Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Vidare så har det byggts en helt ny kardan å nya golv.

Här bygger jag om främre delen av golvet å kardantunneln. Allt byggs om då jag inte vill ha någon avgassystem som ska ligga å släpa.
Nya ramben å betydligt rejälare än orginal fram som också synes för att bygga en ny stadigare växellådsbalk.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Åsså bakdelen av golvet å fortsättningen av kardan till baksätet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Bakvagnen nästan klar. Saknas lite helsvetsning samt justering av dämparfästena uppe. Skall flyttas lite frammåt mot bälgen. Helsvetsningen tänkte jag vänta med tills gustaf har kollat på bygget.

Här är en bild när man tittar in från bagaget.. Avgaset har också börjat att komma på plats. Blir under bagagerumsgolvet tillsammans med en ny tank jag gjort på 28 liter
Bild
Bild
Bild


Dehär inne från kupen med bilen i sitt parkeringsläge, dvs luften släppt
Bild

Parkering eller sitt lägsta läge bak
Bild
Senast redigerad av MB 4 ME den tis dec 09, 2014 5:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Har också nu i veckan börjat med att byta till en annan bromsservo. Blir från en mercedes w210 m dubbelt membran

orginal
Bild
Bild


Nya
Bild

Blir att ta pedalen från samma donatorbil
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Bakbromsar är också påbörjat. S60r skivor för att få behålla handbromsen. Jag funderar dock på att ev ta ner skivorna lite på diametern för att få lite mer skiullnad på bromsarna fram/bak. Har kollat lite på skivan å ser att det bör inte vara något problem att svarva ner den från 330 till nån stans 315-320. Hade tänkt köra 330 fram.

Någon som har tips på vettigt tvåkolvsok att ha bak?

Bild
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
projekttrads_njutare
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis aug 14, 2012 5:17 pm

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av projekttrads_njutare »

jäklar vad läckert
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av blackadder »

Ser verkligen proffsigt ut! Snyggt med stjärnan i golvet!
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Det som ligger mest i fatet just nu är ju då somsagt vilka bromsar jag ska köra med. Fram är jag är helt inne på att köra med något 4kolvsok typ bmw e38 7serie brembo eller motsvarande ok som är huffsat lätt att få tag i. Helst330mm skivor fram men 320mm kan å funka. Bak har jag ju redan 330mm skivor bak som jag är lite fundersam på att ta ned 10-15 mm för att få lite mer skillnad mellan fram/bak bromskraft.

Eller kan man köra med någon annan lösning för att få en okej bromskraftfördelning fram/bak? Typ nån reducering å att det då är godkänt på ett ombyggt fordon som detta ska reggas som

Tips, ideer å åsikter om det hela uppskattas!!
Senast redigerad av MB 4 ME den tis dec 09, 2014 5:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Steve »

Mina Viper-bromsar var ju exakt lika stora runt om
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

samma ok å dia på kolvarna å? Det känns ju lite overkill å typ köra 330 skivor runt om å 4kolvsok också runtom. Vore ju som enklast om det nu räcker med tex 4kolvsok fram å tvåkolvsok bak iom att skivorna e ju ganska stora. Det blir ju dessutom lite billigare å enklare att få tag i också. Hoppas också att det går fritt med dessa grejjer innanför 17" volvo plåtisar som ska breddas å byggas om
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av swerobin91 »

proffsigt plåt arbete :thumbright: kommer att följas

// Robin
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Lillen »

Vilket hantverk med golvet.
VW & Volvo.
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av ErikFloren »

Ditt golv är sååå sjukt snyggt gjort...
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av W108 »

Flott :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Daniel-635 »

Snygga plåtjobb !

Gå in och kolla på denna länken, eller snarare hela hemsidan.
Nästan 'alla' bilar finns med, och diametrar på Huvudcylindrar, bromsok och skivor finns med.

Så får man en bättre uppskattning på hur bromsbalansen ska vara.

http://brakeparts.co.uk/#!/shop/BMW/7%2 ... 0cylinders
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar