GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror super flow har 4.5" eller 5" runt hål under plattan och jag 4" så det kan va nått där som diffar? men som jag sagt jag bryr mig inte om nån cfm hit eller dit den repeterar väldigt exakt och jag mäter HK nu framför allt inte cfm. jag hinner inte med allt så jag koncentrerar mig på det som ger mig mest. som jag brukar säga på skämt här i verkstan så ska jag ta och titta på det nån dag då jag har lite att göra.
missförstå mig inte flödes bänken används flera gånger i veckan men fokus ligger inte där.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Erland Cox »

Tycker du då inte att det är konstigt att folk som inte fokuserar på saker tycker att dom har bättre koll än såna som fokuserar på saker?

Erland
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Erland!
Du får ändra till 2,12 kvadrattum i ditt räkne exempel för de är vad Average_CSA är, de är bra att ifrågasätta men man MÅSTE tänka efter i bland!! Nog för att min bänk inte stämmer till 100% men toppen flödar mer än 234 cfm.
// Göran
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Erland Cox »

2.12 kvadrattum är 41.72 mm. Med det under ventilen så kommer jag i bästa fall upp i 235 CFM vid 16mm.

FPS = ( Flow_CFM * 2.4 ) / Average_CSA 255 X 2.4 / 2.12 = 288,7

Ja det är möjligt beroende på hur lång strypningen är och var den sitter men med 42mm i average brukar jag hamna runt 240 CFM med 48mm:s ventil.
Varför vill du köra så höga hastigheter? Hur många CFM utnyttjar du om du räknar på motorns effekt?

Erland
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Har nu äntligen hunnit bromsa B230 motorn som blivit hängande i bromsbänken pga. mycket annat arbete.
Det är den tredje turbo motorn som körs i verkstan, och jag måste erkänna att det är fränt rätt det inte är någon värsting. Jag får återkomma med spec om någon är intresserad jag vet att den är bygd någonstans runt 2003 och uppdateras nu till Etanol och ett Nira i3+ sprut, lämnar bra med effekt.

Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Erland Cox »

Hej Göran! Blir det någon racing med Bamazonen till nästa år? Hade varit kul att få se den och Stefans Amazon ute.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej kul att se att du bromsar turbo nu också :thumbright:


vad är det för koncept på den ungefär, vi vill gärna veta mer :thumbright:

vi har bromsat B230 turbo i sävar ett par dagar också (rogers snik... i dyno avdelningen)

jag ska ringa dig nån dag har en del B20 topp funderingar.

mvh jens
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Vist ska vi åka Bamazon i sommar, det tänkt så, den nya blocket ska borras snart efter att det härdat färdigt, toppen har på börjats jag var inte nöjd med vad den presterade. Jag vet inte hur långt de har kommit på Stefans bil, det skulle var roligt om vi kunde köra båda bilarna.
Angående B230an
Topp 531, 46-40 ventiler
Det ska vara en Parner kam 290 duration 117 nockvinkel 12.4 lyft IN/EX .
Underdelen har Venolia kolvar och H-profilstakar och standardvev
Turbon är en Garrett kompressorhuset är märkt AIR.72 ingången är 64mm och obearbetad, om någon vet vad det är för något så skulle jag var tacksam att veta var gränsen är för laddtryck och mögligt effektuttag .
Motorn verkar lågkompad har bar 8kg på kompmätaren (7.5:1?)
Grenröret ser ut som ett vanligt turborör gör till Volvo och har en utv. Diameter på 44.5mm
Jag följer alla dyno trådar så jag har koll på vad som händer
Har ritat förbrännings rum i dag till en 631 topp som ska fräsas i kväll trevligt pyssel de med.
// Göran
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Jens Gustavsson »

loggar du avgastrycket före turbinen?

bara att ringa, jag kanske hjälpa till med lite turbo tuning tipps?

låter låg kompan? hur står kamaxeln?
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Jag loggade inte mottrycket måste skaffa fler givare.
Kammen står symetriskt men skulle ställas fram 5-6 grader.
När man får in ett sånt här jobb där ingen vet vad som är vad så är det svårt att få till det först gången .
Vi körde aldrig färdigt motorn bränsle systemet räckte inte till, ägaren ska fixa till lite saker i vinter sen blir det en runda till i bänken bla. Kraftigare tändsystem, flytta spridare och fixa till kompet etc.
Kan behöva lite tips framöver Jens när det gäller turbo tuning man vet aldrig vad som är på gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan du inte logga med laddtrycks givaren till bänken? laddtrycket syns väll i insprutningens logg?

vad blev det preliminära siffrorna?

jag säger inte att jag kan nått bättre än du vad gällande dessa B230 turbo motorer göran (du har ju bra koll på det mesta har jag märkt :thumbright: ) men jag har iallafall jobbat med dem rätt mycket.

det är känsliga motorer som i bland inte beter sig som en 16v turbo motor...
sen vad gällande kamaxeln så ställ insuget på ca 107 grader eller ca 10 grader advans så kommer det tillbaka lite dynamisk kompa. med en rätt snäll kam så kan det faktiskt fungera rätt bra med låg kompa även om det givetvis vore bättre med lite mer om ni ska köra på E85?

turbon har altså 64mm inlopp hur stor är den ut mot avgasröret? tvin entry avgashus och puls splittat grenrör? är det en GT 42 elelr nått sånt skapligt modärnt eller är det nån gammal grej tro?

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Erland Cox »

Om du betongar blocket på din motor så tänk på att göra det med överfall och motorfästen monterade och dragna.
Dra sen dit toppen med moment och låt betongen härda.

Är det ett vettigt twin entry grenrör på den motorn så finns det mycket att tjäna på att förpassa den kammen till skrotbingen.
Motorn vaknar betydligt tidigare och går bättre med mindre lobseparation.
Den kammen passar om man har för liten turbo och laddar mycket med högt mottryck.

Jag köpte den 142:a 68 som var till salu här på forumet så länge så jag ska också ha ihop en Volvo dragracer.
Det blir en B20 sugis till att börja med men det är ju lätt att byta till nåt annat om lusten faller på.
Hade varit kul med lite Volvo race. Kör du nån streetracing med Bamazonen eller det är bara bana?

Erland
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Jag vet inte vad det är för typa av kollektor eller in gång i avgashuset får återkomma om det , jag tror som du är inne på Jens att det är ingen direkt harmoni i bitarna, vet dom hade jätte problem med containern innan dom fick den att gå. Sen tro jag som Erland är inne på att man skulle köra mindre nockvinkel på kammen 106? på en sådan stor turbo, (de är någon typ lastbils eller dumpers turbo skulle jag tro motorn är bygd då dessa var vanliga i början av 2000 talet) en sak är säker man får mycket mer hp/kr i dag än för tio- femton år sedan de har du visat i dina väl utförda tester Jens.
Jag har inte motorfästena där de sitter så långt ner så de har nog ingen betydelse på en Volvo på V8 kanske det är mer befogat jag har inte koll på hur de ser ut men man ska ha så mycket monterat som möjligt när man gjuter och framföralt rätt moment på bultarna.
Erland det vore jätte roligt om du fick ihop en bil att köra med, så vi kunde träffas köra och prata skit i vekliga livet. Ska försöka köra uppåt landet i sommar om det finns ekonomi till de hade vari kul att träffa Sävar Gänget någon stans också! Har aldrig funderat på att köra street racing finns det pengar i det eller är det äran som är priset,(är nog lite för gammal för att köra illegalt) så det blir mest bana.
Lite siffror på 230an
RPM Ladd NM HP
4000 0,7 378 215
4500 0.8 398 250
5000 1,0 432 302
5500 1,2 467 359
6000 1.5 504 423 Här börjar pumparna ge upp
6500 1.8 526 478 Här är det lambda 0,95 och riktigt kritiskt
Här får man en uppfattning om karaktären på motorn.
// Göran
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ser ut som om det är nått stort fel med westgaten? det ska ju va fullt laddtryck vid 4500-5000rpm iallafall ser ut som om det ökar hela tiden upp mot max varv?

vad ska ägaren ha motorn till och hur mycket effekt vill han ha?

vad är den av för typ? och vad är det för fjädre i den?

sen ser man att det är nått som inte lirar det borde bli mer effekt men kompan är låg och kamaxeln är ingen höjdare heller om bara turbon ger låga avgastryck (minst 0.3bar lägre än laddtryck måste men ha på dessa motorer om det ska bli effekt). men börja med att mäta avgas tryck. och har du provtryck den?

hur set tänd kurvan ut ungefär?

vad är max varv och vad begränsar det?

men den motorn är ned lyft från bänken nu eller?

mvh jens
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: GÖRANS MOTORTEKNIK (Bamazonen)

Inlägg av Göran »

Motorn är ner nr monterad, ägaren ska fixa själv i vinter. Vi ska ta med oss av de råd som vi fått till nästa gång.

// Göran
Skriv svar