Manta A V8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Manta A V8

Inlägg av Cassius »

Svepet är några kronor ja, men de har du ju igen senare. Duger inte en originalkoppling? Svänghjul på ebay är inte särskilt dyrt och kopplingen i sig får man räkna med att byta ändå :)

man måste ju inte ha blingsvänghjul och flerskivig koppling :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8

Inlägg av Johan_P »

Det var mest för smidighetens skull jag tänkte ta bmw motorn. Allt i ett. Men nu är jag inne på mer o mer på att använda Audi motorn då jag ändå har den ligger. Upptäckte dock ett problem. Oljetråget får jag bygga om men det är nog inga problem. kommer få "baljan" framför framvagnsbalken. Ville ju få den bakom. men kanske går att bygga runt på något sett.

Har haft mina funderingar på sprängkåpan med hur man skall kunna mäta ut den smidigast. men visst måste man kan bulta ett rör på vevaxeln och sen bara kunna mäta ut vart och vilken höjd den ska kapas och svetsas? För så länge ytan mot motorn är plan så kan man ju fräsa av ytan mot lådan så den blir 100% rak.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Manta A V8

Inlägg av MattiasH »

Jag skulle säga att det är hugget som stucket med kostnaden för å få ihop en drivlina till BMW eller Audi 8an. Lådorna som passar BMW v8 brukar vara lite dyrare än vanliga och alla svänghjul är av dubbelmassetyp original och kopplingarna är erkänt svag så det bör du ju ha nytt oavsett Audi eller BMW...

Sätt motorn bakom framvagnen så har du ju löst trågproblemet, så gjorde jag iaf.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2434
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Manta A V8

Inlägg av * * * NXJ * * * »

MattiasH skrev: Sätt motorn bakom framvagnen så har du ju löst trågproblemet, så gjorde jag iaf.
Så gjorde jag med :)
Alltid bra att ha motorn bakom framvagnen :hihi:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Manta A V8

Inlägg av coupe76 »

Med jobbet du lägger ner på ram osv så borde det inte bli bekymmer med att bygga om framvagnsbalken så den passar.

Behöver du ens ha en balk där?

Cobror o supersjuor har ju inte det. Sätt ett rör framför och ett under motorn så nära infästningspunkterna till bärarmarna som möjligt.
(för de sitter i den nya ramen?)
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8

Inlägg av Johan_P »

Jo det är väl som ni säger att det inte spelar någon roll vilken av dom två man tar. Det enda som jag sparar in på i såna fall är ju om svetsningen av sprängkåpan men det ser jag inte som ett stort problem det heller.
Jag ska ju bygga framvagnen av rör så det är nog inga problem att få dit motorn på så sätt.och ramen kommer ju hamna lägre med så dom nedre länkarmarna kommer sitta i ramen o dom övre med så det enda jag behöver balken till egentligen är för styrväxeln. Jag vill ju försöka undvika att kapa i torpeden. Min tanke är ju att jag ska kunna använda original fläktsystem. Men skulle det mot förmodan inte funka så får jag väl kapa upp det lite.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8

Inlägg av Johan_P »

Motor funderingarna är lagt på hyllan än så länge. Jobbar på med karossen så mycket det går och hinner. med nya jobbet är det inte så mycket fritid över men gör så gott jag kan iaf. Har byggt som ett rullbord som hela karossen står på med snurr bara hjul i 360grader. smutt. kan man kasta runt karossen som man vill. Eller ja snurra runt karossen som jag vill. Tanken är jag ska bygga klart all plåt som jag kan göra ovan i från först och sedan ska jag sätta upp karossen i en vagga. Anledningen till att jag byggt detta är för att karossen började bli lite mjuk nu när jag inte har så mycket plåt kvar i golvet etc. Har mätt och donat med fälgar och allt monterat och kommit fram till en lagom bredd på karossen. ca 9.5cm bredare blir karossen på var sida. Sen ska jag ju försöka göra lika på andra sidan men det ska nog gå bra då jag gjorde dubbla plåtar fast den en spegel vänd.

Klipte till lite plåt och mätte in hur det skulle vara.
Bild

Svetsad och klart.
Bild

Ska montera någon form av luft gälar i framkant av skärmen men inte bestämt hur det ska bli än.
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: Manta A V8

Inlägg av Modlendingen »

Kult! Stå på!
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8

Inlägg av Johan_P »

Medans man ändå har farten uppe kan man ju göra andra sidan med. :thumbright: Den svåra biten med detta är att få båda sidor att se lika ut men jag tror jag har lyckats hyfsat iaf. Sen är det ju biten fram med som ska göras i ordning men jag har funderingar på att bygga glasfiber innerskärmar bara för att göra det enkelt för mig men innan jag kommer så långt ska jag eller måste jag bygga ramen/chassit annars har jag inte en aning om vart allt ska vara. hur är smartast att göra när man ska gjuta av något? jag var inne på att lägga en plast eller liknande och sen fylla med fogskum och hoppas på att det blir bra :whistle:

Lite bilder på de hela då.

Bild

Fick till det ganska bra vid dörrarna.

Förardörr
Bild

Passagerardörr
Bild
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: Manta A V8

Inlägg av Modlendingen »

Stå på! Tror dette blir rått, og one of a kind :)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8

Inlägg av Johan_P »

:thumbright: jaja men kämpar på. Ja det är lite utav min plan. Att göra det ingen annan gjort. :lol:
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8

Inlägg av Johan_P »

Folk verkar ju springa och köpa Corvette grejer överallt men vart är bäst att köpa? Har inte hittat så många ställen som har. Kollar man på laga.se så är det ju bara osby mer eller mindre som har. Behöver få tag på spindlar och länkarmarna kompletta. C5
Användarvisningsbild
gsi_dalarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:42 am

Re: Manta A V8

Inlägg av gsi_dalarna »

Ebay har rätt mycket.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8

Inlägg av Johan_P »

Ja det lutar nog åt ebay. Här i Sverige tycker jag det är lite överreklamerade priser.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8 chassi hjälp.

Inlägg av Johan_P »

Skulle behöva lite hjälp av proffsen här sävar. Ni som byggt chassin har ni några tips hur man ska göra för att det ska bli bra och lätt på samma gång. Spanade lite på killar som bygger Diablo replikor hur deras chassi ser ut. jag funderade på om man kunde bygga något liknande fast bara botten delen efter som jag inte behöver stöd för karossen, Så finns de nån rackare som är duktig på att rita upp ett chassi? Jag vet inte ens hur man startar ett cad program typ.

Jag går i planerna på om man skulle kunna använda Audi A4:ans framvagn den med alla leder och grejer. är ju ett meck att mäta in det men å andra sidan så verkar den väldigt bra när det kommer till väghållning. Och det är ju det allt går ut på med detta bygge. Eller om man ska köra med corvette spindlarna och bygga egna länkarmar etc.
Vad tror folket om det?
Skriv svar