Sida 1 av 18

HeVo mk1 3.0 2016

Postat: mån nov 26, 2012 9:43 pm
av Micke K
Lägger upp en tråd på mitt Hult Healey bygge påbörjades för lite drygt 1 år sedan.
Den kommer att ha arbetsnamnet HeVo mk1 3.0.
Glasfiber kaross Healey 100/3000 karossen kommer från Härdplastteknik i Dösjöbro.

Lite fakta om Hult Healeyn
Det hela började då Mats Svanberg från Hult såg en Austin-Healey (100 eller 3000) och förälskade sig i den. På 1970-talet köpte han en, och då den 1981 skulle renoveras ville han göra en replika av tävlingsversionen utan att förstöra sin originalbil, så han beslutade sig för att göra en kopia. Han kallade in Lennart Waerme, som hjälpte till. Chassit baserades på originalet men det fick motor, växellåda och hjulupphängning från en 1972 års Volvo 142. För att få plats med Volvodelarna gjordes bilen 14 cm bredare än originalet. Hult Healey, som den blev känd som, registrerades sensommaren 1984. De började också tillverka byggsatser baserade på sin design. Fram till 1990 hade det sålts 35 byggsatser och fyra färdiga bilar.

1987 konstruerades en uppdaterad version med mer racedesign som använde en Volvo B23 motor som gav 250 hkr. Karossen vägde bara 50 kg. Bara tre exemplar av den andra generationen Hult Healy tillverkades.

Min kommer dock att ha få likheter med den från -80 talet
Ramen kommer att byggas av 100x50x3 samt 50x50x3 hjulupphängning blir volvo 140 spindlar med dubbla a-armar liknande Locost.
Bak blir det 960 bakaxel klump med 960 upprights (delad bakaxel).
Motorn är en 960 6:a 2.5l växellåda M90 (senare kanske det hittar ner en 3.0)
Lite bilder
Bild

Ram i trä för att få lite känsla för hur det ska bli.
Bild

Bild

Bild

Bild

Ska bli länkarmar
Bild

Fyller på med lite mer bilder
Övre länkarmar fram
Bild

Min egna tig svetsare (bakom masken döljer sig Sebbe K)
Bild

Främre motorfästen under konstruktion
Bild

Framvagn under uppbyggnad
Bild

Mer kommer

Re: HeVo mk1

Postat: tis nov 27, 2012 6:32 am
av Micke K
Lite mer bilder.
Donatorn är en 960-95 med 2,5l motor och M90

Eller som man säger operationen lyckades patienten dog
Bild

Kaross
Bild

Kortad styrväxel Volvo 240
Bild

Re: HeVo mk1

Postat: tis nov 27, 2012 7:35 am
av Perra.S
Perfekt å ha en bensindunk som pall när man svetsar :hihi:

Fränt projekt iaf, kommer följas!

Re: HeVo mk1

Postat: ons nov 28, 2012 7:08 am
av Micke K
Det är inte så farligt som det ser ut med bensin dunken den var fylld med vatten.

Utprovning av styrväxelfäste.
Bild

Kylare testas så den får plats
Bild

När jag bärjade syna bakre 960 hubbarna så var inte fästena för länkarmar i vinkel med varandra så jag kapade bort fästena och sedan ska den rensvarvas så jag kan bulta på ett eget fäste.
Bild

Hubbar rensvarvade.
Bild

Re: HeVo mk1

Postat: ons nov 28, 2012 12:24 pm
av Plump
Sånt här är intressant,. Ser skoj ut..

Re: HeVo mk1

Postat: ons nov 28, 2012 12:41 pm
av P Mäki
Väldigt snyggt och fint hantverk, kommer att följas!

Re: HeVo mk1

Postat: tor nov 29, 2012 9:04 am
av Micke K
Jag spär på med lite mer bilder nu är vi snart framme i nutid.

Hubbar/länkarms infästning bak att bultas på de avsvarvade 960 hubbarna.
Bild

Mallning i kartong för kardan tunnel för att man ska få lite känsla av hur det blir lättare att klippa kartong än plåt.
Bild

Bakre länkarmar svetsade
Bild

Kunde inte låta bli att handla spjällhus kanske lite tidigt i byggstadiet.
Kommer från Triumph daytona 675 köpte 2 st eftersom det är 3cyl på den.
44mm spjällskiva.
Bild

Re: HeVo mk1

Postat: fre jan 04, 2013 6:19 pm
av Micke K
Nu har det blivit lite gjort lite börjat med plåtar för kardantunnel och golv.
Fick till ett bra fäste för handbromsen (Audi A3).
Bild
Bild

Re: HeVo mk1

Postat: fre jan 04, 2013 7:47 pm
av Robin Olivi
Vilket hantverk. Ska följas. :-)

Kanske missade men det ska bli sugmotor i denna?

Re: HeVo mk1

Postat: fre jan 04, 2013 7:49 pm
av Se88e_K
svarar åt pappa.
volvo 960 sug motor med separata spjäll och extraktor rör.

Re: HeVo mk1

Postat: fre jan 04, 2013 7:59 pm
av subw000fer
Härligt bygge. Det kommer nog bli väldigt bra!
Intressant motorval i den lilla bilen med, totalt över-motoriserad? I LIKE :mrgreen:

Re: HeVo mk1

Postat: lör jan 05, 2013 3:14 am
av Husse1
Detta gillas och kommer att följas!

Re: HeVo mk1

Postat: lör jan 05, 2013 10:36 am
av Micke K
Som Sebbe skrev det kommer att bli sugmotor med dess härliga karaktär.
Volvo B6254 = 2,5l 170hk i orginal med separata spjäll, extraktor och eftermarknads sprut borde det plussa på lite.
Skulle doch vlija ha tag i lite vassare kammar men dessa är hutlöst dyra och svåra att få tag i någon som vet om några begagnade till salu?
Man kan ta 3,0 motorns kammar dessa är lite vassare eller ev ta hela motorn.
Att jag valt 2,5l är vikt/effekt gränsen för amatörbyggen på 15kw/100kg
Så med 2,5l 170Hk behöver bilen ha tjänstevikt på 833kg skulla jag valt 3,0 hade den behövt väga 1000kg.
Nu tror jag efter mina kalkyler att tjänstevikten kommer att hamna på strax under 900kg.

Re: HeVo mk1

Postat: lör jan 05, 2013 11:44 pm
av effe
snyggt och fränt följer detta med stort intresse hör av dej om du behöver mer pryttlar mvh effe

Re: HeVo mk1

Postat: tor jan 17, 2013 12:42 pm
av Micke K
Har jobbat på lite med torpedvägg mallat upp i papp/kartong.

Lånade en stol Cobra SS av en jobbar kompis (bygger A/C cobra) för att måtta lite.

Var först inne på att köpa Cobra SR stolar då dessa är lite mindre men nu är 2st Cobra SS beställda då jag tycker dessa passar bra.

Blir rätt bra med plats för fötterna ändå trodde det skulle bli mindre plats.

Ett par bilder
Bild

Torped vägg upp mallad
Bild