NTCRS - 940 turbo + hus och verkstadsrenovering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Snart klar inför 2015

Inlägg av mickeidiket »

Ser väldigt bra ut. :)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Snart klar inför 2015

Inlägg av NTCRS1 »

mickeidiket skrev:Ser väldigt bra ut. :)
Tack :)

Har lite problem..

1. Trycker ur sig vatten ur expansionskärlet (med öppet kärl).
Hade endast igång bilen i 2-3 minuter, tempen enligt sprutet låg på 80 grader och då bubbla det till som fan ur kärlet. Trodde att det varit en luftficka elr nåt, så jag hällde på vatten och startade igen, men blev likadant igen trots att tempen inte är överdrivet hög. Ska den klara att inte trycka ur med öppen kork eller ska jag prova att stänga?

Har alukylare, ny termostat och det mesta ska va riktigt, funkade sist..

2. Testade att lufta bromsar idag. Vänster fram och kopplingen funkade fint nästan direkt, men till höger fram- och båda bakhjulen kommer varken olja eller luft. Ska prova lite igen, men kanske nån som har nån aning om det är helt felkopplat? Kan ta bild imån..

3. Oljelampan lyser! Har en oljekylare som är ca 200x100 och sammanlagt 2m slang, och nu har jag hällt på ca 6 liter. Har olja i alla ändar när man lossar och kikar, så den pumpar ju runt iaf. Men den låter som att den tickar lite för mkt (dock tomgång på ca 1100 + allt stumt som skramlar så svårt att höra också).
Provade att dra ut kabeln till oljetrycksgivaren i blocket och då slocknade den ju som sagt, så då är min gissning antingen att givaren är kass eller att motorn inte får upp rätt oljetryck. Hade isär oljepumpen innan montering, allt såg redigt ut så gissar iaf på att den är OK, men man vet ju aldrig.

Imån ska jag prova med en ny givare och se om det blir annorlunda, vad gör man annars? Lyfter ur motorn igen och skruva ner?

:twisted:
kymi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: ons apr 08, 2009 11:48 pm
Ort: Kristianstad

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Snart klar inför 2015

Inlägg av kymi »

Fasen vad tjusigt det blir :-) Finns inget vackrare än nylackat.Hur mycket färg gick det åt till hela bilen?Funderar (behövs verkligen) på en racelack till min..
Lycka till med räcern.
Andreas Nilsson
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Snart klar inför 2015

Inlägg av NTCRS1 »

kymi skrev:Fasen vad tjusigt det blir :-) Finns inget vackrare än nylackat.Hur mycket färg gick det åt till hela bilen?Funderar (behövs verkligen) på en racelack till min..
Lycka till med räcern.
Tack så mycket :) Ja det blev ändå hyffsat för att va första gången jag lackar själv.

Det gick åt ca 5-6 liter tror jag. Men då hade jag färgen ganska tjock och blåste allt två lager.
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Problem med lufta bromsar & oljetry

Inlägg av NTCRS1 »

Hej, så här har jag kopplat bromsrören:

Bild

Kan man ha det så??

Broms vänster fram är kopplat till uttaget "framför" det här hålet. Vänster fram och kopplingen blev luftade på första försöket.

Bild

Lossar man lite på nipplarna så fuktar det olja, så det har ju kommit så långt iaf.

Ska prova imån när jag har lite assistans att trycka in olja i oken med hjälp av en oljekanna + slang, fåse om det hjälper.

______________________________________________


Har fortfarande inte provat med nya oljetrycksgivaren, ska göra det imorgon och se om instrumentpanelen säger att jag har oljetryck eller inte.

Nåt annat tips på hur man kan kolla upp att utan att riva ur motorn? :p
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Problem med lufta bromsar & oljetry

Inlägg av mickeidiket »

Du har ingen sug som man kopplar på tryckluften och suger fram olja?
Jag hade problem att få ut olja till oken bak när jag gjorde på gammal vanliga sättet, så lånade
hem en sug oh då kom det olja efter ett bra tag.. :)
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Problem med lufta bromsar & oljetry

Inlägg av lindggren »

Nu vet inte ja, men tycker detta ser fel ut. Vet inte hur den "extra" saken gör för nått. Men du har kopplat bak och höger fram in på samma anslutning/fördelning. Och jag tror de blir fel där.

När jag kopplade bort abs'en på min. kollade jag vart jag skulle dra rören åt. Och den bakre drog jag direkt till bak oken. Och den främre till ett T-kors som går till fram oken.


Mvh/Lindggren
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Problem med lufta bromsar & oljetry

Inlägg av NTCRS1 »

mickeidiket skrev:Du har ingen sug som man kopplar på tryckluften och suger fram olja?
Jag hade problem att få ut olja till oken bak när jag gjorde på gammal vanliga sättet, så lånade
hem en sug oh då kom det olja efter ett bra tag.. :)
Det var felkopplat, så när jag gjorde om det gick det att lufta direkt :)
lindggren skrev:Nu vet inte ja, men tycker detta ser fel ut. Vet inte hur den "extra" saken gör för nått. Men du har kopplat bak och höger fram in på samma anslutning/fördelning. Och jag tror de blir fel där.

När jag kopplade bort abs'en på min. kollade jag vart jag skulle dra rören åt. Och den bakre drog jag direkt till bak oken. Och den främre till ett T-kors som går till fram oken.


Mvh/Lindggren
Hej, ja precis det var ju helt fel, hade helt enkelt inte kollat på varken pilar eller tänkt efter. Bakbromsarna är ju ihopkopplade original under bilen, så satte dem i ena gängan på cylindern, och ett T-kors till frambromsarna på den andra gängan, sen funkade det fint!

:)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av NTCRS1 »

Bromsarna är som sagt fixade, och så bytte jag oljetrycksgivaren, och efter det är lampan tänd på tändningsläget, sen släcks den när motorn är igång, så då borde det ju va oljetryck, dock så finns det ändå ett tickande ljud ifrån motorn. Såg även att dumparna öppnar och stänger lite olika, så när en polare ska se över ena mappen nu i dagarna så ska jag försöka ställa tomgång och dumparna lite bättre.

Är även helt klar med eldragning och tillsnyggning, en polare satte i vindrutan och bakrutan i helgen också, så i eftermiddag blir det nog att rulla ut härket och spola av den en snabbis.

Ska även bygga en ny värmeplåt som ska sitta runt utblåset, och en ny övre kylarplåt i alu.

Imån kommer det nog några bilder!
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av NTCRS1 »

Blev lite mysmek igårkväll. Höjde den ungefär 2 cm fram, monterade dörrsidor fram, smidde till en värmeplåt till utblåset i 2mm alu, klistrade på lite värmematta på hjulhuset på den varma sidan, avslutade med att backa ut och tvätta av den lite lätt.

Här kommer lite bilder:

Första gången jag tvättar en bil vars lack är len :hihi:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Buren, ska dutta på lite svart färg på vissa ställen då maskeringen kröp iväg under lackering.
Fattas även några meter burstopping inför besiktning.


En polare ska hjälpa mig att se över mappen lite nu nån dag. Blir ytterliga en besiktningsmapp med 13c turbo och E85.

Resten av veckan blir det att hålla på med tjejens bil. Bakaxelmek, bygga nytt avgassystem och rostlaga och måla lite :thumbright:
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av NTCRS1 »

Jahapp har varit en dryg helg. Motorn gav upp i torsdags när vi mappade. Noll oljetryck = vevlagerras + lite annat + att den gick utan olja innan den dog.

Hur känsligt är det med toppen tror ni? Blir dem skeva? Hade varit gott att kunna använda den då den är rätt påkostad.

Hursomhelst, var iväg och köpte en donatorbil igår och lyfte ur motorn när vi kom hem. Idag har jag rensat motorn och ska beställa lager och renoveringssats m.m..

I helgen blev det även drivaxelbyte, avgassystembygge och lite toning av rutor på tjejens bil :)

Här kommer lite bilder:

Så här såg vevlagerna ut
Bild

Så här såg kolvarna ut, är dem förbrukade elr? Alla oljeringar är intakta.
Bild

Så här såg stakarna ut, vilket var skönt, räcker att byta lager
Bild

Kamremmen sa upp sig
Bild

Surblocket
Bild

Bara att börja lossa på nästa
Bild

Och allt såg fint ut, Rensat idag, börja rengöra och göra fint imån tänkte jag.
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorras, bygger ny

Inlägg av david945 »

Hittat anledningen till oljetrycket? Hur såg oljepumpen ut?
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorras, bygger ny

Inlägg av NTCRS1 »

david945 skrev:Hittat anledningen till oljetrycket? Hur såg oljepumpen ut?
Fel oring på pickupröret på oljepumpen, o-ringen låg i silen.. Metallspån i hela motorn, typ..
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorras, bygger ny

Inlägg av david945 »

verkar inte helt ovanligt med dåliga oringar vid pumpen.. Hade själv problem att ringarna man fick med tätade dåligt. Köpte nya på volvo och där verkar de täta som de skall:)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorras, bygger ny

Inlägg av NTCRS1 »

david945 skrev:verkar inte helt ovanligt med dåliga oringar vid pumpen.. Hade själv problem att ringarna man fick med tätade dåligt. Köpte nya på volvo och där verkar de täta som de skall:)
Ja precis, har beställt både lager, ringar, sotningssats och komplementsats men o-ringarna till oljepumpen tänker jag jävla beställa på liljas ;)

Idag har jag högtryckstvättat, skrapat, gängrensat, brakecleanat, lackat och svetsat i en JIC12'a till oljereturen.

Får jag kanske grejerna till helgen så blir det att plocka ihop bottendelen då.

Tyvärr har jag inte råd att köpa ny coopperring-packning, så det får bli en standard sålänge. För då kan jag iaf plocka ihop allting, köra in motorn, byta olja, besiktiga, och sen köpa ny packning och dra ihop med arp-bultarna nån gång sen efter bes, och samtidigt då så åker extraktorröret och hx40n på.

Ser precis likadant ut som det gamla haha
Bild
Skriv svar