Ockelbo Ht19 / B20

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Hej,ok då inte idiotisk egentligen men för mig var det dåligt eftersom det läckte där..
Har lämnat bort värmeväxlaren för lödning.
( killen hadde dubbelturbo v8 stående,brukar köra strippen tydligen)
Jobbar vidare med att få allt tätt så länge,till vintern bygger jag ett vattenmantlat extractor grenrör,så bara jag kan få limpan hålla ett tag blir jag nöjd.
Varje skruv eller bult har fått sig en sprayning kopparpasta så alla jag vart på går nog lätt i framtiden,men båten har 30år på nacken o div hemmafixare har inte gjort så..
Hoppas på mer mektid imorgon

//t
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Allt utom värmeväxlaren monterat.
Svetsade igen gaveln helt och kylkanalen på knäsidan,omöjligt att få det tätt,blir porer och fina sprickor men som mothåll för silikon och packning borde det duga.
( omöjligt för mig,har ingen aning hur man svetsar gjutjärn) :?

Bild
Senast redigerad av tfr den tis jun 11, 2013 5:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

I väntan på värmeväxlaren...

Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Värmeväxlaren omlödd & provtryckt.
Kyllimpans gavlar äntligen täta.
Sjösatt och provkörd.
Tyvärr går den inte så bra som jag hoppats,kanske går att bestycka om till mer vrid/effekt?

Tomgången är ok,
Vid fullt pådrag från 2000rpm så tvekar den rejält vid 2800-3000 rpm sen går den rent men saknar kraft.
Maxvarv 4600'en blygsam ökning från förra årets 4100.
Absolut toppvarv 4800 med öppen motorlucka.
Fart 24,5 gpsknop, förra året 21,5.
Provade ställa tändning under gång testade upp mot 40 föd men svarar inte på det alls så jag backade till 35föd vid 4600, det är då 26föd vid 2000rpm.

Vet inte riktigt vart jag ska börja men magkänslan säger större huvudmunstycke,
Vilket munstycke jobbar förgasaren med vid 2800? Är det där den skiftar från lågfart till huvud?

Hann inte mer idag borde försöka läsa stift också.
//thomas
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Efter telefonrådgivning ( tack jens ) så ska jag borra upp huvudmunstycket.
Nu letar jag borr 1,7 1,8 1,9mm verkar vara svårt kollat med 4 ställen idag.
Får fortsätta på mån, några tips?

//t
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Robert Markström »

Jula.se : )
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Har köpt julas borrsats som går upp till 1,6 mm, men har inte sett att dom har "resten" upp till 2 mm?

//t
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Jula har inte den enda butik jag hittar är en välsorterad järnaffär men styckepriset per borr blir högre än att köpa munstycken för 79kr st på misab :doh:

Får sova på saken..
//t
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Försökt få ordning på motorn idag men det går dåligt.
Satte i nya bp7hs som jag läst skall vara rätt för aq130,det satt bp6hs i.
Färgen på urmonterade bp6hs stift efter en stunds lågfart/förtöjning.

Bild

Borrade huvudmunstycket från 1,6 till 1,7 och monterade nytt lågfart 0,8.
Senast redigerad av tfr den ons jun 19, 2013 2:45 pm, redigerad totalt 2 gång.
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Provkörde gick sådär tvekade lite högre i rpm ca 3500-3600 varvade ca4700, slog av tändningen på fullvarv ,i med ankare o skruvade ur stift.
Stiftet var kritvitt så jag borrade 1,9 direkt
Men nu går den helkasst och stiften ser ut såhär

Bild

Bild

Nu får jag den inte högre än 4000rpm och den går orent från 3000
Senast redigerad av tfr den ons jun 19, 2013 2:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Jens har rått mig att ställa tändningen på max 32grader vid fullt utslag för att köra säkert tills bestyckningen är utsorterad.

Jag blir inte klok på vad jag ska felsöka eller ändra.
Har märkt att motorn blivit väldigt svårstartad och funderade på varför så det sista jag gjorde idag var att ställa fram tändningen igen och då startar den direkt utan att behöva nöta eller pumpa med gas.

Undrar verkligen om märkningen för tändinställning stämmer.
Tomgång blir klart bättre med högre tändning. ( går upp 500rpm som jag backar av på tomgångskruven dvs spjällöppning)

Kan man dra några slutsatser av denna infon?
Om man inte litar på grader på remskivan vilket är bästa sättet att kolla tändinställning, obs att på båten sitter pumpar o allt i vägen för att ta bort kåpan för att kolla kam/vev märkning.
Är det förresten normalt att siffrorna på skivan sitter bakofram alltså från remsidan sett?


Också lite skumt är tidigare ägares inslagna jack vid 26grader där går den bra på tomgång..
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Ockelbo Ht19 / B20 hjälp med utsortering önskas

Inlägg av smidy »

om du är osäker på dina märkningar så finns som jag ser det två vägar att gå, den enkla är att justera tändingen under gång, full gas med växel i (en chaufför krävs) och vrid fördelaren tills den varvar mest utan att spika, motorn bör vara fullvarm. jobbiga sättet är att verifiera nollmärket, skarva ett tändstift så det blir förlångt och skruva i ettans cylinder när ettan är i tändtakt (rotorn pekar mot ettan i fördelaren) vrid motorn åt båda håll försiktigt tills kolven krockar med det förlängda stiftet, markera på remskivan när det tar stop mot märket på kåpan, då har du två märken på remskivan en bit från varandra, exakt mitt mellan dessa märken har tdc. har du en ställbar tändlampa så går det att köra bara med tdc märket, annars får du markera ut grader från ditt tdc märke som du nu VET är rätt. lycka till!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ockelbo Ht19 / B20 hjälp med utsortering önskas

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej

1 man chansar inte med tändningen det kan bara sluta med haveri :thumbdown:

2 man får inte gänga in nån sån där stopp som det talas om då krockar de med ventilen och det blir krokiga ventiler :shock:

man kan dubbel kolla graderingen med en vanlig liten skruvmejsel sen en fast spärrskaft så man kan vrida motorn fram och tillbaka och känna med mejseln och se på graderingen samtidigt då är man +-2 grader rätt iallafall. ska man göra allt rätt så kollar man nollan då toppen ej är monterad med en indikator klocka.

att läsa stift är svårt... man titta inte bara på porslinet se även hur ringen ut mot gängan ser ut är den kol svart så kan den gå fet än fast porslinet är vitt. jo det är ingen exakt vetenskap men har man igent annat att gå på som en BB lamda så är det bara att känna sig för försiktigt med olika huvudmunstycken på feg tändning tills det känns gå rent och bra sen öka tändningen.

mvh jens
projekttrads_njutare
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis aug 14, 2012 5:17 pm

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av projekttrads_njutare »

tfr skrev:Jula har inte den enda butik jag hittar är en välsorterad järnaffär men styckepriset per borr blir högre än att köpa munstycken för 79kr st på misab :doh:

Får sova på saken..
//t
Spiralborrsats/HSS/0,3-1,2mm (20 spiralborrar, 2 i varje dimension)
Spiralborrsats/HSS/1,3-2,5mm (20 spiralborrar, 2 i varje dimension)



263,24:- med moms & frakt för båda satserna

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... q=borrsats
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... q=borrsats



Vet inte hur ditt/dina munstycken ser ut .
Med lite tur kanske det går att göra som moppefolket och tenna munstycket/na när du har nått max storlek och börjar arbeta dig nedåt i storlek igen .
fast med den skillnaden att du köper ny/a i rätt storlek när du så småningom vet vad det är
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20 hjälp med utsortering önskas

Inlägg av tfr »

Hej

Nej jag vill inte chansa på tändningen och stiften blir jag inte klok på heller..
Ska dubbelkolla allt inklusive tändning.
Undrar hur mycket repor från en borr sabbar flödet i munstycket?
Tror jag var för snabb att borra 1,9, men det helvita stiftet skrämde mig att tro den gick toksnålt.
Kanske bäst att beställa några från misab iallafall.

Hittade tillslut borr på flinks järn för ca 25kr/st så det var inte så farligt.
Munstycken kostar 79kr st.
Senast redigerad av tfr den ons jun 19, 2013 8:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar