C70 25:1E Dragrace - 1130whp

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Jens Gustavsson »

om siffrorna jag hittade på FB stämmer?
9400rpm 2,8bar and 1057whp!
hoppas att vi får höra lite data på motor kombinationen sen också. bra jobbat iallafall :thumbright:

mvh jens
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Tjernell »

Ja det stämmer.

Det blev ju bra med pulver fast den är bara på 2liter.

Något speciellt du funderar över Jens ?
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Tjernell »

Per Ohlsson skrev:Vilket fantastiskt bygge!
Är galet imponerad av det ni åstadkommit.
Lycka till på bromsningen!
Hoppas ni får mycket effekt och inte minst en användbar effektyta.
Tack Per.
Har nästan 3000rpm att åka på .. Det räcker gått och väl åt oss ! Kurvan pekade fortfarande uppåt vid 9400. Tanken är att vi ska dra den lite till.
Det va inget som tog stopp vid bromsningen utan vi gav oss för att klockan va 03:00 på natten :stop:
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Daniel 850 »

Grattis till riktigt bra med pulver! :thumbright: hur stora ventiler kör ni med i den toppen? större säten?

mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Tjernell »

37 in större säte ja
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Per Ohlsson »

Klokt att ni tittar på mer än toppeffekt på ett specifikt varvtal. Om man inte kör med variatordrift, så är det viktigt att motorn knuffar på direkt när man bytt drev. Med er effekt så borde det ändå inte fattas ork direkt.
Skitkul att ni fått mycket effekt, men synd att sommaren är över.
Kan man lägga beställningar på delar hos er nu när ni är klara med era grejor?
Där du har seglat, där har jag rott!
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Tjernell »

Ja tråkigt att sommaren är typ slut.

Vad skulle det vara för delar då :shock:
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Per Ohlsson »

Jag skulle behöva ett plenum till min motor....
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tjernell skrev:
Det blev ju bra med pulver fast den är bara på 2liter.

Något speciellt du funderar över Jens ?
berätta gärna om det inte är allt för hemligt förståss :) typ borr slag, kompa, kamaxlar (några av mina profiler?), grenör, block förstärknings strategi mm sen lite om turbon och så vore väldigt intressant att höra mera om :thumbright:

sen lite grovt om tunig som lamda target och lite grovt hur tänd kurvan ser ut.

mvh jens
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Tjernell »

Betongat block , billet vev , cp kolvar komp kommer ja inte ihåg i huvet exakt men över 8,5:1 iaf.
Agap kammar med 13 i lyft.
Toppen har jag portat själv , men det vet du ju Jens då jag frågade om lite mått som jag aldrig fick svar på :roll:

Inget vatten i blocket utan toppen är svetsad i däckplan.

BW Turbo 82mm in , gernröret är inget speciellt heller CP Service som byggt. Inga större uträkningar utan det som fick plats , enligt vad jag testat så vet ja inte om jag mäsrkt någon skillnad direkt på längd å utforming.

E85 , ganska hög tändning mot tidigare motorer vi byggt , lambda 0.7 så den går ganska fett hela registret. Ska logga på banan å finlira lite sen.

Det är vad ja kommer ihåg i huvet just för stunden , förra veckan å helgen va lite stressigt så man är lite snurrig i huvet. (mer än vanligt)
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av T_Hedman »

Tillägg till vad Patrik skrivit redan.... Lambda 0.7 var i början de första svepen... sista gick den 0.77-0.78. Kompet är en bra bit över 8.5 :roll:
Arga kammar 260@0.050" ca. 108in 116ut centerline. Går säkert och avancera insug mer om man vill ha den och spoola tidigade men så här ger de bra kräm uppeöver 9000. 116ut pga att turbin kommer sätta stopp först, kompressorn ska klara dryga 130lbs, så laddet kommer ökas på banan tills den inte orkar mer. Tändningen ligger strax under 20grader på toppen nu vid 2,8bar, avgastemp och stiften säger att de verkar ligga bra.

Andra siffror(areor & längd) får man fram från pipemax, 72.8slag 37mm in 33ut. Maxeffekt 9000. Ve108% Patrik har portat toppen bra, och de är 2,5grader koning (5 totalt) på runners från minsta arean ända ut till tratt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej kul att ni är öppna och vill snacka om motorn :thumbright:

ber om ursäkt om jag inte hjälpte dig med måtten på toppen? jag mins inte så mycket men det rann nog ut i sanden jag har mycket på gång här hela tiden så jag glömer lätt bort saker. jag har dock inga hemlisar på mina 16v toppar direkt. bruka använda pipe max ca 260-280fps samt anpassa det till verkligheten bara så den håller bra... har portat nån test topp 315cfm topp med 36mm ventiler men den va rätt tunn i taket och inte lämplig för turbo utan att svetsats. tur att 2.0 liter så behöver man inte extremt stora kanaler :thumbright:

fränt att ni kör E85 trodde ni åkte metanol 8)

vad är det för block? B230 kort slags eller eller B19 med 80 slag?

bra och imponerande motor iallafall :thumbright: liter effekten blir ju grym och BMEP!

föresten fungerade svängnings dämparen bra?

mvh jens
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av coupe76 »

Sluta inte uppdatera! Läser gärna men kan för lite för att bidra mer än spaminlägg av denna typ. Du får kolla antal views för att se hur många dom följer tråden.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av fugazi »

mombyracing skrev:Spm 72,8mm veven
Men vad är de för borr?

Beundransvärt jobb ni lägger ner p bitarna.
Insuget är ju ett konstverk! Och svetssömmarna på rörhögen är avundsvärda...
Fredriksson84
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis dec 14, 2010 12:50 am
Ort: Falun

Re: C70 25:1E Dragrace

Inlägg av Fredriksson84 »

Grattis till uppstart och mycke fina siffror boys :)
önskar man var lika när provkörning som ni :D
Skriv svar