Projekt hysterisk seven inlett! Behöver framvagnshjälp!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av jonas landin »

Nu e vi igång!Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Satte kapklinga på min gamla kap/ger, funkar fint!
Bild
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Karlskrona
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm

Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av Karlskrona »

Härligt att ni är igång:)

Blir det inte för högt varv på sågen?


http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av * * * NXJ * * * »

jonas landin skrev:Satte kapklinga på min gamla kap/ger, funkar fint!
Vad tror ni om sågklinga på vinkelslipen..... :hey:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av jonas landin »

Hehe, 210mm sågklinga på vinkelslipen e nog ingen höjdare!
Men kapskiva i sågen funkar fint, maxvarv på klingan va 6000rpm, 6600 på kapskivan!

Matpaus nu, kommer mer bilder!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av jonas landin »

Bild
Börjar likna nått, å joni står å latar sig!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av jonas landin »

BildBild
Med detta nöjde vi oss idag, får väl ihop det mesta av "grundramen" imorrn!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av jonas landin »

BildBild
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Karlskrona
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm

Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av Karlskrona »

Det ser bra ut grabbar:)


http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av jonas landin »

Tackar!
Blev inte mycket gjort igår, men "skalet" sitter ju ihop iaf, nu ska allt kryssmätas å finriktas innan "krysstagning" påbörjas, sen ska motor/låda lyftas i så vi ser hur vi har det med plats mm.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av jonas landin »

Funderar på spårvidden, har läst massa olika, vissa säger att den SKA vara 2cm bredare fram, vissa vill ha den 10cm smalare fram, vissa förespråkar samma bredd med möjlighet till fälgbyte för ändring, som sagt så går åsikterna isär, så jag vill veta skillnaden i beteende med olika alternativ, den kommer väl väga 8-900kg med 55-60/40-45% viktfördelning, och vi gillar att åka brett så den ska vara stadig på tvären!
Kommer bli runt 15-1600mm spårvidd bak.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av therealpinto »

Väldigt förenklat kan man säga att man får mer grepp (sidogrepp) där bilen är bredast. För neutral balans behöver därför en bil som inte har 50/50 i viktfördelning ha bredare spårvidd i den ände den är tyngst. En frontmotorbil bör alltså ha bredare spårvidd fram, en svansmotorbil bak.

De flesta Locostaktiga bilar kommer rätt nära 50/50 eller är tyngre bak (speciellt med förare) så att sikta på lika spårvidd runt om är nog inte helt fel. Ska bilen vara lättsladdad kanske den ska vara lite bredare fram.

En riktlinje för frontmotorbil brukar vara bakre spårvidd 1-5% smalare än fram. Så om det är 2 cm eller 10 cm beror på ;-)

Att ändra spårvidd med spacers går ju men tänk på att det påverkar styrgeometrin om man använder det fram.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av jonas landin »

Ok, då siktar jag på att bygga den lite bredare fram än bak så kan vi leka med fälgar å spacers bak så vi slipper det fram sen, bygger med 7x16" S80-fälgar med 43-49ET, ev navvänder vi bakfälgarna för att få lagom bredd.

Du har inga mått på 140-spindlarna?
Behöver CC-mått mellan spindellederna och "höjd/längd" på styrleden så jag kan börja skissa på framvagnen.

Tips på camber/casterjustering mottages tacksamt!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av silversurfaren »

Råkade ha spindlar liggande(Gustav var har och gav mig en hel hop dumma ideér om framvagnsbygge)
Ytter mått på spindel är 185mm,cc du frågar efter beror på vad sort spindelleder du använder
styrstag(mätt cc spindelled/styrled)145mm och ställer man spindeln på bänken så är styrstaget 25mm ovan bänk

Camber justering görs väl enklast med Transit styrled som övre spindelled

Följer din och Karlskronas byggen,hoppas på få tipps till min framvagn

/kämpa på :thumbright:
Karlskrona
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm

Projekt hysterisk seven inlett!

Inlägg av Karlskrona »

Jag köpte min övre spindelled på kontima tro jag att dem heter:) 900 för två med frakt


http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar