Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Hej allihopa, tänkte starta en byggtråd här om mitt projekt. Det är ett långtidsprojekt och kommer vara klart våren 2014.
Tänkte göra en kort presentation av mig själv:
Bor på hisingen i göteborg, där jag har ett garage samt en arbetsbod där detta bygget kommer ta form.
24 år gammal och har pysslat med mc projekt sedan jag var 18. Jobbar på en litet företag som heter joab där jag är anställd som mekaniker.
Det har hunnit passera ett gäng standard motorcyklar, men en dag fick jag provköra en kompis turbosmälla och blev fast direkt.
Första bygget tog en lång och krokig väg, började med en skrotad ram
En bild i körbart skick med turbo, det var en mycket kall och spännade första provkörning
Sedan var det dax att åka till elmia, 2009 tror jag det var
Bytte även 2 motorer det året om jag inte minns helt fel
Sedan åkte jag och en kompis till huvudstaden för bänkning hos Peter Andersson
Inget funkade den helgen, kopplingen mådde mindre bra och jag fick aldrig till något bra Afr.
Visade sig sedan att nålventilerna i förgasarna hade hoppat loss, 287hp / 247nm vid 7500rpm så det fanns potential
Sedan lackade jag lite mer prylar på hojen och fick den fotograferad
Tänkte göra en kort presentation av mig själv:
Bor på hisingen i göteborg, där jag har ett garage samt en arbetsbod där detta bygget kommer ta form.
24 år gammal och har pysslat med mc projekt sedan jag var 18. Jobbar på en litet företag som heter joab där jag är anställd som mekaniker.
Det har hunnit passera ett gäng standard motorcyklar, men en dag fick jag provköra en kompis turbosmälla och blev fast direkt.
Första bygget tog en lång och krokig väg, började med en skrotad ram
En bild i körbart skick med turbo, det var en mycket kall och spännade första provkörning
Sedan var det dax att åka till elmia, 2009 tror jag det var
Bytte även 2 motorer det året om jag inte minns helt fel
Sedan åkte jag och en kompis till huvudstaden för bänkning hos Peter Andersson
Inget funkade den helgen, kopplingen mådde mindre bra och jag fick aldrig till något bra Afr.
Visade sig sedan att nålventilerna i förgasarna hade hoppat loss, 287hp / 247nm vid 7500rpm så det fanns potential
Sedan lackade jag lite mer prylar på hojen och fick den fotograferad
Senast redigerad av Fredrik_Steen den sön feb 10, 2013 9:59 am, redigerad totalt 2 gång.
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Fränt med turbobåge!
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
072-316 26 91
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Sedan blev det ett snabb bygge inför Elmia 2012
Det blev långsving samt custom sadel
Elmia 2012
Vid 1bar så ger denna maskinen 251hp/210nm
Det blev långsving samt custom sadel
Elmia 2012
Vid 1bar så ger denna maskinen 251hp/210nm
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Häftiga hojar
Garage och renovering färdigt år 2...
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Riktigt cool den 2-färgade. Med turbo på lär dom ju inte bli tråkigare heller.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Och nu äntligen det nya projektet!
Det består just nu av en Gsf bandit 1200cc motor ifrån 2002
En custom ram med motorfästen för bandit motorn
Just nu lämnar jag ramen åt sidan, då all tid och pengar går till motorn
Jag har tidigare inte haft någon kunskap om motorer, men denna gången skall allt bli rätt ifrån start.
Detta skall bli en driftsäker maskin och inget man ställer ut på mässa.
Börjar med 2 bilder på ramen
Motorn som kommer bli renoverad och uppdaterad
Kammarna var oskadda, vanligt problem med pittning på gsx-r 1100 / bandit motorerna.
Sedan demonterades toppen, och efter en inspektion så behöver den renoveras, motorn har bara gått 1700mil
Så det fick bli en resa till Spinken motors för att lämna in toppen, cylinderraden samt kolvar
Det består just nu av en Gsf bandit 1200cc motor ifrån 2002
En custom ram med motorfästen för bandit motorn
Just nu lämnar jag ramen åt sidan, då all tid och pengar går till motorn
Jag har tidigare inte haft någon kunskap om motorer, men denna gången skall allt bli rätt ifrån start.
Detta skall bli en driftsäker maskin och inget man ställer ut på mässa.
Börjar med 2 bilder på ramen
Motorn som kommer bli renoverad och uppdaterad
Kammarna var oskadda, vanligt problem med pittning på gsx-r 1100 / bandit motorerna.
Sedan demonterades toppen, och efter en inspektion så behöver den renoveras, motorn har bara gått 1700mil
Så det fick bli en resa till Spinken motors för att lämna in toppen, cylinderraden samt kolvar
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Det är ju en helt annan ram än tidigare, kommer väl bli lite skillnad på körupplevelsen. Lite mindre fjädring bak på denna.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Tack! Dom står ute i garaget och väntar på bättre väderFilaren skrev:Häftiga hojar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Kommer bli stor skillnad, blir lite svårare att plocka upp denna på bakhjuletRobin Olivi skrev:Det är ju en helt annan ram än tidigare, kommer väl bli lite skillnad på körupplevelsen. Lite mindre fjädring bak på denna.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 920
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Fina hojar!
Turbo blir så rätt
Ska bli spännande att följa detta!
Turbo blir så rätt
Ska bli spännande att följa detta!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Kommer att köra med sprut på denna motorn för att slippa klabba med förknasare. Har köpt spjällhus ifrån en gsxr 1000. Verkar passa mellan 1 och 2:ans cylinder, men behöver modifieras mellan 2-3:ans cylinder för att passa
Tanken var först att köpa ett autronic sm4, men nu har Mrm racing lagt ner så istället har jag sneglat på Maxxecu. Har läst manualen och provat M-tune, och det känns som ett bra system. Någon här som har testat det?
Tanken var först att köpa ett autronic sm4, men nu har Mrm racing lagt ner så istället har jag sneglat på Maxxecu. Har läst manualen och provat M-tune, och det känns som ett bra system. Någon här som har testat det?
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Fattade inte direkt att det var samma hoj på första Elmia-bilderna Nya bygget blir riktigt fett!
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
+1Gregerr skrev:Fina hojar!
Turbo blir så rätt
Ska bli spännande att följa detta!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Custom ram med Gsf bandit motor,med två respiratorer
Medans Spinken motors skapar magi med toppen och cylinder. Så passar jag på att byta samtliga lameller och stålskivor i kopplingen. Totalt 9 lameller och 8 stålskivor, ett tips använd Suzuki lameller och skivor. Eftermarknads prylar håller inte och sätter sig i sugsilen.
För att klara effekt ökningen så bytte jag ut original (2st) kopplingsfjädrarna till Bernett fjädrar + en original fjäder, dvs en mjuk fjäder och två hårda istället för 2 mjuka. Men denna modden skall kopplingen hålla för ca 300hp, och man orkar fortfarande köra i stadsmiljö
För att klara effekt ökningen så bytte jag ut original (2st) kopplingsfjädrarna till Bernett fjädrar + en original fjäder, dvs en mjuk fjäder och två hårda istället för 2 mjuka. Men denna modden skall kopplingen hålla för ca 300hp, och man orkar fortfarande köra i stadsmiljö