Tiosekunders Amazon
Tiosekunders Amazon
Håller man på att bli gammal? Helt plötslig börjar man fundera på säkerhet och körbarhet mm. Man bygger nu om bromssystemet för 3:e gången med ett pedalställ från Wilwood. bromsvåg etc. Dessvärre så går inte bilen ett dugg snabbare men det stannar kanske bättre. Har även tänkt att ersätta fyrlinksstagen med sådana som har bussning i ena ändan. Visserligen stumt och bra med uniball i båda ändarna men det larmar bra inne i bilen. Har dessutom svetsat igen 23000 hål i torpedväggen. Förövrigt kom den "skarpa" motorn på plats i veckan.
Senast redigerad av Jonas T den lör sep 07, 2013 10:42 pm, redigerad totalt 9 gång.
vad fick du ge för pedalstället?
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Närå tycker inte alls att du håller på å bli gammal bara lite smartare som tänker på att du kanske vill leva även efter fösta böjen för tyvär så "glömer"
många bort just bromsar pga att det e "så dyrt" men det e inge dyrt å bygga en motor för 50 k . För övrigt så ser ju motorrumet rackarns så propert ut
E inne på samma tanke dels för å få plats me insuget + att få lite bättre bromsar En liten fråga vad e det för busningar som e på bilden ?
många bort just bromsar pga att det e "så dyrt" men det e inge dyrt å bygga en motor för 50 k . För övrigt så ser ju motorrumet rackarns så propert ut
E inne på samma tanke dels för å få plats me insuget + att få lite bättre bromsar En liten fråga vad e det för busningar som e på bilden ?
mvh AFFE
ahh ok, ska ta en funderare..... Fö. gillar jag din värmepakettillfläktslösningJonas T skrev:Dalhems med lite rabatt: C:a 2500 med 2 cyl
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Affe: Vanliga EB026-bussningar orginal bärstagsbussn till Amazon, ex IGMAB motor kör dessa till sina proffsbyggen med bra resultat.
Göte: B230-block med B23vev Kontrollerade H-profiler från Parner (varit mycket debatt om dessa på sistone men mina B23 stakar - 145mm långa mätte korrekt utan bearbetn) B23 ET kolvar med frästa ventilurtag. Helrenoverad topp med orginalventiler och kamaxlar ( ska bli intressant att se hur karaktären blir på motorn) Autronic-sprut med Wastefire MSD 96lb.spridare. Eget insug & grenrör HX 40 57mm in 65 ut samt 2 x 44mm rosenkranz WG mm
Göte: B230-block med B23vev Kontrollerade H-profiler från Parner (varit mycket debatt om dessa på sistone men mina B23 stakar - 145mm långa mätte korrekt utan bearbetn) B23 ET kolvar med frästa ventilurtag. Helrenoverad topp med orginalventiler och kamaxlar ( ska bli intressant att se hur karaktären blir på motorn) Autronic-sprut med Wastefire MSD 96lb.spridare. Eget insug & grenrör HX 40 57mm in 65 ut samt 2 x 44mm rosenkranz WG mm
Fick lite inspiration av "Volvo140turbo" här på forumet och byggde mig en liknande kamsynkanordning. Även kopplat in pedalstället. Måste säga att nu var det annan känsla i pedalerna.
Tips ang slang mellan behållare och huvudcylinder är att kapa en bit på svetsslangen till gassvetsen. Gastät, billig och svettas inte!
MVH Jonas
Tips ang slang mellan behållare och huvudcylinder är att kapa en bit på svetsslangen till gassvetsen. Gastät, billig och svettas inte!
MVH Jonas
Senast redigerad av Jonas T den tor mar 30, 2006 10:45 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Ser bra ut, jag kör ju med likadan kamsynk, funkar jättebra. Du har väl slipat en lämplig nock på axeln samt justerat in tillräckligt gap mot sensorn?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Oj oj vad man blir inspirerad när man ser på ditt bygge Jonas
2500kr är ju inte så farligt för den investeringen, köpte du justerbar bromstrycksregulator när du ändå var igång?
Vad har du för bromsar i övrigt?
Har du använd Auto K motorfärg? mkt fin kulör iaf.
Vem är det som har svetsat insuget? svetsarna ser ju robotsvetsade ut..
MVH/
Simon
2500kr är ju inte så farligt för den investeringen, köpte du justerbar bromstrycksregulator när du ändå var igång?
Vad har du för bromsar i övrigt?
Har du använd Auto K motorfärg? mkt fin kulör iaf.
Vem är det som har svetsat insuget? svetsarna ser ju robotsvetsade ut..
MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Phredde: Jo jag tror det ska fungera. Har ganska exakt en mm i spel mellan. Var lite orolig huruvida givaren skulle tåla värme och olja men den ska visst klara 150 grader C.
Simon: det är INTERNATIONAL båtfärg den ser nästan orange ut när man målat första varvet men rödnar betydligt när man lägger andra lagret.
Tror inte att det ska behövas någon regulator nu när man kan välja diam på bromcylinder på ett annat sätt ( har idagsläget 3/4 tum till främre krets och 5/8 till bakre, sedan går det ju att justera fördelningen med bromsvågen.
Hovsvetsare är en kille som håller till ute i Säve, står och tig:ar aluminium hela dagarna och är våldsamt duktig
MVH Jonas
Simon: det är INTERNATIONAL båtfärg den ser nästan orange ut när man målat första varvet men rödnar betydligt när man lägger andra lagret.
Tror inte att det ska behövas någon regulator nu när man kan välja diam på bromcylinder på ett annat sätt ( har idagsläget 3/4 tum till främre krets och 5/8 till bakre, sedan går det ju att justera fördelningen med bromsvågen.
Hovsvetsare är en kille som håller till ute i Säve, står och tig:ar aluminium hela dagarna och är våldsamt duktig
MVH Jonas
Ser ju väldans trevlig ut.
Finns det mer historia om bilen, innan bygget kom sådär långt?
Finns det mer historia om bilen, innan bygget kom sådär långt?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
hehe, jo dom fästena är inte dumma till kamlägesgivaren.. mycket smidigare än att krångla med givare upp vid kammarna..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ska bli kul att höra hur det går!
Har du kört med autronic förut?
Har du kört med autronic förut?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836