Bodo´s 740Turbo - 3,2L 24v M104 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Bodo´s 740Turbo - 3,2L 24v M104 Turbo

Inlägg av 740Bodo »

Tjena, lite om projektet, min förstabil som byggs om för drifting och ban åkning, köptes in 2008 av en äldre herre som haft den i många år, 2013 fick jag bilen klar med B230 8v motor,
störe turbo, 1200cc spridare, portad topp och trimkam, levererade då 345Whk/442Wnm på 1.4bars ladd, nu till sommaren 2014 skall det köras med 16v topp, smidd botten å lite annat gotte,
see you sideways :thumbright:

Motorsetup

2013: 345Whk/442Wnm på 1,4 bar

2014: 458Whk/539Wnm på 1.5 bar

*TOPP
16v Topp
Portad
Dubbla ventilfjädrar
Enem L9 Kammar
Justerbara kamdrev
Plenum insug-76mm spjäll

*BOTTENDEL
B230FK Block
H-profil
wiseco kolvar
nya lager å ringar
Ståldrev på veven
Högflödes oljepump
B20 oljetråg,
Remskiva Alu

*TRANSMISSION
ZF låda
Sachs 765 tryckplatta
Billet Svänghjul
6p sinter lamell
Svetsdiff

*SOPPA/TÄNDNING
Vems v3.6 styrsystem
275L/h henko bränslepump som matarpump
2x Bosch 044 pump
3liter catchtank
Bosch 1200cc spridare
Bosch motorsport tändspole wastedspark
Aeromotive BTR

*TURBO/AVGAS
Hx40 60in 65 ut
Custom grenrör
60mm wastegate
50mm dump
19 radig oljekyl
Stor intercooler
3.5 DP resten 3´avgas

under mappning av den första motorn 2012 stötte vi på problem som uptäktes lite försent, oljan mattades ur å blev tun som vatten,
å lager ras blev resultatet, med öppen wastgate är det svårt å höra missljud innan det är försent.
så trasig h-profils stake å kass vev, motor på g ihop å väntar på ny oljepump, å nu ska en 531 portas å i med större ventiler,

Bild
vid inköp

Bild

Bild
b230fk motor i

Bild

Bild
grenrör smiddes ihop

Bild

Bild

Bild
lager i kras

Bild
blästrad 531a
Senast redigerad av 740Bodo den sön dec 20, 2015 11:00 pm, redigerad totalt 22 gång.
Krink
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån jan 14, 2013 4:45 pm

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av Krink »

Trevligt projekt! Varför mattades oljan ner? Mvh
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av philleee »

Fet som fan!

Har du mer info om ditt grenrör? Ska snart bygga eget är tanken så tänkte höra lite hur du tänkte med ditt!
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av 740Bodo »

ärligt talat vet jag inte vet jag inte varför oljan mattades ur, tror det är min oljekyl som har en sprika i så vatten å olja blandets åt båda hållen, händelse förloppet när de rasade var så att vi skulle se påfrästningen när vi gasade ur 3ans växel från 60km/h då wastgaten skulle släppa efter 0,8 i ladd unjefär, men skenade upp till 1,7 runt 6000-7300 varv, kan va så att det är dåligt flöde till wgn eller liknande, och i denna mappen satt det en ladd spärr på 1,7 som slog från soppa å tänding,, å där efter när bilen startade igen så lät den som en kulspruta,,vet inte om det me att motorn slog i från har med raset att göra, nån som har en tiori på de?

grenröret va de tänkt att ja skulle ha med hängande turbo först, tycker undermonterat ser balt ut, köpte alla minna delar på grenrör.se med dimension 42.4 mm, mitt tänk i bakrunden va att de skulle få plats på en orginalbil om man sedan skulle sälja det i framtiden, och att rören skulle bli så likt som möjligt i längden, byggde det på måfå men i efterhand har ja mätt lite på det å de stämmer överens rätt så bra me varandra, kommer dok inte ihåg hur långt de är ,,

Mvh
Tiiiseen
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: tis jun 02, 2009 6:07 pm
Ort: Örebro

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av Tiiiseen »

riktigt fint grenrör :)
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av mickeidiket »

Redigt frän! :)
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av 740Bodo »

då va de dags, ett stycke högflödes oljepump hem kommen, skruvades i och resten av grejjerna runt om, sen lyftes blocket i bilen,
även fått tag på ett oljekyls kitt som suttit på en b23et tidigare, då jag inte fick med nån bult till oljefördelaren tillvärkade en kompis en ny till mig :)
har måttats lite på nya fästen till oljekylen,

väntar på bestälning från jeppes me slipstift till å börja porta toppen, hoppas dom kommer innan hälgen :P

Bild
orginal fk bult och den nya
Bild

Bild

blocket i bilen, gött när de är på gång igen
Bild
emiluhde
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: sön jan 22, 2012 6:26 pm

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av emiluhde »

mycket trevlig bil!
Användarvisningsbild
Erik Svensson
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: lör jun 10, 2006 4:38 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av Erik Svensson »

kämpa på micke! snart vår :)
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av 740Bodo »

då va de dags för en uppdatering :D

tog drygt 1 vecka efter förra inlägget att få minna portnings grejjer från jeppes, men nu äntligen är det färdigt, toppen ska lämnas in på måndag på motorslipen för fräsning till de större ventilerna, sen en planing av anlägsytan så är saken biff, det som ligger på agendan är besikting av bilen, på med toppen så är de bara å köra in sen, även börjat samla ihop grejjer för nytt bränslesystem, med catch tank i skuffen, blir att köra på e85 i sommar ;) fått tag på nya spridare Bosch 1700cc, bränslepump bosch 044 som ska mata från catch tanken, och filter till det, tänkte börja bygga på det efter bes,

Bild

Bild

MVH
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av 740Bodo »

änteligen :P

toppen är klar:
portad
46/38 ventiler
dubbla ventilfjädrar
uptagna förbränningsrum
planad anlägsyta
grupp A kyl kanaler för extra flöde,

blir montering i veckan och eventuell upstart till helgen, å lite bilder är alltid kul :lol:

Bild

Grupp A kyl hål för ökat flöde
Bild

riktigt svårt å få till en bra bild på portningen, men detta får duga :thumbright:
Bild
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av 740Bodo »

Längesen de updaterades här!!

Bild

Bilen är nu mera startad å färdig skruvad för bes, fick hjälp av min gode vän Se88e_K här på forumet att få till en bes mapp :thumbright: startade utan större bekymmer, och allt fungerar som det ska,
blir eventuelt mer mappning på gata till hälgen, å sen boka tid till besiktning när den går som den ska,

snart ny update!

Mvh
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av Se88e_K »

ska bli intressant att se vad den presterar med stor turbon sen.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av 740Bodo »

Halloo ja :P

Bilen gick igenom bes utan bekymmer, har börjat på Bränslesystemet med å fästa de nya Aluminiumrör i 1/2, Ritning på catsh tanken har ritats å ska börja svetsas ihop,
avgassystemet är ombyggt en en gång, 3tum med 2 små ljuddämpare, Blit lite gubbig på sistone å orkar inte med brötandet.
vart på Gatebil på Mantorp park i hälgen å man blev ju inte mindre sugen att få köra upp lite deck, så skärpning på mig :twisted:

Återkommer med bilder inom kort :thumbright:
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av 740Bodo »

Då ska vi se, Fått gjort en del de senaste dagarna :D

Bränslesystemet fädrigdraget, upfäst å målat, Gick åt 4,5meter stålomspunnen slang, 7,5meter aluminium rör under bilen, och en del kopplingar till det :thumbright:
har lite el till pumpen kvar, å ett par vacum anslutningar till insuget sen är den redå för mappning på E85, blev riktigt nöjd med utförandet på systemet,
catch tanken blev på lite mindre en 3 liter och förbereddes med extra anslutning om man skulle vilja köra på Dubbla pumpar senare, byggdes även grövre fuelrail till mina 1700cc spridare,
Köpte mig en (Kopia) på Aeromotive Btr från Overboostracing, borde va minst lika bra som orginalen,
ska bli riktig roligt å Få ut den ur garaget å få åka en runda å förhoppningsvis låta diffen jobba :P

hängde med Se88e_K å bänkade hans 142a hos http://www.tuneitmotorsport.se/ så nu är man ju inte mindre sugen efter ett par givande dagar i garaget :D
Får bli å bänka bilen upp hos dom innom en snarr framtid..

Bild

Bild

Bild

Bild
även monterat ny förarstol och ratt,

over and out!!
Skriv svar