nostalgi, ska som sagt såga toppen så ser man precis hur den byggdes.
Den nya toppen som användes i år går bra men inte till räkligt för alt jobb som är nerlagt, den senaste versionen flödar bara 255 cfm 16mm och har en aria på 1250 mm2 hade större kanal som flödade 270cfm( flödad med kpl insug)men fick inte den att ge någon effekt, håller på att testa ut en ny avgas kanal jag tror det är den som ställer till det. Ska ta tag i motorn nu i höst för att slippa stressen till våren som vanligt, kommer att visa vad som händer framöver.
Den nya toppen som användes i år går bra men inte till räkligt för alt jobb som är nerlagt, den senaste versionen flödar bara 255 cfm 16mm och har en aria på 1250 mm2 hade större kanal som flödade 270cfm( flödad med kpl insug)men fick inte den att ge någon effekt, håller på att testa ut en ny avgas kanal jag tror det är den som ställer till det. Ska ta tag i motorn nu i höst för att slippa stressen till våren som vanligt, kommer att visa vad som händer framöver.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Avgas är en svår nöt tyvärr. Men kan du inte göra som du gjorde på b20 toppen, fräsa in en kil i botten och sen försöka porta tillbaka arean övriga kanalen.
Jag har provat att svetsa och dola med avgas-innerradien. Dock tycker jag inte hjulet blir uppfunnet igen så det är stor risk att hela grundkonceptet på avgas är fiasko från början.
Kul med sådana här saker
Jag har provat att svetsa och dola med avgas-innerradien. Dock tycker jag inte hjulet blir uppfunnet igen så det är stor risk att hela grundkonceptet på avgas är fiasko från början.
Kul med sådana här saker
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 75
- Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
- Ort: Hovmantorp
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Så här ser den kanalen ut som jag testade höjd 6mm vid inneradien och 12mm där ute.
Kanalen är lite för liten 840mm2 i minsta arian och 970mm2 ute vid flänsen den flödar 185 cfm vid 16mm, jag tyckte de var värt att testa i bromsbänken, den varvar ut fint ock max effekt ligger strax under 8000rpm men den lämnar för lite hp.
Kanalen är lite för liten 840mm2 i minsta arian och 970mm2 ute vid flänsen den flödar 185 cfm vid 16mm, jag tyckte de var värt att testa i bromsbänken, den varvar ut fint ock max effekt ligger strax under 8000rpm men den lämnar för lite hp.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Vilken motorvolym åker du på nu?
Hur många hästar är för lite?
Visst åker du med lustgaskamaxel?
Jag håller på med en 2,7liters underdel och gjort en topp med 50,5mm insug och 39mm avgas. Flyttade ventiler och toppen är flyttad.
Avgas flödar mer ju mer jag lyfter men jag kommer ju bara åka med 16mm.
När jag gjort avgas nu på min motor så har jag gått upp till där som den flödar mest på area.Och den blir inte stor.
Upplever att det är en hårfin gräns där det är lycka mot fiasko.
Jag gjorde som sagt en svetsad kanal med högre innerradie. 190cfm som mest på den med. Hur jag än förbannat gör så går det inte få kanalen att dra ur mer än runt 190cfm.
Kul med bilder. Det ser bra ut och du har lagt en del tid på att pyssla ser jag:)
Hur många hästar är för lite?
Visst åker du med lustgaskamaxel?
Jag håller på med en 2,7liters underdel och gjort en topp med 50,5mm insug och 39mm avgas. Flyttade ventiler och toppen är flyttad.
Avgas flödar mer ju mer jag lyfter men jag kommer ju bara åka med 16mm.
När jag gjort avgas nu på min motor så har jag gått upp till där som den flödar mest på area.Och den blir inte stor.
Upplever att det är en hårfin gräns där det är lycka mot fiasko.
Jag gjorde som sagt en svetsad kanal med högre innerradie. 190cfm som mest på den med. Hur jag än förbannat gör så går det inte få kanalen att dra ur mer än runt 190cfm.
Kul med bilder. Det ser bra ut och du har lagt en del tid på att pyssla ser jag:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
hur grymt som helst, och hvilken topp
Vil man förlora/tjäna nått på skapa en rund/sirkel kanal på avgas istället for en rektanguler/4 kant? man vil kansje förlora max flow pga mindre areor, men kansje få bättre gasshastighet? Bara en tanke, nånn som har provat?
hälsingar från norge
Vil man förlora/tjäna nått på skapa en rund/sirkel kanal på avgas istället for en rektanguler/4 kant? man vil kansje förlora max flow pga mindre areor, men kansje få bättre gasshastighet? Bara en tanke, nånn som har provat?
hälsingar från norge
MG Performance
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Kan du inte låna Kickmaiers radiestål? Han hade ju mer flöde än dig på en nästan original 531 med 46 ventil.
Din kanal och det stålet borde flöda långt över 300 CFM eller?
Givetvis med hans nya portning på korta radien men ni har väl inga hemligheter för varandra.
Erland
Din kanal och det stålet borde flöda långt över 300 CFM eller?
Givetvis med hans nya portning på korta radien men ni har väl inga hemligheter för varandra.
Erland
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 75
- Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
- Ort: Hovmantorp
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Erland vad menar du, jag förstår inte riktigt?
Det är på 2.5 liter
Toppen ska lämna ca 7-8% mer effekt.
Kamaxeln är på 290/16 in och 275/14 ut vid 1.27mm jag vet faktiskt inte om det behövs någon speciell kam närman inte ska ladda mer än ca 100-150 hp gas med tanke på det ökade cylindertrycket. När ska du testa 2.7an?
Kul att några tycker de är fränt.
Jag har aldrig provat att göra rund kanal på avgas, men teoretiskt borde en rund kanal gå bättre med samma aria. Vad tror ni andra filare?
// Göran
Det är på 2.5 liter
Toppen ska lämna ca 7-8% mer effekt.
Kamaxeln är på 290/16 in och 275/14 ut vid 1.27mm jag vet faktiskt inte om det behövs någon speciell kam närman inte ska ladda mer än ca 100-150 hp gas med tanke på det ökade cylindertrycket. När ska du testa 2.7an?
Tacktosk skrev:hur grymt som helst, och hvilken topp
Vil man förlora/tjäna nått på skapa en rund/sirkel kanal på avgas istället for en rektanguler/4 kant? man vil kansje förlora max flow pga mindre areor, men kansje få bättre gasshastighet? Bara en tanke, nånn som har provat?
hälsingar från norge
Kul att några tycker de är fränt.
Jag har aldrig provat att göra rund kanal på avgas, men teoretiskt borde en rund kanal gå bättre med samma aria. Vad tror ni andra filare?
// Göran
Senast redigerad av Göran den fre okt 19, 2012 7:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Läs hans inlägg och det ska uppenbara sig för dig.
Om jag ska göra en rektangulär kanal större så tar jag aldrig i hörnen utan försöker istället göra den rundare.
Erland
Om jag ska göra en rektangulär kanal större så tar jag aldrig i hörnen utan försöker istället göra den rundare.
Erland
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 75
- Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
- Ort: Hovmantorp
- Kontakt:
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Har busat lite i Hermlen i dag, testade att fräsa ett förbränningsrum.
Detta kan man göra bland annat Jens.
// Göran
Detta kan man göra bland annat Jens.
// Göran
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
å fan ja trodde va en gammal hand svarv du hadde kjöpt haha, d va d ju inte grymt förbränningsrum
Jag tror jag må testa detta med at flytta up avgas kanaenl och få dit et alu rör, gå ned 45grader in mot säte, så man får inner radie på 45 och inte 90 grader sväng
Jag tror jag må testa detta med at flytta up avgas kanaenl och få dit et alu rör, gå ned 45grader in mot säte, så man får inner radie på 45 och inte 90 grader sväng
MG Performance
Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)
Vad är det egentligen som gör större innerradier på avgssidan flödesdestruktiva?
Någon som hunnit utvärdera det hela i bromsbänk både med och utan fungerande pulssystem?
Typ Header/extractor kontra verkningslös original avgaslimpa.
Med undertryck flödar det ju mest längs innerradien medan övertrycksevakuering i större grad nyttjar den yttre radien, därmed borde motorfunktionen avgöra hur kanalens utseende påverkar.
Någon som hunnit utvärdera det hela i bromsbänk både med och utan fungerande pulssystem?
Typ Header/extractor kontra verkningslös original avgaslimpa.
Med undertryck flödar det ju mest längs innerradien medan övertrycksevakuering i större grad nyttjar den yttre radien, därmed borde motorfunktionen avgöra hur kanalens utseende påverkar.