Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
rallyrobin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 20, 2010 12:15 am
Ort: värmland
Kontakt:

Re: Mercedes w110 Luftfjädrad

Inlägg av rallyrobin »

Häftigt projekt kul o se hur de blir
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Mercedes w110 Luftfjädrad

Inlägg av W108 »

Trevligt, ännu en guldtråd att få följa :thumbright:
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Mercedes w110 Luftfjädrad

Inlägg av jonas landin »

Verkar lovande!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Jag vet ej riktigt vad det är för bälgar jag kan kolla,jag har för mej att dom hette 2500 dom var lite större än dom vanligaste bälgarna och dom större ledningarna tror det var 1/2 tum men nu ser jag ingen fördel med dom större lednigarna,den går djäkligt fort att höja typ 1sek med fullt tryck i tanken men dom blir lite svårdoserade när man ställer in trycket för körläge.
Jag köpte ett kitt och gjorde fästen stjälv
Nu kommer jag inte ihåg vad det är för tryckskala men jag har för mej att trycket i full tank är 160 och max tryck till bälgarna är 89 och jag kör ca 65 på frambälgarna och 25 på bakbälgarna.
och snåla inte när du köper kompressorn för det tar länge att fylla tanken med standardpumpen jag skall byta till en större till mitt system.

2500bälgarna är ju av mest förekommande modell. Brukar ju även rekommenderas 2600bälgarna på fullzieze då dom är lite tyngre. 2500 ska räcka gott å väl till mitt bygge, men har man större bälgar blir det ju ett lägre tryck. Lägre tryck= mjukare gång
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av Thed_J »

Kul projekt. Jäkligt snygga plåtjobb verkar du göra också.

Ang bälgarna kan jag tipsa om att ha lite extra utrymme mellan balk och axel och bulta en rördistans som övre fäste till bälgen. Då kan du experimentera fram den hårdhet du önskar med olika längder på rören.
När det kommer till dimension på slangar så kör jag med 6mm (lr 8.. minns inte helt). Tycker det räcker fint. Upplever den inte som långsam heller. Däremot har jag en kompis som kör med 1/2" och den är svår att justera höjden på. Faller i det närmaste fritt när man släpper luften. Mycket smidigare att dra 6/8mm luftledning också.
Bara lite egna erfarenheter men det beror ju på användningsområde givetvis. Jag vill bara kunna lägga bilen på backen och justera höjden när terrängen blir lite kuperad.

Fortsätt posta mycket bilder. Kommer följas!
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av Gregerr »

Spännande :thumbright:
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

iikväll blev det mäta, kapa, mäta , kapa, mäta kapa mäta.... Slut på mtrl! Ändå blev ingenting rätt. Aja, fick bli en modell på iaf hur jag tänkte ansluta rambenen mot övriga bilen i framkant. Som sagt, det är bara en modell så vinklar å så kommer att rättas till en del.

Bild
Bild
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

har skurit ut lite fästen mm ur 6mm plåt. Hålen är 12mm men kanske måste borra upp om det nu krävs pga jag vet inte ännu vilka busningar det blir. Såhär tänkte jag iaf ha främre infästning för undre bärarmar. Röret ska symbolera avgassystem som ska kumma ut med en 90graders från tunneln. Tunneln kommer förövr att breddas så jag får in avgaset där pga att jag inte vill ha något som sticker ner "under" bilen. Hade hoppats på att kunna få in ljuddämpare också i tunneln. Avgasets mynning blir därmed i slutet av trösklarna på båda sidor. Med denna lösning av avgaset så slipper jag fara över/under bakaxeln vilket kan medföra en del meck...

Vidare så börjar jag nu att fundera på det övre 3länk stagets utformning samt infästning. Får se hur lång man hinner till helgen


Men nu jagar jag lämpliga bussningar för att bygga egna rodändar av. Tips å förslag, mått och bilder mottages. Gärna gummibussningar

Bild
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av Thed_J »

Jag byggde mina av volvobussningar. Övre länkarmsbussningar till 240 tror jag det var. Finns lite bilder i min tråd. Minns inga mått tyvärr.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54700

Var fäster du övre länkarmen fram? Urtag i golvet lr drar du ner det under golvet? Tänkte om du har koll på skärningspunkter och om det spelar nån större roll?
Ole marius
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre sep 21, 2012 10:32 pm

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av Ole marius »

Ser ut til å bli en dritkul merce!! How low can you go :)
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

Thed_J skrev:Jag byggde mina av volvobussningar. Övre länkarmsbussningar till 240 tror jag det var. Finns lite bilder i min tråd. Minns inga mått tyvärr.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54700

Var fäster du övre länkarmen fram? Urtag i golvet lr drar du ner det under golvet? Tänkte om du har koll på skärningspunkter och om det spelar nån större roll?
Har som redan bitit i det sura äpplet och bestämt mig för att göra ett urtag i ryggstödet. Blir tyvärr bara tvåsitsigt bak, men låg kommer den att bli iaf
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av Toni »

Kontima har mängder med gummibussningar:

http://www.kontima.se/images/kat/grupp0 ... metall.pdf
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

för att vinna lite längd så funderar jag på att göra såhär. Är det ok? Hade tänkt att montera det tredje övre staget också kanska mycket förskjutet bakomför axeln...


Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av MB 4 ME »

undre bärarmar. Volvobussning. 38x3x600 rör. m20 som justering. Rejäla svetsändar

Bild
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Mercedes w110 Diesel -66 Luftfjädrad

Inlägg av Elias_ »

Ser fint ut :thumbright: sådana justerbara stag skulle man haft , vart köpte du svets ändarna?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar