Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2
Som några av er kanske sett i min e34 tråd så har jag skaffat en ny räserbil
En ganska välkänd sådan dessutom
För de som inte vet vad det är för bil så är det en Bmw 318i av 1984 års modell som har blivit våldtagen med en 7.50 taggad bur samt en "Backhalfning" med en Ford 9"are i bak!
Planen med denna är att montera ner till och börja med min gamla s38 turbomotor med Bw T-56 växellådan från e34:an.
Har en ny 3.8L s38 under byggnation, men saknar lite stålar för att färdigställa den ännu så den får ligga på is till resurser finns för att bygga upp den motorn!
Här är lite bilder på när jag fått hem den och parkerat in den i garaget!
Hela bilen är folierad Matt vit, Men det är rätt slitet så det kommer åka bort!
Provade att värma och dra lös från ena bakskärmen, men satan vilket jobb... Tog säkert en timme... Hooh , Tar nog resten senare
Innerskärmen såg lite trist ut, det måste fixas, samt lite allmänt under huven, rensa bort gamla huvfästen o.s.v .. Cleant skare va
Mekvänligt måste det ju vara, Så kapade bort hela frontplåten!
Strippad på dörrar och front
Lite fästen bortstrippade och hål igensvetsade
Åkte på att laga lite rost bakom fjäderbenstornen också.
Sen fick plasman arbeta lite
Mallade upp en ny innerskärm så 225/40 -18 går fritt
Plåtade sedan ihop det, Blev riktigt nöjd faktiskt!
Byggde sedan tillbaka frontplåten, nu i löstagbart utförande!
PopNut, Fina grejer
Så nu är det bara helsvetsning av innerskärmen kvar så sen blir det att börja måtta in motor och låda och se hur det passar!
Har kikat på att flytta in torpedväggen ca. 10cm så man får motorn iaf centrerad över framaxeln, som det är nu så blir det överhäng framåt Får se hur pass det är med plats och om jag orkar börja med det när motorn hänger där!
Det var det för nu!
En ganska välkänd sådan dessutom
För de som inte vet vad det är för bil så är det en Bmw 318i av 1984 års modell som har blivit våldtagen med en 7.50 taggad bur samt en "Backhalfning" med en Ford 9"are i bak!
Planen med denna är att montera ner till och börja med min gamla s38 turbomotor med Bw T-56 växellådan från e34:an.
Har en ny 3.8L s38 under byggnation, men saknar lite stålar för att färdigställa den ännu så den får ligga på is till resurser finns för att bygga upp den motorn!
Här är lite bilder på när jag fått hem den och parkerat in den i garaget!
Hela bilen är folierad Matt vit, Men det är rätt slitet så det kommer åka bort!
Provade att värma och dra lös från ena bakskärmen, men satan vilket jobb... Tog säkert en timme... Hooh , Tar nog resten senare
Innerskärmen såg lite trist ut, det måste fixas, samt lite allmänt under huven, rensa bort gamla huvfästen o.s.v .. Cleant skare va
Mekvänligt måste det ju vara, Så kapade bort hela frontplåten!
Strippad på dörrar och front
Lite fästen bortstrippade och hål igensvetsade
Åkte på att laga lite rost bakom fjäderbenstornen också.
Sen fick plasman arbeta lite
Mallade upp en ny innerskärm så 225/40 -18 går fritt
Plåtade sedan ihop det, Blev riktigt nöjd faktiskt!
Byggde sedan tillbaka frontplåten, nu i löstagbart utförande!
PopNut, Fina grejer
Så nu är det bara helsvetsning av innerskärmen kvar så sen blir det att börja måtta in motor och låda och se hur det passar!
Har kikat på att flytta in torpedväggen ca. 10cm så man får motorn iaf centrerad över framaxeln, som det är nu så blir det överhäng framåt Får se hur pass det är med plats och om jag orkar börja med det när motorn hänger där!
Det var det för nu!
Senast redigerad av Moggemx den lör dec 07, 2013 2:02 pm, redigerad totalt 3 gång.
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
cool.. se till att smörj gängorna i popnuten bara, har varit med om att det 'skurit' flera ggr, då blir den att snurra.
och man hatar allt vad popnut heter *S*
Flyttar du motorn bakåt så lär det bli en riktigt frän sladdbil, OCH dragracebil..
och man hatar allt vad popnut heter *S*
Flyttar du motorn bakåt så lär det bli en riktigt frän sladdbil, OCH dragracebil..
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Tack för tipset Det måste jag göra! Nu när du säger det så har jag ju faktiskt råkat ut för det några gånger
Jepp, problemet just nu om jag ska flytta in torpedväggen är att bromscylindern ryker .. Så åker på att skaffa annat pedalställ också då.
Men det KAN kanske gå att flytta i sidled lite, men om det är tillräckligt vet jag inte ännu!
Vill rakställa motorn litegrann, och det gör ju inte saken bättre på insugssidan
Jepp, problemet just nu om jag ska flytta in torpedväggen är att bromscylindern ryker .. Så åker på att skaffa annat pedalställ också då.
Men det KAN kanske gå att flytta i sidled lite, men om det är tillräckligt vet jag inte ännu!
Vill rakställa motorn litegrann, och det gör ju inte saken bättre på insugssidan
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
apcoolt detta kommer bli håller med om popnutsen
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Var och kollade på denna igår, kommer bli grymt!
Glömde bara att "råka" ramla över din front så du skulle vara tvungen att byta
Men det kommer väll fler tillfällen.
Jobba på nu och åk på bakslangen till sommaren.
Mvh
Glömde bara att "råka" ramla över din front så du skulle vara tvungen att byta
Men det kommer väll fler tillfällen.
Jobba på nu och åk på bakslangen till sommaren.
Mvh
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Coot, Men de blir väl en 8,50 bil nu till 2013? Rallyshop har vettiga pedalställ billigt, då kan du kasta bromsservon och flytta bak motorn=)
Stum svetsa inte Wishbone staget bara, De gjorde en ägare till den bilen innan ivars fick den
Stum svetsa inte Wishbone staget bara, De gjorde en ägare till den bilen innan ivars fick den
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Hehe, fronten kommer nog inte att åka dit igen iaf Har sneglat lite på m-tech 2 paket i glasfiber! Men vi får se vad det blir, Har en Alpinafront på hyllan också
Jepp, till nästa år blir det att besiktiga den som 8.50, Känns som att jag klarar mig på det ett tag iaf
Har kikat på nya pedalställ också , så får se om det kanske blir det Finns billiga och fina på speeding.nu också !
Hehe, nejdå Han berättade om att det var lite dålig fjädring i den när han köpte den
Har nu helsvetsat innerskärmen, Så jäävla kul å tigga när man lär sig och börja få det lite snyggt också Har mycket att lära ännu, men känns som att det går framåt iaf !
På vänstra innerskärmen räckte det med att snitta upp nedre kanten och dra ut den framåt litegrann , och sedan förstärka upp!
Provade lyfta i ett block med tråg och topp på för att se hur pass det passar. Vill gärna rakställa/vinkla upp den lite .
Såg ju bra ut såhär långt...
Kom på att det är ett kamhus och ventilkåpa som ska på ännu, Och plötsligt såg det inte lika fint ut nåmer :/
Hur f*n monterar folk s38 i e30 egentligen Hann inte prova med mer lutning nu då jag inte hade något bra att hänga motorn i .
Är jäkligt bra med plats på avgassidan såhär iaf, får prova med turbo sen för att se hur mycket man kan vinkla ner den men fortfarande ha plats för insug på andra sidan
Bromscylindern måste väck iallafall på ett eller annat vis ser det ut som!
Jepp, till nästa år blir det att besiktiga den som 8.50, Känns som att jag klarar mig på det ett tag iaf
Har kikat på nya pedalställ också , så får se om det kanske blir det Finns billiga och fina på speeding.nu också !
Hehe, nejdå Han berättade om att det var lite dålig fjädring i den när han köpte den
Har nu helsvetsat innerskärmen, Så jäävla kul å tigga när man lär sig och börja få det lite snyggt också Har mycket att lära ännu, men känns som att det går framåt iaf !
På vänstra innerskärmen räckte det med att snitta upp nedre kanten och dra ut den framåt litegrann , och sedan förstärka upp!
Provade lyfta i ett block med tråg och topp på för att se hur pass det passar. Vill gärna rakställa/vinkla upp den lite .
Såg ju bra ut såhär långt...
Kom på att det är ett kamhus och ventilkåpa som ska på ännu, Och plötsligt såg det inte lika fint ut nåmer :/
Hur f*n monterar folk s38 i e30 egentligen Hann inte prova med mer lutning nu då jag inte hade något bra att hänga motorn i .
Är jäkligt bra med plats på avgassidan såhär iaf, får prova med turbo sen för att se hur mycket man kan vinkla ner den men fortfarande ha plats för insug på andra sidan
Bromscylindern måste väck iallafall på ett eller annat vis ser det ut som!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Här går det undan!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
haha hur ska du få plats med den spisen stentufft projekt, kommer följas!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Bäst att ösa på när suget är på topp
Blir nog att lägga den ner mer, men måste dit med turbon för att kunna se hur mycket som går att vinkla ner innan det blir för tight!
Blir nog att lägga den ner mer, men måste dit med turbon för att kunna se hur mycket som går att vinkla ner innan det blir för tight!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Gå hela vägen och kör torrsump så sparar du ju någon centimeter
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Tror inte torrsump ger nå mer frigång mot framvagnsbalken då sumpen sitter fram, man behöver inte ha nå utrymme för nå sil rör ivf.
Därimot om det är ett problem att du inte får bak motorn nog pga sumpen.
Tror på att flytta in den en bit och att åka 3,6l ventil kåpan som är mkt lägre.
Hade juh hälst sett den helt rakställd med 2ans cylinder över framdäck centrum.
Men det blir nog bra hur du än gör
Därimot om det är ett problem att du inte får bak motorn nog pga sumpen.
Tror på att flytta in den en bit och att åka 3,6l ventil kåpan som är mkt lägre.
Hade juh hälst sett den helt rakställd med 2ans cylinder över framdäck centrum.
Men det blir nog bra hur du än gör
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Hade vart ballt med torrsump, men hjälper mig inte nåt i höjdled som fredrik säger :/
Däremot underlättar det att flytta bak motorn då bulan som sagt är framåt, och tror jag måttade att det var ca. 8cm kvar aom jag kan flytta bakåt innan tråget tar i kuggstången, Kan hända att det går att holka ur tråget lite till .. måste kika på det !
3.6 ventilkåpa har vi diskuterat lite om också, synd att den är så ful bara
Däremot underlättar det att flytta bak motorn då bulan som sagt är framåt, och tror jag måttade att det var ca. 8cm kvar aom jag kan flytta bakåt innan tråget tar i kuggstången, Kan hända att det går att holka ur tråget lite till .. måste kika på det !
3.6 ventilkåpa har vi diskuterat lite om också, synd att den är så ful bara
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Stenhårt! hehe kul att ivars knölar ner M50 i en M5:a och du stoppar i S38 i en E30.. Lite bytta roller lixom
*Fyndig text*
Henke K
Henke K
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Hehe, ja det vart lite tvärtom
Har en ny kompis här hemma nu Ser inte så stor ut när man jämför ändå!
Hängde i blocket igen för att måtta lite, denna gång med lite mer lut, dock inte riktigt som orginal , men nästan!
Hmm, tråångt... Nu ser den större ut
Provade att vinkla upp motorn lite mer så turbon fick lite bättre plats, Lite för långt ner dock så den vart lite ivägen för utblåsen från toppen
Nåt sånt här tror jag på
Men då är ju frågan hur mycket man kan backa in motorn för att kunna ha den såhär uppvinklad, Hade vart nice iallafall
Sen på med en 3,6l ventilkåpa så tjänar man ju lite höjd också!
Har en ny kompis här hemma nu Ser inte så stor ut när man jämför ändå!
Hängde i blocket igen för att måtta lite, denna gång med lite mer lut, dock inte riktigt som orginal , men nästan!
Hmm, tråångt... Nu ser den större ut
Provade att vinkla upp motorn lite mer så turbon fick lite bättre plats, Lite för långt ner dock så den vart lite ivägen för utblåsen från toppen
Nåt sånt här tror jag på
Men då är ju frågan hur mycket man kan backa in motorn för att kunna ha den såhär uppvinklad, Hade vart nice iallafall
Sen på med en 3,6l ventilkåpa så tjänar man ju lite höjd också!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös