Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Tackar! Det är som små gummituttar orginal i kompressorerna som man skruvar fast dom i. Men tänker ändå hänga upp dom i Extra gummi för att få dom så ljudlös som möjligt. Självaste lådan blir också ljuddämpad. Någon form av ventilation på lådan ska också dit
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av gottlieb »

Ta nå bättre än originalets små oringar till gummiupphängningar jag har det på rodden och den lever om som satan och jag har bara en..finfina jobb du gör förövrigt.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av dahla »

MB 4 ME skrev:Med en sick/falsmaskin , "beadroller" säger jag som snabbast 8)
Attans då... jag som hoppades på att du skulle komma med något billigt förslag... hammare och dorn i en springa i golvet eller nånting sånt :)
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

länge sedan sist. Men det står inte stilla. Det går bara lite trööögt :hihi:




Har lite bilder på vad som hänt å gjorts. Är extremt less på hur segt photobucket funkar å får ju sitta i timmar för att bara kunna ladda upp bilderna så då orkar jag inte skriva så mycket text. Låter bilderna få tala för sig istället





Har sedan sist hunnit plocka fram min andra bil å besiktat den. 7år sedan sist å det kändes kul. Dock en del skruvning med motorbyten inför bes osv. Blev en del snygga snabba lagningar på den som funkar rätt bra

Bild

Bild

Bild










Till fenan har jag gjort tanken klar. Blev på ca 42liter. Byggde direkt för dubbla pumpar .


Bild



Bild



Bild

Bild

Bild


Bild

Bild









Den fyrkantiga delen under locket är gängad och svetsades fast på insidan av tanken.



Bild










Gjorde rostfria tankband i 0.8mm plåtremsor




Bild





Satt upp motorn i motorstöd för att kunna koppla in orginalhärvan för att bena ur kabelhärvan lite.


Bild









Passade på att kapa tråget


Bild


Bild

Bild










Byggt ihop handbromshistorian. Blev en del snickrande där då jag ville ha mercedes parkeringsbromspedal tilsammans med 240bakaxelns orginalhandrbroms



Bild

Bild








Fäste för bromslangar fram

Bild

Bild









Dragit lite kabel inne i trösklarna i bilen. Sökte efter kabelskydd till ett vettigt pris i lite större diameter och det hela slutade upp i 12m dammsugarslang. Olje och kemikalieresistent.



Bild

Bild


Bild



Bild










Gjorde en strömfördelare/kopplingsplint som ska sitta på torpedväggen. 50mm2 kabel från bagaget fram till denna där det blir 25mm2 vidare sista biten till startmotor. laddning kommer också att kopplas hit.



Bild











ny instrumentering på plats. Slaktade allt innehåll i orginalet och ersatte den med digitala prylar




Bild

Bild

Bild

Bild











Jag blev riktigt nöjd med resultatet.

Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Performance_seeker »

Grymt fint arbete du gör! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av fugazi »

MB 4 ME skrev:ny instrumentering på plats. Slaktade allt innehåll i orginalet och ersatte den med digitala prylar
Först tänkte jag: Neeeeeej... han har mördat världens coolaste instrumenthus...
Men sen blev det ju inte sämre när man såg resultatet!
Riktigt snyggt! (Gäller ju inte bara instrumenthuset dårå....)
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

fugazi skrev:
MB 4 ME skrev:ny instrumentering på plats. Slaktade allt innehåll i orginalet och ersatte den med digitala prylar
Först tänkte jag: Neeeeeej... han har mördat världens coolaste instrumenthus...
Men sen blev det ju inte sämre när man såg resultatet!
Riktigt snyggt! (Gäller ju inte bara instrumenthuset dårå....)
Tackar :thumbright:

Jag vet! Dom har ju riktigt coola instrumenteringar orginal. Men det var bla etertempmätare, mekanisk hastighetsmätare, mekanisk oljetrycksmätare osv. Och det var som lite av det som gick att anväda på ett smidigtsätt. Så då fick det bli så
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Anders Granstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis okt 22, 2013 11:35 am

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Anders Granstrom »

Jag är grymt imponerad vilka snygga lösningar du gör :lol: Instrumenteringen blev pricken över i:et :thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Steve »

När ska jag få se bilder på ett par turbogrenrör då? ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jäkla trevligt bygge! Gillar dina lösningar! :D
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av gottlieb »

Det ser verkligen proffsbyggt ut det du gör.
Har du inga fler bilder på mätarhuset det vart riktigt ballt.
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MatsN »

Vad är det för prylar inne i mätarhuset?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av gottlieb »

Precis :)
Aspegren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån nov 30, 2009 6:21 pm
Ort: Östersund

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Aspegren »

Hur går det med bilen? ☺
Einar Aspegren
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Elias_ »

MatsN skrev:Vad är det för prylar inne i mätarhuset?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Det är Intellitronix mätare, made in USA och kanon kvalité. Har själv en sådan till hastighets mätare och dom har en del kul extra funktioner så som 0-100 tid, trip mätare, max hastighet och 0-402m isch (tror inte det stämmer helt på metern men är hyfsat nära).
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar