mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 5:34 pm
- Ort: Sälen
mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
ja vad händer i garaget egentligen? tanken är att två 190-er och 6 motorer ska bli till en bil med turbo
bilarna ifråga är en 190 2,3 (m102) och en 2,6 (m103). har 3 st m104 3,0 24v i garaget och en av dom ska ner i en 190. siktar på runt 500 hästar.
så såg bilen ut när jag köpte den.
och så ser bilen ut idag.
mitt snygga motorstativ.
så ser de ut i garaget.
klantiga jag råkade förstöra det bästa blocket, får se hur jag löser de problemet.
möjligheten att jag är ganska dålig på att uppdatera forum finns. men kom gärna med tips,tankar och ideer för min kunskap inom just turbo sträcker sig i praktiken egentligen inte längre än till Volvos b21et Men har man tagit fan i båten får man också ro honom iland, hoppas min envishet räcker.
bilarna ifråga är en 190 2,3 (m102) och en 2,6 (m103). har 3 st m104 3,0 24v i garaget och en av dom ska ner i en 190. siktar på runt 500 hästar.
så såg bilen ut när jag köpte den.
och så ser bilen ut idag.
mitt snygga motorstativ.
så ser de ut i garaget.
klantiga jag råkade förstöra det bästa blocket, får se hur jag löser de problemet.
möjligheten att jag är ganska dålig på att uppdatera forum finns. men kom gärna med tips,tankar och ideer för min kunskap inom just turbo sträcker sig i praktiken egentligen inte längre än till Volvos b21et Men har man tagit fan i båten får man också ro honom iland, hoppas min envishet räcker.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
stödpinne för skenan till kamkedjan?
Kolla om det går att borra djupare, sen en längre pinne.
Kolla om det går att borra djupare, sen en längre pinne.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 5:34 pm
- Ort: Sälen
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
japp det är stödpinnen för skenan till kamkedjan, jag har fortfarande inte fixat det. det går att borra djupare, men bara 1-2mm sedan blir det för dåligt med gods kvar tycker jag. ska borra någon mm och ta en längre pinne som får sticka in ett par mm i kamkedjekåpan också,synd att den kåpan är av alu. får se om jag provar bränna fast pinnen i blocket med svetsen.
har enormt dåligt med tid nu det ska jobbas, åka skoter, pyssla om fruntimmer och skruvas med andra fordon.
att bli klar till sommaren kommer inte att ske
jag har iallafall kört kolvarna i svarven och fått hem nya vevstakslager
svarvade ner kolvarna 1-mm och lämnade 1-cm kant kvar längs ut.
kolv original
kolv i svarven
kolv i genomskärning svarvad 1,45mm
kolv som ska i bilen, svarvad 1-mm
har enormt dåligt med tid nu det ska jobbas, åka skoter, pyssla om fruntimmer och skruvas med andra fordon.
att bli klar till sommaren kommer inte att ske
jag har iallafall kört kolvarna i svarven och fått hem nya vevstakslager
svarvade ner kolvarna 1-mm och lämnade 1-cm kant kvar längs ut.
kolv original
kolv i svarven
kolv i genomskärning svarvad 1,45mm
kolv som ska i bilen, svarvad 1-mm
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
Kanske löda dit pinnen?
flytta hålet i skenan och borra nytt i blocket?
Finns lite olika vägar att gå.
flytta hålet i skenan och borra nytt i blocket?
Finns lite olika vägar att gå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 5:34 pm
- Ort: Sälen
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
ja, jag ser inte det där som ett världs problem, bara jag får tid att kika på det riktigt. är ju ingen jätte påfrestning på den pinnen. är bra att du kommer med ideer, tack det hjälper mig
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
Hade vart kul å se om det skiljer något mellan topparna (insugskanalerna) på de olika motorerna. Bilder
Skiljer det något i diameter på ventilskaftena mellan de olika topparna?
Ska bli kul å se hur det ter sig
Vh Erik
Skiljer det något i diameter på ventilskaftena mellan de olika topparna?
Ska bli kul å se hur det ter sig
Vh Erik
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
De äldre topplocken har väl ovala insugskanaler?
De lite nyare som har plastinsug har runda.
Ganska fina topplock faktiskt.
De lite nyare som har plastinsug har runda.
Ganska fina topplock faktiskt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
Gillar mercedes 104:an klart outforskad motor.
Att inte fler har fått upp ögonen för dessa maskiner tidigare när det trimmas bmw toyota nissamotorer etc över hela världen.
Att inte fler har fått upp ögonen för dessa maskiner tidigare när det trimmas bmw toyota nissamotorer etc över hela världen.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
en setup h-profilare i E/C36 amg motorn så är det juh klart..
Sitter juh vassare insugskam i dem, samt fina smidda kolvar.
Lite dyrare i inköp givetvis än en std E320 motor exempelvis.
men det har man juh igen på kolvarna och kammen.
man plockar nog lätt lika mycket ur en sån som ur en 'std' supramotor,
Sitter juh vassare insugskam i dem, samt fina smidda kolvar.
Lite dyrare i inköp givetvis än en std E320 motor exempelvis.
men det har man juh igen på kolvarna och kammen.
man plockar nog lätt lika mycket ur en sån som ur en 'std' supramotor,
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
Jag kan inget om vad merca motorerna heter, men en kompis körde förut turbokonverterad 3,6L amg 6:a.
Han köpte dem på skroten för några 1000 lappar, bara skruvade på grejerna och laddade på.
Tror han tog ut ca 700hk. Då gick det väl en sesång hård körning ung. innan en stake gick av.
Körde väl ett par sådana 3,6:or och en liknande motor fast 3,2L.
Jag tror han körde av en stake i allihop, iaf. i 2 motorer.
De verkade inte bli krokiga eller något, de bara small rakt av.
Det mesta blev skrot iaf. man kunde se vevaxel etc. från sidan..
Så andra stakar kan nog vara en bra idé.
Det verkar helt klart vara det som ger sig först.
Han köpte dem på skroten för några 1000 lappar, bara skruvade på grejerna och laddade på.
Tror han tog ut ca 700hk. Då gick det väl en sesång hård körning ung. innan en stake gick av.
Körde väl ett par sådana 3,6:or och en liknande motor fast 3,2L.
Jag tror han körde av en stake i allihop, iaf. i 2 motorer.
De verkade inte bli krokiga eller något, de bara small rakt av.
Det mesta blev skrot iaf. man kunde se vevaxel etc. från sidan..
Så andra stakar kan nog vara en bra idé.
Det verkar helt klart vara det som ger sig först.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 5:34 pm
- Ort: Sälen
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
Det var längesedan det hände något här så det är väl dax för mig att göra en uppdatering
många trtror säkert att det här projektet är helt begravt, det är det inte men nästan. det har som bara fått en annan vändning, 10 april 2013 blev jag nämligen ägare till en mercedes 190 som många här säkert känner igen.
börjar med lite bilder och så på det gamla så går vi över på det nya längre ner.
Lite bilder på topp, kanaler och ventiler för den som är intresserad. det här är från mina gamla m104 och dom har nu blivit hopplockade och insmorda och kommer framöver få stå i garaget och agera reservdelar till det nya som ska vidareutvecklas.
köpte den här pärlan av David Kallentoft i april 2013, bilen är byggd av Johan Kumpula. stor eloge till er som har byggt och tagit hand om denna välbyggda skönhet
nyinköpt och på väg upp till sälen där den nu rullar.
när jag köpte den så hade växellådan rasat och jag hade en ny getrag 717.404 i garaget. växellåds byte i mörkret på gång.
Motorn
Båda bakhjulslagrerna var slut så dom har jag bytt.
gjort lite snabb tester för att hitta E85 och inte E75. fanns bara en mack i byn som hade E85 och det var statoil.
lite små skruva efter vägen en kväll
Har lite problem med oljeläckage på växellådan just nu
Det blå ni ser är olja och det kommer ifrån den vita "ventilen" som ni ser högst upp på lådan. har inte för mycket olja i och inga missljud eller dylikt. är bara under hård belastning som den börjar läcka, kan det vara så jävligt att oljan nästan kokar så den trycker ut den ur ventilen?
Här är en bild på gamla lådan, på den så var den vita ventilen sönder och på den nya så är den hel. varför vill den trycka ur sig oljan där?
tankmätaren fungerar inte så jag skruvade bort den för att se vad som var fel. det verkar som om den inte tål sprit, kretskortet är som täckt av ett skyddande silikon som har blivit upplöst av spriten blir till att beställa nya filter och försöka få tag på en ny armatur som tål sprit och som passar i tanken.
Detta är typ det som har hänt med bilen och som det ser ut nu. i övrigt så blir det inte mycket skruva p.g.a tidsbrist.
har mestadels bara kört, servat och lärt mig mer om bilen nu i sommar och sen blir det förhoppningsvis till att uppdatera den så som jag vill ha den under vintern. har till exempel en tilton koppling liggandes i garaget och lite annat jox som kanske ska få åka i tills nästa sommar jag ska försöka att uppdatera den här tråden lite oftare framöver så får ni ser hur 190:in har det nu för tiden.
många trtror säkert att det här projektet är helt begravt, det är det inte men nästan. det har som bara fått en annan vändning, 10 april 2013 blev jag nämligen ägare till en mercedes 190 som många här säkert känner igen.
börjar med lite bilder och så på det gamla så går vi över på det nya längre ner.
Lite bilder på topp, kanaler och ventiler för den som är intresserad. det här är från mina gamla m104 och dom har nu blivit hopplockade och insmorda och kommer framöver få stå i garaget och agera reservdelar till det nya som ska vidareutvecklas.
köpte den här pärlan av David Kallentoft i april 2013, bilen är byggd av Johan Kumpula. stor eloge till er som har byggt och tagit hand om denna välbyggda skönhet
nyinköpt och på väg upp till sälen där den nu rullar.
när jag köpte den så hade växellådan rasat och jag hade en ny getrag 717.404 i garaget. växellåds byte i mörkret på gång.
Motorn
Båda bakhjulslagrerna var slut så dom har jag bytt.
gjort lite snabb tester för att hitta E85 och inte E75. fanns bara en mack i byn som hade E85 och det var statoil.
lite små skruva efter vägen en kväll
Har lite problem med oljeläckage på växellådan just nu
Det blå ni ser är olja och det kommer ifrån den vita "ventilen" som ni ser högst upp på lådan. har inte för mycket olja i och inga missljud eller dylikt. är bara under hård belastning som den börjar läcka, kan det vara så jävligt att oljan nästan kokar så den trycker ut den ur ventilen?
Här är en bild på gamla lådan, på den så var den vita ventilen sönder och på den nya så är den hel. varför vill den trycka ur sig oljan där?
tankmätaren fungerar inte så jag skruvade bort den för att se vad som var fel. det verkar som om den inte tål sprit, kretskortet är som täckt av ett skyddande silikon som har blivit upplöst av spriten blir till att beställa nya filter och försöka få tag på en ny armatur som tål sprit och som passar i tanken.
Detta är typ det som har hänt med bilen och som det ser ut nu. i övrigt så blir det inte mycket skruva p.g.a tidsbrist.
har mestadels bara kört, servat och lärt mig mer om bilen nu i sommar och sen blir det förhoppningsvis till att uppdatera den så som jag vill ha den under vintern. har till exempel en tilton koppling liggandes i garaget och lite annat jox som kanske ska få åka i tills nästa sommar jag ska försöka att uppdatera den här tråden lite oftare framöver så får ni ser hur 190:in har det nu för tiden.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
Trevligt att hitta kalvens gamla pärla här
Va lite synd att han rasa lådan, men sånt händer när man har skapligt med mos i maskin! snäll som man är så kör man den på trailer till garaget där du hämta den
Va lite synd att han rasa lådan, men sånt händer när man har skapligt med mos i maskin! snäll som man är så kör man den på trailer till garaget där du hämta den
Erik Johansson.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 5:34 pm
- Ort: Sälen
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
ja riktigt trevligt merca turbo
ja jag tror det är lite folk som känner igen den här bilen, du får hälsa honom att den lever, går bra och är sjukt rolig.
Haha nej det är inte knepigt att lådan gick med tanka på vad som händer när man trycker på gasen
ja jag tror det är lite folk som känner igen den här bilen, du får hälsa honom att den lever, går bra och är sjukt rolig.
Haha nej det är inte knepigt att lådan gick med tanka på vad som händer när man trycker på gasen
Re: mercedes 190e 3,0l 24v m104 turbo
går det inte att få bort den vita ventilen och sätta på en slang och dra upp till torpeden?:) har gjort så på min bmw zf låda och det funkar kanon:)