Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 18, 2019 12:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 12, 2012 12:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
Jörn avklarat med 240:n 2012-12-15 viewtopic.php?f=1&t=71251
Lycksele avklarat med 240:n 2013-01-05 viewtopic.php?f=1&t=70944
Jörn är nästa vi siktar på 2013-03-16 viewtopic.php?f=1&t=73025

INFO om 360:n börjar här på sid 4: viewtopic.php?f=21&t=71558&p=535189#p535189

Det är ju alltid kul med garagetrådar, hoppas få fler trådar om knuffarcup-bilar :)
Vi hade tänkt ställa upp med en Italienare men polaren har förhinder på datumet för tävlingen i Jörn, så vi går på plan B med en Alfa 240 istället

Bild

Jag var imponerad över att den varken behövde skattas, besiktas, kablas igång eller bogseras från platsen :lol: Senaste två besiktningarna utan anmärkning.
Hemfärden från Överkalix gick helt utan problem, det gick att frikoppla litegrann men man kan lika gärna bara flytta spaken och matcha varvtalet.
Kupéfläkten funkar, det enda av den digra utrustningen som är paj är intervall-läget på torkarna.

Hemma i Luleå blev det garaget direkt för bilen, efter ett Friscomål för att lägga upp taktiken bestämde vi oss för att svetsa torpedväggen kring kopplingen på plats. Inte för många paneler att demontera och kablarna hängdes undan. Pedalstället gick ur som en dans med mutterdragaren
Bild

Sprickan hade enligt förra säljaren uppkommit pga belastningar från värre tryckplatta, något som både jag och nuvarande säljaren skrattade åt :) 48 000 mil låter som rimligare förklaring
Bild

Välmarinerat rostskydd, motorn var nyservad med tänddelar inkl brytare och nyspänd kamrem
Bild

Lite rost i hb skärm pga avsaknad av stänklappar, reservhjulsbaljorna har klarat sig bra kanske pga dräneringen
Bild

Så nu har man ett hyffsat utgångsläge för 800kr och mindre än 8 timmar. Planerna smids för att preppa den ytterligare
Bild

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Senast redigerad av jol fre jan 25, 2013 11:08 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 13, 2012 7:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
Tak-xenon check (det viktigaste först). Har ju bott tre år i Arvidsjaur och det är takmonterat som gäller i skogen :D
Bild

Clipsen som håller panelen för A-stolpen användes för att fästa heavy-duty stöldskyddade tak-elektroniken.
Bild

Hade man tänkt till lite längre skulle man monterat längre bak och sluppit lysa upp huv och instrumentbräda. Finns G-keps till 240? :hihi: En liten skärm under varje ljus löser det vid nästa garagebesök.
Bild

Huv och koffertsprintar, check. Hålborrade M10, billigt värre och demonterbart till och från bana och ev. besikning.Original lås sitter med två skruvar så det löser vi på plats.
Alla lyktor går nu att lossa, tagit bort strålkastartorkare och noterat kabeldragningen till bakljusen.
Bild

Har också lastat i lite verktyg och bogserlina som säkertkommer till användning, ha ha

Kvar är:
Byta huvudbromscyl då den här internt läckage, pedalen sjunker långsamt men ingen vätska försvinner.
Framvagnskoll då den drar till vänster vänster, fast tänk om banan går moturs :)
Nummerskylten på taket/takräcke
Fästen i hatthyllan för att montera bakljus
Skicka i en radio, har grävt fram en med iso och död display
Trimma

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 13, 2012 7:50 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5424
Ort: Lykksällä
Ni planerar att köra till och från banan? Ta med följebil isåfall ;)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 13, 2012 9:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
Mina medtävlare kommer upp från Umeå till Jörn, så jag får ensam möta upp dem norrifrån... men jag har en plan :)

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 495#256495
Tror man måste vara inloggad för att se bilderna men det är en dollyvagn jag byggt och använt ganska flitigt. Det är "bara" 14km extra omväg om man undviker E4 och kör till Jörn via Älvsbyn så jag hoppas det går att ligga över 30 där.

Var på ett liknande evenemang med en liknande bil, även den +35' mil. Fick rulla igång den sen men hem kom vi, bra presterat med tanke på att vevaxelmuttern hade släppt och remhjulet bara hängde i remmarna :)
Bild

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 14, 2012 8:36 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 09, 2006 9:42 pm
Inlägg: 61
Ort: Åkullsjön
Självklart finns det ju G-Keps till 240 :P RP Glasfiber säljer!

Enkel http://rpglasfiber.com/pro.php?go=las&id=5318973

Dubbel http://rpglasfiber.com/pro.php?go=las&id=7272043

Ba å köp :P

_________________
Teori är när man vet allt och inget fungerar.
Praktik är när allting fungerar och ingen vet varför.
Å i detta hur så förenas teori och praktik.
Ingenting fungerar och ingen vet varför


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 14, 2012 10:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
Haha det är mer än bilens inköpspris (och värde) :)

Gjort lite idag med, det viktigaste uppdateringarna först. Dekaltrimmet
Bild

Dekaltrim bak och gjort ett par hållare till baklyktorna ovanpå hatthyllan, tänkte använda hela lyktan eftersom den ju redan finns där gratis. Två plåtremsor till så är det bulton
Bild

Monterat läcker bandare, samt trimmat med nyckelband
Bild


Köpt sprintar till huvpinnarna, 24kr på jula :whistle:
Bonusbild på dragstången, bekvämt att bara behöva ratta och inte bromsa när man blir dragen. Biltema kulhandske och schackel från båtavdelningen.
Bild
Huvudbromscyl beställd. Skruva lite i framvagn och skapa en nummerskylt sen kan man börja med dumheterna. Färdig en månad i förväg var ju rätt bra i tidsplanen :)

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 15, 2012 2:00 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 15, 2007 10:34 pm
Inlägg: 110
Ort: Norrköping
Ska bli kul att se om bilen håller någon längre stund :) Men angående sprickorna så råkade jag ut för samma sak efter en sommar med tilton.. Hela plåten rör på sig ganska bra om man trycker skapligt på pedalerna :)
Sen så ska den bilen inte ha hydralisk koppling orginal. Det satt standard på 260 med m46 låda vilket är väldigt ovanligt så något lurt har det allt varit tror jag :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2012 10:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
Jo den här vajerlösningen är tungtrampad, i stil med tryckplattan på alfan som den fick. KEP steg 4, från 350kg tryckkraft till 1400kg :)
Det blir nog ett besök på btema och shoppa en reservvajer, ifall att.
Har på senare tid noterat att oljetryckslampan är död, så givaren är nog boven till oljeförbrukningen också.

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2012 7:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 377
Ort: Skellefteå
Upp till kamp:) Kan nog bli svårt att köra den hem...

_________________
Jonas Almqvist

Bygger Ascona A Voyage TIC


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2012 8:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
Kommer ni till Jörn alltså? Konstigt att det inte rasslat till i anmälningslistan på samma sätt som i Lse, när den ligger lite närmare.

Jag tror det inte kommer vara några problem att köra hem den :ferrari: jag har ju kört med släp förut :hihi:

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2012 10:02 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5424
Ort: Lykksällä
Vi var bara 15 lag första året i Lycksele, sen insåg nog alla hur kul det var :) Lite trist att vi verkar vara dom enda från Lycksele som anmält oss

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 20, 2012 11:34 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor jun 16, 2011 10:49 pm
Inlägg: 16
Vars hittar man info om Jörns tävling??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 20, 2012 12:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
viewtopic.php?f=1&t=71251

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 20, 2012 1:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 28, 2010 9:44 am
Inlägg: 124
Ort: Umeå
Kul att det kommer upp trådar om knuffarbilarna så man får följa motståndet lite! :D

_________________
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt min än!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 21, 2012 12:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
Var är tråden om er bil då?

Arbetsloggen fortsätter
3" avgas och spikband (vad de nu heter) så har taklampornä fått kepsar
Bild

Trim-bromscyl bytt
Bild

Jag är hos föräldrarna i Mellansel nu och spanar lite tävlingsdelar till den, bland Alfadelarna finns det lite blandat som skulle göra sig bra på den här vagnen... :)

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010