Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 2:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 468 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån maj 08, 2017 7:41 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
Update!

Efter Elmia så blev det lite skruvning ändå.. bilen hade som sagt körts felfri från sundsvall till jönköping och hem igen men efter 1 vecka i garaget så har oljehuset fått läckage i en plugg (verkar vara nån oring som är kass).
SÅ upp med skjort ärmarna och skruva lös det gamla och dit med ett S50B30 hus istället som jag haft på hyllan ett tag, fick man användning för det med :wink:
Då nya oljehuset har uttag för oljekylare så monterades en sådan i samma veva, en liten 7 raders dock men skall utvärdera om större behövs innan nått inhandlas (Har aldrig haft problem med oljetempen utan kylare så vi börjar med den).

ventilkåpan slets av och packningen byttes då det börjat fukta runt cyl 4 och 5, passade då på att bygga om vevhusventilationen så satte 2 extra AN12 anslutningar i kåpan (återigen tack Robban för svetsning).
Gamla vevhusburken hade bara 1 st anslutning så måttade lite i motorutrymmet och skickade några ritningar till Robban som snällt skar ut och svetsade ihop pusslet då man själv inte äger en AC/DC TIG :thumbright:
Med väldigt kortvarsel innan nästa utställning på Sundsvallsmotorshow2017 så fixade Motornord fram alla AN kopplingar som behövdes och med några sena kvällar i ryggen så kördes bilen in till Gärde där den skulle husera näst kommande 2 dagar.
väldigt kul med positiv feedback även där och själv klart några original renoverande gubbar som tyckte man förstört den kom förbi och kläckte ur sig saker :roll:

Här har ni några bilder från utställningen, Foto av Bo Ulander.
Bild

Bild

Bild

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 10, 2017 6:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2337
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Missade förra updaten.

Ville bara säga att det var kul att se bilen i verkligheten på Elmia.

Lacken är ju riktigt snygg !!
Riktigt trevligt bygge.

Har du ändrat slutröret ?
Eller var det bara för långresan ?

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 11, 2017 7:47 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
kul :) jo riktigt nöjd själv också med lacken så där lagom siden matt så den ändå blänker lite.
har ju egentligen rak pipa med dubbla utblås på bilen så bytte till apple dämparen inför resan för att slippa ligga på psykakuten över helgen ;) det funkar skit bra att tuffa runt hemma men längre sträcker blir det jobbigt med det andra.
just kring 3000-3400 rpm så kommer det där rasp ljudet ordentligt och med min utväxling så varvar jag 3200rpm vid 110-115 km/h så ja du förstår :hihi:

Nu är det ju en massa andra ljud som exempel växellådan (pga stum lamell) så i slutändan kunde det kanske kvittat :lol: blir nog byte av lamell framöver till en fjädrad och diesel låda så man får ner varvet lite vid motorvägskörning.

från början var det ju tänkt att köra mestadels bana med bilen och lite gata men det blir nog tvärt om med tanke på familje situation så har en lista på saker som skall åtgärdas i rent komfortsyfte.
Några exempel:
1. byta bromsbelägg fram ( sitter racing belägg nu som skriker innan rätt temp uppnåtts)
2. byta till fjädrad lamell för körbarhetens skull
3. sätta in lite ljuddämpning på väl valda ställen för att tabort plåt vibrationer
4. i med ett större värmepaket som orkar värma kupén och inte bara rutan (fick sitta med filtar i bilen ner till Jönköping :hihi: )
5. byta bromscylindrar, 9/10 gånger är det inget fel på dom som sitter där men ibland får man dubbel trampa för att få rätt känsla :?:
6. byta sprut för att kunna köra sekventiellt och få dit en tomgångmotor så man får den där fabriks känslan utan svajande tomgång oavsett körning.
som det är idag så sköter tomgången sig bra vid lugn körning men mer aktiv körning så hamnar den i självsvängning

så tanken är att köra bilen så mycket som möjligt på gata nu så man kan sortera ut bilen och få en kanon trevlig kärra som fungerar lika bra på gatan som banan.

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 11, 2017 9:35 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 794
Ort: Skellefteå trakten..
Elias_ skrev:
Bilen är helt utan ljuddämpare gick inte att få till ljudet med dämpare tyvärr, iaf inte med dom jag hade hemma. Enkelt sagt så är det dubbla 2" ca 0.5-1.0m sista biten. Beroende på när man vill ha rasp ljudet så justeras längden. Alltså högre upp i rpm skalan desto kortare. Givetvis kommer det vara inviduellt för motorn så det är trail and error som gället ;)

Därimot tror jag att om man som du säger sätter de mindre rör dimensionen innan ljuddämparen så kan man nog bibehålla ljudet genom dämparen. Skall provas ! :)



Det finns lite olika knep för att få till raspljudet. Personligen tycker jag att grövre dimensioner främjar de dova tonerna för mycket vilket tar bort "ylandet", går dock till viss del avhjälpa med rätt typ av dämpare. Corsa har en som ska fungera bra:
Bild

Poängen är som bilden visar att ta bort de lågfrekventa tonerna. Hjälper kanske inte raspet men kan motverka tonförändringen som sker om man går upp i storlek på rören!

Sen finns det ett företag som gör snuskigt vackra avgassystem som heter Kreissieg. Deras system har många gånger ett speciellt rasp som dom använder för att få en mer högpitchad "exotisk" ton.
Denna NSX: https://vimeo.com/19372585
Har ju en V6a, systemet är dragit ihop till ett 3" rör med en bypass runt katalysatorn, sen till en slutpipa med en vortex generator. Dvs inga ljuddämpare! Vortex generatorn kan väl sägas vara en kil i systemet.
____________________
/ <- avgasflöde
____________________

Typ likt ovan. Positionen och storleken av den kilen (samt till viss del vinkeln, tror han i videon låg mellan 30 och 45 graders vinkel) är de som ändrar ljudet. NSX killen har labbat Mycket med sitt system innan han kom dit han är i filmen, men det är rätt rejäl skillnad mot hur en NSX brukar låta :)

Sen som du säger påverkar också slutpipans längd raspet också. Och då är det främst den raka delen som gör den stora förändringen. Ett system som snirklar sig hela vägen från motorn till baken och inte har just några raka partier får i regel ganska lite rasp, medan ett som är spikrakt hela vägen har mycket rasp. I de raka partierna skapar nämligen avgastonerna resonanser som kommer ut som rasp. Många gånger har man dock korta pipor ut ur sista dämparen vilket då ger ganska lite rasp, samtidigt kanske man har en lång rak dragning mitt under bilen varpå man istället då brukar få ett jävla drön i vissa varvtal. Drönet går då få bort med en så kallad kvartsvågs resonator, alternativt en helmholtz. Kvartsvågen är dock lite enklare att göra och lättare att justera, tar också bort drön i ett större spann än en helmholts om än dock inte riktigt lika effektivt :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 12, 2017 7:19 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
intressant :thumbright:

får forska lite mer i detta sen när avgassystemet blir i titan :)
Eventuellt blir det lite crusing till helgen så får se hur länge lamellen överlever, har ju inte bytt sedan 2013 :hihi:

Skall nog förbereda lite och ställa in launchen så man kan skrämmas lite :lol:

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 12, 2017 8:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 331
Ort: Tibro
Riktigt snyggt bygge ...

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 15, 2017 7:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
Lidenfors: :thumbright:

Update!

Grabben och Flickvännen ville så gärna på crusingen i Timrå så fick blir så då :)
Hade egentligen tänkt skippa det då stel sinter och hård platta inte är en bra kombo för kö körning men det gick kanoners faktiskt :wink:
Var även lite orolig för motortempen då jag inte provat kö körning i 40 min innan, max tempen låg på 95 grader så får se det som godkänt men får nog bli ytterligare ett lika test i sommar med 20 + grader i luften med innan jag litar på fläkten helt.

några bilder jag lyckats snoka upp på nätet.
Bild

Bild

Bild

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 18, 2017 2:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
Fick tag i en bild till från crusingen, denna bild får det nog bli en tavla av :thumbright:

Bild

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 22, 2017 9:55 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
Update!

några vänner kikade förbi i lördags och på kvällen vart det en liten runda till stan då vi var några som skulle träffas där o surra lite, på vägen hem så bestämde jag mig för att fixa laddtrycks styrningen då datorn fanns i bilen så tryckte i säkringen till ventilen och knappa några minuter på datorn för att få en safe boost mapp bara för att se så bilen höll trycket.
ut på en fin raksträcka och tröck pjäxan i botten, det skenar iväg för en sekund (laddtryck strax över 1.2 men stabilt) innan jätte knallen kommer och bilen fortsätter skena innan det är dags att bromsa. yey :thumbright: tänkte jag och vänder i rondellen för att åka tillbaka och granska loggen.
då börjar bilen misstända på någon cylinder för att sedan gå över på 5 burkar...
ingen vit rök eller konstigt i oljan så inte packningen..hmm.. lär ju vara ett stift som dött igen (inget ovanligt) då dom verkar hålla en 300 mil bara.
så vi körde till garaget i lugn takt för att byta stift och fortsätta kvällen, när vi har ca en kilometer kvar så börjar bilen gå ännu sämre.. 4 burkar?
iaf hem skulle vi så bara att fortsätta... avgas temp på cyl 4 låg på 70 grader så den var helt borta och nummer 3 avsevärt lägre än resten så den kom och gick troligtvis.

väl i garaget kunde vi konstatera att en spole i wastedspark packen hade gått åt helvete :hihi: ... phuu.. trodde först vi skrotat nått mer vitalt.
tändsteget testades med en diod och fungerar så måste ha blivit härdsmälta i spolen bara sådär?

ny tändspole pack beställd av vems shoppen så tillhelgen borde bilen vara körbar igen, bestämde mig även för att göra en smärre service genomgång av boxen och då passa på att löda bort lite funktioner som inte används (egt krets etc) och löda in en 4 bars mappsensor så jag kan ta reda på varför den klipper laddtrycket ibland. troligtvis pikar den över 1.6 bar och därför den klipper men vill logga det för att se säkert.
så Herr Jonas aka Backeliten var snäll och ställde upp på att göra jobbet :thumbright:

i ren frustration när vi påbörjat felsökningen så togs denna bild.. men det bjuder vi på :lol:
Bild

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 14, 2017 10:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
Update!

Styrenheten är tillbaka efter en sväng till ö-vik så någon kväll nu i veckan tänkte jag fixa i ordning bilen igen :thumbright:
Stort tack till Backeliten som fixat ny mappsensor och gått igenom boxen så inget var felande där efter tändspole haveriet.


Bild

Nu hoppas vi på en problemfri sommar med många mil. :wink:

skall försöka komma ihåg att filma lite hädanefter då jag alltid lyckas glömma den detaljen, för bilen används även om allt inte filmas :wink:

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 20, 2017 12:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
update!

Har bytt tändspole och återmonterat styrenheten så nu går bilen på alla burkar igen :thumbright:
Även kikat på laddtrycket och det var som jag trodde, det pikar upp på ca 1.65 Bar och därav att den tidigare bröt på spärren.

har bruksat med bilen i några dagar och kan konstatera att nästa sak på listan är att byta lamell och kanske tryckplattan då det nu mer bara slirar på växel 4 och 5.
(har ju inte bytt varken lamell eller tryckplatta sedan 2013 så kan tycka att det hållit överförväntan ändå :) )

Så tog och åkte in på Motornord och beställde en ny 6 puckad sinter men denna gång med fjädrat centrum så blir spännande och se hur det förbättrar eller försämrar körningen.

500whp bruksbil :hihi:

Bild

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 24, 2017 6:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
klämmer in en film på hur launchen beter sig nu :thumbright:
tycker det vart rätt bra efter lite trixande, får upp ca 0.8-1.0 bar på 4500rpm

https://www.youtube.com/watch?v=UQ455FNeD-0

höj volymen och slå på 720p :hihi:

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 11, 2017 10:13 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
Update!

Köpten china quad till grabben för ett tag sen billigt så han kunde slira omkring på tomten men den gjorde inget annat än strula..
Efter några veckor så tröttnade jag och rullade in den i garaget för att se om den gick o rädda.
1. Förgasaren byttes då maskin bara bluddra och höll på = ingen ork. Hittade en lämplig förgasare på blocket som suttit på nån gammal cross, 16mm inv och 300 riksdaler senare var den hemma.
2. Slirkopplingarna gick på löpande band 3st på 4h körning.. efter mycket funderande så köpte jag ett gäng olika fjädrar och testade till rätt styrka hittades. Samt moddade koppen med slitzar som kopplingen skall greppa tag i.(provade olika race, hd, kopplingar men 3armad standard är helt klart bäst med rätt fjädrar)
3. Efter 5e gången svingen behövdes svetsas så byggde jag en ny. Måste vara piss kvalite i china stål..

Resultatet är geöt sjukt ä, från att knappt orka köra framåt på gräsmattan till detta :)

https://youtu.be/Ej6VdLYVcnQ

https://youtu.be/LfjYk9WuWHU



Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 11, 2017 10:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 297
Ort: Kisa
En sån har min grabb med men den går faktiskt bra men den där modifieringen av koppling verkade inte dum!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 11, 2017 7:51 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
Verkar vara ett lotteri med förgasarna, polaren dotter har också en likadan och den som du säger kanon dock varvar den inte ut som med cross förgasaren. Har spärrat grabbens till 2/3 gas då den eftet succén med kopplingen vill stegra [OK HAND SIGN]men kopplingen gör allt i körglädjen, det enda negativa är att kopplingen blev så aggresiv att den bara släpper strax över tomgångs varvtal så innan geabben lörde sig så tjuvstanna den helatiden. Men dom lär sig fort att blippa till innan stopp så sker det inte [THUMBS UP SIGN][SMILING FACE WITH SMILING EYES] skall se om jag lyckas lura ut vilken av ebay säljarna det var jag köpte fjädrarna av ( köpte 4olika set av 4 olika säljare[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]) så postar jag upp receptet

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 468 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010