Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

Tänkte starta en byggtråd på mitt nya projekt. Nu är det ingen bil, utan en motorcykel. Hoppas det är ok ändå :roll: Fördelen med en tråd här är att man får en massa bra tips och råd om man undrar något :thumbright:

Först lite info om min andra hoj som får anses vara klar nu. Köpte den 1999 och blivit ombyggd varje vinter sedan dess. 2004/2005 fick den turbo på original volym (1052 cc) och sedan har turbogrejorna utvecklats och sedan 2009 har den 1195 cc volym och jag bänkade ut 313 hk / 222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nu laddar jag 2,3 bar så effekten är "något" högre :hihi: Går på bakhjulet mest hela tiden oavsett växel och hastighet, men det är bara roligt. När det ser ut att kunna bli rejs så kan jag förlänga hjulbasen 13 cm och sänka 5 cm fram och bak och då öser den på ännu bättre.

Några bilder på den hojen kommer här, och längre ner kommer en presentation av det bygget som ska redovisas i denna tråden.
Bild
Bild
Bild
Bild


Så, det nya bygget då?
Jo,
Hojen kommer att bli ett amatörbygge som ska reggas för gata. Självklart sporthoj. SFRO har gett tummarna upp för mina chassiritningar (men de måste så klart kolla på den färdiga hojen sen innan de kan säga om den går igenom eller inte, men herrn tyckte det såg vettigt ut iallafall så jag sätter igång). Nu får ni inte tro att detta bygget blir klart inom en månad... snarare 2 år. Har två små barn och ett till på gång så tiden är en bristvara, men det är sånt här jag kopplar av med så för att få avkoppling så bygger jag hoj, eller kör hoj. Frun läser en bok och jag går ut i garaget. Som någon sa, "det är som balsam för själen".

Ram - egenbyggd rörram i 40x2 och 30x2 stålrör i kvalitet S355. Väger 9 kg i datorn. (Rubbet är caddat men sånt visar jag helst inte. Ni får se framöver hur det blir istället)

Motor - Arctic Cat Wildcat 700 cc tvåtakts twin med lite portning, större förgasare och avstämda pipor. För att slippa pipor under hojen som tar plats så kommer motorn att vändas bak och fram så förgasarna pekar framåt och piporna kan hållas nästintill spikraka och peka bakåt. Googla på Tularis så ser ni.

Växellåda - Jag vill så klart inte ha variator så jag bygger en egen separat växellåda. Den består av en kassettlåda från Honda CBR1000RR (dvs. växelaxlar och trumma sitter i en gavel) och ett hus. Jag har caddat upp ett växellådshus som bör fungera och skickat ritningarna till Johansson (som han heter här på forumet) som gjuter huset i aluminium. Förhoppningsvis blir det bra. Om inte, så får jag fräsa ut det istället. Koppling blir också från CBR:en som får gå torr (får se hur det går) med ursvarvat remhjul för HTD 8M-rem monterat i periferin.

Framända - Ducati usd-gaffel.

Bakända - R6 -09 sving, dämpare och länkage.

Hjulbas: Computer says 1360 mm. Dvs. 10 mm mindre än Aprilia RS250 som är en jäkligt svängig hoj.
Bredd över ramen på bredaste stället (över motorn): Computer says 300 mm, dvs. lagom :hihi:
Effekt: Runt 140 tvåtaktshästar :D
Vikt: Computer says något mindre än 130 kg. Målet är under 130 kg torr.

Vad tror ni om detta? Svängigt eller? :hihi:

Lite bilder:
Motor
Bild

Växellådshusets gjutform:
Bild

Ram. Självklart blir det en massa triangulering + en subframe som motorn kommer att sitta i:

Bild
Bild

Uppstyvning av styrhuvud. Blir nog start det här :hihi:
Bild

Notchar med vinkelslipen. Än kan den gamle Boschvinkelslipen :thumbright:
Bild


Sååå, vad tror ni om detta?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av MagnusS »

Kul projekt :)

Din första hoj är ju svårt att beskriva som livsfarlig, det känns ju som ett alltför klent ord i sammanhanget:D

140 2-taktshästar på 130 kilo måste ju bli underbart... Kör på!
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av David Herbertsson »

Äntligen! Har väntat på att tråden skulle komma upp:-) Det kommer bli så jäkla brutalt.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av maghen »

Kul projekt!
Någon speciell anledning till motorvalet framför andra modernare snöskoter-twinnar?
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

MagnusS skrev:Kul projekt :)

Din första hoj är ju svårt att beskriva som livsfarlig, det känns ju som ett alltför klent ord i sammanhanget:D

140 2-taktshästar på 130 kilo måste ju bli underbart... Kör på!
Hehe, ja, den är ganska pigg. Men man vänjer sig fort, och har jag kört turbohojen lite och sen provar en sån där "värstinghoj" t.ex. gsx-r 1000 med kanske 180 hk på hjulet så känns värstingen lite som en moped. Och det blir ju bara dyrare och dyrare och mer och mer okörbart på gata om man ska hålla på att kräma ur mer effekt hela tiden för att hålla gasartarmen nöjd. Men, som tvåbarnsfar (snart trebarnsfar) så anser jag att det får fan räcka med effekt nu :hihi: Den går som ett skott, det är bara att inse, trots att man vänjer sig.

Men nya bygget på 130 kg och 140 tvåtaktshästar kan nog bli jäkligt kul tillsammans med ett så kompakt och svängigt chassi. Tvåtakt är ju tvåtakt, på gott och ont. Men mest gott :) Mycket effekt, låg vikt och inga krusiduller. Bara BRAAAAAAP :D
David Herbertsson skrev:Äntligen! Har väntat på att tråden skulle komma upp:-) Det kommer bli så jäkla brutalt.

/David
Kul att det gillas! :D :D Hur visste du att detta var igång? Hänger du på sporthoj.com eller kanske tittat lite i snöskoterforumdelen? Tänkte att nu är det dags för en byggartråd. Undrar man något, vad som helst egentligen, så finns det ju massor av folk på detta forumet som har koll. Och det är jäkligt bra. Inget trams, bara bra svar. Gött :thumbright: (Eller ja, lite trams, men bara roligt trams :hihi: )
maghen skrev: Kul projekt!
Någon speciell anledning till motorvalet framför andra modernare snöskoter-twinnar?
Tackar!
Anledningen är att det är ganska mycket bang for the buck i denna motorn. När jag köpte motorn för 3000:- så kände jag att 12-15000:- för en modernare twin var alldeles för mycket för prestandaskillnaden. Dessutom hade jag inga 15000 att lägga på en motor. Men nu kan jag ju köpa hojdelar för 12000 innan jag är uppe i samma summa. Så, de moderna var för dyra för vad de levererar jämfört med Wildcatmotorn. Budgeten tål inte hur mycket som helst ;)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av Kadett4wd »

fränt!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av gottlieb »

Skitballt.kommer följas. :thumbright:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av blackadder »

+1
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av maghen »

lahi skrev:
maghen skrev: Kul projekt!
Någon speciell anledning till motorvalet framför andra modernare snöskoter-twinnar?
Tackar!
Anledningen är att det är ganska mycket bang for the buck i denna motorn. När jag köpte motorn för 3000:- så kände jag att 12-15000:- för en modernare twin var alldeles för mycket för prestandaskillnaden. Dessutom hade jag inga 15000 att lägga på en motor. Men nu kan jag ju köpa hojdelar för 12000 innan jag är uppe i samma summa. Så, de moderna var för dyra för vad de levererar jämfört med Wildcatmotorn. Budgeten tål inte hur mycket som helst ;)
Ja hög prestanda/krona är ju ingen dum anledning!
Med ett lätt chassi kommer förmodligen prestandan ändå bli något i hästväg! :-)
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av Sten »

Detta blir fränt, kommer följas!

Tvåtaktshästar....?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

Kul att bygget gillas :D Mycket bilar på detta forumet så en hoj som omväxling är kanske kul :thumbright:
maghen skrev: Ja hög prestanda/krona är ju ingen dum anledning!
Med ett lätt chassi kommer förmodligen prestandan ändå bli något i hästväg! :-)
Ja, och så får jag samtidigt mer pengar över till andra delar. Den borde bli väldigt lätt om jag räknat rätt. Ska bli spännande att rulla upp den på vågen sen när jag kommit lite längre. Låg vikt är ju inte att förakta när det ska svängas och gasas :D
Sten skrev: Detta blir fränt, kommer följas!

Tvåtaktshästar....?
Tack :)
Ja, jag vet. Uttrycket tvåtaktshästar låter lite skumt, det är ju ändå hästar som hästar. Vridet är ju kanske lite högre än motsvarande fyrtaktare, men ändå. Men det känns ändå lite annorlunda att köra en stor tvåtaktare än en fyrtaktare, så uttrycket "tvåtaktshästar" beskriver nog mer karaktären. Dvs. lite effekt, lite effekt, lite effekt, myyycket effekt. Lite ketchup över det, lite stirrigare när det väl bär iväg, och lite mer racing. Till skillnad från fyrtaktaren som levererar mer linjär effektkurva. Så tvåtaktaren känns snabbare trots att den kanske inte är det om man jämför t.ex. 100 hk tvåtakt och 100 hk fyrtakt.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av Sten »

Aha,du menar så.
Nu behöver inte motorn få det registret om du inte vill.
Låter du den vara som den är skulle jag tro att registret är rätt linjärt,men det är klart lika "fint" som en 4t kanske blir svårt.
Men skulle tro att du vill ha lite "ketchupeffekt",blir ju roligare (kanske) och känns ju "värre"!
Sen när du ändå ska bygga pipor och porta lite så vill man väl få några hk till och då "måste" man "offra" lite på lågvarven.

Det jag funderar på är att registret kanske kan vara svårt att få till,en landsvägshoj vill man väl kunna "dra" på växlarna?!
Då kan ju registret bli lite kort med en dylik motor,jämfört med hojmotorer som är byggda för varv....
Tror inte du ska gå över 8500,max 9000rpm om du ska få nån hållbarhet.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
mans-h
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 06, 2011 9:15 am

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av mans-h »

kommer bli ett sjukt roligt bygge! är det ännu ett bygge som syns på bilden med Växellådshusets gjutformen?
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

Sten skrev:Aha,du menar så.
Nu behöver inte motorn få det registret om du inte vill.
Låter du den vara som den är skulle jag tro att registret är rätt linjärt,men det är klart lika "fint" som en 4t kanske blir svårt.
Men skulle tro att du vill ha lite "ketchupeffekt",blir ju roligare (kanske) och känns ju "värre"!
Sen när du ändå ska bygga pipor och porta lite så vill man väl få några hk till och då "måste" man "offra" lite på lågvarven.

Det jag funderar på är att registret kanske kan vara svårt att få till,en landsvägshoj vill man väl kunna "dra" på växlarna?!
Då kan ju registret bli lite kort med en dylik motor,jämfört med hojmotorer som är byggda för varv....
Tror inte du ska gå över 8500,max 9000rpm om du ska få nån hållbarhet.
Ketchup är alltid kul. Den andra hojen har ju turbo så jag är van vid ketchup, och en sådan effektutveckling tar jag lätt framför en linjär tråkkurva :wink: Är det rejsing så är det.
Får se hur det blir med registret. Lådan blir ganska tätstegad så jag behöver kanske inte så långt register. Börjar den dra vid t.ex. 6000 varv och jag kan varva till 9000 så är det ändå 3000 varv användbart register, och det är nog helt ok. Svårt att uttala sig om innan hojen är ihop och provkört, men jag tror det blir bra. Skulle det inte bli bra får man väl ordna det då. Eller chansa och varva 10000 och se vad som går sönder först, byta den trasiga biten till en stabilare och prova igen :wink: Jaja, det är långt kvar till dess.

mans-h skrev: kommer bli ett sjukt roligt bygge! är det ännu ett bygge som syns på bilden med Växellådshusets gjutformen?
Ja, jag kan knappt vänta till jag har tid att gå ut i garaget. Det är kul att vara där :D Nja, den hojen på växellådshusgjutformsbilden är herr Johanssons Triumph Bonneville bobber. Herr Johansson är den hjälpsamma norrlänningen som gjuter växellådshuset. Så tyvärr inte min hoj.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av Kadett4wd »

Nog kan du varva 10k med den,, om du bygger maskin nån gång så är det bara sätta i värre stakar och lättare smidda kolvar samt balansera om den.
Du får inte samma 'torsionsvängningar' som i en skoter med variator som ligger och nöter på samma varv väldigt länge.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar