Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 5:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 254 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 26, 2012 9:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 251
Ort: Halmstad
Lägger upp en tråd på mitt Hult Healey bygge påbörjades för lite drygt 1 år sedan.
Den kommer att ha arbetsnamnet HeVo mk1 3.0.
Glasfiber kaross Healey 100/3000 karossen kommer från Härdplastteknik i Dösjöbro.

Lite fakta om Hult Healeyn
Det hela började då Mats Svanberg från Hult såg en Austin-Healey (100 eller 3000) och förälskade sig i den. På 1970-talet köpte han en, och då den 1981 skulle renoveras ville han göra en replika av tävlingsversionen utan att förstöra sin originalbil, så han beslutade sig för att göra en kopia. Han kallade in Lennart Waerme, som hjälpte till. Chassit baserades på originalet men det fick motor, växellåda och hjulupphängning från en 1972 års Volvo 142. För att få plats med Volvodelarna gjordes bilen 14 cm bredare än originalet. Hult Healey, som den blev känd som, registrerades sensommaren 1984. De började också tillverka byggsatser baserade på sin design. Fram till 1990 hade det sålts 35 byggsatser och fyra färdiga bilar.

1987 konstruerades en uppdaterad version med mer racedesign som använde en Volvo B23 motor som gav 250 hkr. Karossen vägde bara 50 kg. Bara tre exemplar av den andra generationen Hult Healy tillverkades.

Min kommer dock att ha få likheter med den från -80 talet
Ramen kommer att byggas av 100x50x3 samt 50x50x3 hjulupphängning blir volvo 140 spindlar med dubbla a-armar liknande Locost.
Bak blir det 960 bakaxel klump med 960 upprights (delad bakaxel).
Motorn är en 960 6:a 2.5l växellåda M90 (senare kanske det hittar ner en 3.0)
Lite bilder
Bild

Ram i trä för att få lite känsla för hur det ska bli.
Bild

Bild

Bild

Bild

Ska bli länkarmar
Bild

Fyller på med lite mer bilder
Övre länkarmar fram
Bild

Min egna tig svetsare (bakom masken döljer sig Sebbe K)
Bild

Främre motorfästen under konstruktion
Bild

Framvagn under uppbyggnad
Bild

Mer kommer

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Senast redigerad av Micke K sön aug 13, 2017 1:48 pm, redigerad totalt 10 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: tis nov 27, 2012 6:32 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 251
Ort: Halmstad
Lite mer bilder.
Donatorn är en 960-95 med 2,5l motor och M90

Eller som man säger operationen lyckades patienten dog
Bild

Kaross
Bild

Kortad styrväxel Volvo 240
Bild

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: tis nov 27, 2012 7:35 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am
Inlägg: 298
Perfekt å ha en bensindunk som pall när man svetsar :hihi:

Fränt projekt iaf, kommer följas!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: ons nov 28, 2012 7:08 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 251
Ort: Halmstad
Det är inte så farligt som det ser ut med bensin dunken den var fylld med vatten.

Utprovning av styrväxelfäste.
Bild

Kylare testas så den får plats
Bild

När jag bärjade syna bakre 960 hubbarna så var inte fästena för länkarmar i vinkel med varandra så jag kapade bort fästena och sedan ska den rensvarvas så jag kan bulta på ett eget fäste.
Bild

Hubbar rensvarvade.
Bild

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: ons nov 28, 2012 12:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Inlägg: 638
Ort: vänersborg
Sånt här är intressant,. Ser skoj ut..

_________________
Sierra "Flygel" T5
viewtopic.php?f=21&t=65819"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: ons nov 28, 2012 12:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 31, 2008 10:40 pm
Inlägg: 124
Ort: Pajala
Väldigt snyggt och fint hantverk, kommer att följas!

_________________
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: tor nov 29, 2012 9:04 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 251
Ort: Halmstad
Jag spär på med lite mer bilder nu är vi snart framme i nutid.

Hubbar/länkarms infästning bak att bultas på de avsvarvade 960 hubbarna.
Bild

Mallning i kartong för kardan tunnel för att man ska få lite känsla av hur det blir lättare att klippa kartong än plåt.
Bild

Bakre länkarmar svetsade
Bild

Kunde inte låta bli att handla spjällhus kanske lite tidigt i byggstadiet.
Kommer från Triumph daytona 675 köpte 2 st eftersom det är 3cyl på den.
44mm spjällskiva.
Bild

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: fre jan 04, 2013 6:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 251
Ort: Halmstad
Nu har det blivit lite gjort lite börjat med plåtar för kardantunnel och golv.
Fick till ett bra fäste för handbromsen (Audi A3).
Bild
Bild

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: fre jan 04, 2013 7:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Inlägg: 658
Ort: Västerås
Vilket hantverk. Ska följas. :-)

Kanske missade men det ska bli sugmotor i denna?

_________________
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: fre jan 04, 2013 7:49 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1033
Ort: Halmstad
svarar åt pappa.
volvo 960 sug motor med separata spjäll och extraktor rör.

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: fre jan 04, 2013 7:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Inlägg: 1285
Ort: Norrtälje
Härligt bygge. Det kommer nog bli väldigt bra!
Intressant motorval i den lilla bilen med, totalt över-motoriserad? I LIKE :mrgreen:

_________________
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: lör jan 05, 2013 3:14 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Detta gillas och kommer att följas!

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: lör jan 05, 2013 10:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 251
Ort: Halmstad
Som Sebbe skrev det kommer att bli sugmotor med dess härliga karaktär.
Volvo B6254 = 2,5l 170hk i orginal med separata spjäll, extraktor och eftermarknads sprut borde det plussa på lite.
Skulle doch vlija ha tag i lite vassare kammar men dessa är hutlöst dyra och svåra att få tag i någon som vet om några begagnade till salu?
Man kan ta 3,0 motorns kammar dessa är lite vassare eller ev ta hela motorn.
Att jag valt 2,5l är vikt/effekt gränsen för amatörbyggen på 15kw/100kg
Så med 2,5l 170Hk behöver bilen ha tjänstevikt på 833kg skulla jag valt 3,0 hade den behövt väga 1000kg.
Nu tror jag efter mina kalkyler att tjänstevikten kommer att hamna på strax under 900kg.

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: lör jan 05, 2013 11:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Inlägg: 307
Ort: halmstad
snyggt och fränt följer detta med stort intresse hör av dej om du behöver mer pryttlar mvh effe


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HeVo mk1
InläggPostat: tor jan 17, 2013 12:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Inlägg: 251
Ort: Halmstad
Har jobbat på lite med torpedvägg mallat upp i papp/kartong.

Lånade en stol Cobra SS av en jobbar kompis (bygger A/C cobra) för att måtta lite.

Var först inne på att köpa Cobra SR stolar då dessa är lite mindre men nu är 2st Cobra SS beställda då jag tycker dessa passar bra.

Blir rätt bra med plats för fötterna ändå trodde det skulle bli mindre plats.

Ett par bilder
Bild

Torped vägg upp mallad
Bild

_________________
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 254 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010