Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Inlägg av Dannelator »

Hej
Tänkte visa vad jag håller på med... tröttnat på sent laddtryck så jag tänkte att jag skulle bygga ett system med en liten och en stor turbo!
Tanken är att jag skall ha ladd från 1200-4000 rpm med den lilla turbon och resten sköter den stora.
Den lilla turbon är från volvo s60 t3 (Mazda/ford/volvo motorn) och den stora är en turbobanditen tb60.
http://www.garaget.org/?car=250045
Där e lite bilder på bilen med den gamla setupen.

Här e den nya
Bild
Bild
Bild

Detta lär bli kul att mappa. Tänkte att VEMS skulle få styra diverse utgångar till x antal magnetventiler, 3 wastegates och 1 spjäll.
Stor trubo laddar:
Bild
Liten turbo laddar: Bild
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Re: Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Inlägg av Dannelator »

Nu har det hänt lite... helsvetsat och provmonterat
Bild
Bild
Bild
Bild
Börjat montera den sista wastegaten... trångt?

Bonusbilder Bild
Bild
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Inlägg av Daniel-635 »

Det är imponerande att du fått till ett så fint grenrör bakom alla andra prylarna, det finns god potential att detta blir riktigt bra!

Kommer du åt att dra sista wastegaten direkt från grenrör till Downpipe ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Inlägg av mattias »

Det här kommer ju bli klart intressant, jag har inte tänkt genom din rördragning så jag förstått den ännu men det ser ju fränt ut. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Re: Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Inlägg av Dannelator »

Fan va roligt med lite feedback, från några savar- höjdare desutom:)
Daniel 635: Jag kommer att dra wastegaten rakt ut i luften:) låter så gött! Öppnar ju först när den stora laddar! :D Finns videor med bilar som har liknande setup, låter väldigt fränt när det är två spoolups:D Men dessa bilar jag sett har tex en hx35 och en hx60 så laddet kommer ju ändå sent om man jämnför... jag har inte hittat nån som bygger som mitt projekt... får se hur det går:)

Mattias: Kolla gärna igenom den:) tror jag tänkt på allt... när man har en större "liten turbo" kan man laddar rakt i genom den, därav spjället mellan den lilla och stora på trycksidan. Så man itne stryper luften. Förresten du som kan VEMS väldigt bra... har VEMS utgångar som man kan programera? ex Hej VEMS "vid 4000rpm 1.2bars laddtryck, plusmata/jorda denna utgången".

Roligt med intresse
Mvh Daniel
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Inlägg av mattias »

Dannelator skrev:Förresten du som kan VEMS väldigt bra... har VEMS utgångar som man kan programera? ex Hej VEMS "vid 4000rpm 1.2bars laddtryck, plusmata/jorda denna utgången".
Se den självklara "Outputs"-menyn och "Misc out", går begränsa på varv, tps och tryck - med flera olika förbehåll "större/mindre än" för insugstemp, kylvattentemp, EGT, hastighet, etc. Dessa går ju kombinera med andra funktioner rent elektriskt så att styrplus för relän kommer från andra relän, etc. Det gäller att ha lite fantasi.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Inlägg av Grusbusen »

Kul att fler testar detta koncept. Grenrörsbygget ser fint ut, ett sådant hade jag också velat få plats med :thumbright:
Ditt upplägg är snarlikt mitt koncept förutom att du planerar använda ett spjäll i stället för backventil för att styra luftflödet
vid låg respektive högfartsturbon aktiverad.

Så här blev mitt om du inte kikat i tråden, bulan på tryckröret vid lillturbon är backventilen.
Bild

Som Daniel skriver är det bra om du sätter högfartsturbons WG direkt från första delen av grenröret innan du leder in avgaserna i den
stora bypass WGn. På det viset slipper du köra den delen av flödet genom bypass WGn som kan blir lite flaskhals.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Inlägg av Robin Olivi »

Rörigt. :-D

Ska bli fränt att se resultatet. Grusbusen ovan har ju fått ett trevligt register i sin.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Re: Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Inlägg av Dannelator »

Faaan va coolt Grusbusen. Första gången jag ser nån som byggt så här brukar vara en större "liten turbo" !!! ska kolla din tråd!

Stora turbons wastegate går från precis vid kollektorn byggde igår, har ej bild... var det precis så ni inte menade att jag skulle bygga?:) Är faran att jag får skenladd? Är såpass trångt att detta var bästa lösningen.
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Re: Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Inlägg av Dannelator »

Hej! Loggade in för första gången sedan ca 2014... och hittade denna tråden igen :P mkt roligt!

Ville bara säga att bilen är såld men grenröret är kvar inkl den lilla turbon.

Kan vara till salu om någon är sugen att slutföra projektet? Då det blev lite too much med ekonomin, tid etc...
Hyrde garage då, så får börja med projekt-mekande i framtiden igen om man har hus och eget garage.

Gruskungen det var ett tag sedan detta. Har senare fått åka med i din Amazon hos sin nya ägare. Går riktigt gött!

Daniel-635
Har kollat igenom hela din projekttråd och tycker den är fantastisk! Mitt nästa projekt kommer bli
likt din bil. M30b35 dubbelturbo i en bmw e28 som jag har ståendes. Kanske med två sådana små turbos som du ser på bilderna. Fullt ladd vid 1200? hehe
Max 400hk?

Mvh Daniel
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Volvo 740 sekventsiell turbo :)

Inlägg av DreRacing@ »

Grusbusen skrev:Kul att fler testar detta koncept. Grenrörsbygget ser fint ut, ett sådant hade jag också velat få plats med :thumbright:
Ditt upplägg är snarlikt mitt koncept förutom att du planerar använda ett spjäll i stället för backventil för att styra luftflödet
vid låg respektive högfartsturbon aktiverad.

Som Daniel skriver är det bra om du sätter högfartsturbons WG direkt från första delen av grenröret innan du leder in avgaserna i den
stora bypass WGn. På det viset slipper du köra den delen av flödet genom bypass WGn som kan blir lite flaskhals.
fins det nogon cad (paint) ritning av hur du gjort?
Skriv svar