Audi 80 Competition -1994
Postat: tor mar 21, 2013 6:58 pm
Då var det dags igen, efter några års förnekelse över att man inte har ett behov av att hålla på med bilar så var man ändå tillbaka!
Några av er kanske kommer ihåg att jag körde (skruvade) i en röd Audi 80 Quattro under ett par år men har sedan jag sålde den inte haft någon bil jag skruvat i.
Nu är det över 2år utan något annat än en gubbig A6a och det kändes som om det helt enkelt var dags för att få bygga något nytt.
Lade fram planerna redan förra sommaren och började under hösten köpa på mig delar.
Grundtanken var väl att bilen redan skulle vara klar, men med en del andra intressen som tagit upp för mycket tid så har jag helt enkelt fått skjuta upp det lite.
Bilen ska dock vara körklar i sommar så det är några intensiva perioder i garaget framöver.
Bilen jag valde bygga på är min gamla Audi 80 Competition som jag sålde till min lillebror för att ha som förstabil och jag frågade helt enkelt ifall jag fick köpa tillbaka den.
Det var inga problem så jag började lägga upp planer på vad som skulle göras åt bilen. Grundtanken var en rolig busbil som går att använda som bruksbil - även på vintern. Prova på lite konbanekörningar och åka isbana på vintern.
Till en början var jag sugen på att använda orginalmotorn och turbokonvertera den då jag gillade motorn som satt i den röda bilen - men jag såg en del problem med lösningen iom besiktningar.
Ungefär samtidigt som jag grubblade på motor så berättade min pappa att han tänkte göra sig av med sin trotjänare, en Audi S6 -95, så det blev så att jag köpte bilen och både motor och växellåda var därmed spikade.
En lite kortare sammanfattning om vad jag kommer använda för delar!
Audi 80 Competition -1994. (En bil Audi byggde i 2500 exemplar för att klassa in bland annat bakvinge, motor och chassi för banracing, i korta drag en S2 sedan med 4cylindrig 2liters 16v motor.)
AAN 2.2 20v turbo-motor från S6a
VEMS-styrsystem
VAG 115r-spolar
875cc Siemens-spridare
Bosch 044
Garett gt3076r
7a-kammar
Växellåda blir en 5-petad 01E från Audi S6
Bakvagn/bakdiff från S2
3B-svänghjul
Sachs 707-tryckplatta
4-Pucks sinterlamell.
Alu-bussningar i bak och främre subframe.
Plast i bärarmar.
KW V2 bakre coilovers med gula koni
Fram sitter det i dagsläget gula koni med sänkfjädrar, men skulle vilja ha ställbart för att kunna ställa upp bilen en bit på vintern.
Bromsar fram blir Porsche-ok med 314x30mm skiva
Bak blir det S4 B7 ok med 300x22mm skiva
ABS & Bromsservo ersätts med bromsvåg
Hoppas kunna ta ut runt 400hästar i sommar iaf på E85 med orginal bottendel. Tanken var att registrera bilen som ombyggt fordon med alla ändringar!
Lite bilder.
Bilen som den såg ut ~2009
I dagsläget har den en del mindre skavanker på sig, men utsidan är inget som jag kommer lägga energi på föräns allt maskinellt är klart.
Demontering av S6an, mer tidskrävande än jag trodde från början.
Motor ute ur donatorbilen och provmonterade grenröret jag fick med turbon.
Får jag tid så kommer jag bygga mig ett nytt grenrör.
Frambromsar, kommer förhoppningsvis ge bra bett!
Pedalbox med bromsvåg
Vems och spolar
Växellåda just urplockad ur donatorbilen
Samma växellåda efter lite tvätt och en skvätt färg
Bakvagn från S2 där länkarmar och bryggor nu är skickade på blästring / pulverlack
Givare till vemset, bussningar till bakvagn och ny topppackning bland annat.
Bilen som fått stå och skämmas hela vintern redo att flyttas till garaget.
Tog in den i en GDS-hall för att tvätta av den utvändigt och undersidan, lite roligare att skruva bort prylar om den värsta skiten är borta!
I garaget, en kompis nybyggda garage jag får låna. Man har nog inte varit så bortskämd tidigare med yta och belysning!
Här är jag idag, tömmer vätskor och förbereder för motorlyft.
Motor och växellåda ska ut i helgen och sen ska bakvagn, bromssystem mm. tas bort innan jag börjar montera dom nya grejjerna!
