Audi 80 Competition -1994

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Jckssn »

Motgångar motgångar :(
Då man väl fått in tempot i garaget så sjuknar man in i influensa med feber. Så förra veckan var jag sängliggande måndag-tisdag, kände mig pigg onsdag så åkte på jobbet - naturligtvis för tidigt :doh: febern tillbaka och sängen till lördagen.

Söndagen var första dagen jag kände mig någorlunda pigg så jag kunde börja lite smått i garaget.

Bild
Nya spärrskaft, fick dom på garantin trots att jag köpte skåpet för 5år sen, det är en fördel när man handlat grejjerna lokalt och kan prata med dom man köpt grejjerna av. Kanonservice av svetsprodukter i piteå!

Bild
Ny vevaxelgivare för vemset, viva le orginale parts!
En bult passar inte men av det jag läst på nätet så har många kört utan att gänga nytt hål utan problem.

Bild
Anledningen att toppen åkte av, ny rs2-packning då orginalpackningarna av "papp" inte vill vara med och leka med så mycket laddtryck.

Bild
Ihopbultad.
Orörd topp med orginalventiler, orörd bottendel, orginal oljepump etc, det mesta är lämnat åt slumpen. Blir intressant och se ifall motorn håller hela sommaren!
En mindre v8 i bakgrunden för den med skarpa ögon.

Bild
Nya bromsslangar måttbeställdes av hydroscand i Piteå, sen gjorde jag lite fästen till motorkuddar och växellådskuddar på jobbet och sen var jag och letade lite i centrallager syd, Fredde som körde röd uris förut här i piteå och han hade kvar en uppsättning växellådsfästen till 01e och en adapter till gamla servopumparna till s6ans servopumpsfäste. Fina grejjer!

Bild
Flyttade motor och låda till garaget där jag har bilen idag för att börja bygga motor och växellådsfästen.

Bild
Skruvade ihop motor och låda och började måtta in det i bilen, en carlsberg fick agera vattenpass för att få den på rätt ställe :hihi:

Bild
Det här är några timmar senare då jag punktat upp alla fästena och släppt på motorlyften, hade lyft några mm extra för att kompensera gummikuddarna att dom säckar ihop när det kommer vikt på dom men det krävdes lite mer därav distanserna under fästet.
Kommer tillverka några större brickor och punkta fast under gummikuddarna så motorn kommer i rätt höjd, inget alls som tar i nu och det linjerar fint, så jag är nöjd!

Bild
Avgassida, i bakgrunden ser man även fästet till växellådan. Där är det ingen gummikudde utan måste hitta någon som bara bygger 20mm. Några tips på en gummikudde som bygger 20mm och har m10 på bägge sidor?

Bild
Stålomspunnet fram. Blir nya skivor + belägg framöver!

Bild
Stålomspunnet bak, istället för 2 bromsslangar på varje sida valde jag att dra slang hela vägen till mitten av bilen, blev riktigt bra!

Bild
Och till slut en bild när motorn står där utan hjälpmedel av motorlyft eller domkraft!
Känns förbaskat härligt :thumbright:

Nu imorgon kommer jag lyfta ur motor och låda och helsvetsa alla fästena och bygga om växellänkaget. Sen ska fästena målas och koppling och svänghjul monteras innan motorn lyfts i permanent!


Trist med en veckas bortfall pga sjukdom men det tar sig!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Karl Buchka »

Här går det undan! Gillar bygget skarpt. :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Jckssn »

Tack Karl Buchka, det flyter på rätt fint nu men är mycket jobb kvar innan uppstart.

Bild
Växelreglage från Passat ~02
Detta är det billigaste alternativet när man byter till 01e då rs2 och reglage från 6-petade s2or är riktigt dyra på begagnatmarknaden!

Bild
Inte riktigt bolt-on, fick kapa bort fästet som ska under växelspaken och vända den 180grader.
Monterade allt och fick det fan inte att fungera, utan det var riktigt sladdriga lägen i spaken.
Höll säkert på 30-40min med att försöka ställa in skiten under bilen under spaken för att få bättre lägen men icket.
Sen slog det mig att jag bara dragit fast länkaget in i lådan med fingerkraft, skruvade fast den och *poff* så var det fasta bestämda lägen. Är huvudet dumt får kroppen lida :doh:

Bild
Slet sen ut motorn och helsvetsade alla motor och växellådsfästen, satte in lite förstärkningar där jag kände att det kan behövas.

Bild
Tog med alla dom svetsade fästena och målade dom idag på jobbet, hittade någon hink med bättringsfärg för traktorskopor. Inte slätaste när man penslat men det känns som om det kommer hålla bra!
Borrade sen hål för kabeln till vevaxelgivaren och monterade tryckplatta och sinter med sachs 707an.

Bild
Ihop med motor och låda (för andra ggn för kvällen eftersom jag gjorde det klassiska och glömde byta urtrampningslager första gången)
Plattorna som sitter under motorkuddarna fick en skvätt färg också.

Motorn och kringutrustning ser inte så jäkla roliga ut men nu handlar det om att få igång bilen och provköra, puts under huven får komma senare! :)
Så imorrn åker hela paketet in i bilen igen och då ska det förhoppningsvis vara kvar där hela sommaren! :thumbright:
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Randersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Randersson »

Bra val med förstärkningar på motorfästena!

Många har ju pratat om att behöva fräsa bort lite av baksidan på svänghjulet för att få plats med kabeln från triggern, men det behövdes väl inte? Mitt vevparti är inne på balansering nu och jag kände att jag hellre gör ett snitt i blocket isåfall som jag kan gömma undan kabeln i :) Roligt bygge! Jag är evigheter borta från en uppstart... Bygger turbo på 7a-motorn, men hoppas på att få ihop bottendelen i veckan när vevpartiet kommer tillbaka iaf!
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Jckssn »

Bra val med förstärkningar på motorfästena!

Många har ju pratat om att behöva fräsa bort lite av baksidan på svänghjulet för att få plats med kabeln från triggern, men det behövdes väl inte? Mitt vevparti är inne på balansering nu och jag kände att jag hellre gör ett snitt i blocket isåfall som jag kan gömma undan kabeln i :) Roligt bygge! Jag är evigheter borta från en uppstart... Bygger turbo på 7a-motorn, men hoppas på att få ihop bottendelen i veckan när vevpartiet kommer tillbaka iaf!
Jag använder mig av 3b-svänghjulet som inte har några utbuktningar på baksidan och därför klarar sig kabeln, om du ska använda 7a-svänghjulet så måste det svarvas ner på baksidan för kabeln ryms inte mellan svänghjul och motor. Jag har själv inte jämfört svänghjulen men det är vad som skrivs om 7A-svänghjulet på nätet.


Bild
Motor på plats igen tillsammans med låda och drivaxlarna fastdragna. Även spakställ sitter på plats men det måste justeras in vilket är lite bökigt när man är ensam.
Här bredvid motorn ska alltså kylaren rymmas och det blir lite extra tight för mig som använder S6-insuget.

Bild
Tyvärr passade inte adaptern jag fick av fredde för att kunna använda min gamla servo som har ett tryck av 100bar istället för den från S6an som har 120bar, så det var bara börja smida ihop en ny adapter!

Bild
Lite kapande och filande så är gamla servon på plats i servofästet.
Den sitter även i bakkant så det är betydligt stabilare än vad det ser ut att vara.

Bild
Batterihylla borrad / bortkapad.
Röret är första delen av kylarinfästningen.

Bild
Fastpunktat i rambalken, i röret ligger orginal gummibussning på kylaren.

Bild
Undre kylarfäste, bultat i karossen så man kan ta bort det för att frigöra mer plats när motorn ska lyftas ur.

Bild
När jag gjort fästena till kylaren och var nöjd med placeringen började jag tycka att allting gick lite för smidigt, hade helt glömt bort att kolla ifall lyktan skulle rymmas framför kylaren. :doh:

Bild
Monterade lyset och ibland får man ha lite flyt!
Visserligen får man plocka ur lyset för att byta lampa, men det kan jag leva med!

Bild
Orginalfläkten med fläktkåpa var bara att glömma så ska beställa en så stor SPAL-fläkt som jag rymmer där bak, men en sån finns det hyffsat med plats för där bak.
Satt fast kylaren med 3 fästen och den sitter stabilt nu, men jag kanske ändå kompletterar med ett fjärde fäste längst upp till vänster här i bild.

Bild
Och en överblicksbild på spektaklet, ingen optimal lösning men när audi satt motorn så pass långt fram är det inte så många valmöjligheter.
Generator och servopump på plats med automatspännaren, börjat dra lite matning för batteriet i skuffen och det kommer jag fortsätta med imorgon samt börja kika lite på vattendragningen.

Det är skönt att få stryka lite grejjer på att-göra-listan. Den börjar faktiskt bli ganska human i dagsläget!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Jckssn »

Fortsätter stånga på i garaget, en uppstart ska förhoppningsvis inte vara så många veckor bort!

Bild
Skulle "bara" ta bort en gammal vakumslang och naturligtvis gick röret som går in i insuget av, så bara skruva bort insuget, borra ur hålet och sen svetsa igen det.
Även satt dit dom större spridarna.

Bild
Monterat grenrör och turbo.
Grenröret är väl funktionellt men inte speciellt estetiskt, en av grejjerna man får se över senare när allting är uppstartat och utprovat!

Bild
Sänkte ner bilen för första gången på däck med 5-bult.
Fälgarna på bilden är dom jag kommer använda som vinterfälgar. Sommarfälgarna har för tillfället för hög profil på däcken för att sätta dit. Kommer senare när jag hunnit köpa nya däck.

Bild
En ny front-balk ska byggas då den gamla tar i motorn.
Börjar med att göra plåtarna som ska bultas i rambenen.

Bild
Gjorde sen en jigg när jag hade fronten på så jag kunde bocka röret efter den, så att röret skulle komma så nära botten på fronten som möjligt.
Jiggen är inte sned utan den är kapad då röret redan är bockat när bilden togs!

Bild
Fick hjälp att bocka aluplåt på jobbet så jag kan bygga gavlar till cellpaketet jag har haft liggande sen ~2008. (Bra att ha... :hihi: )

Bild
Kapa / slipa / fila...


Jag har inte svetsat så mycket aluminium så är inte sådär säker på inställningarna utöver strömstyrka, därför gick det rätt mycket tid åt vrida på rattarna och förstå vad dom gjorde, såg hopplöst ut i början och självförtroendet sviktade - ingenting verkade fungera men sen då började jag komma underfund med det hela och det gick bättre och bättre!

Bild
Ena gaveln med rörbit ditsatt och helsvetsad.

Bild
Blir kort bit att dra tryckröret. :thumbright:

Bild
Bara ena gaveln kvar nu, den är dock betydligt lättare att göra då det blir ett rakt påstick på den och jag behöver inte tänka på en massa vinklar för att grejjer är ivägen som på andra sidan.
IC-röret även upp-punktat, blev riktigt bra passform mot spoilern!

Fortsätter och gör klart ICn imorgon och sen fortsätter jag att bygga avgassystemet.
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Johan_P »

Rullar på riktigt bra ju. Och snyggt blir det med. Snart dax för en provstart ser det ut som.
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Mattias-M »

som kommentaren över, ser att flyta på riktigt bra !
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Jckssn »

Johan_P skrev:Rullar på riktigt bra ju. Och snyggt blir det med. Snart dax för en provstart ser det ut som.
Jo det rullar på fint nu, men det är rätt många timmar i garaget per vecka.
Det hjälper ju inte att sommaren har visat upp sig och en massa bilar kommit ut. Man vill ju vara klar själv :)
Provstart är inom räckhåll, inte i helgen, kaanske nästa - men med största säkerhet långhelgen när nationaldagen är.



Bild
Gjorde klart andra gaveln på ICn, svetsade även en sträng på bägge rören för att få en liten kant så man slipper skjuta så många tryckrör.
Kvar på ICn är fäste i överkant och fästpunkter för oljekylaren som jag tänkte ha ovanför ICn på vänsterkanten.

Bild
Fick kapa en liiten plastbit på vänstra sidan av fronten annars passade det klockrent.
Fronten har dock fått sig en rejäl jäkla smäll så den är inte i något vidare skick - men det är sånt man får se över när det maskinella fungerar.

Bild
Downpipen som följde med turbo/spridare/grenrör.
Det är funktionsdugligt men inte vackert, även här får jag bygga eget senare när jag har tid och fått igång bilen.

Bild
Började ikväll att sätta ihop ett avgassystem.
V-band från DP - flexbit - katalysator.

Bild
Bakre biten, satte in ett v-band här med för att snabbt och enkelt kunna ta bort främre delen av avgassystemet ifall man ska ut med låda / motor nån gång.
Ljuddämparen är inte punktad utan jag stack bara in den för att kolla placeringen och det ser mycket bra ut.
Det är lite utrymmesbrist så avgaset kommer att ha 2st simons turbotight-dämpare + katalysator. Förhoppningsvis blir det lagom ljudnivå.

Bild
Översikt på det jag hann med ikväll, kvar är sista biten längst bak och att göra fästena hela vägen.
Får förhoppningsvis sista dämparen imorgon för att bygga det helt färdigt.

Bilderna ljuger lite, det sitter högre upp än det ser ut så det ska inte vara några problem med markfrigången.
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Jckssn »

Bild
Fick tillbaka min kortade kardan, såg riktigt fint ut och passade klockrent! :thumbright:

Bild
Efter kardanen åkte på plats fortsatte jag med avgaset. Modifierar ljuddämparna då jag hellre har en svetsfog än ett klammer, så kapade bort flärparna och kragade in röret så det blev rätt dimension.

Bild
Punktade ihop avgaset och tog med mig det till mitt jobb, dels skönare att svetsa ihop det vid en rullbänk men sen är det ju bara en fördel med formier som rotgas!

Bild
Svetsar mest 2mm i vanliga fall så dessa rör och böjjar som var 1,5mm var lite klurigare att få snyggt, men det blev på dom flesta håll helt okey.
Arbetskollegorna tyckte jag var åt helvete för petig. Det är nog första avgassystemet jag haft där skarvarna skulle kunna passera en röntgen... :hihi:

Bild
Första biten av avgassystemet svetsat och klart.

Bild
På plats under bilen, blev riktigt bra passform, bra med spelrum på alla ställen och jag provade ställa ner bilen och jag har en markfrigång till lägsta delen på avgassystemet på 12cm. Nu kommer nog bilen sätta sig lite till när dämparna fått jobba lite men inte mer än ett par cm.

Tyvärr glömde jag på gradböjjar med kortare radie på jobbet så jag kunde inte dra sista korta biten mellan dom två ljuddämparna bak, men det gör jag bort i helgen.

Bild
Gjorde klart fästena för sista ljuddämparen.
Satte på prov in en stump av en böjj i dämparen för att se hur det skulle se ut och jag tycker det ser helt okej ut, lagomt diskret. Lite slipning av kanterna och lite polertrissa så kommer det nog se helt okej ut! :thumbright:


Förhoppningen är att hinna klart avgassystemet imorrn så jag kan fortsätta under huven med tryckrör och diverse smågrejjer under helgen.
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Mattias-M »

den här är läcker, och gillar att se när andra kan svetsa !
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Robin Olivi »

Du jobbar på bra, snyggt avgas. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Jckssn »

Mattias-M skrev:den här är läcker, och gillar att se när andra kan svetsa !
Tackar!
Robin Olvi skrev:Du jobbar på bra, snyggt avgas. :-)
Tack, avgaset blir riktigt bra men det är fan påfrestande att bygga avgas när bilen står på pallbockar, billyft hade varit underbart.
Sen har det ju blivit en och annan svordom, har punktat allt med TIG också och oftast saknar man 2-3 händer när man ligger där under ensam. :hihi:


Bild
Byggt ihop sista delen av avgassystemet idag, helsvetsat och komplett med upphängningar!

Bild
Riktigt nöjd över hur passformen.
Hade visserligen kunnat bygga lite tightare mot kardanden men jag har markfrigång på över 10cm på lägsta punkten och då är bilen rätt sänkt fram - så det ska inte vara några problem att köra!

Bild
Lägsta punkten här på bakvagnen är 13cm från backen.

Bild
Under bilen.

Bild
Ändröret blev en 3"'s gradböjj.
Tycker det blev en rätt diskret och snygg lösning.
Blir riktigt roligt att få höra hur avgaset kommer låta när bilen ska vevas igång!

Imorgon blir det att fortsätta färdigställa ICn och påbörja tryckrören.
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Jckssn »

Bild
Nytt övre IC-fäste, sitter med gummikudde mot karossen.

Bild
Tryckrör högersidan klart.
Byggda av Biltemas alu-delar, tunna och eländiga. Men det är ju så när man har dålig framförhållning och inte beställt grejjer...

Dumpventilen kanske Leif känner igen, den har jag haft liggande på "bra-att-ha"-hyllan några år och kommer från den röda Audi 80in.
Tror jag har en portad audi orginal wg med större ventil nånstans också, ska leta i förrådet och se ifall man hittar nåt.
Återvinning på högsta nivå! :thumbright:

Bild
13"'s SPAL-elfläkt.
Får se hur kylningen kommer fungera, den sitter inte bra till kylaren men det finns å andra sidan fler som kör med den långt bak.
Ska se om man inte kan använda en kallare termostat så kanske det räcker.

Bild
Översiktsbild för tillfället.
Inte riktigt hunnit med allt jag hade planerat för helgen men det går framåt iaf.

Nu blir det däremot ingen skruvning föräns på fredag då jag åker bort och jobbar i veckan... :thumbdown:
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Fredrik Olofsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 26, 2013 8:18 pm
Ort: Piteå

Re: Audi 80 Competition -1994

Inlägg av Fredrik Olofsson »

Snyggt jobbat! Går fort framåt :-)
Mvh Fredde

Audi Urquattro -83 20v med VEMS och en massa annat.
Skriv svar