Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
- Ort: Charlottenberg
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Jaa de har du riktigt rätt i ! hehe , Jag har funderat så mkt på de här nu så de går bara runt i huvudet på mig. Men hur blir intercoolern med om jag ska köra turbon in i kompressorn , lär ju ändå ha nån backventil eller spjäll med. Det kommer de bli i vilket fall tror jag.
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
- Ort: Charlottenberg
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Nu tror jag att jag lägger ner alla funderingar och provbygger så som jag ritat här (om nån ser vad jag ritat) ,funkar de inte så funkar de inte , då är de gör om gör rätt som gäller. Aldrrig sett nån som kört denna setupen heller??
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Gjör ett långt inlop på turbon. Låt tryckröret från kompressoren anslutas till 1-2 stk Volvo penta ventiler, som stänger så länge kompressoren gjer övertryck. När turbon tar över, vill den suga upp ventilerna och turbon får den luften den behöver.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
- Ort: Charlottenberg
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
okeej, tack ! Jag får se vad de blir, ska skära ut insugsflänsar på jobbet idag iaf ! Så de blir nånting gjort
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Turbokompressorns utlopp in i kompressorns inlopp. Klart. Inga spjäll eller ventiler behövs.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
- Ort: Charlottenberg
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
måste ju ha backventil på te x. tryckröret som går från intercooler till insug , annars kommer garanterat kompressorn skjuva luft bakvägen i det röret. och backventil mellan kompressor och insug annars kommer turbon skjuva luft in i kompressorn??
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Många i t.ex USA laddar bara rakt in i kompressorn...
Typ såhär...
Typ såhär...
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
- Ort: Charlottenberg
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Jo så skulle jag kunna köra men då måste jag ju isåfall ta luft ifrån annat håll in i turbon när den börjar ladda , för de vet ja att den turbon jag ska använda kräver mer luft än vad min kompressor klarar släppa igenom, och antagligen visste han på bilden att hans kompressor släpper igenom nog för han verkar inte ta luft ifrån annat håll än genom kompressorn .
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Jag tycker du ska läsa igenom vad dom skriver på den här sidan...
http://www.hellionpowersystems.com/inde ... t-resource
Där förklarar dom lite frågor som dom flesta ställer sig...
http://www.hellionpowersystems.com/inde ... t-resource
Där förklarar dom lite frågor som dom flesta ställer sig...
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
- Ort: Charlottenberg
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Tack! De var faktiskt väldigt nyttig läsning , där står de ju i princip att det är inga problem att köra som på bild. Ack va fel man kan ha ibland
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
- Ort: Charlottenberg
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
De har varit lugnt på mekfronten ett par dagar nu, men har gjort insugsflänsar och börjat bygga insug iaf ! Och insugsflänsarna är gjorda med plasmaskärare och pelarborr, måtten stämmer men om det ser ut som en cnc fräst fläns är en annan femma , men anser att de kommer funka lika bra ändå! Här kommer några få bilder iaf.
Blev lite rör
Blev lite rör
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
- Ort: Charlottenberg
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Jag är tillbaka nu efter ett uppehåll, det har gått i dop och annat ! Men har inte kommit längre än att jag punktat ihop ett insug och börjat jämföra grenrör , tror jag ska prova å köpa ett kina grenrör till bmw eller toyota och sedan bygga om längst ut vid flänsen? Bör spara ruskigt mkt tid på detta, nån som provat förr kanske? och grenrören med turbo får plats i motorutrymmet ja . och turbo-kompressor historien bli exakt enligt Vw`s bygge som du sa PerAage. Fast med dubbla luftfilter bara för utseendes skull )
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
- Ort: Charlottenberg
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Ursäkta att de går så jävla trögt ! Men de är så jäkla mkt annat ivägen, igår va jag iaf och hämtade dieselpumpen som Dieselmeken moddat åt mig ! 7,5mm 140cc superpump ! =) Så i helgen , tro de eller ej ska den provstartas!
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
- Ort: Charlottenberg
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Här har ja inte vore på ett bra tag ! Inte hänt så sjukt mkt heller,förutom att karossen är utbytt mot en w210 sedan xD, men nåra bilder har ja att komma med iaf =)
: Tröskan fick agera sugdiesel för en kväll , provstarten gick kanon, gick som en klocka, fin startpall för den delen!;)
: Snickrat ihop insug
: Grenrör har punktas ihop
: provmonterat turbo och kompressor i bilen
: kapat av mercalådan
: och bmwlådan , dock inte med den perry sågen pga blir som dåligt med ingående axel kvar )
: Omsvetsad getrag 226 check
: rensat lite i nya karossen
: Här är allt monterat i stativ
: Det tråkiga är att när jag byggde motorfäste och växellådsbalk i helgen så blev motorn ca 1,5cm längre åt vänster så nu kan jag ej ha kompressor enligt bilderna ovanför har ingen helhetsbild hur de ser ut nu men här är en bild på hur den kommer få sitta nu och hur jävla tajt de kommer bli, hur gör ni när ni får plats med liknande recept i te x, w201,w123 mm , det är ont om plats ! :O:P
: Tröskan fick agera sugdiesel för en kväll , provstarten gick kanon, gick som en klocka, fin startpall för den delen!;)
: Snickrat ihop insug
: Grenrör har punktas ihop
: provmonterat turbo och kompressor i bilen
: kapat av mercalådan
: och bmwlådan , dock inte med den perry sågen pga blir som dåligt med ingående axel kvar )
: Omsvetsad getrag 226 check
: rensat lite i nya karossen
: Här är allt monterat i stativ
: Det tråkiga är att när jag byggde motorfäste och växellådsbalk i helgen så blev motorn ca 1,5cm längre åt vänster så nu kan jag ej ha kompressor enligt bilderna ovanför har ingen helhetsbild hur de ser ut nu men här är en bild på hur den kommer få sitta nu och hur jävla tajt de kommer bli, hur gör ni när ni får plats med liknande recept i te x, w201,w123 mm , det är ont om plats ! :O:P
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: tor feb 28, 2013 9:45 am
- Ort: Charlottenberg
Re: Mercedes S124 OM603.960 Turbo+kompressor
Fått hem tryckplattan också nu, en Sachs 765 fick de bli, och en 4-pucks sinter lamell. har funderat jävligt mkt på vad man ska använda sig av för bakvagn, har haft i tankarna , 4-link och stel volvo axel, te.x en 1031 axel, men en bmw e34 M5 bakvagn bör väll också fungera? Vill hellst inte ha stel axel, tycker hela mercedes-stuket blir borta då, det blir helt enkelt för stelt ^^ . men tips och tycken hade inte vart fel å fått om just detta har även mitt uppe i allt börjat slängt ihop en till om603a nu som ska ner i en w124a -96 , ska besikta den 1 November och sen ska motorn ner i den med en 7,5mm pump och en turbo bara , på med isdäck och se glad ut resten av vintern , skönt med bessad isbil. Just de, även börjat på ett nytt aluminium-plenum, det i plåt äcklar mig .
: koppling för 800nm (Y)
: Här har ni helhetsbilden hur kompressorn hamna i w210an efter modifiering.
: Börjat på insuget
:Här har ni isbrytarn i stativ och asfaltsrullaren på golvet ! (plåtäckelinsuget skall dock hamna på isbilsmotorn)
: koppling för 800nm (Y)
: Här har ni helhetsbilden hur kompressorn hamna i w210an efter modifiering.
: Börjat på insuget
:Här har ni isbrytarn i stativ och asfaltsrullaren på golvet ! (plåtäckelinsuget skall dock hamna på isbilsmotorn)
-En motor utan turbo suger-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-
-Mercedes Benz-
-om603.960 turbo och kompressor-