HeVo mk1 3.0 2016
HeVo mk1 3.0 2016
Lägger upp en tråd på mitt Hult Healey bygge påbörjades för lite drygt 1 år sedan.
Den kommer att ha arbetsnamnet HeVo mk1 3.0.
Glasfiber kaross Healey 100/3000 karossen kommer från Härdplastteknik i Dösjöbro.
Lite fakta om Hult Healeyn
Det hela började då Mats Svanberg från Hult såg en Austin-Healey (100 eller 3000) och förälskade sig i den. På 1970-talet köpte han en, och då den 1981 skulle renoveras ville han göra en replika av tävlingsversionen utan att förstöra sin originalbil, så han beslutade sig för att göra en kopia. Han kallade in Lennart Waerme, som hjälpte till. Chassit baserades på originalet men det fick motor, växellåda och hjulupphängning från en 1972 års Volvo 142. För att få plats med Volvodelarna gjordes bilen 14 cm bredare än originalet. Hult Healey, som den blev känd som, registrerades sensommaren 1984. De började också tillverka byggsatser baserade på sin design. Fram till 1990 hade det sålts 35 byggsatser och fyra färdiga bilar.
1987 konstruerades en uppdaterad version med mer racedesign som använde en Volvo B23 motor som gav 250 hkr. Karossen vägde bara 50 kg. Bara tre exemplar av den andra generationen Hult Healy tillverkades.
Min kommer dock att ha få likheter med den från -80 talet
Ramen kommer att byggas av 100x50x3 samt 50x50x3 hjulupphängning blir volvo 140 spindlar med dubbla a-armar liknande Locost.
Bak blir det 960 bakaxel klump med 960 upprights (delad bakaxel).
Motorn är en 960 6:a 2.5l växellåda M90 (senare kanske det hittar ner en 3.0)
Lite bilder
Ram i trä för att få lite känsla för hur det ska bli.
Ska bli länkarmar
Fyller på med lite mer bilder
Övre länkarmar fram
Min egna tig svetsare (bakom masken döljer sig Sebbe K)
Främre motorfästen under konstruktion
Framvagn under uppbyggnad
Mer kommer
Den kommer att ha arbetsnamnet HeVo mk1 3.0.
Glasfiber kaross Healey 100/3000 karossen kommer från Härdplastteknik i Dösjöbro.
Lite fakta om Hult Healeyn
Det hela började då Mats Svanberg från Hult såg en Austin-Healey (100 eller 3000) och förälskade sig i den. På 1970-talet köpte han en, och då den 1981 skulle renoveras ville han göra en replika av tävlingsversionen utan att förstöra sin originalbil, så han beslutade sig för att göra en kopia. Han kallade in Lennart Waerme, som hjälpte till. Chassit baserades på originalet men det fick motor, växellåda och hjulupphängning från en 1972 års Volvo 142. För att få plats med Volvodelarna gjordes bilen 14 cm bredare än originalet. Hult Healey, som den blev känd som, registrerades sensommaren 1984. De började också tillverka byggsatser baserade på sin design. Fram till 1990 hade det sålts 35 byggsatser och fyra färdiga bilar.
1987 konstruerades en uppdaterad version med mer racedesign som använde en Volvo B23 motor som gav 250 hkr. Karossen vägde bara 50 kg. Bara tre exemplar av den andra generationen Hult Healy tillverkades.
Min kommer dock att ha få likheter med den från -80 talet
Ramen kommer att byggas av 100x50x3 samt 50x50x3 hjulupphängning blir volvo 140 spindlar med dubbla a-armar liknande Locost.
Bak blir det 960 bakaxel klump med 960 upprights (delad bakaxel).
Motorn är en 960 6:a 2.5l växellåda M90 (senare kanske det hittar ner en 3.0)
Lite bilder
Ram i trä för att få lite känsla för hur det ska bli.
Ska bli länkarmar
Fyller på med lite mer bilder
Övre länkarmar fram
Min egna tig svetsare (bakom masken döljer sig Sebbe K)
Främre motorfästen under konstruktion
Framvagn under uppbyggnad
Mer kommer
Senast redigerad av Micke K den sön dec 16, 2018 8:46 am, redigerad totalt 12 gång.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: HeVo mk1
Lite mer bilder.
Donatorn är en 960-95 med 2,5l motor och M90
Eller som man säger operationen lyckades patienten dog
Kaross
Kortad styrväxel Volvo 240
Donatorn är en 960-95 med 2,5l motor och M90
Eller som man säger operationen lyckades patienten dog
Kaross
Kortad styrväxel Volvo 240
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: HeVo mk1
Perfekt å ha en bensindunk som pall när man svetsar
Fränt projekt iaf, kommer följas!
Fränt projekt iaf, kommer följas!
Re: HeVo mk1
Det är inte så farligt som det ser ut med bensin dunken den var fylld med vatten.
Utprovning av styrväxelfäste.
Kylare testas så den får plats
När jag bärjade syna bakre 960 hubbarna så var inte fästena för länkarmar i vinkel med varandra så jag kapade bort fästena och sedan ska den rensvarvas så jag kan bulta på ett eget fäste.
Hubbar rensvarvade.
Utprovning av styrväxelfäste.
Kylare testas så den får plats
När jag bärjade syna bakre 960 hubbarna så var inte fästena för länkarmar i vinkel med varandra så jag kapade bort fästena och sedan ska den rensvarvas så jag kan bulta på ett eget fäste.
Hubbar rensvarvade.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: HeVo mk1
Sånt här är intressant,. Ser skoj ut..
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
Re: HeVo mk1
Väldigt snyggt och fint hantverk, kommer att följas!
Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Re: HeVo mk1
Jag spär på med lite mer bilder nu är vi snart framme i nutid.
Hubbar/länkarms infästning bak att bultas på de avsvarvade 960 hubbarna.
Mallning i kartong för kardan tunnel för att man ska få lite känsla av hur det blir lättare att klippa kartong än plåt.
Bakre länkarmar svetsade
Kunde inte låta bli att handla spjällhus kanske lite tidigt i byggstadiet.
Kommer från Triumph daytona 675 köpte 2 st eftersom det är 3cyl på den.
44mm spjällskiva.
Hubbar/länkarms infästning bak att bultas på de avsvarvade 960 hubbarna.
Mallning i kartong för kardan tunnel för att man ska få lite känsla av hur det blir lättare att klippa kartong än plåt.
Bakre länkarmar svetsade
Kunde inte låta bli att handla spjällhus kanske lite tidigt i byggstadiet.
Kommer från Triumph daytona 675 köpte 2 st eftersom det är 3cyl på den.
44mm spjällskiva.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: HeVo mk1
Nu har det blivit lite gjort lite börjat med plåtar för kardantunnel och golv.
Fick till ett bra fäste för handbromsen (Audi A3).
Fick till ett bra fäste för handbromsen (Audi A3).
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: HeVo mk1
Vilket hantverk. Ska följas.
Kanske missade men det ska bli sugmotor i denna?
Kanske missade men det ska bli sugmotor i denna?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: HeVo mk1
svarar åt pappa.
volvo 960 sug motor med separata spjäll och extraktor rör.
volvo 960 sug motor med separata spjäll och extraktor rör.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: HeVo mk1
Härligt bygge. Det kommer nog bli väldigt bra!
Intressant motorval i den lilla bilen med, totalt över-motoriserad? I LIKE
Intressant motorval i den lilla bilen med, totalt över-motoriserad? I LIKE
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: HeVo mk1
Detta gillas och kommer att följas!
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: HeVo mk1
Som Sebbe skrev det kommer att bli sugmotor med dess härliga karaktär.
Volvo B6254 = 2,5l 170hk i orginal med separata spjäll, extraktor och eftermarknads sprut borde det plussa på lite.
Skulle doch vlija ha tag i lite vassare kammar men dessa är hutlöst dyra och svåra att få tag i någon som vet om några begagnade till salu?
Man kan ta 3,0 motorns kammar dessa är lite vassare eller ev ta hela motorn.
Att jag valt 2,5l är vikt/effekt gränsen för amatörbyggen på 15kw/100kg
Så med 2,5l 170Hk behöver bilen ha tjänstevikt på 833kg skulla jag valt 3,0 hade den behövt väga 1000kg.
Nu tror jag efter mina kalkyler att tjänstevikten kommer att hamna på strax under 900kg.
Volvo B6254 = 2,5l 170hk i orginal med separata spjäll, extraktor och eftermarknads sprut borde det plussa på lite.
Skulle doch vlija ha tag i lite vassare kammar men dessa är hutlöst dyra och svåra att få tag i någon som vet om några begagnade till salu?
Man kan ta 3,0 motorns kammar dessa är lite vassare eller ev ta hela motorn.
Att jag valt 2,5l är vikt/effekt gränsen för amatörbyggen på 15kw/100kg
Så med 2,5l 170Hk behöver bilen ha tjänstevikt på 833kg skulla jag valt 3,0 hade den behövt väga 1000kg.
Nu tror jag efter mina kalkyler att tjänstevikten kommer att hamna på strax under 900kg.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: HeVo mk1
snyggt och fränt följer detta med stort intresse hör av dej om du behöver mer pryttlar mvh effe
Re: HeVo mk1
Har jobbat på lite med torpedvägg mallat upp i papp/kartong.
Lånade en stol Cobra SS av en jobbar kompis (bygger A/C cobra) för att måtta lite.
Var först inne på att köpa Cobra SR stolar då dessa är lite mindre men nu är 2st Cobra SS beställda då jag tycker dessa passar bra.
Blir rätt bra med plats för fötterna ändå trodde det skulle bli mindre plats.
Ett par bilder
Torped vägg upp mallad
Lånade en stol Cobra SS av en jobbar kompis (bygger A/C cobra) för att måtta lite.
Var först inne på att köpa Cobra SR stolar då dessa är lite mindre men nu är 2st Cobra SS beställda då jag tycker dessa passar bra.
Blir rätt bra med plats för fötterna ändå trodde det skulle bli mindre plats.
Ett par bilder
Torped vägg upp mallad
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080