NTCRS - 940 turbo + hus och verkstadsrenovering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

NTCRS - 940 turbo + hus och verkstadsrenovering

Inlägg av NTCRS1 »

Hallå på er!

Jocke heter jag, bor nere i Emmaboda, och försöker sätta ihop en lite roligare variant av Volvo 940 lättryckturbo :)

Min tidigare bilkarriär har bestått av att kapa fjädrar, sätta på stora hjul och en baslåda i skuffen, så var beredda på dumma frågor!

Detta är mitt första "motorbygge", får stor hjälp av Götesson (tidigare haft 600 hästars vit Amazon, nu beige 244), Nutte (Chevelle -66, nu grön 242 LS1) + många många andra som är snälla och ställer upp :)

Tanken med bilen var först att toklätta, sätta på en zf-låda med bra koppling, höja laddtrycket och åka runt och leva jävel på byn, men efter att ha kollat på för många videoklipp, ett par packningsras och diverse påtryckningar från jobbarkompisarna så fick det bli lite uppgradera en aning.

Nya motorn blir:

Botten:

Målat och honat B230FK-block
H-profilare
Original FK-kolvar med nya ringar 0.5 spalt
Schimsad oljepump för högre tryck

Topp:
530 portad av Tommy Luhr
7mm rostfria ventiler
38-46mm
Alubrons styrningar
Kam KY1214, 268 graders, 12,2mm lyft & 114 nock
Flödar 214.5 cfm på insug & 190 cfm på avgas

Varmt:
Lackat & lindat 48mm pulsplittat grenrör
Äkta Holset HX40 med ganska mycket glapp
KL-Racing 60mm WG rakt ut
3.5" dp och sen blir det 3"

Kallt:
Originalinsug
Marmanderdump
Nuke vakuumstation

Bränsle:
Originaltank
Deatschwerke 301 intank
Nytt originalfilter
Nuke-Fuelrail
Bosch 1000cc högohm
Linjär BTR

Kvar att göra/köpa:
Har beställt ett 3" spjäll som ska modivieras på originalinsuget
Vevhusventilation ska lösas på nåt sätt
Oljekyl ska sättas fast och mätas upp slangar och anslutningar
Oljefilterförflyttare
Elfläkt ska kopplas in, blir bara "på och av"
Intercooler blir en modellanpassad till 940
MaxxECU
Tändning? Har tänkt att köra fördelarlöst

Projektet startades i våras, så en del har ju redan hänt, så tänkte lägga upp en bildbomb här:

ENJOY!

Nu lägger jag bara upp 2-3 småbilder från garaget sålänge, hur brukar ni göra när ni lägger upp bilder så man får dem större? Och på vilken upload-sida?

Bild

Bild

MVH Jocke
Senast redigerad av NTCRS1 den mån aug 17, 2015 6:49 pm, redigerad totalt 18 gång.
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av crillevolvo »

Heheh lycka till.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av Painlake Racing »

Börjar bli ett emmaboda forum det här ;) Ska bli kul att följa! Blir det driftinglicens till våren då? ;)

Har fö ingen aning om vem du är, men är övertygad om att du, som alla andra härikring, vet vem jag är :hihi:

Duktiga mentorer har du också :thumbright:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av TurboTeamSyd »

Najs bygge även att det är bara ett annat 940 turboprojekt :thumbright: Forumbilder.se brukar jag använda ! En fråga bara, varför MaxxEcu?

MVH
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Tackar!

Nej licens får vänta, tänka göra vägen bakom Flygt kolsvart innan det blir dags o köra utomsocken ;)

Tack, ska kika forumbilder.se.

MaxxECU har enligt många pålästa personer sen absolut bästa hårdvaran, och programmet verkar tydligen enkelt att första. Sen att Maxxtuning inte ligger mer än 10-15 mil härifrån gör ju inte saken sämre heller :)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Bild
Inköp! Tvättat och städat inför bes, UA trots inga regskyltar och pulserande bakbromsar :)

Hem från besiktning och plocka ur klump och drivaxlar och lämna till en polare för svetsning.

Bild
Hämtade en zf-låda

Bild
Svetsade "boxar" på M90-balken

Satte dit zf, 763 sachs och 6p sinter, chippade boxar, 3" system och plockade ur all inredning i bilen.
Karossen kom väl ca 10 mil, bakhjulen snurrade nog 30 mil sedan sade zf-lådan upp sig.

Tröttnade ett tag, men köpte till slut en till och satte dit. Då den första troligtvis rasade pga karateväxling med värdelöst spakställ så knåpade Götesson ihop ett nytt till mig:

Bild
Även kallad insekten

Satte i sportstolar för lite mer känsla
Bild

Vid den här vevan slängde jag dit en ny justerbar wastegate och fläskade på lite för mkt, laddade enligt mätaren 1.2 kg, men mätaren felade bara 0.8 så åkte 2 bar på originalgrejer, vilket gjorde att topplockspackning 1 och 2 sade upp sig ganska fort direkt efter varandra.

Då kom idén att bygga ny motor från grunden! Kommer mer om det i nästa inlägg!
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Bild
Bilen såg i våras ut ungefär så här

Bild
Och här satt man och spakade för fullt

Men inte länge till:

Bild
Rev ur motorn och sålde till Göte Andregs

Bild
Gjorde av med 12 burkar brakeclean och ett gäng sprayburkar för att fräscha upp att lite

Bild
Åkte och hämtade ett äckligt gammalt fk-block

Bild
Rev ur allt och lade en H-profilsbeställning

Bild
Lite godis uppställt i bastun

NÄSTA INLÄGG -------->
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Bild
När det "nya" blocket var tvättat så blev det 3 lager svart

Bild
Svetsade lite oljeretur och honade cylindrarna

Bild
Satte ihop botten med allt som skulle dit, passade på o slänga på lite färg på allt annat också

Bild
Hämtade ett sletet turbokitt nere i Skåne

Bild
Svetsade dit wg-flänsen och sprayade på värmefärg

Bild
Började linda och fick även hem lite nytt godis

Bild
Slängde ihop lite hårdare motorkuddardoningar
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Bild
Beställde en prisvärd gatportad 530 av Tommy Luhr, men den blev för fin så han kastade i både det ena och det andra så blev väl lite sponsring därifrån, det tackar man för :) Han sa att jag var tvungen att säga till sen hur mkt motorn gav, och det kan jag väl göra :) Info om toppen finns på sida 1

Bild
Monterar ihop en massa och slår in nolla i remhjulet m.m.

Bild
Kikar lite..

Bild
Tycker den blev porrig som fan :)

Har även hållt på lite med karossen, kommer bilder om det i nästa inlägg :)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Bild
Kapade ur allt i bakdörrarna, istället för en stor + en liten ruta blir det en hel i mekroclean-plast

Bild
Sågat ut och limmat fast

Bild
Plockade ur framrutorna och tonade dem

Bild
En polare spronsrade med ny svart plastlack på lister, kofångare och speglar

Bild
Passade på att slipa lite ytrost och bättringslacka mer eller mindre hela bilen :P
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av jonas landin »

Ser trevligt ut!
Fördelen med ett beprövat recept är ju just att det är beprövat!
Men du ska nog se till att ha en catchtank för bränslet, jag kan inte ha under halvtank i min brukis(945 ltt) om jag vill svänga med den!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Bild
Men slutresultatet blev HELT OK för en bil som bara ska burnas och sladdas med

Alla rutor tonade med 43% ljusgenomsläpp, alla lister nylackade och monterade

Bild
Åkte ner till Skåne och handlade ett par (Borbet?)fälgar för en billig päng och satte dit nya däck..

Bild
Borrade lufthål i kofångaren och kapade ur balken och satte tillbaka lite lysen o skit

Bild
På med spoilern och monterat lite huvlås
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Just nu blir det lite sånt här att pilla med framöver :)

Har beställt ett 3" spjäll som ska modivieras på originalinsuget
Vevhusventilation ska lösas på nåt sätt
Oljekyl ska sättas fast och mätas upp slangar och anslutningar
Oljefilterförflyttare
Elfläkt ska kopplas in, blir bara "på och av"
Intercooler blir en modellanpassad till 940
MaxxECU
Tändning? Har tänkt att köra fördelarlöst
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

jonas landin skrev:Ser trevligt ut!
Fördelen med ett beprövat recept är ju just att det är beprövat!
Men du ska nog se till att ha en catchtank för bränslet, jag kan inte ha under halvtank i min brukis(945 ltt) om jag vill svänga med den!
Ja det har du rätt i :)

Håller på o försöker planera upp alla kostnade nu så att man troligtvis kan ha bilen färdigbyggd och lämna in på sprutkoppling, mappning och bänkning nån gång sen vinter så att allt är provat och fungerar till våren.

Först blir det endast en DW-pump i tanken, får helt enkelt köra med full tank och tanka ofta i början. En pump ska ju ändå räcka till 4-500 häst.

Har redan planer för vintern 2013-2014 och då står just bombsäkert bränslesystem och KANSKE hjulupphängning på listan!



Jag har kommit på nåt som ALLA ni redan vet, det är dyrt att bygga bil ;)
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av Painlake Racing »

Ser bra ut. Hrm, jag bor preeeecis vid eran driftingslinga... Varför inte satsa fullt ut och köra lite modified ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar