Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Tack för uppmuntrande ord och tips!
VW kammarna "passar" väl även 4,2 men går inte att använda i någon v8 om inte vevaxeln samtidigt byts till en 180-graders! V8or med normal 90-graders vevaxel har ju inte jämn tändföljd i de båda cylinderbankarna, så kamaxlar från en rad 4 har helt enkelt några av loberna på helt fel ställe...
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Innan framvagnen svetsas fast för gott ville jag mäta in- och utfjädringsväg, frigång mot skärmkanterna och kolla så att bärarmarna pekar rätt vid rideheight.

Först skaffade jag en uppsättning legendariska Rondellfälgar tänkta för BMW.

Bild

Med lågt ET fyllde de ut framskärmarna fint, dock på bekostnad av att Corvettens lovordade styrradie närmade sig gränsen för vad som är acceptabelt...
Att bultcirkeln misstämmer 0,65mm hade gått att ordna i fräsen, men när insidan av ekrarna tog i bromsoket fick jag ge upp!

Nytt försök med ett säkert kort, Corvette original:
Bild

Nu passar allt, förutom att skärmkanten är för bred... men då de även lämnar en del övrigt att önska är det nog lika bra att modifiera eller byta ut dem. :roll:

Förutom helsvetsning funderar jag nu på kuggstången. Jag har inte hittat någon manuell styrväxel som är lika bred som C5ans, så jag får nog förlänga. Jag har lagt ut en fundering kring det i chassiforumet.

mvh,
Magnus
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Sådär ett år senare:
Kuggstången blev en C5 original. Passar perfekt i sina originalfästen och ger förhoppningsvis ingen bumpsteer (!). Att det är en servokuggstång får jag lösa endera med en elservopump (har fastnat för Opel Astra) eller en remdriven pump och långa slangar.
Huvudbågen är utbytt mot en grövre, som följer taket bättre för ökat huvudutrymme.

Den gamla bakdelen har kapats loss, och Fäste för C5-bakvagnsbryggan har provisoriskt hängts upp för att kunna måtta lite:

Bild


Vilken månad som helst ska karossen av för svetsning av bur och bakvagnsupphängning.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Har skruvat lite med styrningen.
Rattaxelaggregatet kommer från en gammal Fiat, och kuggstången är som sagt Corvette C5.
Kollapsdelen är från en Saab 9000, och passar direkt på Corvettens 17mm DD-fattning. I övre änden är Saab-axeln 18mm DD (Edit: visade sig vid noggrannare mätning vara 19mm, eller 3/4").
Övre knuten och axeln är Fiat original, och råkar fantastiskt nog vara en massiv 18mm stång!
Planen är att fräsa till Fiat-axeln och ersätta silvertejpen med en 18mm DD-skarv.

Bild

Något som förbryllar mig är dock hur rattaxeln är lagrad i rattaxelaggregatet. Det sitter ett nållager i var ände av axelröret, men inget (förutom rattnavet och övre knuten) som hindrar att man kan dra ut axeln ca 1 dm framåt eller bakåt.
Brukar det verkligen vara så?
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Tillbaka till bakvagnen.
Fästen för bakvagnsbryggan och övre bärarmsfästen har punktats fast. Med bärarmarna på plats insåg jag att hjulet trots alla mätningar hamnade för långt fram... :doh:
Hela paketet fick flyttas bakåt.
För att bilen ska kunna ställas ner på hjul för att kolla om höjden blivit rätt behövs stötdämparfästen. Eftersom jag inte vet vilka fjädrar som kommer att behövas ska jag göra enkla "stela" dämpare tills vidare.

Corvetten har "bygel" i nedre änden av stötdämparen. För att kunna använda vanliga coilovers behövs en adapter.

Bild

Bild

Det övre fästet:


Bild

Bild

Dämparen lutar bakåt p.g.a. Corvettens antisquat som jag valde att inte bygga bort
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Dämparens och adapterns placering:

Bild

Det är ont om plats för dämpare med fjäder mellan drivaxeldamasken och toe-staget! Placeringen får vara preliminär tills exakt läge för motor och låda har bestämt drivaxelns läge.

Bild

Viss tveksamhet har också börjat innfinna sig rörande rideheight. Blir bilen för hög? Skulle jag ha behållit den första "högre" höjden för framvagnsbryggan... :?
Mycket kommer att falla på plats när bilen kan ställas ner på hjul igen. Kanske lagom till jul??
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Bilen står nu på hjul!

Höjden blev OK. Visserligen skulle man kunna tänka sig en något lägre markfrigång, men speciellt fram måste ändå skärmkanterna modifieras/flyttas/bytas för att rymma någon fjädringsväg.
Bak finns det mer plats, men förmodligen behöver jag byta skärmkanter här med.

Bild


Bild


Vidare har div karossfästen kommit på plats, och arbetet pågår med att staga upp mellan bakvagn och huvudbåge. Dörrsträvan är upptejpad för att testa vigheten... :roll: Det funkar, men SBP kanske har synpunkter? Hur lågt brukar de vilja ha den?

Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av therealpinto »

Det finns ju inga fasta mått för dörrsträva, utan det blir en relativt subjektiv bedömning. Därför beror det också på hur insteget i övrigt ser ut, hur stor är dörröppningen, var sitter stolen i förhållande till strävan etc.

En bild rakt från sidan gör det kanske lättare att försöka bedöma. Men jag brukar annars rekommendera att man låter strävan vara punktad till byggbesiktningen så kan man titta på det då.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Ja den kommer bara att punktas tills vidare, om ens det. Dörrsträvan behövs ju knappast för vare sig SFRO eller SBP.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Nu har bakdelen stagats upp ytterligare, med tvärstag i huvudbågen och flera stag bakåt:

Bild

Chassit är nu inte långt ifrån CAD-modellen, som har uppdaterats en hel del sedan vridstyvhetsberäkningarna tidigare i tråden i och med bytet av fram- och bakvagn:

Bild

Krysset över motorn skruvas fast för att kunna få i och ur motor och låda. Någon sorts tvärstag längst bak saknas också. Jag vill kolla hur högt lådan hamnar innan det bestäms exakt var det ska sitta. Jag ska göra några nya beräkningar framöver för att säkerställa att jag är på banan.

Vidare har ett nytt rattstångsfäste punktats fast:

Bild

Snart är det motor och låda som ska lyftas i, eller pedalstället som ska monteras, eller brandväggsplåtar, eller... :roll:
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av steel »

Hej, håller på med liknande bygge där jag valde att inte använda aluminiumplåtarna. Noterar att du satt övre bärarmen bak horisontalt, men undre i original lutande infästning.
Hur påverkar det antisquat? Jag har tvättat bort antidive och antisquat men behållit övriga vinklar via ett "prova på" program Suspension Analyzer 2.0. Där ligger det tom alla vinklar och infästningspunkter för en Corvette 2001. Ett tips !!

Mvh Pär
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Kul! Vad är det för bygge?

Jag har baserat mina infästningspunkter på data från just Suspension analyzer. Såvitt jag kan se har Corvetten sina infästningar precis som jag har satt dem, d.v.s. Horisontell övre och lutande undre där bak, och nästan tvärt om fram (där lutar både övre och undre, men den undre är nästan horisontell).
Har du fått fram något annat?
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av steel »

Hej igen ! Nja, alla infästningarna lutar allt lite. Men det är nog så få mm att de yttre förutsättningarna har större påverkan. ( får fram att övre bakre skiljer det 3mm och undre fram 16 mm på infästningspunkterna).
Ursäkta att jag lägger mig i, men sitter just och ritar på infästningarna och det är alltid intressant att höra hur andra funderar kring detta.

Väldigt kul bygge du håller på med, roligaste processen är den du håller på med nu. Du gör det snyggt !!! Mycket avundsjuk på din kaross.

Fick fatt på ett avstannat projekt som heter Panter. Men chassiet var bara att kasta och karossen är milt uttryckt sunkig.
Men det satt en Audi AAN motor 5 cyl 20V turbo och en ombyggd Quattro låda 01E plus massa andra bra ha grejor.
Skaffade C5 axlar och därav mitt intresse för ditt bygge. Får nog lägga upp en byggtråd.

Mvh Pär
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

OK, jag fick för mig att den var horisontell övre bak, men kan ha avrundat bort de 3 mm av misstag. Öronen är bara punktade, så det finns fortfarande möjlighet att justera.

Jag funderade på att bygga bort antidive och antisquat, men valde till slut att åtminstone tills vidare köra omodifierat. Fram finns möjligheten att göra en alternativ infästning med kraftigt reducerad antidive och om så önskas en shelbysänkning för ökad cambergain. Bak blir det svårare då man i så fall måste bygga om infästningarna för både bakaxelbryggan och stötdämparna.

Tack för dina kommentarer! Att andra lägger sig i kan vara mycket värdefullt. :thumbright:

Lägg upp ditt bygge, det är alltid intressant att se hur andra löser problemen som dyker upp!

Skulle du vara ute efter en Panterakaross hörde jag i jakt på skärmbreddare att formarna från Connys Carplast kan ha hamnat hos RP Glasfiber !? Det är dock obekräftade uppgifter som mycket väl kan vara fel, men kanske värda att kolla upp?

/Magnus
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av steel »

Tack för tipset angående karossen, ska kolla detta omgående.
:lol: Ska både fortsätta lägga mig i, samt lägga upp en tråd.

Mvh Pär
Skriv svar