EvB garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo *reggad 160905*
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Jo glömde ju tillägga att det trillar in en sådan här mojäng med inom några veckor, tänkte montera i fälgarna med R-däck så man ser tryck och temp direkt i bilen
Battery life more than 5 years.
LCD display and 4 internal sensors.
Support tire position exchange function.
Sensor protection grade: IP5K4K waterproof
Special design for TOYOTA, MAZDA series model cars.
With FREESCALE Chip and RENATA anti-explosion battery.
With two pressure unit "PSI, BAR" and two temperature unit "℃, ℉" for option.
Display Specification:
Working Temperature: (-20℃ ~ +80℃)
Stroage Temperature: (-30℃ ~ +85℃)
Input Voltage: DC 8V~16V
Transmitting Frequency: 433.92MHz
Size: 33*24*44mm (L*W*H)
Weight: 15g(Toyata); 18g(Mzada)
Sensor Specification:
Working Temperature: (-40℃ ~ +105℃)
Stroage Temperature: (-40℃ ~ +120℃)
Pressure Range: 0~116psi (0~8bar)
Pressure Accuracy: ±1.5PSI (±0.1bar)
Temperature Accuracy: ±3℃
Transmitting Power: < 10dbm@50Ω
Transmitting Frequency: 433.92MHz
Battery Life: > 5 years
Size: 69*32*15mm (L*W*H)
Weight: 29g
Battery life more than 5 years.
LCD display and 4 internal sensors.
Support tire position exchange function.
Sensor protection grade: IP5K4K waterproof
Special design for TOYOTA, MAZDA series model cars.
With FREESCALE Chip and RENATA anti-explosion battery.
With two pressure unit "PSI, BAR" and two temperature unit "℃, ℉" for option.
Display Specification:
Working Temperature: (-20℃ ~ +80℃)
Stroage Temperature: (-30℃ ~ +85℃)
Input Voltage: DC 8V~16V
Transmitting Frequency: 433.92MHz
Size: 33*24*44mm (L*W*H)
Weight: 15g(Toyata); 18g(Mzada)
Sensor Specification:
Working Temperature: (-40℃ ~ +105℃)
Stroage Temperature: (-40℃ ~ +120℃)
Pressure Range: 0~116psi (0~8bar)
Pressure Accuracy: ±1.5PSI (±0.1bar)
Temperature Accuracy: ±3℃
Transmitting Power: < 10dbm@50Ω
Transmitting Frequency: 433.92MHz
Battery Life: > 5 years
Size: 69*32*15mm (L*W*H)
Weight: 29g
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Snyggt bygge!
Gör bara hål för fläktarna till att börja med. Räcker inte det till vid körning så kan du göra fler hål, men då måste de ha gummiflärpar som fungerar som backventiler så att inte fläktarna suger luft igenom hålen (bakvägen) på låga hastigheter.
Gör bara hål för fläktarna till att börja med. Räcker inte det till vid körning så kan du göra fler hål, men då måste de ha gummiflärpar som fungerar som backventiler så att inte fläktarna suger luft igenom hålen (bakvägen) på låga hastigheter.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Update!
Har varit några händelserika dagar i helgen och början på veckan
Lördag:
Vart en spontan roadtrip med lokala offroad klubben till Offroadparadise i jämtland och provade Pajerons gränser lite.
Det är barnsligt kul att slira runt i leran och en hel del utmaningar rent körtekniskt, hela familjen var med och alla var super nöjda då dagen gick mot sitt slut. Sonen på 3år var väl den som hade roligast då man fick gegga i leran obehindrat hela dagen med bilen och utanför.
fastkörning..
Film på fastkörning + bärgning
https://www.youtube.com/watch?v=jLVNmNpcmJk
brant backe och haaalt
https://www.youtube.com/watch?v=LCyqDlJ-Fw8
Söndag:
arbetet med mercan fortsatte, fixade några mindre saker och provade kast byta mellan besiktnings snurran och hx40in för att se hur lång tid det tog (40 min ungefär).
drog upp till Sundsvalls raceway och provkörde lite på kvällen för att se att allt var i sin ordning inför morgondagen.
gick väl sådär då vi hade vibrationer i bakvagnen under belastning, visade sig sen när vi var hemma att det var några stag som satt lite löst så inget stort men passade på att kapa ur lite plåt som låg nära på sina ställen när man ändå låg där under. så klockan var väl 03.30 - 04.00 på måndag morgon innan man åkte hem för lite sömn innan det var dags att lasta.
Colin (3år) ville köra mercan när vi var på motorbanan och självklart fick han det ( han styrde och jag skötte gas och broms )
https://www.youtube.com/watch?v=J3MtsOtNXyU
Måndag:
D-day !
Bilen lastades och for in till Roger.
Vi började med att besiktningsmappa bilen med lill snurran och det slutade på 215whp & 324nm med 0.5 bar sen orkade inte turbon mer
så vid 11.00 tiden började vi byta turbo så det var klart innan lunch för att sen fortsätta leta lite mer effekt ur hx40in och snygga till kurvan.
resultatet blev 520whp & 644nm
(Roger la även in kurvan från första besöket 2013)
Film (byter ut länken så fort jag tankat upp alla filmer på tuben)
https://www.facebook.com/frida.johansso ... 307037478/
Edit: glömde ju lägga in bild på när vi vägde bilen, kan säga att det var dagen största chock
bil fan väger ju bara 1194.5kg (utan huv och plastskärmar) med en fördelning på i princip 50/50, 598kg fram och 595kg bak.
Har varit några händelserika dagar i helgen och början på veckan
Lördag:
Vart en spontan roadtrip med lokala offroad klubben till Offroadparadise i jämtland och provade Pajerons gränser lite.
Det är barnsligt kul att slira runt i leran och en hel del utmaningar rent körtekniskt, hela familjen var med och alla var super nöjda då dagen gick mot sitt slut. Sonen på 3år var väl den som hade roligast då man fick gegga i leran obehindrat hela dagen med bilen och utanför.
fastkörning..
Film på fastkörning + bärgning
https://www.youtube.com/watch?v=jLVNmNpcmJk
brant backe och haaalt
https://www.youtube.com/watch?v=LCyqDlJ-Fw8
Söndag:
arbetet med mercan fortsatte, fixade några mindre saker och provade kast byta mellan besiktnings snurran och hx40in för att se hur lång tid det tog (40 min ungefär).
drog upp till Sundsvalls raceway och provkörde lite på kvällen för att se att allt var i sin ordning inför morgondagen.
gick väl sådär då vi hade vibrationer i bakvagnen under belastning, visade sig sen när vi var hemma att det var några stag som satt lite löst så inget stort men passade på att kapa ur lite plåt som låg nära på sina ställen när man ändå låg där under. så klockan var väl 03.30 - 04.00 på måndag morgon innan man åkte hem för lite sömn innan det var dags att lasta.
Colin (3år) ville köra mercan när vi var på motorbanan och självklart fick han det ( han styrde och jag skötte gas och broms )
https://www.youtube.com/watch?v=J3MtsOtNXyU
Måndag:
D-day !
Bilen lastades och for in till Roger.
Vi började med att besiktningsmappa bilen med lill snurran och det slutade på 215whp & 324nm med 0.5 bar sen orkade inte turbon mer
så vid 11.00 tiden började vi byta turbo så det var klart innan lunch för att sen fortsätta leta lite mer effekt ur hx40in och snygga till kurvan.
resultatet blev 520whp & 644nm
(Roger la även in kurvan från första besöket 2013)
Film (byter ut länken så fort jag tankat upp alla filmer på tuben)
https://www.facebook.com/frida.johansso ... 307037478/
Edit: glömde ju lägga in bild på när vi vägde bilen, kan säga att det var dagen största chock
bil fan väger ju bara 1194.5kg (utan huv och plastskärmar) med en fördelning på i princip 50/50, 598kg fram och 595kg bak.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Grattis till effekten och vikten.nu blir du svårslagen..
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Tack
nu är det kosmetiskt jobb kvar och montage av handbroms bara jag får grejerna från England sen rullar vi in till slutbesiktningen
nu är det kosmetiskt jobb kvar och montage av handbroms bara jag får grejerna från England sen rullar vi in till slutbesiktningen
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Har varit dåligt med uppdateringar här nu.
Det har inte stått still utan tvärt om varit mycket senaste tiden, spak, OK, vajrar kom förra veckan och monterades in under fredagen och söndagen då lördagen spenderades hos robban med att slutföra det sista (bränsletryck givare och map sensor) sen output testa allt vilket gick kanon förutom att en spridare visade sig vara trasig? Testade med diod och det fungerade provade sen även med en gammal spridare och det klickade så fint men stendött med nya i. tur det finns garantier på nya saker
Hoppas att kunna stroba tändning och konfigurera in kam sensorn nu till helgen så bentlyn får ryta lite
det som återstår på mercan är att:
1. montera in baksätet igen
2. hjulinställning
3. kapa upp framskärmarna och montera provisoriska skärm breddare
4. blinkers knapp
5. ansluta slangar till värmepaket
6. huv fästen
7. chrome lacka insatserna fram om inte dom nya hinner komma.
8. lite bättrings målning
9. montera apple dämparen igen
10. göra ett DB test hemma
11. sätta upp klister lappar överallt som förklaring
Det har inte stått still utan tvärt om varit mycket senaste tiden, spak, OK, vajrar kom förra veckan och monterades in under fredagen och söndagen då lördagen spenderades hos robban med att slutföra det sista (bränsletryck givare och map sensor) sen output testa allt vilket gick kanon förutom att en spridare visade sig vara trasig? Testade med diod och det fungerade provade sen även med en gammal spridare och det klickade så fint men stendött med nya i. tur det finns garantier på nya saker
Hoppas att kunna stroba tändning och konfigurera in kam sensorn nu till helgen så bentlyn får ryta lite
det som återstår på mercan är att:
1. montera in baksätet igen
2. hjulinställning
3. kapa upp framskärmarna och montera provisoriska skärm breddare
4. blinkers knapp
5. ansluta slangar till värmepaket
6. huv fästen
7. chrome lacka insatserna fram om inte dom nya hinner komma.
8. lite bättrings målning
9. montera apple dämparen igen
10. göra ett DB test hemma
11. sätta upp klister lappar överallt som förklaring
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Behöver du gallret också?kom på att jag egentligen behöver gallret från den till rodden.
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Galler har jag dock lite skevt men går ju att få rät sida på så själva ramen duger gott. Skickar ett pm med adress om du inte har kvar den ? Så får du säga vad du vill ha och hur betalningen skall ske [THUMBS UP SIGN]
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
vet inte om du fått mitt PM?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Länge sen det kom en update här men som vanligt varit full rulle med både familj och bilar.
Robbans bentley är igång samt provkörd och skall väl in för mappning snart, fick lite värme problem vid körning men kunde va många saker so ex. Satt inte hela golvet på plats just då så luft styrning fungerade inte som tänkt etc. Men som allt annat löser robban det
En annan polare fick helt ny motor härva till sin drift bil i all hast nu förra helgen samtidigt som jag plastade fram skärmar till mercan.
Mercan är även lämnad till lackeraren och hämtas om 2 veckor då jag är tillbaka från drifttagningen i Norge.
Lite bilder då
Var ner till lackeraren och snacka lite då hittade grabben en frän trampbil
Halva bilen snart klar för ett varv slip grund
Har letat fälgar länge och hittar inga som ger aha upplevelse så har bokat in lite svarv och fräs jobb hos robban till vintern. Bugatti fälgarna byggs om till 3 delade vad internet kan leverera så blir detta andra uppsättningen som byggts o m till just 3 delade.
Här är en bild på de ombyggda jag hittat.
Och till sist så dyker vi upp i bilsport nr 14/15 !
To be continued..
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Robbans bentley är igång samt provkörd och skall väl in för mappning snart, fick lite värme problem vid körning men kunde va många saker so ex. Satt inte hela golvet på plats just då så luft styrning fungerade inte som tänkt etc. Men som allt annat löser robban det
En annan polare fick helt ny motor härva till sin drift bil i all hast nu förra helgen samtidigt som jag plastade fram skärmar till mercan.
Mercan är även lämnad till lackeraren och hämtas om 2 veckor då jag är tillbaka från drifttagningen i Norge.
Lite bilder då
Var ner till lackeraren och snacka lite då hittade grabben en frän trampbil
Halva bilen snart klar för ett varv slip grund
Har letat fälgar länge och hittar inga som ger aha upplevelse så har bokat in lite svarv och fräs jobb hos robban till vintern. Bugatti fälgarna byggs om till 3 delade vad internet kan leverera så blir detta andra uppsättningen som byggts o m till just 3 delade.
Här är en bild på de ombyggda jag hittat.
Och till sist så dyker vi upp i bilsport nr 14/15 !
To be continued..
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Bilen har äntligen fått en ny lack !
Vart lite stressigt då tidsramen var 3 dagar
Resultat = awesome
Tyvärr vart det väldigt lite fotat under arbetetsgång då man fokuserade på att slipa istället.
Och äntligen hemma igen
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Vart lite stressigt då tidsramen var 3 dagar
Resultat = awesome
Tyvärr vart det väldigt lite fotat under arbetetsgång då man fokuserade på att slipa istället.
Och äntligen hemma igen
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Har alltid gillat dom med svart tak!
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Update !
Varit väldigt off sista tiden då det fokuserats på att få till allt inför SFRO slut besiktning.
O herrejösses vad tid allt små pill tar...
På en vecka gjordes följande:
1. Monterade ihop bilen efter lackering
2. Byggde om avgassystemet och satte dit apple dämparen
3. Satte in värmepaket
4.fixade små saker med elen så som blinkers etc
5. Huvlås
6. Byggde om vevhus burken och bytte dumpventil så sluten vevhus ventilation uppnåddes
7. Nytt fjäderbensstag snidades ihop
8. Baksäte byggdes nytt
9. Fäste för hastighets givare samt inkoppling
10. Spolar behållare monterades och kopplades in
Etc etc
Svettig vecka med andra ord..
Kvällen innan sfro slut bes gjorde jag en framvagnsinställning med, var ut en snabb sväng och allt kändes bra
DB provet gick kanon max 79 utan insats.
Broms provet fick väldigt bra betyg med då vi var långt över 1.5 G och mer verkan fanns kvar innan låsning.
Kör test gick kanon något styv i fjädringen men helt ok.
Så nu mer är bilen godkänd och klar för själva inreggningen. Väntar på papperna fån sfro och att bes gubben på sbp skall semestra klart.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Varit väldigt off sista tiden då det fokuserats på att få till allt inför SFRO slut besiktning.
O herrejösses vad tid allt små pill tar...
På en vecka gjordes följande:
1. Monterade ihop bilen efter lackering
2. Byggde om avgassystemet och satte dit apple dämparen
3. Satte in värmepaket
4.fixade små saker med elen så som blinkers etc
5. Huvlås
6. Byggde om vevhus burken och bytte dumpventil så sluten vevhus ventilation uppnåddes
7. Nytt fjäderbensstag snidades ihop
8. Baksäte byggdes nytt
9. Fäste för hastighets givare samt inkoppling
10. Spolar behållare monterades och kopplades in
Etc etc
Svettig vecka med andra ord..
Kvällen innan sfro slut bes gjorde jag en framvagnsinställning med, var ut en snabb sväng och allt kändes bra
DB provet gick kanon max 79 utan insats.
Broms provet fick väldigt bra betyg med då vi var långt över 1.5 G och mer verkan fanns kvar innan låsning.
Kör test gick kanon något styv i fjädringen men helt ok.
Så nu mer är bilen godkänd och klar för själva inreggningen. Väntar på papperna fån sfro och att bes gubben på sbp skall semestra klart.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Update
Har inte hänt nått revolutionerande med bilen under semestern då bes ingenjören har semester..
Så har mesta dels fått stå vid sidan av o titta nät alls kör, visst hade man kunnat ställa upp på diverse event ändå men kände att allt skulle va klart innan man ger sig ut då allt kan hända på banan.
Så för någon helg sen drog vi o kika på när bröderna ajden slogs om snabbaste tiden i up the hill tävlingen.
Lite depå häng
På kvällen vart det bilträff i birsta och Robban var snäll och låna ut sprite:n då vi saknade ett fordon att åka dit i. Med min vanliga tur så tog 10min innan man gjorde bort sig
Lyckades vrida tändlåset förlångt, vilket resulterade i en strömlös bil..
Robban fixar
Väl framme på träffen fick det bli ett foto på trion, grymt gött att åka öppet igen må jag säga
Nu i veckan var det dags att korta DP lite så det inte hängde ner så mycket med bes turbon (systemet är ju anpassat efter holseten) och självklart var svets inspektören med
Sen har jag varit ut och lagt lite tid på låglasten då den fetat på som fan vid minsta gaspådrag efter vi bytte spridarna. Drog ner AE och städade mappen i några mil så vart det kanon.
Lite klister lappar med beskrivningar har infunnit sig med så man slipper gissa när det går långt mellan gångerna.
Allt för Denna gång kommer en större uppdatering när bilen är inreggad med
Har inte hänt nått revolutionerande med bilen under semestern då bes ingenjören har semester..
Så har mesta dels fått stå vid sidan av o titta nät alls kör, visst hade man kunnat ställa upp på diverse event ändå men kände att allt skulle va klart innan man ger sig ut då allt kan hända på banan.
Så för någon helg sen drog vi o kika på när bröderna ajden slogs om snabbaste tiden i up the hill tävlingen.
Lite depå häng
På kvällen vart det bilträff i birsta och Robban var snäll och låna ut sprite:n då vi saknade ett fordon att åka dit i. Med min vanliga tur så tog 10min innan man gjorde bort sig
Lyckades vrida tändlåset förlångt, vilket resulterade i en strömlös bil..
Robban fixar
Väl framme på träffen fick det bli ett foto på trion, grymt gött att åka öppet igen må jag säga
Nu i veckan var det dags att korta DP lite så det inte hängde ner så mycket med bes turbon (systemet är ju anpassat efter holseten) och självklart var svets inspektören med
Sen har jag varit ut och lagt lite tid på låglasten då den fetat på som fan vid minsta gaspådrag efter vi bytte spridarna. Drog ner AE och städade mappen i några mil så vart det kanon.
Lite klister lappar med beskrivningar har infunnit sig med så man slipper gissa när det går långt mellan gångerna.
Allt för Denna gång kommer en större uppdatering när bilen är inreggad med
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Så klockren lapp till launcen [FACE WITH TEARS OF JOY]