Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Ikväll blev jag klar med bromsservot å så gjorde jag även parkeringsbromsens mekanism klar. Båda från mercedes w210. Började även att kolla lite på framvagnen å bälgarnas placering.

Bild
Bild


Gjorde några brickor med m10 muttrar å 2,5mm plåt. Borra hål i sidan å fällde in.
Bild
Bild
Bild



Här har jag lite "clearance issues" i sitt lägsta läge. Blir å bygga om lite
Bild
Bild
Bild


grenrörsflänsar å tanken
Bild
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Husse1 »

Jäklar så snyggt och inspirerande bygge.
Men jag har en liten fundering ang din framvagn.
Då du smalnat av den 40mm men fortfarande använder samma kuggstång, så såg jag att du flyttat ut infästningshålen 20mm per sida.
Jag tror inte det blir en bra lösning, risken är att du får bumpsteer.
Vore jag dig skulle jag även korta ner kugstången 40mm för att få samma förhållande mellan KPI och de inre styrlederna.
Om styrutslaget på kuggstången tillåter räcker det att bara korta själva stången, om inte så måste du även korta "huset" lika mycket och då kommer original hålen att stämma igen.
Annars är det ett väldigt intressant bygge som kommer att följas med stort intresse.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Det är precis så jag har gjort. Vatför det ser dumt ut är för att jag använde andra inre kulleder som flyttar in leden mer än orginal. Därför behöver jag inte korta huset fullt ut på varje sida. Har kortat stången det som går utan att stjäla styutslaget å även kortat huset. Tror jag har nå bilder på alltihopa
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Husse1 »

Ahaa, då blir det nog helt kalas. Blev lite lurad av bilden.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

blev nån timma ikväll också. Gjorde mer plats för däcken. Kanske är lite missvisande då det sitter "monsterdäck" på nu. hela 215/45-17. Hade tänkt att köra med lite mindre profil framledes. Men går då fritt nu ändå

Bild
Bild
Bild
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Elias_ »

blir så jävla bra Anton! :love:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Roligt att höra! :thumbright:


var i garaget igår å måttade in lite däck. 335/35-17 går dit men inte mer 8) Tror det blir nog å sikta på 305 nånting för att ha lite mer krängningsmån. Men jag tror det kommer att bli ganska brett ändå

Bild
Bild


Drömmen i framtiden är att få råd att beställa dessa. Men måttbeställda så blir dom fort dyyyyyr!!
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Apel_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: mån aug 27, 2012 11:16 pm
Ort: Sundsvall

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Apel_ »

Kan tipsa om brembo ok från w220 s500, har själv sånna liggandes för framtida bromsbygge. Fint bygge för övrigt.
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Har haft hemma ok från w211 e500 å det e samma ok som du nämner. Men dom bygger lite väl mycket så jag spanar eftter andra tills vidare. Men annars så ser dom helt okej ut. Brembo,alu å fyrkolvsok
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av Elias_ »

hur stora skivor skall du ha?
streetperformance har skit nice priser på D2 OK etc fram tills idag om jag inte minns fel..
dom OKen är både lätta o smidiga (har D2 6 kolv själv).
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

kampanjen gick ut igår ;)

Har just fått tag i 2st beggade ok från bmw e38. Lånad bild men likadana. Ska nu först få hem dom å se hur det skulle passa innan jag bestämmer mig för att skaffa resterande 2 ok


Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
pelle74
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: ons okt 24, 2007 12:05 pm

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av pelle74 »

Det här kommer att följas.
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Någon som vet vad som gäller med besiktning med luft? Alltså ska hjulen/styrningen gå helt fritt i alla lägen (maxhög/låg) eller bara i körläge?

grejjat lite med bälgarna fram. Då jag har hört att det viktigaste är när man monterar bälgar är att dom är vinkelrätt med varandra fästplattorna när bälgarna är helt ihoptryckta. Så såhär gjorde jag. Bälgen är 75mm i ihoptryck mått. Justerade bara muttrarna till 75 mm mellan plattorna.

Bild

Bild

Blev lite modifierat innan det innan det tillslut blev såhär.

Körläge:
Bild

Max utsträckta läge:
Bild

Det som stör mig lite är hur mycke vinkelförändring det blir för fästplattorna i utfjädrat läge. Visst i körläge kan jag svälja hur det ser ut. Men det verkar ju vara såhär det byggs på bilar med denna typ av luftfjädring/bälgar. Bälgarna verka ju tåla bra mycket med "sträck"



VIDEOKLIPP på hur det beter sig när man släpper luften. Dock så lägger den sig på tråget just nu så den ska ner i fronten ett par centimeter till.



Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av therealpinto »

Hjulen ska gå fritt i alla lägen, det är grunden. Även med tomma bälgar ska man kunna köra bilen.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Okej. Men om man då begränsar infjädringen så måste det ju då vara godkänt? Alltså typ montera dit genomslagsgummin så den inte kan gå fullt djup men ändå nog djupt för att kunna ha en fjädringsväg på ca 120-150mm. Då är ju bälgen tom men chassiet kan ju ändå yillåta mer om man tar bort genomslagsgummina. Hoppas du förstår vad jag menar
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Skriv svar