Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Instämmer med föregående talare
Svetsar och skruvar i det mesta
Erik Norrman Piteå
Erik Norrman Piteå
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Självklart ska den vara röd!
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Kan bli bra och kan bli dåligt! Tror dock det blir jävligt bra
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Härligt att ni håller med är helt inne på röd nu
Ska köpa DR däck till bilen men har lite funderingar ang klasser osv.
Tips och info mottages gärna Länk till andra tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=83084
Ska köpa DR däck till bilen men har lite funderingar ang klasser osv.
Tips och info mottages gärna Länk till andra tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=83084
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Respekt för ert arbete!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Blir ju riktigt fläskig bilen.
Ska du lacka den i misano red så tänk på att den finns i 2 nyanser med samma nummer.
Åkte på den missen så motor rummet blev en nyans och bilen en...
Den mörkare är nästan snyggare. Sen är ju de en E30 färg från början så kör på den om du går på rött
Ska du lacka den i misano red så tänk på att den finns i 2 nyanser med samma nummer.
Åkte på den missen så motor rummet blev en nyans och bilen en...
Den mörkare är nästan snyggare. Sen är ju de en E30 färg från början så kör på den om du går på rött
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Tackar
Ja jag har hört nåt om det, att den ljusare kan nästan bli lite rosaaktig i solsken?
Ja, jag tror nog det kan bli fränt
Ser elak ut i DragraceMode
Ja jag har hört nåt om det, att den ljusare kan nästan bli lite rosaaktig i solsken?
Ja, jag tror nog det kan bli fränt
Ser elak ut i DragraceMode
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Pite nästa helg ?
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Fan vad fläskig han börjar vara.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Dags att uppdatera lite kanske, ligger ju kraftfullt efter tidsplanen som vanligt men man börjar bli van att köra slutet av sommaren numera.
Tokskruvade ihop bilen för att kunna provköra på EDPS i Piteå som jag sagt att jag SKA köra sen förra sommaren.
På torsdagen innan Edps så var bilen i princip helt klar för provkörning och allt såg ut att klaffa för en gångs skull. Men kom i sista stund på innan jag tog ner den från lyften att jag skulle kolla hur motoroljan såg ut för säkerhetsskull.
Och tur var ju det, lossade bottenpluggen och ut kom helt ren glykol säkert en dl eller två...
Jahapp, nu ger jag upp. tänkte jag, men efter lite spekulationer och rundringningar så konstaterade vi att antingen så är det toppackningen som falskar eller så har blocket spruckit.
Efter ett tag när man fått tillbaka motivationen så började vi riva lös toppen i vild panik efter att en polare sa att han hade en ny packning liggandes
Glykolsjukt
Slipa ur toppackningen
Lastat och klart!
Vart klar så i sista stund på natten innan så vi hann inte ens provköra mer än upp på flaket Hade ju storslagna planer på att hinna spackla upp bakskärmarna och dra på nån grundfärg iaf innan. Men så blev icket fallet...
Slutade som vanligt dåligt, har varit och skulle byta packbox på piniongaxeln då den droppade lite olja där = ogillas på strippen.
Smällde lös medbringaren på plats och bytte tätning och skulle dra dit medbringaren igen, men då vart jag fundersan osäker på om det var en s.k. krosshylsa eller stum hylsa med schims mellan lagren. Provade att smälla dit den ändå, men det kändes inte rätt på nå vis. Så plockade ur hela piniongcarriern för att känna på rullmotståndet i lagren, vilket gick alldeles för trögt...
Happ, Bara å pressa isär och kolla så det var en stum hylsa , Vilket det var. Men på nå vis så vart det som för hårt ändå, vet inte om materialet satte sig när jag drog med mutterknackarn eller nå.
Och i samma veva så noterade jag att det var som porer och prickar i lagerbanorna, så beställde nya och bytte.
hittade inga schims i rätt storlek heller, så fick bli till att klippa till egna från ett "shims plåtark" och justera nån 10del för att få rätt rullmotstånd (var ungefär samma rullmotstånd som med gamla lagrena)
Sagt och gjort slängde i carriern i bakaxeln utan en tanke på att kolla kuggflankspel eller så då allt annat satt kvar monterat på axeln.
Och mycket riktigt på första repan när jag går iväg och ska växla till 3:an (tror jag) så hör jag att det börjar låta mycket dåligt bakifrån i samma takt som hastigheten framåt..
Pallar upp och lokaliserar ljudet till bakaxeln, noterar att hjulen glappar i rotationen mer än vanligt nu och att piniongen verkar vara ganska så glapp mot kronhjulet. River ut piniongen och snurrar runt axlarna och ser att 5 kugg är av på kronhjulet.
Inser då att jag lagat sönder den när jag bytt lager utan att tänka efter, Men kan inte förstå att det kunde bli så fel så den vart sådär jävulsk glapp, Tycker att det nya lager ev. ändrar läge borde vara minimalt + att rullmotståndet var ungefär detsamma utan schims som med gamla lagringen.
Så börjar jaga grejer och i samma veva när jag ändå beställer utväxling till den axeln så kan jag ju beställa drivaxlar till den nya Gat/bana axeln tänkte jag och började mäta och räkna och göra iordning den för att få fram axellängderna.
Har fått fram längder på dom nu, men då strulade det med beställningen av dom då jag har en M/W spole i axeln och M/W har en egen specialvinkel på splinesen som inte Strange kunde göra (hade gjort upp hela beställningen med dom i princip färdigt, kom på detta i sista stund) Mark Williams får jag inte tag på och Moser är så seg på att svara så det verkar gå jävligt trögt att få fram dom. Så beställde en utväxling å lite annat jox löst då så jag får ihop DR axeln iaf nu, så får vi se när man får fram axlar.
Hoh, börjar bli långt nu bäst att skicka innan det blir strömavbrott eller nå
Tokskruvade ihop bilen för att kunna provköra på EDPS i Piteå som jag sagt att jag SKA köra sen förra sommaren.
På torsdagen innan Edps så var bilen i princip helt klar för provkörning och allt såg ut att klaffa för en gångs skull. Men kom i sista stund på innan jag tog ner den från lyften att jag skulle kolla hur motoroljan såg ut för säkerhetsskull.
Och tur var ju det, lossade bottenpluggen och ut kom helt ren glykol säkert en dl eller två...
Jahapp, nu ger jag upp. tänkte jag, men efter lite spekulationer och rundringningar så konstaterade vi att antingen så är det toppackningen som falskar eller så har blocket spruckit.
Efter ett tag när man fått tillbaka motivationen så började vi riva lös toppen i vild panik efter att en polare sa att han hade en ny packning liggandes
Glykolsjukt
Slipa ur toppackningen
Lastat och klart!
Vart klar så i sista stund på natten innan så vi hann inte ens provköra mer än upp på flaket Hade ju storslagna planer på att hinna spackla upp bakskärmarna och dra på nån grundfärg iaf innan. Men så blev icket fallet...
Slutade som vanligt dåligt, har varit och skulle byta packbox på piniongaxeln då den droppade lite olja där = ogillas på strippen.
Smällde lös medbringaren på plats och bytte tätning och skulle dra dit medbringaren igen, men då vart jag fundersan osäker på om det var en s.k. krosshylsa eller stum hylsa med schims mellan lagren. Provade att smälla dit den ändå, men det kändes inte rätt på nå vis. Så plockade ur hela piniongcarriern för att känna på rullmotståndet i lagren, vilket gick alldeles för trögt...
Happ, Bara å pressa isär och kolla så det var en stum hylsa , Vilket det var. Men på nå vis så vart det som för hårt ändå, vet inte om materialet satte sig när jag drog med mutterknackarn eller nå.
Och i samma veva så noterade jag att det var som porer och prickar i lagerbanorna, så beställde nya och bytte.
hittade inga schims i rätt storlek heller, så fick bli till att klippa till egna från ett "shims plåtark" och justera nån 10del för att få rätt rullmotstånd (var ungefär samma rullmotstånd som med gamla lagrena)
Sagt och gjort slängde i carriern i bakaxeln utan en tanke på att kolla kuggflankspel eller så då allt annat satt kvar monterat på axeln.
Och mycket riktigt på första repan när jag går iväg och ska växla till 3:an (tror jag) så hör jag att det börjar låta mycket dåligt bakifrån i samma takt som hastigheten framåt..
Pallar upp och lokaliserar ljudet till bakaxeln, noterar att hjulen glappar i rotationen mer än vanligt nu och att piniongen verkar vara ganska så glapp mot kronhjulet. River ut piniongen och snurrar runt axlarna och ser att 5 kugg är av på kronhjulet.
Inser då att jag lagat sönder den när jag bytt lager utan att tänka efter, Men kan inte förstå att det kunde bli så fel så den vart sådär jävulsk glapp, Tycker att det nya lager ev. ändrar läge borde vara minimalt + att rullmotståndet var ungefär detsamma utan schims som med gamla lagringen.
Så börjar jaga grejer och i samma veva när jag ändå beställer utväxling till den axeln så kan jag ju beställa drivaxlar till den nya Gat/bana axeln tänkte jag och började mäta och räkna och göra iordning den för att få fram axellängderna.
Har fått fram längder på dom nu, men då strulade det med beställningen av dom då jag har en M/W spole i axeln och M/W har en egen specialvinkel på splinesen som inte Strange kunde göra (hade gjort upp hela beställningen med dom i princip färdigt, kom på detta i sista stund) Mark Williams får jag inte tag på och Moser är så seg på att svara så det verkar gå jävligt trögt att få fram dom. Så beställde en utväxling å lite annat jox löst då så jag får ihop DR axeln iaf nu, så får vi se när man får fram axlar.
Hoh, börjar bli långt nu bäst att skicka innan det blir strömavbrott eller nå
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Fortsättning!
Ritade upp och fick 4-links plattor utskurna och provade på axeln.
Uppunktat
Förstärkningsrygg påbörjad, Vart kanske lite väl brutalt med 4mm plåt, Men den ger nog sig inte
Gjorde en jigg att förspänna axeln framåt så den inte drar sig så mycket bakåt när jag helsvetsar ryggen
Och nu är axelhuset nästan helt klart med lagerändar och sånt också, bara fästet för whisbonestaget uppe på som måste brännas dit.
Ritade upp och fick 4-links plattor utskurna och provade på axeln.
Uppunktat
Förstärkningsrygg påbörjad, Vart kanske lite väl brutalt med 4mm plåt, Men den ger nog sig inte
Gjorde en jigg att förspänna axeln framåt så den inte drar sig så mycket bakåt när jag helsvetsar ryggen
Och nu är axelhuset nästan helt klart med lagerändar och sånt också, bara fästet för whisbonestaget uppe på som måste brännas dit.
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Tråkigt som fasen att vi missade repan och framförallt att bakaxeln knallade sig men nog är den ihop snart..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Det där Strange aluminiumhuset är ett lättviktshus och är inte lämpligt för Dragracingbruk då dom flexar ganska mycket vid höga effektuttag och maxgrepp.
(Läs texten längst ner i produktbeskrivningen http://www.summitracing.com/dom/parts/str-n1904 )
Då vandrar kuggingreppet ut på ytterhörnen av kuggarna på kronhjulet och ställer till med det du råkat ut för. Det där är förmodligen en Street gear utväxling dom är inte lika tåliga för sådant som en Pro Gear.
Nu när du tänker köra med två olika axlar så är det mycket lämpligt att du väljer en Pro Gear utväxling i Dragracing axeln.
Du skrev att M/W och Moser är sega att ha att göra med? Har du ringt eller försöker du med mail?
Jag har aldrig upplevt att dom är tröga, tvärt om.
Axelbygget ser bra ut
Ha de'
(Läs texten längst ner i produktbeskrivningen http://www.summitracing.com/dom/parts/str-n1904 )
Då vandrar kuggingreppet ut på ytterhörnen av kuggarna på kronhjulet och ställer till med det du råkat ut för. Det där är förmodligen en Street gear utväxling dom är inte lika tåliga för sådant som en Pro Gear.
Nu när du tänker köra med två olika axlar så är det mycket lämpligt att du väljer en Pro Gear utväxling i Dragracing axeln.
Du skrev att M/W och Moser är sega att ha att göra med? Har du ringt eller försöker du med mail?
Jag har aldrig upplevt att dom är tröga, tvärt om.
Axelbygget ser bra ut
Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Fick höra att med dessa aluminuimhus så ska man helst köra pro gear just p.g.a det du säger , hade inte tänkt på det innan faktiskt!
Men som jag förstod så var det som ok att använda till DR också om man körde pro gear, men nu när man tänker efter så är det ju bara dumt egentligen.. Det är ju där den får smaka på största påfrestningen.
Tanken från början var att köra aluhuset med progear på DR axeln och orginal stålhus (icke nodular) på gat och sladdningsaxeln.
Nu har jag beställt en ny likadan utväxling som jag ska montera i aluhuset igen då jag tänkt flytta centerdelen mellan axlarna tills jag har byggt ihop 2 separata centerdelar som får sitta i vardera axel.
Kanske får tänka om då och köra med aluhuset på gat/sladdaxeln och skaffa ett biffigare hus till DR axeln istället.
Frågan är ju då, är aluhuset starkare än orginal stålhuset?
Känner att min engelska inte är tillräckligt bra för att ringa och diskutera drivaxlar
Tackar
Men som jag förstod så var det som ok att använda till DR också om man körde pro gear, men nu när man tänker efter så är det ju bara dumt egentligen.. Det är ju där den får smaka på största påfrestningen.
Tanken från början var att köra aluhuset med progear på DR axeln och orginal stålhus (icke nodular) på gat och sladdningsaxeln.
Nu har jag beställt en ny likadan utväxling som jag ska montera i aluhuset igen då jag tänkt flytta centerdelen mellan axlarna tills jag har byggt ihop 2 separata centerdelar som får sitta i vardera axel.
Kanske får tänka om då och köra med aluhuset på gat/sladdaxeln och skaffa ett biffigare hus till DR axeln istället.
Frågan är ju då, är aluhuset starkare än orginal stålhuset?
Känner att min engelska inte är tillräckligt bra för att ringa och diskutera drivaxlar
Tackar
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Alu huset är starkare än ett standard stålhus.
Strange har två andra alu. hus som är kraftigare, Ultra case som är för Pro Mod bilar och liknande samt Pro HD som är lämpligt till dig.
Jag föredrar Mark Williams grejor en så'n här är riktigt bra och funkar åt dig...med god marginal
http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=708
Självklart så behöver du tillhörande Pinion Support för den typ av utväxling du väljer ( 28 eller 35 spline pinjong )
Jag vet att Moser engineering också har ett bra Bolt thru Aluminium hus som gott och väl räcker åt dig.
http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... /overview/
Strange har två andra alu. hus som är kraftigare, Ultra case som är för Pro Mod bilar och liknande samt Pro HD som är lämpligt till dig.
Jag föredrar Mark Williams grejor en så'n här är riktigt bra och funkar åt dig...med god marginal
http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=708
Självklart så behöver du tillhörande Pinion Support för den typ av utväxling du väljer ( 28 eller 35 spline pinjong )
Jag vet att Moser engineering också har ett bra Bolt thru Aluminium hus som gott och väl räcker åt dig.
http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... /overview/
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan