Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72

Inlägg av MrPete »

Tjena!

Jag har varit ganska flitig med att läsa på detta forumet under lång tid, men av nån anledning har jag aldrig haft någon projekttråd här. Det har väl berott på ett par anledning som att jag redan haft trådar på andra forum, sen att det inte riktigt känts som rätt målgrupp.. Här handlar ju väldigt många trådar om dragracing, rally och racing på professionell/tävlingsnivå.

Men.. på många andra forum är det nästan tvärtom, börjar man skriva om cfm, kompressionsförhållande, vändhöjd så blir det alltför avancerat för gemene man..

Därför, har jag nu beslutat att göra min första projekttråd här, här kan man få många matnyttiga tips och förhoppningsvis mer feedback av den karaktär jag söker :)

Tidigare har jag byggt på en gammel golf 1 gti. Den tänkte jag bara renovera en motor till och fräscha upp, men det spårade såklart ur. Golfen är nu såld då den blev lite för omständig att köra till vardags (bland annat). Kort därefter köpte jag mig en av min barndoms drömbilar :D

En par bilder på golfen
Bild

Bild

Men iaf, nu till dagsläget
Tråden kommer att handla om min volkswagen typ 1, alltså en bubbla. Den är enl mig av snyggaste årsmodell om man inte räknar före -60 (split och oval). För min del får de gärna vara 67 eller tidigare. Då får man det bästa av två världar. Stora bultmönstret (5x205), bakåtlutande framlyktor, etc etc.

Började med att kolla på blocket efter bubbla, hyffsat skick, besiktigad och tillräckligt gammal skulle den va. Hittade några som jag ringde på och dagen efter åkte jag till Varberg. Bilen såg ganska bra ut, helt ok utgångsobjekt, nybesiktigad och nästan komplett etc. Så jag slog till!

Så här är bilen, för första gången hemma i garaget
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av MrPete den sön apr 02, 2017 12:36 am, redigerad totalt 3 gång.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av Whiplash »

Ser fin ut ! Rekomenderar http://classicvw.se/ när det gäller delar till Bubblan
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av jonas landin »

Ser trevlig ut, vad har du för planer för den här då?
Är -67 brytpunkten för dom "små" sidorutorna med?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av MrPete »

Tjena igen! Blev avbruten mitt i där när jag höll på att lägga upp lite fler bilder. Så jag kommer att fortsätta lägga upp lite grann tills vi kommer fram till dagsläget :)

Tackar Whiplash! classic vw känner jag till, beställde motstånd till 6v torkaren därifrån :) Handlar annars mkt från dalhems då jag har lite delspons från dem.

Tack även du Jonas, planerna kommer jag lägga in nu tänkte jag.

Jag har inte stenkoll på alla ändringar mellan årsmodeller.. Faktum är att det gjort så många små ändringar hela tiden, ibland skiljer det tom mellan månader på vissa saker.

Här är en lista:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1476
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av MrPete »

Så, då kommer vi till planerna för detta projektet.

Edit:
Tänkte att jag skulle tillägga vad projektet i stort går ut på.
Målet är att ha en frän sommarbil, den ska köras mestadels på gatan. Den ska också bjuda på överraskning för den inte ont anande utmanaren, så den kommer att se ganska tam ut, men dölja lite roligare saker under. Motorbygge är det jag tycker är roligast, så det kommer att fokuseras en del på det. Snygga fälgar och vräkig stereo ligger längre ner i prioritet. Kort sagt ska det bli en sleeper. Motorbygge av vw luftkyld boxer är lite lurigt och dyrt, så det hela kommer att göras i etapper. Först ut är en lätt trimmad 1600 som förhoppningsvis ska krama ur 100+hk. Sen vet vi inte var det tar stopp efter det, hehe

Exteriör:
Jag tänker behålla den hyffsat original utvändigt. Eventuellt kommer en ny lack framöver, för föregående ägare har lackat om den med mkt rinn och apelsinskal...
Annars tänkte jag byta till rätt bakskärmar, de som sitter på är för nya och har högre slitsar för fäste till bakre kofångaren.
Sen tänkte jag leta reda på ett par nya plåtfälgar att bredda bak. Ska se om det inte går att klämma in 8" breda fälgar, nuvarande är 6,5 eller nåt tror jag.
Några trevligare däck funderar jag på också. Nu sitter det 145/65R15 fram och 185/65R15 bak. Vill ha iaf 205 bak. Funderar även på att lacka fälgarna röda med kapslarna på och vita däcksidor.

Interiör:
Det är nya svarta mattor i, de ska behållas
Klädsel på stolar och soffa skall bytas till svarta, ska se om jag annars hittar några classic bucket seats att ha fram (inga nya sparco, momo eller liknande), med låga ryggstöd.
Nya dörrsidor
Klassisk träratt av märke Formuling
Empi shortshift
extra mätare, oljetryck, oljetemp och varvräknare (sen smalband eller bredbandslambda, beror på budget).
hatthylla med 6,5" alpine kithögtalare
Ev. nytt innertak

Chassi:
Nya bromsar vore trevligt.. men eftersom jag vill behålla det gamla bultmönstret måste jag köpa skivbromskit, annars kan man ta från nyare.. men jag vill inte ha 4x130 eller 4x100.
Nya dämpare runtom
Dubbla sänksatser fram
sänkt 2 hack bak, notchade och förlängda svärd (annars får man toe in).

Motor (steg 1):
AS41 magnesiumblock
nya 1600 cylindrar och kolvar
viktade stakar
originalvev
dubbla weber 40 idf.
elektrisk bränslepump med ställbar bränsletrycksregulator
tillsnyggade kylplåtar och moddat fläkthus
043-toppar, portade av mig och flödestestade av PPR-Micke. (än så länge 129,8cfm vid 12mm lyft på 35,5ventil och 85,5 borr).
1,25:1 utväxlade vippor på original kamaxel.
Senast redigerad av MrPete den tor jan 17, 2013 11:51 pm, redigerad totalt 2 gång.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av MrPete »

Så, vad har vi gjort då?

Jag började genast leta efter delar och tillbehör runtom på forumen, ebay och några webshops.

Bland det första jag budade hem från Tyskland var dessa

Dubbla italienska weber 40 IDF, kompletta med insug, trattar och länkage.
Bild

Någon hatthylla fanns inte i bilen, inte heller ville jag göra sönder original dörrsidor. Så jag kapade ut en hatthylla i mdf, sågade ut hål och klädde den med svart tyg
Bild

Efter föregående ägares lackering var hjulhusen i blandad kulör.. Så jag målade dem svarta med en beständig 2k urethanfärg
Bild

Som ni kanske sett sitter det kromade navkåpor bak på bilen, men inte fram. Dessa fick jag med, men gick inte att montera pga att clips:en var av.

Gamla urborrade och nya nitar ibankade.
Bild

Tadaa
Bild

Dörrlisterna.. skorpor någon? :)
Bild

Nya lister!
Bild

Med listerna kom även dessa prylar
Bild

Bild

Spaken monterad, backspärr på knapp, 40% kortare lägen, perfekt passform!
Bild

Gjorde ett test för att se hur det skulle se ut med kofångaren sänkt, inte så snygg, men nu har jag mallar för att kapa ut nya fästen så kofångaren kommer i lagom höjd och tajtare mot karossen (den sitter fortfarande en bit ifrån, men mkt närmare går inte att få den utan att göra större mods).
Bild

Köpte lister för att hålla mattan på plats, blev snyggt men tyvärr råkade jag stuka den ena lite.. ajaa, blev bättre än innan iaf.
Bild

Sen kunde jag givetvis inte hålla mig från att plocka ur motorn.. Det var ju ändå snart vinter. Den ser ju allt annat än pigg ut (1200cc, enkel förgasare med sugrör).
Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av MrPete »

Bilen är iaf 12v konverterad. Sånär som på vindrutetorkarna.. De går med turbofart märkte jag, hahaha. Så jag får antingen montera ett motstånd (funkar men inte optimalt). Annars får man byta innehåll mot tex en från volvo, eller nyare bubbla.

Nåväl, motorn ur var det ja. Det ser ju inte jättekul ut här heller.
Bild

Maskera lite, lacka svart, hmm.. fortfarande lite tråkigt
Bild

Nu ser det lite roligare ut :)
Bild

Bagagerummet... allt annat än kul! :( (annars är det ju enormt stort, NOT)
Bild

Nya växellådsbussningar (dock har jag hört att den främre av denna sort kan spricka, så får hålla koll på den, o byta framöver).
Bild

På plats
Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av MrPete »

På sista bilden ser man även att jag har förstärkt balken under lådan med en L-profil och svets runt alla skarvar.

Denna fjädern var av.. Det är en returfjäder till kopplingen.. Kan säga att splinsen satt åt helvete hårt, så det var bara att glömma. Lyckades iaf klämma på en ny fjäder efter att jag hade sönder den gamla helt.
Bild

Satte även dit en vingmutter för justering av kopplingen, betydligt enklare än att joxa med en nyckel därunder. Låsmutter kommer dock.

Hittade en före/efterbild på bagagerummet, lite skillnad va? :) golvskivan är egentillverkad av tunn mdf, klädd med tyg, bakstycket är eftermarknads
Bild

Köpte på mig en nästan komplett 1600-motor från senare bubbla.
Bild

och hämtade ett 1500-block hos farsan som fick en tvätt (detta är ett bra, hållbart block med 10mm dragstänger).
Bild

Men det visade sig vara skadat i tråget.. sprickor runt locket tyder på att någon lyft med domkraft under motorn (big NONO)
Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av MrPete »

Jag fortsätter att lägga upp lite bilder och skriver om de saker jag har hunnit göra, så till slut kommer vi till där jag är idag.

Eftersom 1500-blocket var sprucket fick jag börja om. Då började jag plocka ner 1600-motorn istället.

Väldigt skitiga och oljiga 043-toppar
Bild

Blocket i princip helt strippat utvändigt
Bild

Ventiler urplockade och sorterade
Bild

Stakar ur
Bild

Jag hade nu bestämt mig för att inte dela på blocket. Detta BÖR man göra vid en renovering.. lagerändarna är uppslagna mer eller mindre på alla block. Nu tyckte jag vevlagren såg fina ut, så jag bestämde mig för att göra en budgetmotor i första steget och satsa på en helrenoverad bottendel till nästa höst/vinter. Varvar man inte mer än 5500-6000 så ska det inte vara några större problem.
Bild

Jag kom över en sats nya cylindrar med kolvar (mahle), viktade och balanserade
Bild

Så jag köpte nya vevlager och monterade stakarna i blocket.
Bild

Lite andra småsaker kom också med posten
Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av Robin Olivi »

Vart ju mkt att titta på en gång. :-D

Finns väl ganska gott om eftermarknadsprylar till bubbla idag? Det är ju populära bilar att renovera upp.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av MrPete »

Japp, mkt mer finns det också. Men jag vill inte bara kasta upp allt med en gång. Vill gärna skriva lite mellan vad som görs, vad som byts och varför osv.

Det finns hur mkt som helst! Både i Sverige, Europa och Usa. Vissa originaldelar är däremot svåra att hitta :P Sen är inte passformen alltid 100% på eftermarknadsdelar.. speciellt inte klokkerholms plåt (fast det är nog inte specifikt för vw, hehe).
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av MrPete »

Fortsätter lite till då :)

Bytte ut de gamla pluggarna och fjädrar till reduceringarna.. Här sätter det sig gärna gammal olja och skit. Oljan i en luftkyld motor är väldigt viktig som ni förstår. Den ska både smörja och kyla motorn.
Bild

Medan jag brötar med smutsiga motordelar o annat skit så får bubblan lite skyddande plast över sig
Bild

Ett traderafynd gjorde sig riktigt bra i kupén. Formuling träratt med nav för en röding, hehe
Bild

Började sen testa lite portning i mina toppar. Dessa visade sig dessvärre vara skit.. pinnbultar till avgas ser ut att vara urgrävda med en sked, samt annat. Så det var bara att lägga dem åt sidan och jaga efter nya
Bild

Nya alu ventilkåpor, har även mer utrymme för högre lyft
Bild

Min sambo gjorde sen något kul. Jag hade önskat mig delar till bubblan i julklapp. Hon är inte insatt för fem öre.. så hon lurade mig.. polaren blev lite avis så han köpte också en bubbla (fast enl mitt tycke alldeles för ny). Jag hjälpte honom med en beställning.. Tänkte inte mer på det.

På julafton fick jag ett brev innehållandes detta.. vad blir det?
Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av blackadder »

gas länk system?
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av MrPete »

kedjan går "_ _" farlig "_ _ _ " periodiskt "_ _ _ _ _ _" blir... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ? :)
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Inlägg av vebotrimmarn »

avgassystem :)
Skriv svar