Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån dec 20, 2010 12:15 am
- Ort: värmland
- Kontakt:
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Häftigt projekt kul o se hur de blir
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Trevligt, ännu en guldtråd att få följa
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Verkar lovande!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Jag vet ej riktigt vad det är för bälgar jag kan kolla,jag har för mej att dom hette 2500 dom var lite större än dom vanligaste bälgarna och dom större ledningarna tror det var 1/2 tum men nu ser jag ingen fördel med dom större lednigarna,den går djäkligt fort att höja typ 1sek med fullt tryck i tanken men dom blir lite svårdoserade när man ställer in trycket för körläge.
Jag köpte ett kitt och gjorde fästen stjälv
Nu kommer jag inte ihåg vad det är för tryckskala men jag har för mej att trycket i full tank är 160 och max tryck till bälgarna är 89 och jag kör ca 65 på frambälgarna och 25 på bakbälgarna.
och snåla inte när du köper kompressorn för det tar länge att fylla tanken med standardpumpen jag skall byta till en större till mitt system.
2500bälgarna är ju av mest förekommande modell. Brukar ju även rekommenderas 2600bälgarna på fullzieze då dom är lite tyngre. 2500 ska räcka gott å väl till mitt bygge, men har man större bälgar blir det ju ett lägre tryck. Lägre tryck= mjukare gång
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad
Kul projekt. Jäkligt snygga plåtjobb verkar du göra också.
Ang bälgarna kan jag tipsa om att ha lite extra utrymme mellan balk och axel och bulta en rördistans som övre fäste till bälgen. Då kan du experimentera fram den hårdhet du önskar med olika längder på rören.
När det kommer till dimension på slangar så kör jag med 6mm (lr 8.. minns inte helt). Tycker det räcker fint. Upplever den inte som långsam heller. Däremot har jag en kompis som kör med 1/2" och den är svår att justera höjden på. Faller i det närmaste fritt när man släpper luften. Mycket smidigare att dra 6/8mm luftledning också.
Bara lite egna erfarenheter men det beror ju på användningsområde givetvis. Jag vill bara kunna lägga bilen på backen och justera höjden när terrängen blir lite kuperad.
Fortsätt posta mycket bilder. Kommer följas!
Ang bälgarna kan jag tipsa om att ha lite extra utrymme mellan balk och axel och bulta en rördistans som övre fäste till bälgen. Då kan du experimentera fram den hårdhet du önskar med olika längder på rören.
När det kommer till dimension på slangar så kör jag med 6mm (lr 8.. minns inte helt). Tycker det räcker fint. Upplever den inte som långsam heller. Däremot har jag en kompis som kör med 1/2" och den är svår att justera höjden på. Faller i det närmaste fritt när man släpper luften. Mycket smidigare att dra 6/8mm luftledning också.
Bara lite egna erfarenheter men det beror ju på användningsområde givetvis. Jag vill bara kunna lägga bilen på backen och justera höjden när terrängen blir lite kuperad.
Fortsätt posta mycket bilder. Kommer följas!
Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad
Spännande
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad
iikväll blev det mäta, kapa, mäta , kapa, mäta kapa mäta.... Slut på mtrl! Ändå blev ingenting rätt. Aja, fick bli en modell på iaf hur jag tänkte ansluta rambenen mot övriga bilen i framkant. Som sagt, det är bara en modell så vinklar å så kommer att rättas till en del.
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad
har skurit ut lite fästen mm ur 6mm plåt. Hålen är 12mm men kanske måste borra upp om det nu krävs pga jag vet inte ännu vilka busningar det blir. Såhär tänkte jag iaf ha främre infästning för undre bärarmar. Röret ska symbolera avgassystem som ska kumma ut med en 90graders från tunneln. Tunneln kommer förövr att breddas så jag får in avgaset där pga att jag inte vill ha något som sticker ner "under" bilen. Hade hoppats på att kunna få in ljuddämpare också i tunneln. Avgasets mynning blir därmed i slutet av trösklarna på båda sidor. Med denna lösning av avgaset så slipper jag fara över/under bakaxeln vilket kan medföra en del meck...
Vidare så börjar jag nu att fundera på det övre 3länk stagets utformning samt infästning. Får se hur lång man hinner till helgen
Men nu jagar jag lämpliga bussningar för att bygga egna rodändar av. Tips å förslag, mått och bilder mottages. Gärna gummibussningar
Vidare så börjar jag nu att fundera på det övre 3länk stagets utformning samt infästning. Får se hur lång man hinner till helgen
Men nu jagar jag lämpliga bussningar för att bygga egna rodändar av. Tips å förslag, mått och bilder mottages. Gärna gummibussningar
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad
Jag byggde mina av volvobussningar. Övre länkarmsbussningar till 240 tror jag det var. Finns lite bilder i min tråd. Minns inga mått tyvärr.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54700
Var fäster du övre länkarmen fram? Urtag i golvet lr drar du ner det under golvet? Tänkte om du har koll på skärningspunkter och om det spelar nån större roll?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54700
Var fäster du övre länkarmen fram? Urtag i golvet lr drar du ner det under golvet? Tänkte om du har koll på skärningspunkter och om det spelar nån större roll?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre sep 21, 2012 10:32 pm
Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad
Ser ut til å bli en dritkul merce!! How low can you go
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad
Har som redan bitit i det sura äpplet och bestämt mig för att göra ett urtag i ryggstödet. Blir tyvärr bara tvåsitsigt bak, men låg kommer den att bli iafThed_J skrev:Jag byggde mina av volvobussningar. Övre länkarmsbussningar till 240 tror jag det var. Finns lite bilder i min tråd. Minns inga mått tyvärr.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54700
Var fäster du övre länkarmen fram? Urtag i golvet lr drar du ner det under golvet? Tänkte om du har koll på skärningspunkter och om det spelar nån större roll?
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad
för att vinna lite längd så funderar jag på att göra såhär. Är det ok? Hade tänkt att montera det tredje övre staget också kanska mycket förskjutet bakomför axeln...
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad
undre bärarmar. Volvobussning. 38x3x600 rör. m20 som justering. Rejäla svetsändar
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad
Ser fint ut sådana justerbara stag skulle man haft , vart köpte du svets ändarna?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;