Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Dåligt med uppdateringar här på ett tag.. varit en liten motivationssvacka, nu när säsongen är över... Men
har nu bestämt att motorn skall startas upp i år. Då vet jag hur den går sen och ser om jag ska göra om något. Tex skulle jag vilja plana topparna lite för högre kompressionsförhållande, då är det inte fel om topparna satt sig lite innan man gör det. Sen vet man aldrig om något strular, vore ju trist om man upptäcker det först i vår.
Monterade av mina däck för ett tag sen då det blev byte tilll BTR-fälgar, såg då att framdäcken var ganska dåliga.. så det blev nya, 145/65 nankang as-1.
Sen fick jag hem tätade lager och spjällskruv till förgasarna för ett tag sen.. De sitter nu på plats (Har ett set extra om någon är intresserad).
Sen klickade jag hem ett gäng vippbrytare också, hade tänkt ha en till bränslepumpen men ett set om 5st var prisvärt så det blev så (kan även tänka mig att skiljas från ett par st).
Så nu är det "bara" att plocka ihop det sista och kånka ut motorn till bilen för uppstart och inkörning av kamaxel/lyftare. Förhoppningsvis innan snön kommer, hehe
har nu bestämt att motorn skall startas upp i år. Då vet jag hur den går sen och ser om jag ska göra om något. Tex skulle jag vilja plana topparna lite för högre kompressionsförhållande, då är det inte fel om topparna satt sig lite innan man gör det. Sen vet man aldrig om något strular, vore ju trist om man upptäcker det först i vår.
Monterade av mina däck för ett tag sen då det blev byte tilll BTR-fälgar, såg då att framdäcken var ganska dåliga.. så det blev nya, 145/65 nankang as-1.
Sen fick jag hem tätade lager och spjällskruv till förgasarna för ett tag sen.. De sitter nu på plats (Har ett set extra om någon är intresserad).
Sen klickade jag hem ett gäng vippbrytare också, hade tänkt ha en till bränslepumpen men ett set om 5st var prisvärt så det blev så (kan även tänka mig att skiljas från ett par st).
Så nu är det "bara" att plocka ihop det sista och kånka ut motorn till bilen för uppstart och inkörning av kamaxel/lyftare. Förhoppningsvis innan snön kommer, hehe
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Blev en tidig julklapp i form av två nya framsäten till bubblan. Nu slippr jag sy färdigt förarstolen, haha.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Hoj! God fortsättning på det nya året
Var ett tag sen jag uppdaterade här, igen... men det har varit ganska lite garagetid under julledigheterna.. Men i helgen var jag på Tjörn och hälsade på en polare.. skruvades lite bubbla med typ4-motor. Rengöring av förgasare, byte av olja och filter etc. Men.. på vägen hem åkte jag förbi en annan vw-nörd i Mölndal och fick med mig en kapad växellåda ombyggd till startrigg att fästa på biltema motorställ.
Så i förrgår började jag rigga motorn i källaren, ett långt rör ut genom fönstret, soppadunk, batteri, varvräknare etc kopplades in. Fick även med en fördelare med brytare för enkel tändning med blå bosch tändspole.
Nervöst var det såklart. Prime:ade oljetryck som kom på ett par sekunder. Detta görs utan tändstift, stötstänger och vippor.. på så sätt går vevpartiet utan belastning av ventilfjädrar etc.
Sen koppla på tändspole, tändstift, stötstänger, vippor, slå på bränslepumpen och trycka på start. Vroom, den startade direkt. Satte gasen på 2000rpm direkt och lät den gå 20min under inspektion med ögon och öron. Gick hur fint som helst!
http://www.youtube.com/watch?v=oltOvZWSgYI
Efter det tömde jag ur oljan, som såg fin ut och bytte oljefiltret. I med 4l ny Kendall 20w50. Kunde inte låta bli att rappa lite på gasen för att höra svaret.. låter fint om man frågar mig, inga höga varv... Motorn ska köras in ordentligt innan den belastas fullt.
http://www.youtube.com/watch?v=uAB4r6crDTQ
Så nu ska de dubbla ventilfjädrarna i, lambdamutter svetsas och ljuddämpare byggas (Det är ju inte så mkt mer avgas än en böj, dämpare och slutrör efter grenröret, hehe).
Var ett tag sen jag uppdaterade här, igen... men det har varit ganska lite garagetid under julledigheterna.. Men i helgen var jag på Tjörn och hälsade på en polare.. skruvades lite bubbla med typ4-motor. Rengöring av förgasare, byte av olja och filter etc. Men.. på vägen hem åkte jag förbi en annan vw-nörd i Mölndal och fick med mig en kapad växellåda ombyggd till startrigg att fästa på biltema motorställ.
Så i förrgår började jag rigga motorn i källaren, ett långt rör ut genom fönstret, soppadunk, batteri, varvräknare etc kopplades in. Fick även med en fördelare med brytare för enkel tändning med blå bosch tändspole.
Nervöst var det såklart. Prime:ade oljetryck som kom på ett par sekunder. Detta görs utan tändstift, stötstänger och vippor.. på så sätt går vevpartiet utan belastning av ventilfjädrar etc.
Sen koppla på tändspole, tändstift, stötstänger, vippor, slå på bränslepumpen och trycka på start. Vroom, den startade direkt. Satte gasen på 2000rpm direkt och lät den gå 20min under inspektion med ögon och öron. Gick hur fint som helst!
http://www.youtube.com/watch?v=oltOvZWSgYI
Efter det tömde jag ur oljan, som såg fin ut och bytte oljefiltret. I med 4l ny Kendall 20w50. Kunde inte låta bli att rappa lite på gasen för att höra svaret.. låter fint om man frågar mig, inga höga varv... Motorn ska köras in ordentligt innan den belastas fullt.
http://www.youtube.com/watch?v=uAB4r6crDTQ
Så nu ska de dubbla ventilfjädrarna i, lambdamutter svetsas och ljuddämpare byggas (Det är ju inte så mkt mer avgas än en böj, dämpare och slutrör efter grenröret, hehe).
Senast redigerad av MrPete den ons jan 07, 2015 10:53 am, redigerad totalt 2 gång.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
fan.. att man aldrig minns hur man bäddar in klipp i inlägget.. någon?
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Det går inte... här.
Kör med url istället....
Kör med url istället....
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Aha... tråkigt.. Det är ju en grymt bra funktion.. har ändrat till url nu iaf, så det är bara att klicka för att kika
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Vart hittar man stolar som dessa? Letar själv "retro racing stolar" till en gammal bil.
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Va de ni som var ute å körde en blå bubbla på surdalsrakan :p?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
wrooommm
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Dessa köpte jag från en tysk säljare som kallade sig Ted's garage på ebay. Det är FK automotive stolar, såg att de hade rejäl rea nyligen. Finns några olika modeller och kulörer.Thunderbo1t skrev:Vart hittar man stolar som dessa? Letar själv "retro racing stolar" till en gammal bil.
Hahaha, guilty as chargedJohanF skrev:Va de ni som var ute å körde en blå bubbla på surdalsrakan :p?
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Hehe Ahaa då såg ja er när ja va ute å greja. Den lät fint!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
wrooommm
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Där ser man, ja det sitter en 2l typ4 motor i den med weber 44:or. Men den är inte ordentligt bestyckad eller justerad.. Jag grundinställde förgasarna efter att vi rengjort dem. Den borde gå riktigt bra då det är en del gjort med den motorn. Det är Robert Johansson som har den, du kanske känner honom då?
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Jasså e de kaga:) ja han känner ja. Så han har skaffat bubbla
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
wrooommm
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Hehe, sedär.. världen är liten ibland.. eller ja, Tjörn är väl ganska litet iaf Robban har haft den nåt år, vi var och hämtade den hos en bekant till min far utanför uppsala tillsammans med 3-4 höga pallar med delar.
Men åter till projektet som denna tråd handlar om.. Jag har monterat ner motorn från startbänken.. Nu ska det sättas i dubbla ventilfjädrar efter att kammen körts in. Sen ska det monteras min magnaspark fördelare som jag ska köra med.. Det ska dras lite el färdigt i bilen och jag måste hitta ett bra vis att sätta fast msd-boxen på.. Vill inte borra hål i golvet för att få fast den.
Men åter till projektet som denna tråd handlar om.. Jag har monterat ner motorn från startbänken.. Nu ska det sättas i dubbla ventilfjädrar efter att kammen körts in. Sen ska det monteras min magnaspark fördelare som jag ska köra med.. Det ska dras lite el färdigt i bilen och jag måste hitta ett bra vis att sätta fast msd-boxen på.. Vill inte borra hål i golvet för att få fast den.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Har nu lyckats med den mycket svåra uppgiften att få tag i rätt låda att utgå ifrån. Dvs, en sen svingaxel-låda från 1300S -73, med 3,88 slutväxel, dessutom till ett vettigt pris.
I min nuvarande låda sitter 4,375 (8/35) slutväxel som är den svagaste, sen finns 4,125 (8/33) och 3,88 (8/31). Det sitter även en 9 kuggars 1:a istället för 10 kuggar, vilket gör den mkt starkare (färre kuggar med tjockare gods). Lådan ska även ha begåvats med starkare gavlar samt förstärkt diff, dvs antingen original diff moddad med 4 spindeldrev eller superdiff med samma antal (original sitter 2 spindeldrev).
Får lådan levererad på torsdag och i dagsläget ser den ut så här.
Den ska ses över, tänkte ta ur växelkassetten och se om där är fler drev utbytta och kolla skick etc på vissa grejer. Lite renggöring, ny färg, olja och damasker ska också dit.
I min nuvarande låda sitter 4,375 (8/35) slutväxel som är den svagaste, sen finns 4,125 (8/33) och 3,88 (8/31). Det sitter även en 9 kuggars 1:a istället för 10 kuggar, vilket gör den mkt starkare (färre kuggar med tjockare gods). Lådan ska även ha begåvats med starkare gavlar samt förstärkt diff, dvs antingen original diff moddad med 4 spindeldrev eller superdiff med samma antal (original sitter 2 spindeldrev).
Får lådan levererad på torsdag och i dagsläget ser den ut så här.
Den ska ses över, tänkte ta ur växelkassetten och se om där är fler drev utbytta och kolla skick etc på vissa grejer. Lite renggöring, ny färg, olja och damasker ska också dit.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Fick hem lådan igår. Tog genast in den i källaren och började skruva.
Allt ser ut att vara flong nytt i bromsväg (tyvärr fel bultmönster på trummor för mig.. vet inte huruvida backar, hjulcylindrar etc passar). drivaxelrör, bromssköldar, skruvar muttrar etc är gulkromaterat.
Drivaxlar och rör måste jag ju byta eftersom det sitter långa axlar på lådan och det ska vara korta på min bil.
Fick av ena gaveln och fick se att där satt 4st drev i diffen, detta innebär fulknep beef-a-diff (från 70-talet) som ger två extra drev men en axel som inte sitter i diffhuset, eller att det sitter en superdiff monterad.
Tittar man på denna bilden, stubbaxel som drivaxel sitter i mot diffen med fulkrum-plattor, så ser man att det är 15 kugg, och 10 kugg på spindeldreven, dessa är starkare än 17/11.
4st spindeldrev i diffen
Här sitter diffen, då det stått utan olja så har det tyvärr kommit lite ytrost.. så det får bli en ordentlig renggöring och genomgång. Tittade in genom oljepåfyllningshålet och i växelkassetten verkar det vara oljehinna på dreven iaf, så det har förhoppningsvis klarat sig bra.
Lossat andra gaveln och tagit ut superdiffen ur huset. Det som jag såg direkt att det måste göras är att borra upp ett par hål för att få in olja i diffen..
Kollar man sen på bromsar, packningar etc, så är min ganska säkra gissning att lådan aldrig körts efter att diffen monterats.
Allt ser ut att vara flong nytt i bromsväg (tyvärr fel bultmönster på trummor för mig.. vet inte huruvida backar, hjulcylindrar etc passar). drivaxelrör, bromssköldar, skruvar muttrar etc är gulkromaterat.
Drivaxlar och rör måste jag ju byta eftersom det sitter långa axlar på lådan och det ska vara korta på min bil.
Fick av ena gaveln och fick se att där satt 4st drev i diffen, detta innebär fulknep beef-a-diff (från 70-talet) som ger två extra drev men en axel som inte sitter i diffhuset, eller att det sitter en superdiff monterad.
Tittar man på denna bilden, stubbaxel som drivaxel sitter i mot diffen med fulkrum-plattor, så ser man att det är 15 kugg, och 10 kugg på spindeldreven, dessa är starkare än 17/11.
4st spindeldrev i diffen
Här sitter diffen, då det stått utan olja så har det tyvärr kommit lite ytrost.. så det får bli en ordentlig renggöring och genomgång. Tittade in genom oljepåfyllningshålet och i växelkassetten verkar det vara oljehinna på dreven iaf, så det har förhoppningsvis klarat sig bra.
Lossat andra gaveln och tagit ut superdiffen ur huset. Det som jag såg direkt att det måste göras är att borra upp ett par hål för att få in olja i diffen..
Kollar man sen på bromsar, packningar etc, så är min ganska säkra gissning att lådan aldrig körts efter att diffen monterats.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst