Ascona a turbo, SÅLD
Ascona a turbo, SÅLD
jag har gjort lite ändringar och väntar på torrt väder så jag kan börja mappa.
jag fixar lite när jag har tid så mitt lilla projekt går inte så fort frammåt
länkar till garaget så slipper jag skriva allt en gång till
http://www.garaget.org/?car=24236" onclick="window.open(this.href);return false;
jag fixar lite när jag har tid så mitt lilla projekt går inte så fort frammåt
länkar till garaget så slipper jag skriva allt en gång till
http://www.garaget.org/?car=24236" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Patrik H den fre aug 17, 2012 9:49 pm, redigerad totalt 25 gång.
du har helt rätt Steve det tar inte så lång tid så här kommer lite bilder och info
premiärtur efter motorbyte till b21et 060407 klart över förväntan med bara 160-170hk gick bra att lägga i 2an i 40 och rita 2st 10m långa streck
Här ser man att värmepaketet är flyttat till vänster skall sitta i mitten och motorn kan flyttas bak ca 20cm (GAMLA ORG TURBON OCH IC OCH K-JET räckte i alla fall till 13,30/172km/h)
4-linkad bak axel med uppstyvningar av karossen
catch tanken(3 liter)(300kr hos en lokal svetsare) och k-jet pump fram till motorn
moholm 060801 8,60/135km/h...13,30/172km/h 230HK orginal turbo ic k-jet
moholm 200608
vi körde flera ggr. jag fick stryk varje gång med en 5-6 tiondelar men jag hade ett par kilometer högre sluthastighet varje gång. han hade slicks jag hade 195/60 vinterdäck
hade tyvärr ingen bättre bild. De Tomason var väl iof orginal men det var ganska kul att klå honom med över en sekund .
hans bil ser ju ganska mkt snabbare ut ,och han fick skämmas när publiken skrattade friskt åt speakern som komenterade att det inte kunde vara roligt att köra de tomaso och få stryck av en sketen gammel häckig ascona
egentillverkat ställbart kamdrev en gammal support svarv och en sajo med digital skala och delningsdocka.fräsa först och så att man kan centrera i centrum , sedan svarva med insvarvade mjuka backar. har ställt fram kammen 4 grader och knuffen kommer nu när man passerar 3000v/min
ställa in kamdrevet 4ans insug öppen 1.8mm hade jag med orginal kamdrev .Så nu ställde jag det på 2.3mm (eller 4grader på veven)blev riktigt pigg över 4000
adapter till vattentempgivare till megasquirt som jag gjorde på jobbet i en hand svarv när nc svarven snurrade på bra
sitter mellan ic och insug .uttag för 2st audi tt dumpar lite väl tvära svängar för luften men dumpar bra i alla fall
megasquirt boxen i handsfacket MS 1 v2,2 köpt av en jobbar kompis som tröttnat för 500 kr
saknas ett mc-luftfilter på den ena audi tt dumpen 263 kr.(art nr :06a145710n hos vag) Efter ic sitter luft temp givare i ett alu rör bra med jobbets skrotlådor där man kan hitta olika alu stumpar
ic är från början från en scania ner kapad för att sitta i en e30 men passar ju perfekt här . 1cm högre så hade den inte fått plats
1000kr +frakt av en här på forumet, det står ajden på den så han hade väl köpt den av honom
det är ganska rörigt men det är dubbla rails och 8st spridare .300 kr för alla 8 från 740turbo .(en generös kompis) inte så snyggt med alla kablar och motstånd MEN BILLIGT
gummiböjen från turbon är från en 9000i. passar perfekt på kkk-27 och fläkten från brorsans skrotade kadett e-modell toppen en fräsch 405 med k-kam,som jag portat så gott jag kunnat efter tips och egna ideer, bytte till mig den genom svarvjobb (ventil brickor till en volvofemma med dubbla ventilfjädrar, mer jobb än man kan tro)
luftfiltret fick jag av en kompis som han bara hade provat på sin v70 t5. Lambdasonden 400kr på biltema. Och 45 graders böjen mellan turbo och luftfilter hittate jag i farsans lada ,nytt ,ventilationsrör!. 940 grenrör 300 kr som jag har portat så mkt jag vågat. Flänsen efter turbo rostfri skrot bit från jobbet som jag svarvade och borrade hål i ,GRATIS
070901 skall åka hemifrån till moholms strippen för rejs. funkade inte alls bra över en sekund långsammare än förra året .bättre att mappa färdigt innan man åker nästa gång. har inhandlat en g-tech så jag kan testa lite innan jag åker nästa gång. 450kr av en på forumet här
DET JAG HAR VILJAT VISA MED MIN LILLA TRÅD ÄR ATT DET GÅR ATT HA GANSKA SKOJ ÄVEN OM MAN INTE HAR SÅ MKT PENGAR ATT SATSA JUST FÖR TILLFÄLLET ,OM MAN SOM JAG HAR BARN OCH FAMILJ OCH HUS SOM HELA TIDEN KRÄVER UNDERHÅLL.
DET GÅR FAST MAN FÅR STÅ UT MED ATT KALLAS SNÅLJÅP ALLT IMELLANÅT
MVH PATRIK
premiärtur efter motorbyte till b21et 060407 klart över förväntan med bara 160-170hk gick bra att lägga i 2an i 40 och rita 2st 10m långa streck
Här ser man att värmepaketet är flyttat till vänster skall sitta i mitten och motorn kan flyttas bak ca 20cm (GAMLA ORG TURBON OCH IC OCH K-JET räckte i alla fall till 13,30/172km/h)
4-linkad bak axel med uppstyvningar av karossen
catch tanken(3 liter)(300kr hos en lokal svetsare) och k-jet pump fram till motorn
moholm 060801 8,60/135km/h...13,30/172km/h 230HK orginal turbo ic k-jet
moholm 200608
vi körde flera ggr. jag fick stryk varje gång med en 5-6 tiondelar men jag hade ett par kilometer högre sluthastighet varje gång. han hade slicks jag hade 195/60 vinterdäck
hade tyvärr ingen bättre bild. De Tomason var väl iof orginal men det var ganska kul att klå honom med över en sekund .
hans bil ser ju ganska mkt snabbare ut ,och han fick skämmas när publiken skrattade friskt åt speakern som komenterade att det inte kunde vara roligt att köra de tomaso och få stryck av en sketen gammel häckig ascona
egentillverkat ställbart kamdrev en gammal support svarv och en sajo med digital skala och delningsdocka.fräsa först och så att man kan centrera i centrum , sedan svarva med insvarvade mjuka backar. har ställt fram kammen 4 grader och knuffen kommer nu när man passerar 3000v/min
ställa in kamdrevet 4ans insug öppen 1.8mm hade jag med orginal kamdrev .Så nu ställde jag det på 2.3mm (eller 4grader på veven)blev riktigt pigg över 4000
adapter till vattentempgivare till megasquirt som jag gjorde på jobbet i en hand svarv när nc svarven snurrade på bra
sitter mellan ic och insug .uttag för 2st audi tt dumpar lite väl tvära svängar för luften men dumpar bra i alla fall
megasquirt boxen i handsfacket MS 1 v2,2 köpt av en jobbar kompis som tröttnat för 500 kr
saknas ett mc-luftfilter på den ena audi tt dumpen 263 kr.(art nr :06a145710n hos vag) Efter ic sitter luft temp givare i ett alu rör bra med jobbets skrotlådor där man kan hitta olika alu stumpar
ic är från början från en scania ner kapad för att sitta i en e30 men passar ju perfekt här . 1cm högre så hade den inte fått plats
1000kr +frakt av en här på forumet, det står ajden på den så han hade väl köpt den av honom
det är ganska rörigt men det är dubbla rails och 8st spridare .300 kr för alla 8 från 740turbo .(en generös kompis) inte så snyggt med alla kablar och motstånd MEN BILLIGT
gummiböjen från turbon är från en 9000i. passar perfekt på kkk-27 och fläkten från brorsans skrotade kadett e-modell toppen en fräsch 405 med k-kam,som jag portat så gott jag kunnat efter tips och egna ideer, bytte till mig den genom svarvjobb (ventil brickor till en volvofemma med dubbla ventilfjädrar, mer jobb än man kan tro)
luftfiltret fick jag av en kompis som han bara hade provat på sin v70 t5. Lambdasonden 400kr på biltema. Och 45 graders böjen mellan turbo och luftfilter hittate jag i farsans lada ,nytt ,ventilationsrör!. 940 grenrör 300 kr som jag har portat så mkt jag vågat. Flänsen efter turbo rostfri skrot bit från jobbet som jag svarvade och borrade hål i ,GRATIS
070901 skall åka hemifrån till moholms strippen för rejs. funkade inte alls bra över en sekund långsammare än förra året .bättre att mappa färdigt innan man åker nästa gång. har inhandlat en g-tech så jag kan testa lite innan jag åker nästa gång. 450kr av en på forumet här
DET JAG HAR VILJAT VISA MED MIN LILLA TRÅD ÄR ATT DET GÅR ATT HA GANSKA SKOJ ÄVEN OM MAN INTE HAR SÅ MKT PENGAR ATT SATSA JUST FÖR TILLFÄLLET ,OM MAN SOM JAG HAR BARN OCH FAMILJ OCH HUS SOM HELA TIDEN KRÄVER UNDERHÅLL.
DET GÅR FAST MAN FÅR STÅ UT MED ATT KALLAS SNÅLJÅP ALLT IMELLANÅT
MVH PATRIK
Senast redigerad av Patrik H den mån dec 28, 2009 6:23 pm, redigerad totalt 10 gång.
jo jag behöver mappa färdigt till våren ,har läst på lite mera om ms
(jag har ofta lite för bråttom) och upptäckte en del grejer som jag behöver justera.
jag rörde inte bilen på 3 månader efter moholmstrippen 070901 grejade en del med huset
för övrigt så knäckte jag en m45 låda i augusti när jag testade lite, så det blir väl fler.
så en getrag 265 har jag tänkt att trycka dit.
samt bättre fälgar och däck osv
tja, blir man färdig så är ju det roliga slut
annars har jag ett annat projekt som jag skulle villja göra men jag vill gå vidare lite med asconan först jag har bara plats för ett projekt i taget
(frun blir galen annars)
ps. extreme homemakeover borde endast vara tillåtet att titta på för killar det blir så lite tid över för mek när frun har fått nya ideer
(jag har ofta lite för bråttom) och upptäckte en del grejer som jag behöver justera.
jag rörde inte bilen på 3 månader efter moholmstrippen 070901 grejade en del med huset
för övrigt så knäckte jag en m45 låda i augusti när jag testade lite, så det blir väl fler.
så en getrag 265 har jag tänkt att trycka dit.
samt bättre fälgar och däck osv
tja, blir man färdig så är ju det roliga slut
annars har jag ett annat projekt som jag skulle villja göra men jag vill gå vidare lite med asconan först jag har bara plats för ett projekt i taget
(frun blir galen annars)
ps. extreme homemakeover borde endast vara tillåtet att titta på för killar det blir så lite tid över för mek när frun har fått nya ideer
Senast redigerad av Patrik H den sön mar 16, 2008 4:27 pm, redigerad totalt 2 gång.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: ons maj 24, 2006 6:11 pm
- Ort: Boden
- Kontakt:
Säkert, men med tanke på förutsättningarna så tyckte jag det var bra. Hade själv vart nöjd iaf!Patrik H skrev:ja vet inte det, en kille som är administratör på ett forum(obs inte detta) trodde jag hade framhjulsdrift när jag frågade efter effekt på 13,30-172 km/h och kg1080(med förare)
Linus Pettersson - Boden, Norrbotten
Mazda 818 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Turbo | MSD
Mazda RX-3 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Racing Beat
Mazda RX-8 '04 | Velocity Red
jo min var hel men du var säkert mer nöjd med ditt resultat ,den gick ju riktigt bra lät som vilken bil som hellst men du körde väl på 12,3 om jag inte minns felHolger skrev:Denna känner jag igen! Du som pratat lite med mig på moholmsstrippen (jag med grön ascona+saabmotor) ?
Minns att den inte gick som den skulle sist iaf. Fast din var ju hel även när du åkte hem
Klurax:
jo jag var ganska nöjd med tanke på dom grejerna jag andvände 2006
org turbon var riktigt bra när jag köpte motorn men efter 150mil
på 1,3-1,4 bar så var den helt slut
Jo det klart man var nöjd. Lite tråkigt att inte kunna göra nån ordentlig start bara Körde 12.33 @ 178km/h som bäst den dagen. Rasade kardan, åkte iväg o svetsade ihop. Blev lite för bra för när jag gjorde kamakazistart så vred den sig och slet ut ingående på bakaxeln o krökte den Sen åkte jag hem och bytte bakvagn och rasade lådan vid provkörning
Kul med ekonomibyggen
Lite värre turbo på den där så kan det nog gå fort.
Vad har du för koppling då?
Lite värre turbo på den där så kan det nog gå fort.
Vad har du för koppling då?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
jag köpte en förstärkt tryckplatta hos kg som skall klara 388nmj björk skrev:Kul med ekonomibyggen
Lite värre turbo på den där så kan det nog gå fort.
Vad har du för koppling då?
med org lamell.(vill klara mig utan sinterlamell så länge som mögligt, jobbigt att köra med) Och det är väl kanske ungefär vad jag kommer upp i med k27 agget jag har nu och kanske lite drygt 350hk om allt stämmer.
Map sensorn i ms är bara på 250kpa. tänkte försöka mig på att ladda 1,5 bar i sommar.
men en sak har jag funderat på 388nm skall väl vara på en tung volvo
spelar det ngn roll att min bil är en 300kg lättare eller blir det det samma ändå????????????????