Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Ikväll blev jag klar med bromsservot å så gjorde jag även parkeringsbromsens mekanism klar. Båda från mercedes w210. Började även att kolla lite på framvagnen å bälgarnas placering.
Gjorde några brickor med m10 muttrar å 2,5mm plåt. Borra hål i sidan å fällde in.
Här har jag lite "clearance issues" i sitt lägsta läge. Blir å bygga om lite
grenrörsflänsar å tanken
Gjorde några brickor med m10 muttrar å 2,5mm plåt. Borra hål i sidan å fällde in.
Här har jag lite "clearance issues" i sitt lägsta läge. Blir å bygga om lite
grenrörsflänsar å tanken
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Jäklar så snyggt och inspirerande bygge.
Men jag har en liten fundering ang din framvagn.
Då du smalnat av den 40mm men fortfarande använder samma kuggstång, så såg jag att du flyttat ut infästningshålen 20mm per sida.
Jag tror inte det blir en bra lösning, risken är att du får bumpsteer.
Vore jag dig skulle jag även korta ner kugstången 40mm för att få samma förhållande mellan KPI och de inre styrlederna.
Om styrutslaget på kuggstången tillåter räcker det att bara korta själva stången, om inte så måste du även korta "huset" lika mycket och då kommer original hålen att stämma igen.
Annars är det ett väldigt intressant bygge som kommer att följas med stort intresse.
Men jag har en liten fundering ang din framvagn.
Då du smalnat av den 40mm men fortfarande använder samma kuggstång, så såg jag att du flyttat ut infästningshålen 20mm per sida.
Jag tror inte det blir en bra lösning, risken är att du får bumpsteer.
Vore jag dig skulle jag även korta ner kugstången 40mm för att få samma förhållande mellan KPI och de inre styrlederna.
Om styrutslaget på kuggstången tillåter räcker det att bara korta själva stången, om inte så måste du även korta "huset" lika mycket och då kommer original hålen att stämma igen.
Annars är det ett väldigt intressant bygge som kommer att följas med stort intresse.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Det är precis så jag har gjort. Vatför det ser dumt ut är för att jag använde andra inre kulleder som flyttar in leden mer än orginal. Därför behöver jag inte korta huset fullt ut på varje sida. Har kortat stången det som går utan att stjäla styutslaget å även kortat huset. Tror jag har nå bilder på alltihopa
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Ahaa, då blir det nog helt kalas. Blev lite lurad av bilden.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
blev nån timma ikväll också. Gjorde mer plats för däcken. Kanske är lite missvisande då det sitter "monsterdäck" på nu. hela 215/45-17. Hade tänkt att köra med lite mindre profil framledes. Men går då fritt nu ändå
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
blir så jävla bra Anton!
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Roligt att höra!
var i garaget igår å måttade in lite däck. 335/35-17 går dit men inte mer Tror det blir nog å sikta på 305 nånting för att ha lite mer krängningsmån. Men jag tror det kommer att bli ganska brett ändå
Drömmen i framtiden är att få råd att beställa dessa. Men måttbeställda så blir dom fort dyyyyyr!!
var i garaget igår å måttade in lite däck. 335/35-17 går dit men inte mer Tror det blir nog å sikta på 305 nånting för att ha lite mer krängningsmån. Men jag tror det kommer att bli ganska brett ändå
Drömmen i framtiden är att få råd att beställa dessa. Men måttbeställda så blir dom fort dyyyyyr!!
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Kan tipsa om brembo ok från w220 s500, har själv sånna liggandes för framtida bromsbygge. Fint bygge för övrigt.
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Har haft hemma ok från w211 e500 å det e samma ok som du nämner. Men dom bygger lite väl mycket så jag spanar eftter andra tills vidare. Men annars så ser dom helt okej ut. Brembo,alu å fyrkolvsok
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
hur stora skivor skall du ha?
streetperformance har skit nice priser på D2 OK etc fram tills idag om jag inte minns fel..
dom OKen är både lätta o smidiga (har D2 6 kolv själv).
streetperformance har skit nice priser på D2 OK etc fram tills idag om jag inte minns fel..
dom OKen är både lätta o smidiga (har D2 6 kolv själv).
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
kampanjen gick ut igår
Har just fått tag i 2st beggade ok från bmw e38. Lånad bild men likadana. Ska nu först få hem dom å se hur det skulle passa innan jag bestämmer mig för att skaffa resterande 2 ok
Har just fått tag i 2st beggade ok från bmw e38. Lånad bild men likadana. Ska nu först få hem dom å se hur det skulle passa innan jag bestämmer mig för att skaffa resterande 2 ok
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Det här kommer att följas.
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Någon som vet vad som gäller med besiktning med luft? Alltså ska hjulen/styrningen gå helt fritt i alla lägen (maxhög/låg) eller bara i körläge?
grejjat lite med bälgarna fram. Då jag har hört att det viktigaste är när man monterar bälgar är att dom är vinkelrätt med varandra fästplattorna när bälgarna är helt ihoptryckta. Så såhär gjorde jag. Bälgen är 75mm i ihoptryck mått. Justerade bara muttrarna till 75 mm mellan plattorna.
Blev lite modifierat innan det innan det tillslut blev såhär.
Körläge:
Max utsträckta läge:
Det som stör mig lite är hur mycke vinkelförändring det blir för fästplattorna i utfjädrat läge. Visst i körläge kan jag svälja hur det ser ut. Men det verkar ju vara såhär det byggs på bilar med denna typ av luftfjädring/bälgar. Bälgarna verka ju tåla bra mycket med "sträck"
VIDEOKLIPP på hur det beter sig när man släpper luften. Dock så lägger den sig på tråget just nu så den ska ner i fronten ett par centimeter till.
grejjat lite med bälgarna fram. Då jag har hört att det viktigaste är när man monterar bälgar är att dom är vinkelrätt med varandra fästplattorna när bälgarna är helt ihoptryckta. Så såhär gjorde jag. Bälgen är 75mm i ihoptryck mått. Justerade bara muttrarna till 75 mm mellan plattorna.
Blev lite modifierat innan det innan det tillslut blev såhär.
Körläge:
Max utsträckta läge:
Det som stör mig lite är hur mycke vinkelförändring det blir för fästplattorna i utfjädrat läge. Visst i körläge kan jag svälja hur det ser ut. Men det verkar ju vara såhär det byggs på bilar med denna typ av luftfjädring/bälgar. Bälgarna verka ju tåla bra mycket med "sträck"
VIDEOKLIPP på hur det beter sig när man släpper luften. Dock så lägger den sig på tråget just nu så den ska ner i fronten ett par centimeter till.
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Hjulen ska gå fritt i alla lägen, det är grunden. Även med tomma bälgar ska man kunna köra bilen.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Okej. Men om man då begränsar infjädringen så måste det ju då vara godkänt? Alltså typ montera dit genomslagsgummin så den inte kan gå fullt djup men ändå nog djupt för att kunna ha en fjädringsväg på ca 120-150mm. Då är ju bälgen tom men chassiet kan ju ändå yillåta mer om man tar bort genomslagsgummina. Hoppas du förstår vad jag menar
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159