HeVo mk1 3.0 2016
Postat: mån nov 26, 2012 9:43 pm
Lägger upp en tråd på mitt Hult Healey bygge påbörjades för lite drygt 1 år sedan.
Den kommer att ha arbetsnamnet HeVo mk1 3.0.
Glasfiber kaross Healey 100/3000 karossen kommer från Härdplastteknik i Dösjöbro.
Lite fakta om Hult Healeyn
Det hela började då Mats Svanberg från Hult såg en Austin-Healey (100 eller 3000) och förälskade sig i den. På 1970-talet köpte han en, och då den 1981 skulle renoveras ville han göra en replika av tävlingsversionen utan att förstöra sin originalbil, så han beslutade sig för att göra en kopia. Han kallade in Lennart Waerme, som hjälpte till. Chassit baserades på originalet men det fick motor, växellåda och hjulupphängning från en 1972 års Volvo 142. För att få plats med Volvodelarna gjordes bilen 14 cm bredare än originalet. Hult Healey, som den blev känd som, registrerades sensommaren 1984. De började också tillverka byggsatser baserade på sin design. Fram till 1990 hade det sålts 35 byggsatser och fyra färdiga bilar.
1987 konstruerades en uppdaterad version med mer racedesign som använde en Volvo B23 motor som gav 250 hkr. Karossen vägde bara 50 kg. Bara tre exemplar av den andra generationen Hult Healy tillverkades.
Min kommer dock att ha få likheter med den från -80 talet
Ramen kommer att byggas av 100x50x3 samt 50x50x3 hjulupphängning blir volvo 140 spindlar med dubbla a-armar liknande Locost.
Bak blir det 960 bakaxel klump med 960 upprights (delad bakaxel).
Motorn är en 960 6:a 2.5l växellåda M90 (senare kanske det hittar ner en 3.0)
Lite bilder
Ram i trä för att få lite känsla för hur det ska bli.
Ska bli länkarmar
Fyller på med lite mer bilder
Övre länkarmar fram
Min egna tig svetsare (bakom masken döljer sig Sebbe K)
Främre motorfästen under konstruktion
Framvagn under uppbyggnad
Mer kommer
Den kommer att ha arbetsnamnet HeVo mk1 3.0.
Glasfiber kaross Healey 100/3000 karossen kommer från Härdplastteknik i Dösjöbro.
Lite fakta om Hult Healeyn
Det hela började då Mats Svanberg från Hult såg en Austin-Healey (100 eller 3000) och förälskade sig i den. På 1970-talet köpte han en, och då den 1981 skulle renoveras ville han göra en replika av tävlingsversionen utan att förstöra sin originalbil, så han beslutade sig för att göra en kopia. Han kallade in Lennart Waerme, som hjälpte till. Chassit baserades på originalet men det fick motor, växellåda och hjulupphängning från en 1972 års Volvo 142. För att få plats med Volvodelarna gjordes bilen 14 cm bredare än originalet. Hult Healey, som den blev känd som, registrerades sensommaren 1984. De började också tillverka byggsatser baserade på sin design. Fram till 1990 hade det sålts 35 byggsatser och fyra färdiga bilar.
1987 konstruerades en uppdaterad version med mer racedesign som använde en Volvo B23 motor som gav 250 hkr. Karossen vägde bara 50 kg. Bara tre exemplar av den andra generationen Hult Healy tillverkades.
Min kommer dock att ha få likheter med den från -80 talet
Ramen kommer att byggas av 100x50x3 samt 50x50x3 hjulupphängning blir volvo 140 spindlar med dubbla a-armar liknande Locost.
Bak blir det 960 bakaxel klump med 960 upprights (delad bakaxel).
Motorn är en 960 6:a 2.5l växellåda M90 (senare kanske det hittar ner en 3.0)
Lite bilder
Ram i trä för att få lite känsla för hur det ska bli.
Ska bli länkarmar
Fyller på med lite mer bilder
Övre länkarmar fram
Min egna tig svetsare (bakom masken döljer sig Sebbe K)
Främre motorfästen under konstruktion
Framvagn under uppbyggnad
Mer kommer