Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jan 16, 2018 10:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 484 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jul 11, 2017 11:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 306
Ort: Kisa
Det låter bra så kanske pappa kan få ha lite skoj med [THUMBS UP SIGN] ja det är som du säger att den inte varvar ur men det går att kolla på senare om den fortfarande är värd att laga på då. Förgasare av olika typer finns der gott om då både jag och sambon åker ganska mycket mopperallyn. Jag åker en monark från 48 som gör ca 120 o sambon en pastellrosa maxi som gör 70 [FACE WITH TEARS OF JOY]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 19, 2017 9:21 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1579
Ort: Sundsvall
Helt glömt av forumet ett tag.. då lär det finnas en och annan förgasare i gömmorna :) har fsltislt jobbat vidare på fyrhjulingen, grabben körde lite offroad och nästa problem uppdagades.. kedjan hoppar av hela tiden då det studsar kraftigt så tillverkade en kedje spännare av lite reserv/överblivna delar från Mercan.
En gängad rörände, plastbussning till bakaxeln på mercan, mitten sektion av en gammal slaktad koppling från quaden, div bultar och brickor så var det klart.
(Lägger upp bild lite senare)

I övrigt så tuffar mercan på efter vägen, lite lek har hunnits med men inget mer seriöst.

Var in med polaren bmw i dynon härom veckan vilket gav fint resultat efter en massa skruvande.
1. Generatorn skar
2. Bänkens styrskåp brann en kabel upp
3. Misständningar från helvetet som tillsist löste sig efter att vi bytt spolar, mappdator + kabel på nått sätt störde adaptern boxen vilkey gav konstiga sympton på motorn.
Efter lite tuning upp till 5500rpm kom misständningarna tillbaka men då var det trigger relaterat så skiftade från falling till rising på triggern i sprutet och bilen gick kanon.
4. Btren paja (kina kopia på aeromotive) så bytte till äkta
5. En av soppa pumparna skar

Minst sagt en händelserik dag ;)

Resultat blev 550whp 650wnm på standard m50 med enbart bytt bultar och packning. :)


Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 21, 2017 5:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1579
Ort: Sundsvall
Såg att photobucket fuckat ur... jobbar på att lösa det via en annan tjänst så bilderna fungerar igen.

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 11, 2017 1:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1579
Ort: Sundsvall
Varit stiltje här ett tag.. i det stora hela så har bilen bara "fungerat" hela sommaren, kört en 400 mil ungefär + jönköpings turen i våras.
Har nått strul med tändsystemet då bilen äter stift men när stiften håller i snitt 100 mil och ett styrsystems byte står på tur så känns det orelevant att fixa nu då det ändå blir VAG spolar sedan.
i övrigt har jag labbat en del med laddtrycks styrningen och kom fram till att det skall styras i closed-loop för att fungera bäst, i samma veva så ökades trycket lite från 1.5 bar till runt 1.7 vilket maskin verkar tycka om :thumbright:

här är en logg från en test repa där trycket stack iväg till 1.85 bar vilket jag inte vågar då spridarna ligger på 105% duty.
Bild

här kommer lite bilder från i sommar, finns mer både bilder och film men måste tanka ut kameran först.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

även fixat och trixat med sonens quad :wink:
https://drive.google.com/file/d/0B2XjU6 ... sp=sharing

och lite bilder från EL dragningen i bröderna Ajdéns Sensor GTR :thumbright:
kort information så körs ett MS3X v3.57.
Dubbel VVT
Dubbla kamgivare
Fullt sekventiellt styrd
VSS fram och bak
Traction control
AC styrning
möjlighet till Flatshift
utöver tps,IAT, ECT så tar vi in bränsletryck, oljetryck, tankmätare, kupé temp
kommer troligtvis senare men tanken är att köra en Can-bus egt box så alla 5 egt givarna tas in och då monterar vi en k-givare i blocket så oljetempen kommer in med.

Via plattan (instrument clustret) sen finns G mätare, GPS funktion, styrning av stereo,

säkert glömt nått men i det stora hela försöker jag se till att allt styrs från boxen och att all info finns lätt tillgängligt via plattan, deras vision är ju lite mer fabrikskänsla än race bil.

90% av all styrning till övriga bilen sker i en liten låda där även säkrings centralen är och den kommer vara lätt åtkomligt under armstödet.

skall ta med kameran på lördag och fota lite mer (framförallt bättre än mobil j****en) då jag skall leka med VVTn, måste ställa in PID regulatorn så det är klart inför dyno körning sen.

Prepp
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Påbörjat i montering av stammarna och motorhärva
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


to be continued...

_________________
http://etanoldrift.nu/


Senast redigerad av Elias_ ons dec 13, 2017 4:27 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 16, 2017 8:07 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1579
Ort: Sundsvall
update!

Sensor GTR

Spenderade Lördagen hos Robban och Per med att koppla in generatorn, Lambdasond och testa plattan mot blåtanden jag lödde in i boxen under veckan.
fan va de nya "smarta" generatorerna är fina :thumbright: oavsett varvtal och belastning så håller den spänningen på 14.0v ( måste fixa en sådan jag med). Deras kommer från en Suzuki swift 2007, typkod är Nippondenso 31400-61J21.
på den sitter det en 4 pins kontakt:
L: Till lampa
IG: till tändström
FR: "Field is a variable duty output to indicate the load on the alternator" denna kan man ta in i sprutet på valfri digital in och läsa av om så önskas men ser ingen anledning till det i nuläget så den skippades.
S eller C: "Sense" till B+ så nära batteriet som möjligt.

Labbade även lite med VVTn, då jag aldrig hållt på med det tidigare så började jag styra den i Open-loop och vilken skillnad det blir på motorgången med/utan belastning. har ju bara en kamgivare så kommer köra insug i closed-loop sedan och avgas får ligga kvar i open-loop då vi inte har någon återföring där.

Tomgångsmotorn aktiverades också men fick skenande tomgång hur jag än ställde in den, så plockade av den och testkörde.. solenoiden klickar och fungerar men pinnen som styr ventilen verkar ha lossnat intern då den inte rörde sig hela slaglängden vilket resulterade i att den stod öppen hela tiden, tur Robban har resurser i verkstaden så ett täcklock kördes ut och monterades istället. skall leta upp en bättre tomgångsmotor så tar vi det sen innan bilen mappas i dyno.

iaf här har ni en kort video från första lite längre provkörningen :thumbright:
https://www.youtube.com/watch?v=FtCaXIqQz9Q

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 9:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1579
Ort: Sundsvall
update!

liten sidouppdatering på grabbens miniquad som äntligen fått en ny sving så man slipper fler haverier :thumbright:
återanvände lagerlägena så man slapp fräsa nya, men resten vart nytt och Robban var snäll som svarvade nya hubbar och nav, borrade även om fälgarna så dessa nu mer sitter fast ordentligt i 3 skruvar och inte med en centrum mutter som innan (som gjort för att det skall börja snurra fritt med tiden).

passade även på att byta ut stötdämparen till en från en cykel så man får lite möjligheter till att justera rebound, höjd och fjädrar (finns massor med olika fjädrar i cykel världen).

Återstår att blästra och pulverlacka allt men det får bli ett senare jobb då pojken får köra av sig lite först.

Bilder:
Bild

Bild



Video:
skall sätta skruv i däcken nu i veckan så framkomligheten blir aningen bättre :hihi:
https://www.youtube.com/watch?v=ef2lnFb ... RDLPCZ19ig

_________________
http://etanoldrift.nu/


Senast redigerad av Elias_ ons dec 13, 2017 4:08 pm, redigerad totalt 7 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 10:00 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9702
Ort: Sävar
Din grabb är nog lyckligaste killen som får ha så rolig leksak ! :thumbright:
(Länkar till bilderna var spärrade = ej publika)

Körs det ett äldre MS på din bil nu? Byte till v3 ?

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 1:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1579
Ort: Sundsvall
Jo fyrhjulingen är helig i hans ögon :) helt klart bästa leksaken :thumbright:
bilderna fungerade ju via datorn (firefox) ? vad gör jag fel.. funkar inte bilderna i inlägg högre upp iheller?

äldre är det ju men ett MS2v3.0 kör jag med, tanken är att byta till MS3v3.57 så man får fler in/utgångar att leka med.
vill bygga om interiören samtidigt så får bli i den vevan man gör bytet, kommer kosta en slant då instrumentpanelen är tänkt att bli i kolfiber.
får se vad jag hinner med i vinter.. skulle gärna vilja hinna med allt men varken tid eller ekonomi lär räcka till då hus renoveringen också fortsätter.

så prio listan är följande.
* byta svänghjul till ett crmo och ny platta samt lamell.
* byta bakaxel alt renovera och bygga om den befintliga + montera coilovers bak och hitta en styvare krängare.
* svetsa in bur.
* bygga om instrumentpanelen + färdigställa mittkonsol och samtidigt byta ECU till nått mer modernt ( ex MS3v3.57)
* byta spakställ
* bygga om baklysena till LED

sen finns en mindre lista med barnsjukdomar som skall byggas bort men inget kritiskt för körglädjen ;)

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 12, 2017 12:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1579
Ort: Sundsvall
Update!

Håll i hatten alla :wink: för nu är det dags att bygga en bil till.
Denna gången kommer jag att bygga om en volvo 240 - 84 åt farsan så han har nått kul att åka omkring med som pensionär. bygget har planerats i ungefär 1.5 år så vi har en bra plan A att stå på.

planen i stora drag är att sänka ner en N/A M60B40 mellan rambenen och bygga en egen framvagnsbalk i form av ett X, vi kommer få bygga om infästningarna till länkarmarna samt själva länkarmarna fram då dom byggs justerbara. Då det finns risk för lite urspårning finns det en tanke om att montera en E34 framvagn ( detta för att underlätta vid eventuell montering av en diff även fram).

bakvagnen kommer hållas som den är förutom att geometrin bak byggs om till 4-link eller nya justerbarastag med flyttade infästningspunkter, givetvis justerbara coilovers så bilen kan anpassas för både raktfram och ban-körning.

chassit i övrigt kommer styvas till med andra bussningar och krängningshämmare.

växellådan är en manuell ZF från 525ix som kommer monteras mot en adapterplatta på motorn för att underlätta eventuella haverier, ett anpassat svänghjul monteras så allt är bolt on utan massa special (alla manuella lådor från M50,M57 passar).

styrsystemet blir ett LINK G4+ Storm Black som kommer se till att maskinen spinner som en katt Sekventiellt och styr ett lustgas system efter belastning,varvtal och rampar in gasen (detta för att kunna köra med det även på bandagar och rakt fram givetvis).

i övrigt kommer bilen se helt original ut med undantag för 16" JP fälgar med 235 breda R-däck och en sänkning på ca 60mm.

Bromsarna kommer uppdateras till lämplig nivå men 16" fälgar skall passa, troligtvis blir det mercedes(brembo) 4-kolvs ok både fram och bak.


bilen i fråga är ett tok fräscht exemplar från Vilhelmina.
Bild

Motor hämtad
Bild

adapter och svänghjul
Bild

Bild

fortsättning följer!

_________________
http://etanoldrift.nu/


Senast redigerad av Elias_ ons dec 13, 2017 4:06 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 12, 2017 12:43 pm 
Online
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5152
Ort: Lykksällä
Går inte se bilderna

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 12, 2017 4:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1579
Ort: Sundsvall
trodde jag fått till bilderna via google foto. skall leta upp lämplig hemsida och lösa det ikväll :)

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 11:09 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1579
Ort: Sundsvall
är det ingen som ser bilderna eller är det bara appen som strular till det?

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 12:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 160
Ser inga bilder genom taptalk iag


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 4:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1579
Ort: Sundsvall
Funkar bilderna nu ?

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 4:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 185
Ort: Göteborg
Funkar!

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 484 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010