Kommer löpande uppdateringar under byggets gång, har planerat in hela påsken i garaget så förhoppningsvis hinner jag göra rätt mycket närmaste veckorna.
Mvh Jocke
Några av er kanske kommer ihåg att jag körde (skruvade) i en röd Audi 80 Quattro under ett par år men har sedan jag sålde den inte haft någon bil jag skruvat i.
Nu är det över 2år utan något annat än en gubbig A6a och det kändes som om det helt enkelt var dags för att få bygga något nytt.
Lade fram planerna redan förra sommaren och började under hösten köpa på mig delar.
Grundtanken var väl att bilen redan skulle vara klar, men med en del andra intressen som tagit upp för mycket tid så har jag helt enkelt fått skjuta upp det lite.
Bilen ska dock vara körklar i sommar så det är några intensiva perioder i garaget framöver.
Bilen jag valde bygga på är min gamla Audi 80 Competition som jag sålde till min lillebror för att ha som förstabil och jag frågade helt enkelt ifall jag fick köpa tillbaka den.
Det var inga problem så jag började lägga upp planer på vad som skulle göras åt bilen. Grundtanken var en rolig busbil som går att använda som bruksbil - även på vintern. Prova på lite konbanekörningar och åka isbana på vintern.
Till en början var jag sugen på att använda orginalmotorn och turbokonvertera den då jag gillade motorn som satt i den röda bilen - men jag såg en del problem med lösningen iom besiktningar.
Ungefär samtidigt som jag grubblade på motor så berättade min pappa att han tänkte göra sig av med sin trotjänare, en Audi S6 -95, så det blev så att jag köpte bilen och både motor och växellåda var därmed spikade.
En lite kortare sammanfattning om vad jag kommer använda för delar!
Audi 80 Competition -1994. (En bil Audi byggde i 2500 exemplar för att klassa in bland annat bakvinge, motor och chassi för banracing, i korta drag en S2 sedan med 4cylindrig 2liters 16v motor.)
AAN 2.2 20v turbo-motor från S6a
VEMS-styrsystem
VAG 115r-spolar
875cc Siemens-spridare
Bosch 044
Garett gt3076r
7a-kammar
Växellåda blir en 5-petad 01E från Audi S6
Bakvagn/bakdiff från S2
3B-svänghjul
Sachs 707-tryckplatta
4-Pucks sinterlamell.
Alu-bussningar i bak och främre subframe.
Plast i bärarmar.
KW V2 bakre coilovers med gula koni
Fram sitter det i dagsläget gula koni med sänkfjädrar, men skulle vilja ha ställbart för att kunna ställa upp bilen en bit på vintern.
Bromsar fram blir Porsche-ok med 314x30mm skiva
Bak blir det S4 B7 ok med 300x22mm skiva
ABS & Bromsservo ersätts med bromsvåg
Hoppas kunna ta ut runt 400hästar i sommar iaf på E85 med orginal bottendel. Tanken var att registrera bilen som ombyggt fordon med alla ändringar!
Lite bilder.
Bilen som den såg ut ~2009
I dagsläget har den en del mindre skavanker på sig, men utsidan är inget som jag kommer lägga energi på föräns allt maskinellt är klart.
Demontering av S6an, mer tidskrävande än jag trodde från början.
Motor ute ur donatorbilen och provmonterade grenröret jag fick med turbon.
Får jag tid så kommer jag bygga mig ett nytt grenrör.
Frambromsar, kommer förhoppningsvis ge bra bett!
Pedalbox med bromsvåg
Vems och spolar
Växellåda just urplockad ur donatorbilen
Samma växellåda efter lite tvätt och en skvätt färg
Bakvagn från S2 där länkarmar och bryggor nu är skickade på blästring / pulverlack
Givare till vemset, bussningar till bakvagn och ny topppackning bland annat.
Bilen som fått stå och skämmas hela vintern redo att flyttas till garaget.
Tog in den i en GDS-hall för att tvätta av den utvändigt och undersidan, lite roligare att skruva bort prylar om den värsta skiten är borta!
I garaget, en kompis nybyggda garage jag får låna. Man har nog inte varit så bortskämd tidigare med yta och belysning!
Här är jag idag, tömmer vätskor och förbereder för motorlyft.
Motor och växellåda ska ut i helgen och sen ska bakvagn, bromssystem mm. tas bort innan jag börjar montera dom nya grejjerna!
Kommer löpande uppdateringar under byggets gång, har planerat in hela påsken i garaget så förhoppningsvis hinner jag göra rätt mycket närmaste veckorna.
Mvh Jocke