EvB garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo *reggad 160905*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Grattis bara kämpa med det sista.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Tack, känns otroligt skönt att äntligen vara klar med det bygg tekniska.
nu återstår som sagt en del jobb med små saker och en stor post (lackeringen) men någon gång under sommaren skall den vara klar och laglig.
Har bokat dyno och vägnings tid hos motornord om 4 veckor och då skall allt vara klart utom lackering, värmepaket (sätter in det i samband med att rutan plockas ur vid lackering så man kan såga upp luft kanaler i instrumentbrädan). så nu är det bara att beställa hem det som behövs och köra!
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Update.

Då var 940in med 2.7l b230 16v bänkad :thumbright:
känns otroligt kul att hjälpt till så Rasmus kunde nå sitt mål om en helt vansinnig 16v maskin. lär användas väl om jag känner han rätt :twisted:

effekten landa på 661whp 829nm vid 2.5 bar, har tyvärr ingen bild på kurvan men runt 3800 rpm hade han 2.2 bar. Med vassare pinnar finns det mer att hämta :wink:

[FILM]
Bild
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Update

Blev några timmar i garaget både lördag och söndag :thumbright:

Det som hann göras var att söka fel som kunde ge upphov till vibrationer i bilen, hittade två saker som var tur vi hittade nu..
1. Bussningarna som använts som motorkuddar hade satt sig så motorn låg emot styrväxeln vid belastning.. typiskt.
i vanlig ordning så fick det special tillverkas bussningar och Robban var snäll nog att köra fram dom på kortvarsel, passade jag på att fortsätta med kabel jobbet på hans maskin medans han skötte svarven.

Bild

2. kardan tog i tunneln vid kraftiga ihop fjädringar, satte dit dom nya fjädrarna och masserade plåten lite så var det löst.

fixade lite andra små saker som bytte laddtrycksventil då den gamla haft lite läckage, smörjde upp kardan kryssen då allt vara nere, förberedde lite saker för att kunna fixa den lilla rosten som finns i underkant på bakdörrarna, målade nya infästningarna till bakvagnen och sänkte ner bilen lite fram så den står plant.

Sambon kom ut en sväng och hjälpte till medans sonen var hos morfar så gav henne uppdraget att slipa och kapa bort onödig plåt på nya huven (huv nr3).

Bild

satt nu ikväll och tog upp letandet av en ny fetare kylare då den gamla (från w123) är aningen klen och bilen har tendens på att gå varm vid lite mer aktivt lekande, hittade iaf (äntligen) en bra kandidat från en Ford mustang 64-66 med måtten 500 x 550 x 60 och beställde en direkt ifrån staterna. måste så klart även sätta min prägel på denna detalj och flytta övre anslutningen till vänster sida samt svetsa i nya fästen i botten.

Bild

gav mig även på sonens el-fyrhjuling då han tyckte den är för trött, fick karva lite i brunnen där batteriet sitter men till slut gick det nya på 12v (6v standard) dit och grabben är hur nöjd som helst :thumbright:

fortsättning följer....
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

update.

Har lite frågor ang downsizing av turbo..
Tanken var att regga med en GARRETT T03 men börjar få lite kalla fötter om att det kanske inte funkar, kommer ladda max 0.5 bar vid reggning och det kan nog bli ett problem med tanke på hur litet avgashuset är. men min tanke nu då (tanke vurpa kanske) var att låta hålet för den interna WGn vara helt öppet för att hjälpa till att hålla ner trycket och reglera det som behövs med den externa? kommer det fungera eller målar jag in mig i hörn?

skruvade av Holset snurran igår och mockade upp för den lille saken.

Bild

Bild

kommer behövas en liten adapter mot bef. DP.
Bild

hittade även sprickor i avgashuset runt wg hålet, men håller tummarna på att det inte spelar någon roll.
Bild

jämförelse mot HX40in
Bild

måste beställa lite packningar etc till T03an för att kunna montera dit den och prova, men väntar med beställningen tills jag vet teoretiskt om det kommer fungera som jag tänkt eller inte.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Hur stor turbo kör du normalt med och vilket laddtryck?
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

HX40in och 1.4 bar.
måtten på den har jag inte i skallen, men den räcker till ca 600 hk om jag byter till större avgashus. har nu 14cm3 hus.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Var upp till Sundsvalls raceway idag med Rasmus och hans nioförti, kul o se den tuktas lite :)
Riktigt go sång i den maskinen !

Part 1
https://youtu.be/2FM4GfzJ0xw

Part 2
https://youtu.be/Nu7dyXI2NCk

Part 3
https://youtu.be/e1GYFxxST0o

Part 4
https://youtu.be/DWbJJiB71Ws

Part 5
https://youtu.be/5AG7I7tMyLg

Part 6
https://youtu.be/O4vPiq48HfQ

Part 7
https://youtu.be/_tTc2nfwdPw

Part 8
https://youtu.be/2G2d93C7Hag

Det här med att klippa filmer är inte riktigt min grej så vart massa snuttar ;)




Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Då har det hänt lite mer med bilen igen.

Var till Robban och jobba lite på hans el system så passa jag på att ta med min nya kylare som han fick svetsa lite på :hihi:
Fick vinkla nedre anslutningen, svetsa på en 90 böj + rör bit på övre, nya fästen nertill och svetsa på en expansions tank.
Bild

Bild

måste ju erkänna att man är måttligt nöjd nu över att man skapade ett service läge på front partiet så allt går att vinkla framåt för mer plats mellan motor och kylare :thumbright:
Bild

försökte modda dit fläkten men gick bet då utrymme saknas.. så fick erkänna mig besegrad och köpa en 12" fläkt istället.
Bild

fick även modda låne turbon lite.. :P
Bild

Bild

tillslut satt allt där, vart mycket mer jobb än tänkt men ville inte behöva byta nått som tryckrör, oljeslangar etc utan allt skulle vara samma som till HX40in.
Bild

Då oken jag tänkte använda till EPB systemet visade sig inte fungera då mina skivor är för tjocka så fick jag smått panik och började leta runt efter andra men hittar inget så snackade med Per som kom med bra svar och har nu beställt nya wilwood ok och allt tillhörande för att kunna montera vajrar.. kommer att leta vidare efter EPB ok men för att inte stanna upp nu så här innan mållinjen så kör jag vajer så länge.

nu i veckan blir det till att byta till en 0.5bars fjäder i WG, svetsa dit en Apple racing dämpare och prov köra bilen inför besök i bänken hos motornord den 23e.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Kort update då.

fick ihop allt i tisdags så bilen kunde varm köras och kolla ifall nya 12" fläkten fungerade vilket den förövrigt inte gjorde, höll tempen på stadiga 98 grader vilket är lite väl mycket.
så är det någon som vet av en fläkt som är max 12" men flåsar herrejösses med luft är jag mycket intresserad av den informationen :)

På den positiva sidan så är allt tätt och ser riktigt bra ut, i övrigt återstår det att göra ett road test uppe på Sundsvalls raceway till helgen innan mappningen så vi vet att allt är ok.

Bild
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Robban76 »

Du får inte plats med även en fläkt framför?

Mustang 68 HT 477BB C6
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Elias_ skrev:Kort update då.

fick ihop allt i tisdags så bilen kunde varm köras och kolla ifall nya 12" fläkten fungerade vilket den förövrigt inte gjorde, höll tempen på stadiga 98 grader vilket är lite väl mycket.
så är det någon som vet av en fläkt som är max 12" men flåsar herrejösses med luft är jag mycket intresserad av den informationen :)

På den positiva sidan så är allt tätt och ser riktigt bra ut, i övrigt återstår det att göra ett road test uppe på Sundsvalls raceway till helgen innan mappningen så vi vet att allt är ok.

Bild
Klipper in från min egen tråd,dom här är väldigt tunna tror dom var 35mm tjock.

Nu håller jag på att byta fläktar.
2st spalfläktar blev det 255mm st .det pga kvalité samt framför allt dom var tunnast.dom flödar 1360 per st och 2720cfm tillsammans.
Kl s största 16"(380mm) flödar 1500cfm.

Vad är bäst(ni som vet)
Ska jag bara göra hål för fläktarna i aluminiumplåten för kylaren eller några extrahål vad ger bäst kylning?

Bild
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Robban76: tanken slog mig men känns som att steg 1 är att byta huvudfläkten till modell bra och ingen Kina fläkt som sitter där nu. Har även en liten luftspalt mellan ic och kylare så trycket som skulle bli från en front monterad fläkt skulle troligtvis läcka rätt bra där tyvärr. Tanken var god :)

Gottlieb: tack ! Bild Bild skall kolla upp det. Men vart köpte du dina fläktar ?

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Sehlholm.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo

Inlägg av Elias_ »

Hittade denna på sellholm, tycker den ser smalare ut än dina?
skall enligt uppgift flöda 1350 m3/h, djup: 51mm
Bild

Denna hittade jag på DDesign
skall flöda 1940 m3/h, djup: 94mm
Bild

skall mäta lite sen ikväll men passar den med djup på 94mm så blir det en sådan.
som jämförelse så flödar en Biltema kina fläkt 800m3/h :thumbdown:

Edit: insåg just att 255mm är ju bara 10" :wink: .. kan ju gå upp på 12" ala 305mm.

så blir denna varianten och den är bara 63mm djup så inga problem med utrymmet.
http://www.spalventilator.nl/spal/30101522_1523.pdf
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar