Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Jag har lämnat vridstyvhetsberäknandet för ett tag och i stället, efter mycket vånda, tagit en del beslut och köpt lite delar.

Ett par bromsskivor var först på plats!
Bild

Då jag mest har skruvat med franska familjebilar och gamla jänkare tidigare blev jag imponerad av storleken! Förmodligen vardagsmat för andra? :-)
kralle
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jan 02, 2004 11:10 pm
Ort: Umeå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av kralle »

Hej Magnus!
En pantera har alltid varit en drömbil. Jag råkar ha en lämplig växellåda till din bil. Det är en Porsche 996 GT3 låda. De är 6växlade, vajerstyrda, har inbyggd pump för oljekylare, lamelldiff 40/60%. Jag tycker att du skall bygga riktigt på en gång när du ändå håller på. Man blir bara irriterad när det går sönder grejer p.g.a man snålat in på saker och ting. Klistrar in lite information om dessa lådor.

"The 996 GT3 gearbox is different (type G96.90, G96.93, G96.96) from the standard 996. The GT3 gearbox has evolved from the 993 GT2 which in turn evolved from the 993 TT, and before that the 1989 930 G50.50. The current GT3 box is also used in the 996TT/GT2 and 996 GT3 Cup/GT3 RS/RSR race cars. It has a dedicated oil pump and external oil/water intercooler, steel synchronizer rings on gears 3-5, and interchangeable gear ratios (main shaft assembled from individual ratios that are positioned, not pressed into place), and a 40%/60% asymmetrical clutch type limited slip differential. "

G96/50 låda i GT40:
http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-po ... -gt40.html

Med vänlig hälsning
Krister
Ps. Annonsen hittar du på blocket(och lådan finns i Umeå)
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Nästa paket innehöll hjulupphängningar från Corvette C5!

Bromsarna blir std C5 fram, och C6 Z51 bak med C5 framok. På så sätt kan jag använda original handbroms och samtidigt få lika rejäla bromsar bak som fram!
Bild

Dags att börja göra något på riktigt snart?? :roll:
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Nu är motor- och växellådskvalen över!

Växellådan blir Audi 01E, DQS från en A6 2,5 TDI. 0,56:1 på sexan borgar för behagliga motorvarv i landsvägsfart! :roll:

Bild

Det fanns några intressanta Porschelådor jag funderade länge och väl över, då jag redan hade en adapter till Ford SB som hade gått att modifiera. Det föll i slutändan på att alla intressanta Porschelådor utom 915 & 930 måste inverteras för mittmotormontage, vilket innebär väldigt högt monterade drivaxlar, eller väldigt lågt monterad motor & växellåda. Så lågt att våtsump hade blivit ett problem... 930 hade varit intressant, men de är inte så vanligt förekommande.
Audilådan känns som ett vettigt val. När den går sönder finns det i alla fall nya att få tag på. Torsendiff från bakaxeln på Audi V8 lär gå att modifiera och montera, om jag skulle få lite att göra någon gång... :lol:

I och med Audilådan fick det också bli Audimotor! En 4,2l AEC från en S6 (eller A6?) -96.

Bild

Med 213kW hoppas jag att 20kW/100kg går att tillämpa, vilket skulle betyda min 1065 kg tjänstevikt.
Insuget verkar ha variabel runnerlängd, vakuumstyrt. Säkert en fin funktion, men jag tycker det ser så trevligt ut med 8 trattar... :hihi:

Finns här förresten någon som vet om det finns vassare kamaxlar att få tag på till denna motor?
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Kammar verkar finnas till från Catcams till ABH/ABZ, och såvitt jag förstår passar de även AEC (?). Priset för fyra kamaxlar lär dock avskräcka...

Jag har kommit en bit framåt med framvagnen!
Profilrören bearbetades i fräs för att få noggranna geringsvinklar.

Bild
Bild

Efter svetsning ser framvagnsbryggan ut såhär:

Bild

Motsvarande tvärbalk med Granada-framvagnen ska kapas ur chassit och ersättas med det nya paketet. Sedan tillkommer naturligtvis en del andra stag och en torpedvägg med hel plåt. Jag valde att kopiera Corvettens framvagnsgeometri rakt av, vi får se om man får ångra sig och vill bygga bort antidive eller nåt. Jag tycker övre a-armsinfästningarna sitter väl högt för att ge cambergain, men man luras förmodligen en del av att övre spindelleden är vänd med kulan uppåt.
Något annat som kan tvinga mig att "göra om och göra rätt" är markfrigången. Jag har höjt framvagnsbalken en aning jämfört med Corvette original och inser nu att bilen blir låg.. mycket låg... :hihi:
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Gregerr »

:thumbright: :thumbright:
Ser riktigt trevligt ut.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Ser riktigt trevligt ut.
Tack!

Ikväll var det dags att kapa! Efter ett otal mätningar...
Före:
Bild

Efter kapning:
Bild

Nya framdelen provisoriskt upphängd:
Bild

Bild

Bild

Innan den svetsas fast ska jag korrigera tvärbalkens höjd så att hela framvagnsbalken kommer längre ner. Som det är nu blir det för lågt!
Vad har sportbilar för markfrigång egentligen? Framvagnsbalken på Corvette C5 lär ligga ca 145 mm ovan mark i originalhöjd. Jag tyckte det lät högt, men det är kanske en vettig höjd att lägga rambalkarnas undersida på?

Fordframvagnen bortskänkes mot avhämtning!
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av silversurfaren »

Du har PM :)
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av silversurfaren »

Tack för framvagnen och titten,spännande projekt :thumbright:
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Varsågod! Hoppas den kommer till användning!
Med släpet frigjort lyckades jag köpa på mig 75 kg nya stålprofiler... :roll:
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Inlägg av maghen »

Lite har hänt!
Framvagnsbryggan börjar sitta fast och vara uppstagad mot buren
Bild

Nya torped/innerskärmarna blir i plåt
Bild

Fräsen får agera skärmaskin
Bild

Bild

Det blev ett stötdämparfäste!
Bild
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Cassius »

Kul projekt! Jag har många gånger drömt mig bort om en Ford GT40 MK1 replica.. får väl se om det nånsin blir av, konstruktionsmässigt är ju dessa bilar inte helt olika :)

Jag har lite tips ang motorvalet, Audi hade nämligen en 3.7l V8 som bara gav 210-220hk, fanns i A8 men dock inte i Sverige tror jag... Sen har du även Audi V8 motorn som fanns i både 3.6 och 4.2 liters utförande om jag minns rätt.. Dom har hursom ofta bara 250hk och är katalysatorrenade!

Sen bara för att reta fantasin, Audis V10 är ganska precis lika lång som en Ford SB och bör således gå bygga dit om man nu tycker 8 cylindrar är två för lite ;) Jämför man Audi motorerna med de klart populärare ditona från BMW så är Audin rent fysiskt klart mindre! Vilket underlättar en hel del vid ett sånt här bygge. (Sen finns ju RS4 V8an som är rätt hetsig också om man vill ha std prestanda av värre sort, 420hk @ 7 800RPM... Mumma!)

Vad motor du än väljer hoppas jag innerligt att du försakar lite topp prestanda för att köra med ett crossover system för det rätta ljudet! :)
Denna GT40 får mig alltid att rysa lite extra ;) http://www.youtube.com/watch?v=M0WNa-K6-QI
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Inlägg av maghen »

Valet har redan fallit på en AEC 4,2 l Audi! (Står mer om den tidigare)
Om det hade varit möjligt att klara effekt/viktförhållandet med Audi A8- v10 hade det nog blivit en sån, men jag tog mitt förnuft till fånga...
Motorljudet är viktigt! Gt40n i filmen har ett trevligt ljud! Jag tror dock det blir svårt att få samma ryt ur Audin... :-)
Om det blir 8-2 crossover eller 8-1 återstår att se!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Cassius »

Ang V10 tänkte jag mer att det kan vara intressant information ifall det skulle trilla ut en framför fötterna på dig för "kaffepengar" ;)

Ang de andra motorerna jag nämnde var det väl mer som tips ifall du vill få det lättare att regga bilen, en S6 AEC har om jag minns rätt 290 hk? En "precis likadan" motor med 40-70hk mindre blir ju lättare att regga med :) Sen går det ju förvisso leta fram en Audi S8 motor senare om 290 hk inte räcker (dom har 360) ;)

Hur som ett kul projekt! Jag hade hemskt gärna haft en V8 bil med 8-2 crossover... Nån gång kanske.. Bygger man grenröret med hellre liten ID kanske man kan dra två rör under motorn... Får spåna vidare på det jag ;) (Lite kul hade det ju varit med en Audi 8a, pga storleken, med crossover i Mantan från 71 som jag har... :))
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Johan_P »

Ett annat tips ang Audi v8 pt 3,6 motorn är att den är väldigt lik Vw 1,8 16v motorerna, Det är mer eller mindre 2st 1,8 motorer i vinkel. Och kammarna från 1,8 16v kr till exempel passar tydligen i 3,6:an. Samt att 3,6 har grövre vev samt stakar och bättre extraktor mot 4,2:ans. Och den tål att turbo konvertera utan större bekymmer. Nu menar jag inte att vw kr motor har några värsting kammar men den finns rätt gott om dom på marknaden. Bara som ett tips till. Nu har du ju redan motor men iaf.

kämpa på.. kommer bli riktig grymt när den är klar. :thumbright:
Skriv svar