Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör apr 21, 2018 6:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 150 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:33 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Inlägg: 560
Ort: lappstockholm,Lycksele
ny bil, nytt projekt. Äntligen. Har länge nu varit sugen på att ha en fena w110 som projekt. å nu är stunden här. Hade tur efter många om och men att få tag i en hyfsad fräsch fena bara 6 mil hemmifrån. Tidigare så hade jag vare ner till bla rättvik å upp till luleå för att kolla fenor, men alla var bara lik. Det jag fick tag på var en w110 -66 230 konverterad till en 240diesel

Bilen skall byggas om rätt så rejält då orginal inte är min grej. Det går väll att diskutera att det är fel att bygga om en sådan klassiker, men det skiter jag i. Det är för mina egna surt förvärvade pengar jag köpt bilen å då gör jag vad jag vill med den. Punkt.

_________________
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
viewtopic.php?f=21&t=73159


Senast redigerad av MB 4 ME tis dec 09, 2014 5:27 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:34 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Inlägg: 560
Ort: lappstockholm,Lycksele
påväg hem
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild


Avtagbart drag. ovanligt? kommer att sparas kvar på bilen
Bild

_________________
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
viewtopic.php?f=21&t=73159


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:34 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Inlägg: 560
Ort: lappstockholm,Lycksele
Vänster dörrar
Bild
Bild
Bild



tröskel
Bild
Bild
Bild
Bild


Högerdörrar

Bild
Bild

hjulhus bak
Bild


Bild
Bild

_________________
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
viewtopic.php?f=21&t=73159


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:35 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Inlägg: 560
Ort: lappstockholm,Lycksele
här har jag börjat med ena tröskeln. Väntar nu bara på mina trösklar som skall göras med en annan profil jämnte emot orginal. Domkraftsfästena kommer att kapas bort bara för att få ett cleanare utseende samt att det blir bra mycke lättare att få dit nytrösklarna


Bild'
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
viewtopic.php?f=21&t=73159


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:36 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Inlägg: 560
Ort: lappstockholm,Lycksele
här har jag börjat bygga ny tröskel. Ska gå över lite mer med fiberskivan så att det bli lite snyggare. Ser fördjaewligt ut med all onödig fog då jag rapplade en hel del här med lite olika alternativ av svetstråd

Bild
Bild


Och här har jag kapat upp för att kunna komma åt att ta bort bakre domkraftsfästet HELT och hållet. Passade även på att fixa ett litet hål som fanns i den inre tröskeln

Bild

_________________
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
viewtopic.php?f=21&t=73159


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:37 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Inlägg: 560
Ort: lappstockholm,Lycksele
Jämnförelsebilder mot orginal tröskel mot nya tröskeln. Det nya tröskeln har jag förlängt 22mm i överkant för att få en annan profil på tröskeln. En profil som går mer rakt ner innan den svänger in under karossen samt lite bredare i överkant vilket gör att bilen får ett lägre/fetare utseende.

Bild
Bild

Åsså äre nu bara att svetsa klart "locket".
Bild

_________________
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
viewtopic.php?f=21&t=73159


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:43 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Inlägg: 560
Ort: lappstockholm,Lycksele
Bygget har fortlöpt lite så nu är båda trösklarna klara. Så bakvagnsbygge har börjat.

Som det syns på bilderna så är det nu ca 11cm frigång mellan axeln och undersidan balken just ovanför axeln. Tänkte sätta bälgen ovanpå axeln och iom att bälgen är 7,5cm i sitt lägsta läge så har jag nu då ca 3cm för att kunna få liiiite luft i bälgen om jag skulle vilja köra bilen i sitt lägsta läge utan att behöva åka på genomslagsgummina. Samtidigt får jag då gott om plats för att göra ett riktigt långt panhardstag för så minimal sidoförflyttning av axeln vid max-min fjädringsväg. Bredden melllan nya balkarnas ytterkant blir nu i detta läge 101cm. Det kommer att ge ganska gott om plats att montera 10tums fälgar med ett lågt ET iom att axeln är egentligen aldelens för smal. Har fått använda 35mm spacers nu för att få ut en 8,5 tums fälg med et35 till i det läget som på bilden.

Vidare så har jag iaf försökt tänka lite ang infästningen av nedre bärarmar. Det blir att sätta infästningen under dom nya balkarna. SÅ i princip så kommer undre bärarmar att få ett ccmått på ca 100cm :)

Synpunkter?

Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
viewtopic.php?f=21&t=73159


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:55 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Inlägg: 560
Ort: lappstockholm,Lycksele
Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
viewtopic.php?f=21&t=73159


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 11:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm
Inlägg: 804
Skitkul med ett till fenprojekt jag har längtat efter att ha ett att följa :thumbright:
Det verkar vara en del rost men det är ju bra det då kan man lika gärna bygga som man vill när man fixar det.
angående luftfjädring så har jag det på rodden min och har satt bälgarna uppe på bakaxeln, men fjädringen vart jäkligt stum .typ gokart..värt att tänka på kanske.
lycka till med projektet och glöm inte mycket bilder.


Senast redigerad av gottlieb ons jan 16, 2013 1:49 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 12:24 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5194
Ort: Lykksällä
Blir bra de där :thumbright:

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 1:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Inlägg: 287
Ort: Sundsvall
MB 4 ME skrev:
Bilen skall byggas om rätt så rejält då orginal inte är min grej. Det går väll att diskutera att det är fel att bygga om en sådan klassiker, men det skiter jag i. Det är för mina egna surt förvärvade pengar jag köpt bilen å då gör jag vad jag vill med den. Punkt.


:thumbright: Helt rätt tycker jag, det finns tillräckligt med orginalrenoverade bilar...

Den såg bra ut i plåten, skönt att slippa en massa rostlagning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 1:25 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Inlägg: 560
Ort: lappstockholm,Lycksele
gottlieb skrev:
Skitkul med ett till fenprojekt jag har längtat efter att ha ett att följa :thumbright:
Det verkar vara en hel del rost men det är ju bra det då kan man lika gärna bygga som man när man fixar det.
angående luftfjädring så har jag det på rodden min och har satt bälgarna uppe på bakaxeln, men fjädringen vart jäkligt stum .typ gokart..värt att tänka på kanske.
lycka till med projektet och glöm inte mycket bilder.



Vet du vilka bälgar du har? Hur högt lufttryck har du i "körläge"? Färdigt kitt eller byggde/beställde du eget?

_________________
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
viewtopic.php?f=21&t=73159


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 1:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Inlägg: 560
Ort: lappstockholm,Lycksele
Arnesson Rallycross skrev:
MB 4 ME skrev:
Bilen skall byggas om rätt så rejält då orginal inte är min grej. Det går väll att diskutera att det är fel att bygga om en sådan klassiker, men det skiter jag i. Det är för mina egna surt förvärvade pengar jag köpt bilen å då gör jag vad jag vill med den. Punkt.


:thumbright: Helt rätt tycker jag, det finns tillräckligt med orginalrenoverade bilar...

Den såg bra ut i plåten, skönt att slippa en massa rostlagning.



Jo den värsta rostlagningen av trösklarna är redan avklarad så nu äre mer av den roliga biten kvar.

_________________
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
viewtopic.php?f=21&t=73159


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 3:09 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre nov 20, 2009 9:17 pm
Inlägg: 77
Ort: Linköping/Jönköping
trevligt projekt!

Att ursäkta sig för att man bygger om en bil på savarturbo känns lite konstigt, det är därför vi tittar på detta community. Fortsätt så och håll oss uppdaterade! Motorbygge sen också?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 3:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm
Inlägg: 804
MB 4 ME skrev:
gottlieb skrev:
Skitkul med ett till fenprojekt jag har längtat efter att ha ett att följa :thumbright:
Det verkar vara en hel del rost men det är ju bra det då kan man lika gärna bygga som man när man fixar det.
angående luftfjädring så har jag det på rodden min och har satt bälgarna uppe på bakaxeln, men fjädringen vart jäkligt stum .typ gokart..värt att tänka på kanske.
lycka till med projektet och glöm inte mycket bilder.



Vet du vilka bälgar du har? Hur högt lufttryck har du i "körläge"? Färdigt kitt eller byggde/beställde du eget?

Jag vet ej riktigt vad det är för bälgar jag kan kolla,jag har för mej att dom hette 2500 dom var lite större än dom vanligaste bälgarna och dom större ledningarna tror det var 1/2 tum men nu ser jag ingen fördel med dom större lednigarna,den går djäkligt fort att höja typ 1sek med fullt tryck i tanken men dom blir lite svårdoserade när man ställer in trycket för körläge.
Jag köpte ett kitt och gjorde fästen stjälv
Nu kommer jag inte ihåg vad det är för tryckskala men jag har för mej att trycket i full tank är 160 och max tryck till bälgarna är 89 och jag kör ca 65 på frambälgarna och 25 på bakbälgarna.
och snåla inte när du köper kompressorn för det tar länge att fylla tanken med standardpumpen jag skall byta till en större till mitt system.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 150 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010