NTCRS - 940 turbo + hus och verkstadsrenovering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Felsökning v70n, nån som kan hjälpa

Inlägg av NTCRS1 »

Steve skrev:Är inte bara en tändspole då? Rätt vanligt att dom pajar
Pimpolainen skrev:Skickade länken till min polare som är Volvo mek.

Citat:
Inte direkt mycket till info, går ju inte riktigt på alla vad det låter som, kan vara lite allt möjligt. Tändspole, stift, LMM, spjällhus, tryckgivare, lågt bränsletryck m.m

Börja med att läsa felkoder!!

Mvh Pontus
Tack för tipsen! Ska ner med den till en verkstad idag, kolla felkoderna och sen blir det att trixa lite i helgen. Tjejen har en likadan så kan ju ganska smidigt prova med delar från hennes.

Tänkte jag skulle provat lmm igår, fan heller, fick inte ens loss den. Sitter ett plaströr från turbon fram till lmm, som dem verkar ha limmat, pressat och vaakumsugit ut all luft imellan.. Sjukt :p

Tacka vet jag busbilen där man redan gått genom hela bilen 10 ggr, så man känner sig hemma med varenda bult :p
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Felsökning v70n, nån som kan hjälpa

Inlägg av ogge »

reagerar den ej på om du kopplar ur spole eller en spridare så kan det vara främre lambdasonden som strular och magrar av bilen så det blir liknande fenomen som om den går på 4 burkar.

råkade ut det på en på jobbet och det var ett helvete att hitta på .. den reglerade enl datorn som den skulle för det fanns inga koder als på den utom misständningar på samtliga cylindrar.
'jobbar på bilia
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Felsökning v70n, nån som kan hjälpa

Inlägg av NTCRS1 »

Kollade felkoderna i helgen: Tändfel på cyl 3

Bytte alla stift, stoppade tillbaka spolarna men satte 3ans på cyl 5 och 5ans på cyl 3, lät typ likadant, gick inte helt rent.

Dock så hör man ju att han tappar en cylinder när man lirkar ur en kontakt i taget till spolarna, även på både 3an och 5an..

Och idag felsökte en verkstad, tändfel cyl 5..

Då måste det väl va den spolen som inte är "helt hundra" va?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Felsökning v70n, nån som kan hjälpa

Inlägg av Steve »

Låter ju inte omöjligt
Minns inte hur dom ser ut om det är nån gummihätta ner mot stiftet som kan spricka så gnistan hoppar mot toppen?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Felsökning v70n, nån som kan hjälpa

Inlägg av NTCRS1 »

Fick tag i 5 begagnade spolar för ett par hundra, bytte allihop och nu går den riktigt, så orkar inte efterforska mer i det hehe :p
Har de gamla 5 i reserv om det skulle hända igen :)

Så nu kan tråden återgå till 940n istl.

Buren är färdigsvetsad, ska passa in instrumentpanelen så jag vet att allt går att få dit innan jag lackar buren.
Ska försöka övertala tjejen att vi ska göra rent invändigt, slipa, maskera och grunda buren i helgen.

I Motorrummet är allting färdigsvetsat, ska "bara" slipa och spackla innan även det kan grundas.

Håller på och bygger besiktningsavgas till originalturbon, färdig snart :)

Sen får lackeringen skjutas upp lite pga pengar, blir nog nästa månad!
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum och burbygge

Inlägg av NTCRS1 »

Var ett tag sen jag uppdaterade nu, har inte blivit så mkt fotat, men lite har jag iaf lyckats fått gjort.

Bild
Börjar med lite besiktning, sänkning och sommarhjul på brukisen

Sen åter till den riktiga bilen

Bild
Bestämde mig för att göra det ordentligt en gång för alla, och skruvade ner framvagnen

Bild
Gjorde rent och grundade med kallgalv först innan det blev lite spackel och svetskitt

Bild
Tog med lite grejer till jobbet och blästrade och grundade

Bild
Maskerade bilen invändigt och målade buren svart

Bild
Lät den torka och maskerade buren, sen blåste jag insidan och motorrummet med epoxigrund

Har inga bilder på framvagnen och det än, men allt förutom karossen (som blir vit) ska vara mattsvart, kommer nog bli fett sen!

Imorgon tisdag ska jag lacka vitt, ska bli spännande :)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum och burbygge

Inlägg av NTCRS1 »

Sådär då var det lackat, bara vänta på att det ska torka och härda lite innan det blir att plocka ihop bilen sen, ska bli riktigt roligt :) Hoppas man inte repar för mkt bara hehe :)

Bild

Bild

Bild

Har använt biltemas "proffsspruta" och även deras vattenavskiljare, tryckbegränsare satt redan monterad på min kompressor. Kört med ca 2.2 bar.

Korsdrag från litet fönster, halvöppen garageport, 27 grader varmt och hällde även ut ett par hinkar vatten på garagegolvet.

Biltemas 2k vit polyuretan båtlack, gick åt nästan 2 liter för 2 lager på insida, dörrgångar och motorrum. Körde med 20% förtunning

Nu ska jag försöka fortsätta andas per automatik, och även hosta upp resterande färgklumpar i halsen innan det blir dags för montering!
Adler
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: fre jun 07, 2013 11:10 pm
Ort: Örebro

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Nylackat motorrum & insida

Inlägg av Adler »

Det blir riktigt bra! Kämpa på!
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Nylackat motorrum & insida

Inlägg av NTCRS1 »

Adler skrev:Det blir riktigt bra! Kämpa på!
Tack :)

Slet bort maskeringen och satte dit lite tätningslister och instrumentbrädan, sen tänkte jag hänga dit dörrarna.. Märkte aldrig upp vilka gångjärn som ska sitta vart :(

Hatar gångjärn. Hatar dörrar. Hatar repad lack. Hatar original-el. Hatar att vänta på att en polare ska hjälpa mig. Hatar att behöva åka och jobba.

Bild
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Nylackat motorrum & insida

Inlägg av 740Bodo »

blev grymt bra med lacken :thumbright:
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Nylackat motorrum & insida

Inlägg av NTCRS1 »

Plockat dit lite smågrejer idag, imån får jag hjälp med att få dit dörrarna :)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Nylackat motorrum & insida

Inlägg av NTCRS1 »

Igår satte jag dit ny trågpackning, tråg, lackad servopump, ny vattenpump och diverse nya packningar på motorn.
På med svänghjul, koppling och växellåda och lyfte även i skiten. När jag skulle dit med kardanen så råkade stödlagret bli dåligt, klockan 21 på kvällen, vansinnig för jag ville verkligen få klart det, men så kom jag på att jag råkade beställa dubbelt för 3 år sen, så letade upp ett nytt lager med nytt fäste så det var bara att smacka dit och montera ihop, så nu är hela drivlinan på plats igen.

Idag ska jag nog åka till världens bästa affär biltema och handla fjäderbenslagringar och saab 900 stötisar, hem och svetsa om coilsen fram så det går o sänka lite redigt. Hoppas på att kunna hinna få ihop framvagnen ikväll med nyrenoverade länkarmar, nya leder m.m., hade varit jävligt gutt att få ner den på hjul!

Utsidan ser rent ut sagt förjävlig ut nu, så jag har bestämt mig för att lacka även den med biltemas båtlack.

Lacka skärmar, huv och dörrar löst och sen när det har torkar blir det in med karossen och maskera allt som inte ska täckas och sen matta ner och blåsa den också.
Kommer ju inte bli nån fin utställningslack direkt, men för mig räcker det att den är vit, ren och lätt att rengöra och eventuellt bättra nån gång om det behövs!

Bild

Blev bara en bild och lite väl mkt text idag, men kommer mer bilder ju mer grejer som kommer på plats :)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Nylackat motorrum & insida

Inlägg av NTCRS1 »

Fått på lite saker i fronten

Bild

Angående fjäderbenen och det fram så sket jag i att köpa nya fjäderbenslagringar då dem kostar 1000:- som billigast, och nya skitsnygga justerbara från MK Motorsport kostar 1250:- så får det bli sånna istl, dock får jag vänta några veckor. Så under tiden kortar jag benen och stoppar i nya dämpare m.m.

När den är besiktigad, antingen godkänd eller inte så blir det även MK's driftingkitt fram, sjukt snygga grejer!

Bild

Bild
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Nylackat motorrum & insida

Inlägg av NTCRS1 »

Fått på framvagnen och rullat ut för lite städning och förberedelse inför lackering, fan va gutt det känns nu när man börjar se lite skillnad :)

Bild

Grymma hjulvinklar med bara txr's lilla kitt + mk motorsport topplagringar :)

Målet är att försöka hinna lacka allt i helgen, både dörrar, huv, skärmar och utsidan av bilen. Dörrarna ska även lackas på insidan!

Får väl se hur det går :)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Nylackat motorrum & insida

Inlägg av NTCRS1 »

Lackade klart allting i mitten av förra veckan, och började montera och rengöra lite rutor m.m..

Har förlängt och dragit om kablar i motorrummet, kopplat in allting i kupen, satt dit avgassystem och en massa småplock.

Slog på olja och vatten och provstartade den idag och den gick igång så den fick stå en stund, men så fort jag gav lite gas och släppte så stängdes den av, sen hade jag lite väl låg ström på batteriet så lät det ladda och får prova igen imån.

Det som är kvar framöver är en slang till servon som jag ska pressa en ny, montera vindruta och bakruta, stolar typ, sen är det dags att provköra lite :D

Lite framvagn

Bild

Bild

Satte även på lite goa dekaler :)

Bild

Bild

Bitarna börjar falla på plats :) Hoppas det inte blir för många motgångar nu i slutet bara!

Bild
Skriv svar