HeVo mk1 3.0 2016
Re: HeVo mk1
Det kan bli lite problem att komma åt att spraya på insidan.
Ska svetsa dit anslutning för påfyllning samt avluftning och 2 AN6 nipplar.
Och provtrycka me tryckluft borde funka med såpvatten på svetsarna.
Ska fästa tanken med plåtband i bilen, inga svetsade fästöron på tanken då dessa har en förmåga att spricka.
Ska svetsa dit anslutning för påfyllning samt avluftning och 2 AN6 nipplar.
Och provtrycka me tryckluft borde funka med såpvatten på svetsarna.
Ska fästa tanken med plåtband i bilen, inga svetsade fästöron på tanken då dessa har en förmåga att spricka.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: HeVo mk1
det svåra kan vara att hitta en så finkänslig regulator, det räcker med något hekto:) såpvatten funkar bäst, har testat att doppa tankar i vattenbassänger men ytspänningen gör att de minsta porerna inte syns förrän 5-6hekto
*jag kom på att det fungerar riktigt bra att använda en slang med två ventiler som buffert. en ny fräsch slang håller för typ 3hg utan att börja tappa formen, då kan man bara fylla upp slangen som är kopplad till tanken med kompressor. Slangen far ju innan tanken smäller, om det inte är riktigt kasst svetsat
vet inte hur det är med bränsle men olja är mycket flyktigare än vatten. Dessutom förångas ju bränsle så det känns som man kan missa ett läckage. Svetsade en tank som var tät i vatten, men sedan på maskin med varm olja blev utsidan fuktig. Över natten blev det ett fåtal droppar bara på golvet, så det var ju inget stort läckage (för varmt avslut på svets, för lite slope down, blev en littn littn littn por igenom)
*jag kom på att det fungerar riktigt bra att använda en slang med två ventiler som buffert. en ny fräsch slang håller för typ 3hg utan att börja tappa formen, då kan man bara fylla upp slangen som är kopplad till tanken med kompressor. Slangen far ju innan tanken smäller, om det inte är riktigt kasst svetsat
vet inte hur det är med bränsle men olja är mycket flyktigare än vatten. Dessutom förångas ju bränsle så det känns som man kan missa ett läckage. Svetsade en tank som var tät i vatten, men sedan på maskin med varm olja blev utsidan fuktig. Över natten blev det ett fåtal droppar bara på golvet, så det var ju inget stort läckage (för varmt avslut på svets, för lite slope down, blev en littn littn littn por igenom)
Senast redigerad av AntonD den sön jun 02, 2013 9:19 am, redigerad totalt 2 gång.
Re: HeVo mk1
Ja det kan vara lurigt med att provtrycka med tryckluft då det är lätt att det blir en rund tank.
Det som funkar bra är en manuell fot pump den är det lätt att få rätt tryck med.
Det som funkar bra är en manuell fot pump den är det lätt att få rätt tryck med.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: HeVo mk1
Ballt bygge:) Följs med stort intresse!
Re: HeVo mk1
De tankar jag har byggt har jag bara fyllt med vatten för att kolla täthet efteråt.
Har man missat något har det läckt med vatten också, har det varit tätt med vatten har det varit tätt med bränsle också.
Kanske inte 100%:igt, men det har alltid funkat för mig iaf.
Har man missat något har det läckt med vatten också, har det varit tätt med vatten har det varit tätt med bränsle också.
Kanske inte 100%:igt, men det har alltid funkat för mig iaf.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: HeVo mk1
Dags för lite nya bilder.
Har inte hunnit jobba så mycket med bilen då jag åkte på extra jobb med enduro hojen (KTM 350EXC)
Det visade sig att vevtappen hade tappat härdningen så den slitits ca 5 tiondelar då vevstaken belastar den mest i början av kompfasen Bengt på Delta sa att det är tur du har motoröron.
Lite bilder från bilbygget inklädning av bakdel snart klar.
Har inte hunnit jobba så mycket med bilen då jag åkte på extra jobb med enduro hojen (KTM 350EXC)
Det visade sig att vevtappen hade tappat härdningen så den slitits ca 5 tiondelar då vevstaken belastar den mest i början av kompfasen Bengt på Delta sa att det är tur du har motoröron.
Lite bilder från bilbygget inklädning av bakdel snart klar.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: HeVo mk1
Idag var första gången den stod på egna hjul.
Den blir rätt låg när den kommer ner på backen.
Fram är höjden ungefär som den ska vara kanske ska höjas 1cm
Bak ska den sänkas ca:2cm har ingen diffklump i nu det kommer lite mer vikt bak batteri, bränsle, mm
Den blir rätt låg när den kommer ner på backen.
Fram är höjden ungefär som den ska vara kanske ska höjas 1cm
Bak ska den sänkas ca:2cm har ingen diffklump i nu det kommer lite mer vikt bak batteri, bränsle, mm
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: HeVo mk1
Det blir vackert!
Re: HeVo mk1
Snygga och stilrena mätare. Tänk på att alfa 166 bromsarna nästan bara ryms med 16" alfa 166 originalfälgar, fast du kanske skulle köra med spacers eller mindre skivor
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: HeVo mk1
Tackar för de uppmuntrande kommentarerna.
Vad det gäller fälgar blir det förmodligen
16" GTD5 fälgar 7" fram 8" bak
Från ImageWheels man kan få dem byggda så de funkar med bromsoken med nästan vilket ET man vill ha.
På bilderna på bilen är det 15" 6" breda med ET 43 (från volvo 960)
http://imagewheels.co.uk/pages/wheels_cast.html
Vad det gäller fälgar blir det förmodligen
16" GTD5 fälgar 7" fram 8" bak
Från ImageWheels man kan få dem byggda så de funkar med bromsoken med nästan vilket ET man vill ha.
På bilderna på bilen är det 15" 6" breda med ET 43 (från volvo 960)
http://imagewheels.co.uk/pages/wheels_cast.html
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: HeVo mk1
Har inte hänt så mycke med bilen under semestern.
Hade gett ett annat projekt lite tid så förhoppningsvis frigörs lite tid framöver som jag kan lägga på bilbygget
http://www.youtube.com/watch?v=PRg0cFf1o2A
Var dock och hämtade en 3,0 lters B6304 motor som ev ska få ersätta 2,5 liters motorn som jag har nu.
204hk är ju bättre än 170hk.
Nu börjar man snart att jobba igen så nu ska det väl bli lite ordning på torpet igen.
Hade gett ett annat projekt lite tid så förhoppningsvis frigörs lite tid framöver som jag kan lägga på bilbygget
http://www.youtube.com/watch?v=PRg0cFf1o2A
Var dock och hämtade en 3,0 lters B6304 motor som ev ska få ersätta 2,5 liters motorn som jag har nu.
204hk är ju bättre än 170hk.
Nu börjar man snart att jobba igen så nu ska det väl bli lite ordning på torpet igen.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: HeVo mk1
Oj, det där är inte alla som skulle ge sig på.
Kan du inte lägga upp någon bild på tekniken i den, eller är det hemlisar
Kan du inte lägga upp någon bild på tekniken i den, eller är det hemlisar
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: HeVo mk1
Hej Daniel.
Ska lägga upp lite bilder på den.
Jag har inte gjort allt själv köpte sling sändaren och mottagaren samt kretskortet för styrningen av en här i Halmstad som konstruerat detta.
Fick lödda ihop styrkortet själv samt har gjort lite justeringar i programmet för mina motorer och lite anpassning för min trädgård.
Klipparen styrs av en AVR ATmega48 processor och är programmerad i assembler.
Ska lägga upp lite bilder på den.
Jag har inte gjort allt själv köpte sling sändaren och mottagaren samt kretskortet för styrningen av en här i Halmstad som konstruerat detta.
Fick lödda ihop styrkortet själv samt har gjort lite justeringar i programmet för mina motorer och lite anpassning för min trädgård.
Klipparen styrs av en AVR ATmega48 processor och är programmerad i assembler.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: HeVo mk1
Läckert bygge! Men jag blir lite nervös när jag läser om din 350, hur många timmar har den gått?? Har en likadan och de har ju onekligen ett annat motorljud än de tidigare motorerna med förgasare.....
MGC GT -69. Jacta alea est
Re: HeVo mk1
Hej
Min 350 hade gått ca:170 tim när det hände.
Troligen har det varit något fel på härdningen av vevtappen.
Nållagret och vevstaken var helt OK men jag vågade inte chansa så jag bytte den med.
Hade ändå tänkt att byta kolv innan det hände så nu passade jag på att byta lager i motorn med.
Annars går den jäkligt fint.
Min 350 hade gått ca:170 tim när det hände.
Troligen har det varit något fel på härdningen av vevtappen.
Nållagret och vevstaken var helt OK men jag vågade inte chansa så jag bytte den med.
Hade ändå tänkt att byta kolv innan det hände så nu passade jag på att byta lager i motorn med.
Annars går den jäkligt fint.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080