Re: Audi 80 Competition -1994
Postat: lör maj 04, 2013 11:57 pm
Motgångar motgångar
Då man väl fått in tempot i garaget så sjuknar man in i influensa med feber. Så förra veckan var jag sängliggande måndag-tisdag, kände mig pigg onsdag så åkte på jobbet - naturligtvis för tidigt febern tillbaka och sängen till lördagen.
Söndagen var första dagen jag kände mig någorlunda pigg så jag kunde börja lite smått i garaget.
Nya spärrskaft, fick dom på garantin trots att jag köpte skåpet för 5år sen, det är en fördel när man handlat grejjerna lokalt och kan prata med dom man köpt grejjerna av. Kanonservice av svetsprodukter i piteå!
Ny vevaxelgivare för vemset, viva le orginale parts!
En bult passar inte men av det jag läst på nätet så har många kört utan att gänga nytt hål utan problem.
Anledningen att toppen åkte av, ny rs2-packning då orginalpackningarna av "papp" inte vill vara med och leka med så mycket laddtryck.
Ihopbultad.
Orörd topp med orginalventiler, orörd bottendel, orginal oljepump etc, det mesta är lämnat åt slumpen. Blir intressant och se ifall motorn håller hela sommaren!
En mindre v8 i bakgrunden för den med skarpa ögon.
Nya bromsslangar måttbeställdes av hydroscand i Piteå, sen gjorde jag lite fästen till motorkuddar och växellådskuddar på jobbet och sen var jag och letade lite i centrallager syd, Fredde som körde röd uris förut här i piteå och han hade kvar en uppsättning växellådsfästen till 01e och en adapter till gamla servopumparna till s6ans servopumpsfäste. Fina grejjer!
Flyttade motor och låda till garaget där jag har bilen idag för att börja bygga motor och växellådsfästen.
Skruvade ihop motor och låda och började måtta in det i bilen, en carlsberg fick agera vattenpass för att få den på rätt ställe
Det här är några timmar senare då jag punktat upp alla fästena och släppt på motorlyften, hade lyft några mm extra för att kompensera gummikuddarna att dom säckar ihop när det kommer vikt på dom men det krävdes lite mer därav distanserna under fästet.
Kommer tillverka några större brickor och punkta fast under gummikuddarna så motorn kommer i rätt höjd, inget alls som tar i nu och det linjerar fint, så jag är nöjd!
Avgassida, i bakgrunden ser man även fästet till växellådan. Där är det ingen gummikudde utan måste hitta någon som bara bygger 20mm. Några tips på en gummikudde som bygger 20mm och har m10 på bägge sidor?
Stålomspunnet fram. Blir nya skivor + belägg framöver!
Stålomspunnet bak, istället för 2 bromsslangar på varje sida valde jag att dra slang hela vägen till mitten av bilen, blev riktigt bra!
Och till slut en bild när motorn står där utan hjälpmedel av motorlyft eller domkraft!
Känns förbaskat härligt
Nu imorgon kommer jag lyfta ur motor och låda och helsvetsa alla fästena och bygga om växellänkaget. Sen ska fästena målas och koppling och svänghjul monteras innan motorn lyfts i permanent!
Trist med en veckas bortfall pga sjukdom men det tar sig!
Då man väl fått in tempot i garaget så sjuknar man in i influensa med feber. Så förra veckan var jag sängliggande måndag-tisdag, kände mig pigg onsdag så åkte på jobbet - naturligtvis för tidigt febern tillbaka och sängen till lördagen.
Söndagen var första dagen jag kände mig någorlunda pigg så jag kunde börja lite smått i garaget.
Nya spärrskaft, fick dom på garantin trots att jag köpte skåpet för 5år sen, det är en fördel när man handlat grejjerna lokalt och kan prata med dom man köpt grejjerna av. Kanonservice av svetsprodukter i piteå!
Ny vevaxelgivare för vemset, viva le orginale parts!
En bult passar inte men av det jag läst på nätet så har många kört utan att gänga nytt hål utan problem.
Anledningen att toppen åkte av, ny rs2-packning då orginalpackningarna av "papp" inte vill vara med och leka med så mycket laddtryck.
Ihopbultad.
Orörd topp med orginalventiler, orörd bottendel, orginal oljepump etc, det mesta är lämnat åt slumpen. Blir intressant och se ifall motorn håller hela sommaren!
En mindre v8 i bakgrunden för den med skarpa ögon.
Nya bromsslangar måttbeställdes av hydroscand i Piteå, sen gjorde jag lite fästen till motorkuddar och växellådskuddar på jobbet och sen var jag och letade lite i centrallager syd, Fredde som körde röd uris förut här i piteå och han hade kvar en uppsättning växellådsfästen till 01e och en adapter till gamla servopumparna till s6ans servopumpsfäste. Fina grejjer!
Flyttade motor och låda till garaget där jag har bilen idag för att börja bygga motor och växellådsfästen.
Skruvade ihop motor och låda och började måtta in det i bilen, en carlsberg fick agera vattenpass för att få den på rätt ställe
Det här är några timmar senare då jag punktat upp alla fästena och släppt på motorlyften, hade lyft några mm extra för att kompensera gummikuddarna att dom säckar ihop när det kommer vikt på dom men det krävdes lite mer därav distanserna under fästet.
Kommer tillverka några större brickor och punkta fast under gummikuddarna så motorn kommer i rätt höjd, inget alls som tar i nu och det linjerar fint, så jag är nöjd!
Avgassida, i bakgrunden ser man även fästet till växellådan. Där är det ingen gummikudde utan måste hitta någon som bara bygger 20mm. Några tips på en gummikudde som bygger 20mm och har m10 på bägge sidor?
Stålomspunnet fram. Blir nya skivor + belägg framöver!
Stålomspunnet bak, istället för 2 bromsslangar på varje sida valde jag att dra slang hela vägen till mitten av bilen, blev riktigt bra!
Och till slut en bild när motorn står där utan hjälpmedel av motorlyft eller domkraft!
Känns förbaskat härligt
Nu imorgon kommer jag lyfta ur motor och låda och helsvetsa alla fästena och bygga om växellänkaget. Sen ska fästena målas och koppling och svänghjul monteras innan motorn lyfts i permanent!
Trist med en veckas bortfall pga sjukdom men det tar sig!