Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jul 20, 2018 6:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 19, 2015 11:56 am 
Alltid på trycket

Byggt om bakskärmarna i helgen, kapade bort original skärmkanterna och svetsade om innerskärmen så den möter flygeln.

Monterat "Rocket Bunny" vinge och skärmbreddare som breddar 50mm per sida:

Bild

InläggPostat: mån maj 04, 2015 5:57 pm 
Alltid på trycket

Jobbar på för fullt med underarbetet på bilen, spacklat och delvis grundat samt våtslipat med 1200 papper. Lagat frontspoilern också.

Bild

InläggPostat: lör aug 22, 2015 10:44 am 
Alltid på trycket

Byggt om bilen i sommar, bakmonterat turbo nu och lite mer..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

InläggPostat: lör aug 22, 2015 9:21 pm 
För mycket laddtryck

Snyggt byggt!!

Lär låta gött nu va? Vad är vitsen med bakmonterat? Platsbristen?

InläggPostat: lör aug 22, 2015 11:57 pm 
Forumsberoende

Fränt,hur fungerar det med bakmonterat?

Hur har du löst oljeförsörjningen?

InläggPostat: sön aug 23, 2015 11:39 am 
Alltid på trycket

Tack Pimpolainen och Sten!

Vitsen var egentligen att det var för tight byggt tidigare, förarsidans grenrör slickade både styrväxel och oljetråg (samt att startmotorn blev "inkapslad"), startmotorn gick så varm att den inte gick att starta om man eldat ur den och fått upp tempen i grenrören!

Förhoppningsvis kommer servoolja/motorolja ev motorblock gå betydligt svalare nu, jag hittade inget sätt att omplacera turbon på i motorrummet som jag blev nöjd med (med WG anslutning/downpipe/kollektor).
Så jag tänkte testa bakmonterat istället, i övrigt borde viktbalansen bli bättre på bilen (bör ha flyttat 30kg framifrån och dit bak istället).

Har även monterat BTR i bagaget nu och pressat om ledningarna, körde tidigare 2st 1/2" matarledningar med en retur på mitten av railen (denna också 1/2" ptfe) men huven gick inte att stänga då så det är ombyggt nu med ny motorhuv. Hoppas det lirar med bränsletrycket, men kan inte se att det skulle vara några problem?

Tyvärr haft mycket att göra så har inte hunnit testa bilen något, hade lite strul med sprutet som Jonas Back var schysst och ställde upp och hjälpte mig med så det ska funka nu. Efter detta har det inte blivit så mycket gjort.

Ang oljan så kör jag med en matarledning direkt från min filterförflyttare, har ingen strypning på denna nu (kommer inte ihåg slangdimensionen, men måste göra lite flödesmätning senare). Returen är en biltema kugghjulspump (renoveringsbar) direkt efter turbon, behöver troligen bygga en catch innan denna.
Vi fick inte PWM styrningen att lira med RPM signal för att trigga tillslaget på den, så den går nu på bränslepumparna- vilket gör att den går nu i 3sekunder (räknade ut att den då bör hinna suga 0,5l, så en catch i den storleken skulle kanske vara bra att ha innan pumpen, kör dock 5w50 olja så den lär kanske ha oljefilm så det räcker).
Matar tillbaka oljan med en 1/2" PTFE slang som är specad 260grader.

Grenrören är förövrigt byggda i 2", samt tryckrör i 2,5". Hoppas detta kommer lira med respons och sugmotorkaraktär.
Bilen är iaf startad och går förvånansvärt tyst, får se om det lever j*vel när laddet kommer(!)
Tanken är att bygga en 180graders böj efter turbon och lägga en 4" ljuddämpare på tvären där bak.

Bromsledningar/koppling och pedalställ är inkopplat, skulle byta hardyskiva för att kunna provköra men denna var limmad (de bultar som satt i lådan), samt att jag inte fick termostathuset tätt så jag tappade orken och sedan dess har den stått (ett par veckor nu).

Bild

Bild

Bild

Bild

InläggPostat: sön aug 23, 2015 12:17 pm 
Forumsberoende

Ok,en liten avluftad tank där bak innan pump kanske kan vara en bra ide.

Kör du utan IC?

Hur dimensionerade du turbon,valde du mindre nu när den är bak?

Blir spännande att se hur den upplevs,tror bakmonterat är helt ok när man har motor med stor volym!

InläggPostat: sön aug 23, 2015 12:52 pm 
Alltid på trycket

Ja precis! Det kommer nog bli en liten avluftad tank med försänkta anslutningar i botten.

Kör med samma turbo nu som innan, upplevde att denna Gt45 spoolade helt ok då den satt där fram trots att ena sidan hade mer än 1m längre grenrör- men det fanns nog mer och hämta redan innan med laddtrycksstyrningen (vi har inte hunnit justera detta så mycket ännu).

Har lindat rören hela vägen bak nu, samt köpt turbomössa så jag hoppas att tempen och flödeshastigheten blir bibehållen.
Kommer ev svetsa in mottrycksnipplar för att kunna mäta detta, har dock förhoppning om att det kommer lira (ca 2liter motorvolym per 2" grenrör). Lovar att rapportera så fort jag vet :)

Inläggsrubrik: Re: 200sx S13 - M60B40
InläggPostat: sön okt 09, 2016 8:09 am 
Alltid på trycket

Kort & gott sedan senast, följande har bl.a. hänt:
* Byggt bur i bilen samt lagat golvet där det var dåligt
* Lackat bilen in- & utvändigt i Scania elfenbensvit
* Modifierat pedalställ (breddat en OBP bromsvåg), samt byggt om gaspedalen med delar från en Subaru Impreza
* Byggt om bakvagnen till Bmw 210 diff (från E34 v8), samt monterat nytt kardan (kortat och balanserat 740 e38) med ny stödlagring
* Påbörjat ombyggnad av soppasystem i bagaget
* Påbörjat ny turbo-kollektor (den förra stöp dessvärre i den nya bakvagnen)

Jobbar just nu med att uppgradera frambromsarna, 3000gt skivor (315*30mm) med 4-kolvsok från Nissan 300zx / s14.
Använder adaptrar till bromsoken, samt längre hjulbultar med 15mm spacers (krävdes 10mm) för att oken inte skall ta i ekrarna. Det verkar som att man inte behöver spacers om man åker s14 skivor då oket hamnar längre in mot centrum, kan säkert variera mellan olika fälgar.

Bilder, tyvärr tagna med mobil:

Bild

Bild

Bild

Senast redigerad av Turbokoftan ons nov 02, 2016 7:53 am, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: lör okt 15, 2016 7:45 am 
Alltid på trycket

Har nu äntligen blivit någorlunda klar med frambromsarna, 4-kolvs oken från 300zx/s14 är renoverade med nya tätningar och målade 3varv.

Har monterat nya keramiska belägg från Bromsmannen.se (Posi Quiet) och stålomspunna bromsslangar:

Bild

Då oken ville ta i fälgen så behövdes längre hjulbultar och spacers (kör med 15mm). Bromsoken sitter monterade med den klassiska typen av adapter som används för uppgradering till större bromsar på dessa (ritning http://200sx.kicks-ass.net/tim88/img4a36675b59d52.jpg )

Bild

Känner mig nöjd med resultatet:)
Bild

Jag har även kapat isär OBP bromsvågen och breddat denna, nästa projekt blir att montera ihop denna och koppla in bromsledningar/lufta.

Senast redigerad av Turbokoftan fre apr 20, 2018 10:43 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör okt 15, 2016 7:58 am 
Alltid på trycket

Slänger in några bilder från förra vinterns burbygge också, innan lackering.
Buren är en Finess driftingbur:

Bild

Bild

Bild

Bild

InläggPostat: lör okt 15, 2016 12:45 pm 
För mycket laddtryck

:shock: :thumbright: Porr

InläggPostat: lör jan 06, 2018 9:52 pm 
Alltid på trycket

Snart 1,5år sedan senaste uppdateringen, haft lite brist på motivation men passar på att köra en liten uppdatering i hopp om att kanske kunna ge någon annan lite inspiration i vintermörkret.

I det stora hela, bilen är kvar i min ägo! Har med jämna mellanrum småpysslat lite och man märker att även om man inte uträttar några underverk vid varje garagepass så är det många bäckar små-, det går framåt.

Har tänkt om en hel del gällande detta projekt som haft många skepnader, sistnämnda kommer sig troligen av det faktum att jag uppskattar själva byggandet och att kunna skapa något med händerna. Men, jag saknade bruksfaktorn då bilen vid motorbytet till v8:a tappade möjligheten att återse bilprovningen (en instans man inte direkt trodde att man skulle sakna).
Hur som haver, våren 2017 genomfördes en SFRO bygg-besiktning av Gustaf Ulander som f.ö. varit otroligt hjälpsam och svarat på alla frågor/funderingar jag haft.
En hel del justeringar fick göras för att få till ett fordon som skulle kunna framföras efter allmän väg och uppfylla kriterierna som ombyggt fordon, även om en hel del redan var utfört iom att så mycket redan var ombyggt på bilen.
Byggbesiktningen gick bra än om det pga mitt fälg-val blev en del åtgärdspunkter på framvagnen, bland annat var scrub-radien för stor iom den låga ET:n på främre fälgarna.
Då jag valt att åka med 18x10" bakfälgar (för att fylla ut breddningen bak, 50mm/sida) och 18x8,5" fram och samtidigt vill ha en bil med bra väghållning så blev jag även tvungen att åtgärda spårvidden på framvagnen och justera KPI.
Hittade en lösning med justerbara topplagringar som möjliggjorde högre KPI och förändrad Caster samtidigt som scrub radien kunde minskas radikalt (tillsammans med en breddning av länkarmarna på 30mm/sida fram).
Med dessa justeringar var det i hamn, med förbehåll att ytterligare finjustering vid provkörning senare kan komma att behövas.
Därefter, sommaren 2017 skickade jag in en ansökan till transportstyrelsen gällande registrering med förhöjd effekt (20kw/100kg tjänstevikt), som returnerades med Godkänt omdöme i augusti 2017! :thumbright:
Planen är att registrera bilen för gatbruk med 3liters v8:a, 6-växlad låda och Eaton kompressor.

Sommaren 2017 sprutlackade jag resterande grejer till bilen som inte hade hunnit bli målade tidigare (bagagelucka, dörrar och stötfångare fram/bak).

Innan SFRO- byggbesiktningen byggdes även ett nytt frontparti till bilen för att återigen kunna montera framlysen mm.

Lägger in lite bilder från vad som skedde innan byggbesiktningen kunde genomföras, bland annat modifierade jag bagagegolvet (den bakre turbo-installationen fimpades bort) och en 60l alu fuelcell hittade dit (våren 2017):

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nya frontpartiet med innerskärmar och fästen för popup lyktor och kylare, byggdes vintern 2016/2017:

Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan lackade jag som sagt dörrar, stötfångare fram/bak och bagagelucka under semestern 2017. Första gången jag sprutlackade bildelar, blev riktigt nöjd med resultatet (tyvärr kraschade telefonen med bilderna från detta men här är några där det är provisoriskt monterat men inte inpassat):

Bild

Bild

Bild

Bild

Har även renoverat en Bmw 210 lamelldiff med 3:46 utväxling (tror det kommer bli perfekt!) och monterat denna i subframen som blev ombyggd tidigare.
Köpte även en riktigt fet Whiteline krängningshämnare som hittade dit bak, och en justerbar krängare från GK-tech dit fram (hade ingen tidigare).
Bak sitter nu även kompletta 300zx bromsar med ventilerade skivor och tvåkolvs-ok + mekanisk handbromsmekanism och ja just, fram sitter det nu S14 framvagn (spindlar, hjullager och länkarmar).

Bild

Bild

Här kommer några bilder på omfrästa Eaton M112 kompressorn från en Jaguar V8:a, med adaptrar som kommer att monteras:

Bild

Bild

Bild

Har köpt ett hus nu i höstas som jag renoverat och flyttat in i, nästa steg är att fixa garaget. Målet är att försöka hinna slutföra registreringsbesiktningen nu i vår.

Kommande projekt blir bl.a.:
1) Lacka motorrum/bagage/kupégolv+ insida motorhuv, har även skaffat ett par 50mm breddade framskärmar som ska plastas och därefter lackas
2) Byta ut nuvarande 4liters m60 mot en 3liters
3) Svetsa klart kardantunneln som nu är omgjord till helsvetsad från att tidigare ha varit bultad

Kommer fler uppdateringar!

Senast redigerad av Turbokoftan tis jan 09, 2018 6:10 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Nissan 200sx S13 - V8
InläggPostat: lör jan 06, 2018 10:59 pm 
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Trevligt med uppdatering, och ingen dålig sådan heller :)

Inläggsrubrik: Re: Nissan 200sx S13 - V8
InläggPostat: sön jan 07, 2018 11:02 am 
Alltid på trycket

Tack Steve! :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme