Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön sep 19, 2010 5:54 pm
- Kontakt:
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Hej
Kul tråd du har med en VW typ 1 så inta alla trådor är BMV eller Volvo
Du har en Super Diff i lådan och inte en Beef A Diff. Beef A Diff monteras i en org diff hus.
Super Diff är ett nyt hus och axlar för dom som dreven. Sedan man fyllar i org VW drev plus två
extra små diff drev.
Se till att diff'en är rätt för 15/10 kugg drev, 99% av alla super diffar är tillverkat för 17/10 kuggs drev.
15/10 drev är minst lika stärka som en 17/11kuggs super diff på gatan.
Vanliga super diffar til svingaxel lådor kan leta till problem med olja tillgång till stora diff drev, full crum
plattor axel spador. Detta kan leta till att delarna skär, nyppar vid längare farter til ex på motorväg.
Vid extrem sänkning av bakvagnen kommer ingen eller lite olja till bakre hjulager.
Kolla spel mellam stora drev full crum plattor, axlar och mellan stora drev och stora låsringar i diff huset.
Org mått är lagom til gatan.
Hoppas det är ok jag skriver i din tråd
VWenliga hälsningar
Rolf, Dk
Kul tråd du har med en VW typ 1 så inta alla trådor är BMV eller Volvo
Du har en Super Diff i lådan och inte en Beef A Diff. Beef A Diff monteras i en org diff hus.
Super Diff är ett nyt hus och axlar för dom som dreven. Sedan man fyllar i org VW drev plus två
extra små diff drev.
Se till att diff'en är rätt för 15/10 kugg drev, 99% av alla super diffar är tillverkat för 17/10 kuggs drev.
15/10 drev är minst lika stärka som en 17/11kuggs super diff på gatan.
Vanliga super diffar til svingaxel lådor kan leta till problem med olja tillgång till stora diff drev, full crum
plattor axel spador. Detta kan leta till att delarna skär, nyppar vid längare farter til ex på motorväg.
Vid extrem sänkning av bakvagnen kommer ingen eller lite olja till bakre hjulager.
Kolla spel mellam stora drev full crum plattor, axlar och mellan stora drev och stora låsringar i diff huset.
Org mått är lagom til gatan.
Hoppas det är ok jag skriver i din tråd
VWenliga hälsningar
Rolf, Dk
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Hej Rolf!
Ja, jag tänkte att det kunde va kul att lägga en tråd här, kunskapsnivån är hög och det är inte så mkt dagis.
Självklart är det ok att du skriver! Ja, jag vet att det är en superdiff, det var innan jag rev jag inte visste vad som var monterat.
Det är ägaren knnan han jag köpte lådan som monterat superdiffen.
Ja, det är olika vinkel i husen för 15/10 resp 17/11 drev.
Allting snurrar väldigt lätt och fint, det bör vara rätt.
Man har dock missat att borra hål för oljan, man brukar borra snett mot rotationsriktningen, ett stort hål och sen ett litet på andra sidan.
Jag har i detta skede inte tänkt ta ur växelkassetten, dels för att jag inte har pinjong-hylsan, dels för att hag inte har andra drev att sätta i.
Tanken är att byta ut 3:an och 4:an senare till mer tätstegat, tex #3 1,44 och #4 1,04.
Bilen är inte så mkt sänkt bak, kör rake och har extrasump under som jag vill ha lite frigång för
Jag har c tänkt köra original spel, har läst om folk som fått problem med s.k. poor man's posi, dvs shimsat in dreven tightare i diffen. Att shimsa kronhjul pinjong är jobbigare då lagren och gavlarna är pressade på plats.
Har dj fler tips är det bara skriva ///Peter
Ja, jag tänkte att det kunde va kul att lägga en tråd här, kunskapsnivån är hög och det är inte så mkt dagis.
Självklart är det ok att du skriver! Ja, jag vet att det är en superdiff, det var innan jag rev jag inte visste vad som var monterat.
Det är ägaren knnan han jag köpte lådan som monterat superdiffen.
Ja, det är olika vinkel i husen för 15/10 resp 17/11 drev.
Allting snurrar väldigt lätt och fint, det bör vara rätt.
Man har dock missat att borra hål för oljan, man brukar borra snett mot rotationsriktningen, ett stort hål och sen ett litet på andra sidan.
Jag har i detta skede inte tänkt ta ur växelkassetten, dels för att jag inte har pinjong-hylsan, dels för att hag inte har andra drev att sätta i.
Tanken är att byta ut 3:an och 4:an senare till mer tätstegat, tex #3 1,44 och #4 1,04.
Bilen är inte så mkt sänkt bak, kör rake och har extrasump under som jag vill ha lite frigång för
Jag har c tänkt köra original spel, har läst om folk som fått problem med s.k. poor man's posi, dvs shimsat in dreven tightare i diffen. Att shimsa kronhjul pinjong är jobbigare då lagren och gavlarna är pressade på plats.
Har dj fler tips är det bara skriva ///Peter
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Massa felskrivningar i texten.. skriver på mobilen
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Det här är nog inte ett forum man behöver ursäkta sig över att komma med adekvata påpekanden!Boxer Service skrev:Hoppas det är ok jag skriver i din tråd
VWenliga hälsningar
Rolf, Dk
(Med kunskap får man också viss ödmjukhet!)
Absolut intressant... även om man just nu inte har en bagge...
Bada ALLT i lite olja och borsta loss oxiden, när det legat en vecka, så blir det säkert skitbra!
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Nej, jag tycker dessutom det är viktigt att folk som vet påpekar om man gör något galet!
Å skulle det inte vara något vettigt så får man iaf sin tråd bumpad, haha
Japp, jag har börjat att olja in lite delar och göra rent.
huset har jag penslat med biltemas färgborttagning, den funkar ganska bra. Omgång två är på nu. Sen tänkte jag tvätta rent med typ brakleen eller förtunning.. luktar fan och är inte så nyttigt, men det gör rent bra och dunstar bort.
Diffen igen.. ska borras ett par hål i den så att oljan kommer in bättre till dreven.
Satt ju drivaxlar med rör och bromsar. Allt nytt och alla lösa delar gulkromaterade.. Synd på ytrosten och synd att det är fel för min bil.. men men... kan nog kränga av en del av det.
Så, nu blir det film med familjen... Imorn ska jag greja en stund också.. tänkte se om järnaffären är öppen med.. har fästen till stolarna att göra.. Lådan är det egentligen ingen brådska med.. RÄtt som det är så är det säsong och jag river inte ut lådan som sitter i nu..
Å skulle det inte vara något vettigt så får man iaf sin tråd bumpad, haha
Japp, jag har börjat att olja in lite delar och göra rent.
huset har jag penslat med biltemas färgborttagning, den funkar ganska bra. Omgång två är på nu. Sen tänkte jag tvätta rent med typ brakleen eller förtunning.. luktar fan och är inte så nyttigt, men det gör rent bra och dunstar bort.
Diffen igen.. ska borras ett par hål i den så att oljan kommer in bättre till dreven.
Satt ju drivaxlar med rör och bromsar. Allt nytt och alla lösa delar gulkromaterade.. Synd på ytrosten och synd att det är fel för min bil.. men men... kan nog kränga av en del av det.
Så, nu blir det film med familjen... Imorn ska jag greja en stund också.. tänkte se om järnaffären är öppen med.. har fästen till stolarna att göra.. Lådan är det egentligen ingen brådska med.. RÄtt som det är så är det säsong och jag river inte ut lådan som sitter i nu..
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Hur går det? Vet du om Micke får ihop sin motor, tycker du får göra ett hemahosrepotage hos han =)MrPete skrev:Nej, jag tycker dessutom det är viktigt att folk som vet påpekar om man gör något galet!
Å skulle det inte vara något vettigt så får man iaf sin tråd bumpad, haha
Japp, jag har börjat att olja in lite delar och göra rent.
huset har jag penslat med biltemas färgborttagning, den funkar ganska bra. Omgång två är på nu. Sen tänkte jag tvätta rent med typ brakleen eller förtunning.. luktar fan och är inte så nyttigt, men det gör rent bra och dunstar bort.
Diffen igen.. ska borras ett par hål i den så att oljan kommer in bättre till dreven.
Satt ju drivaxlar med rör och bromsar. Allt nytt och alla lösa delar gulkromaterade.. Synd på ytrosten och synd att det är fel för min bil.. men men... kan nog kränga av en del av det.
Så, nu blir det film med familjen... Imorn ska jag greja en stund också.. tänkte se om järnaffären är öppen med.. har fästen till stolarna att göra.. Lådan är det egentligen ingen brådska med.. RÄtt som det är så är det säsong och jag river inte ut lådan som sitter i nu..
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Volvo 745 16V GLT 1989 B234F Orginal
VW Typ1 1966
VW Typ1 1966
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Tjena
Jag fick ju i motorn efter inkörning och körde ca 50mil, sen skar en vippa och två lyftare gav upp.. tröttsamt.. så jag rev hela motorn igen.. Lådan blev färdigbyggd men aldrig monterad i bilen.
Suget efter en buss blev stort så efter lite budgivning hämtade jag en -72 early bay reggad som campingbuss. Så jag la ut bubblan på annons, hade väl ca 10k visningar efter ett dygn på blocket och en skåning köpte den över telefon utan att ha kikat på den
Sålde även delar av motorn för att finansiera buss och kommande motor till den. Tyvärr fick jag göra mig av med Ida 48:orna... de är ju fina hyllvärmare annars.
Behöll bottendelen, dvs grunden för att bygga en ny 2,1l motor till bussen
Så här såg bussen ut när jag fick hem den
Det var en del rostlagning, bakre hörn och skärmkant, vänster framskärm och tröskel etc.. det är lagat nu.. kom över en uppsättnin nya cosmics fälgar med nya däck.. stötfångarna sitter inte på då de blästrats och lämnats på lackering.
Så här ser den iaf ut nu, sänkt ca 10cm
Vet inte om jag gör en ny tråd här om bussen eller om jag hänvisar till boxerville istället.. Dock har det inte hänt mkt på bussen det senaste, den står i en polares lokal då den inte gick in i mitt..
Micke jobbar för fullt.. fast motorn tror jag är relativt körklar.. Han bygger nytt rörramschassi. Ska dit snart med lite delar från Usa så jag kan göra ett reportage
Jag fick ju i motorn efter inkörning och körde ca 50mil, sen skar en vippa och två lyftare gav upp.. tröttsamt.. så jag rev hela motorn igen.. Lådan blev färdigbyggd men aldrig monterad i bilen.
Suget efter en buss blev stort så efter lite budgivning hämtade jag en -72 early bay reggad som campingbuss. Så jag la ut bubblan på annons, hade väl ca 10k visningar efter ett dygn på blocket och en skåning köpte den över telefon utan att ha kikat på den
Sålde även delar av motorn för att finansiera buss och kommande motor till den. Tyvärr fick jag göra mig av med Ida 48:orna... de är ju fina hyllvärmare annars.
Behöll bottendelen, dvs grunden för att bygga en ny 2,1l motor till bussen
Så här såg bussen ut när jag fick hem den
Det var en del rostlagning, bakre hörn och skärmkant, vänster framskärm och tröskel etc.. det är lagat nu.. kom över en uppsättnin nya cosmics fälgar med nya däck.. stötfångarna sitter inte på då de blästrats och lämnats på lackering.
Så här ser den iaf ut nu, sänkt ca 10cm
Vet inte om jag gör en ny tråd här om bussen eller om jag hänvisar till boxerville istället.. Dock har det inte hänt mkt på bussen det senaste, den står i en polares lokal då den inte gick in i mitt..
Micke jobbar för fullt.. fast motorn tror jag är relativt körklar.. Han bygger nytt rörramschassi. Ska dit snart med lite delar från Usa så jag kan göra ett reportage
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Här har verkligen inte uppdaterats nånting på länge.. :-O
En del bilder har slutat att fungera.. så blir det väl när man länkar från alla möjliga ställen.. Hur som, jag får väl köra en liten uppdatering.
Bussen har jag kvar iaf. Gjorde den körklar, tillbakareggad som luftkyld och det kördes väl 6-700mil förra sommaren. Dock med den alldeles för trötta 1600:an.
Fick tag i en grym, svensktillverkad campinginredning, pratade med byggaren på Ulricehams båtbyggeri efter lite forskning i var den kom ifrån, fick original broschyrer hemskickade, kul!
Körde som sagt med den så ofta jag kunde. men inte helt utan missöden.. Körde 25mil till Jönköping ett par dagar efter första besiktningen på flera år. Gick hur fint som helst hela vägen till Bugrun, hade dessutom övertalat familjen att åka med så det kändes extra kul..! förutom på hemvägen då.. Först började startmotorn krångla lite, vilket löste sig genom att bygla solenoiden med en skruvmejsel.. men sen dog den längs motorvägen, på nästan exakt samma ställe som bubblan dog ett år tidigare! Så där stod vi mellan Gränna och Jönköping.. sambo mindre nöjd.. Fick hjälp med bogsering, vi konstaterade soppatorsk, vilket inte brukar va så farligt.. (förklaringen är att tankmätaren visade fel, tom tank vid 1/3 på mätaren).. men silen täpptes ordentligt och jag blåste mig blå utan att få bra fart.. otrevligt med bensin i käften också..
Summa summarum var vi hemma vid midnatt utan buss istället för runt kl.17.
Hämtade den dagen efter i Jönköping med trailer.. sen fick den stå och skämmas i flera veckor innan jag gjorde nåt.. en anledning är också att man måste ur med motorn för att få ur tanken.. var ganska osugen på det..
Men testade iaf att lossa anslutningen i botten, blåste igenom tanken med högtryck både från påfyllning och utlopp.. spolade säkert 10ggr och tömde sedan nästan en burk wd40 i tanken... Bytte sil och satte dit ny slang. Sen gick den hur fint som helst.. Förutom att jag inte vågade köra till mindre än 1/2 tank.
Åkte sen 120mil Kinna - Tierp - Kinna med en sväng förbi farsan som bor däruppe, helt utan bekymmer Var på Bugrun Classic och kikade på luftkyld dragracing.
Efter detta har småsaker med inredningen gjorts, byggt till en mittkonsoll fram med plats för mobil, dricka och en 6kg pulversläckare
Har även tänkt bygga dit lite annan förvaring, tex. benknäckarhylla under instrumentpanelen.. I framtiden blir det nog dörrsidor i teak.
Sen blev det såklart aktuellt att uppdatera åsnorna bak till några piggare hästar, så ett motorbygge påbörjades
En del bilder har slutat att fungera.. så blir det väl när man länkar från alla möjliga ställen.. Hur som, jag får väl köra en liten uppdatering.
Bussen har jag kvar iaf. Gjorde den körklar, tillbakareggad som luftkyld och det kördes väl 6-700mil förra sommaren. Dock med den alldeles för trötta 1600:an.
Fick tag i en grym, svensktillverkad campinginredning, pratade med byggaren på Ulricehams båtbyggeri efter lite forskning i var den kom ifrån, fick original broschyrer hemskickade, kul!
Körde som sagt med den så ofta jag kunde. men inte helt utan missöden.. Körde 25mil till Jönköping ett par dagar efter första besiktningen på flera år. Gick hur fint som helst hela vägen till Bugrun, hade dessutom övertalat familjen att åka med så det kändes extra kul..! förutom på hemvägen då.. Först började startmotorn krångla lite, vilket löste sig genom att bygla solenoiden med en skruvmejsel.. men sen dog den längs motorvägen, på nästan exakt samma ställe som bubblan dog ett år tidigare! Så där stod vi mellan Gränna och Jönköping.. sambo mindre nöjd.. Fick hjälp med bogsering, vi konstaterade soppatorsk, vilket inte brukar va så farligt.. (förklaringen är att tankmätaren visade fel, tom tank vid 1/3 på mätaren).. men silen täpptes ordentligt och jag blåste mig blå utan att få bra fart.. otrevligt med bensin i käften också..
Summa summarum var vi hemma vid midnatt utan buss istället för runt kl.17.
Hämtade den dagen efter i Jönköping med trailer.. sen fick den stå och skämmas i flera veckor innan jag gjorde nåt.. en anledning är också att man måste ur med motorn för att få ur tanken.. var ganska osugen på det..
Men testade iaf att lossa anslutningen i botten, blåste igenom tanken med högtryck både från påfyllning och utlopp.. spolade säkert 10ggr och tömde sedan nästan en burk wd40 i tanken... Bytte sil och satte dit ny slang. Sen gick den hur fint som helst.. Förutom att jag inte vågade köra till mindre än 1/2 tank.
Åkte sen 120mil Kinna - Tierp - Kinna med en sväng förbi farsan som bor däruppe, helt utan bekymmer Var på Bugrun Classic och kikade på luftkyld dragracing.
Efter detta har småsaker med inredningen gjorts, byggt till en mittkonsoll fram med plats för mobil, dricka och en 6kg pulversläckare
Har även tänkt bygga dit lite annan förvaring, tex. benknäckarhylla under instrumentpanelen.. I framtiden blir det nog dörrsidor i teak.
Sen blev det såklart aktuellt att uppdatera åsnorna bak till några piggare hästar, så ett motorbygge påbörjades
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Sa jag att det fanns rost här och var också?
Under vindrutan såg det mindre trevligt ut när jag kollade efter..
Ny plåt ditsvetsad
grundat
och lackat, en viss skillnad blev det
Frisk under, ny body har sprutats på efter jag borstat och skrapat bort lite gammalt.
Nya mattor fram, stereo och lite annat
Originalhärket på 1584cc.. ser sådär kul ut och går sådär kul i långa uppförsbackar också..
Under vindrutan såg det mindre trevligt ut när jag kollade efter..
Ny plåt ditsvetsad
grundat
och lackat, en viss skillnad blev det
Frisk under, ny body har sprutats på efter jag borstat och skrapat bort lite gammalt.
Nya mattor fram, stereo och lite annat
Originalhärket på 1584cc.. ser sådär kul ut och går sådär kul i långa uppförsbackar också..
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Sen var det där med ny motor då.. I tid är detta nån gång under sommaren 2016.
Sålde av 044-topparna från förra motorn, sålde Ida 48:orna (buhuu.. ångrar det), sålde avgassystemet och cylindrar...
Köpte istället ett par vw 041-topplock från en polare.. portade dem lite lagom (tyvärr aldrig flödade), planade i Cnc, tillfixade ventiler, frästa säten 39/32mm ventiler
Hittade ingen bättre bild.. men detta var då planen.. dubbla weber 40idf
Motorblocket tvättades noggrannt, fick nya lager då jag inte vågade chansa på de som gått 50mil.. monterat i vev 78mm, räserstakar i originallängd, en Engle W100 kam med nya tryckare.. fick även bli rakskurna drev då jag ändå hade det.. lite onödigt och viner lite.. men men.
Här ihopmonterat med nya 92mm tjockväggiga cylindrar
Även topparna blev klara och monterades.. lite mockup med kylkåpor etc.
Sålde av 044-topparna från förra motorn, sålde Ida 48:orna (buhuu.. ångrar det), sålde avgassystemet och cylindrar...
Köpte istället ett par vw 041-topplock från en polare.. portade dem lite lagom (tyvärr aldrig flödade), planade i Cnc, tillfixade ventiler, frästa säten 39/32mm ventiler
Hittade ingen bättre bild.. men detta var då planen.. dubbla weber 40idf
Motorblocket tvättades noggrannt, fick nya lager då jag inte vågade chansa på de som gått 50mil.. monterat i vev 78mm, räserstakar i originallängd, en Engle W100 kam med nya tryckare.. fick även bli rakskurna drev då jag ändå hade det.. lite onödigt och viner lite.. men men.
Här ihopmonterat med nya 92mm tjockväggiga cylindrar
Även topparna blev klara och monterades.. lite mockup med kylkåpor etc.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Sen var det bara att bygga vidare.. tempot ganska lugnt eftersom planen ändå var att köra sommaren ut och sen bygga vidare under vintern 2016.
Planerna ändrades dock.. Gick från dubbla weber till att testa en istället.. längre insug ger bättre gashastighet och vridkurva, förhoppningsvis trevligare köregenskaper med buss som ändå väger typ 1400kg.
Nytt insug etc
Under uppbyggnad
Sen blev det sen höst och för ruggigt för att åka buss till och från jobbet.. Så garaget fick göras iordning med lite färg och bättre belysning.. För jag hade räknat på att den borde gå in, om man skruvar av takluckan och pyser däcken en del.
Mkt riktigt, den gick in och jag hade inte ens behövt skruva av takluckan
Planerna ändrades dock.. Gick från dubbla weber till att testa en istället.. längre insug ger bättre gashastighet och vridkurva, förhoppningsvis trevligare köregenskaper med buss som ändå väger typ 1400kg.
Nytt insug etc
Under uppbyggnad
Sen blev det sen höst och för ruggigt för att åka buss till och från jobbet.. Så garaget fick göras iordning med lite färg och bättre belysning.. För jag hade räknat på att den borde gå in, om man skruvar av takluckan och pyser däcken en del.
Mkt riktigt, den gick in och jag hade inte ens behövt skruva av takluckan
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Hmm.. gått miste om en massa bilder.. Det är mycket som är gjort iaf.. bara på motorbygget en hel del.. Original insug är tredelat.. har filat en jäkla massa i ändarna som är väldigt restriktiva där de delar sig från 1 till 2, nu är det mkt bättre iaf.
Tänkte att vi hoppar lite framåt i tiden.. till nu ungefär
Tyckte att det var dags att starta upp motorn och köra in kammen. Då jag saknar en del material för att bygga min egen startbänk så fick jag låna en polares Man tar en busslåda eller kapar av en typ1-låda. Sen är det bara att fästa den i ett biltema motorställ med en liten panel för brytare, startknapp, oljetryckslampa, varvräknare eller vad man finner nödvändigt.
Den utomordentligt fina "motorbänken" och en motor på 2074cc, rostigt avgas och en weber italiano brevetatto
Hur gick det då?? Jo, efter att oljetryck infunnit sig så satte jag i stötstänger, tändstift, grundjusterade tändning och förgasare, kollade gnista och att det inte droppade soppa samt att det var sprutt i accpumpen
Nåå...?? Ja, det gick fint hoppade igång efter lite trix, direkt upp på 2500varv, låste gasen och tittade febrilt överallt efter läckor eller konstigheter.. inget konstigt så jag lät den gå cirkus 20min +15min till efter en stund.
Tycker fortfarande att det är dumt att man inte kan bädda in videoklipp på detta forum..
https://youtu.be/xM9P2wFBeD4
Startade upp den idag igen, justerat tändning lite, justerat förgasare lite.. grannpojkarna kom över då de undrade vad i allsin dar det var som brötade i vår källardörr. De fick filma lite när jag inte kunde låta bli att fippla lite med gasspjällen.. hoho..
https://www.youtube.com/watch?v=QpyUQLrb4p8
Tänkte att vi hoppar lite framåt i tiden.. till nu ungefär
Tyckte att det var dags att starta upp motorn och köra in kammen. Då jag saknar en del material för att bygga min egen startbänk så fick jag låna en polares Man tar en busslåda eller kapar av en typ1-låda. Sen är det bara att fästa den i ett biltema motorställ med en liten panel för brytare, startknapp, oljetryckslampa, varvräknare eller vad man finner nödvändigt.
Den utomordentligt fina "motorbänken" och en motor på 2074cc, rostigt avgas och en weber italiano brevetatto
Hur gick det då?? Jo, efter att oljetryck infunnit sig så satte jag i stötstänger, tändstift, grundjusterade tändning och förgasare, kollade gnista och att det inte droppade soppa samt att det var sprutt i accpumpen
Nåå...?? Ja, det gick fint hoppade igång efter lite trix, direkt upp på 2500varv, låste gasen och tittade febrilt överallt efter läckor eller konstigheter.. inget konstigt så jag lät den gå cirkus 20min +15min till efter en stund.
Tycker fortfarande att det är dumt att man inte kan bädda in videoklipp på detta forum..
https://youtu.be/xM9P2wFBeD4
Startade upp den idag igen, justerat tändning lite, justerat förgasare lite.. grannpojkarna kom över då de undrade vad i allsin dar det var som brötade i vår källardörr. De fick filma lite när jag inte kunde låta bli att fippla lite med gasspjällen.. hoho..
https://www.youtube.com/watch?v=QpyUQLrb4p8
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72
Kul! Jag gillar verkligen att läsa dina uppdateringar.
Re: Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72
Tack, kul att höra Har varit betydligt mindre byggande och grejade det senaste året.. hus, dotter på 4 år, bowling, nattjobbande sambo osv osv är sånt som begränsar mektiden.
Men i sommar ska det åka buss, brukar bli ett ryck såhär framåt våren när det börjar rycka i mek-tarmen
Men i sommar ska det åka buss, brukar bli ett ryck såhär framåt våren när det börjar rycka i mek-tarmen
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
Re: Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72
Gött ljud!
Tycker att man hör lite vinande från det rakskurna också?
Vad kan den tänknas ge, 130hk?
Ska den bromsas?
Tycker att man hör lite vinande från det rakskurna också?
Vad kan den tänknas ge, 130hk?
Ska den bromsas?