Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån sep 24, 2018 1:12 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nissan 200sx S13 - V8
InläggPostat: sön jan 07, 2018 9:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1249
Ort: Varberg
Oj, du har jobbat på bra! :thumbright:
Tror det var ett bra beslut med att göra den gatlegal igen, kul om man kan använda den när man vill.
Roligt motorkoncept med kompressorn med.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nissan 200sx S13 - V8
InläggPostat: sön jan 07, 2018 11:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Inlägg: 161
Ort: Åland
Det här blir ju kanoners!
Det är kul när gamla trådar väcks till liv igen!
Är nämligen sjukskriven pga ryggoperation så sitter och läser igenom trådar från 5 år tillbaka, vilket blir lite tråkigt när det inte är värt att kommentera. Så varje projekt som det skrivs i gör mina dagar bättre

Skickat från min AGS-L09 via Tapatalk

_________________
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nissan 200sx S13 - V8
InläggPostat: mån jan 08, 2018 9:56 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1217
Ort: Örnsköldsvik
David: Tack! Jo det har nog hänt en del, även om jag själv kan känna att det inte har blivit så många timmar avsatt för det på senare år. Det nya garaget kommer nog med stor sannolikhet att råda bot på motivationsbristen för min del.
Ser fram emot att få igång bilen med kompressor, samt hoppas att det går vägen med registreringen.

Henkken: Tack ska du ha, kul att höra att det kan förgylla dagen för någon! Dock tråkigt att läsa om ryggproblemen, den kroppsdelen är ju ytterst vital för det mesta i vardagen. Hoppas att du blir återställd utan komplikationer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nissan 200sx S13 - V8
InläggPostat: lör jan 20, 2018 8:09 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Inlägg: 45
Tjena. Håller på att bygga bmw 8a jag med, vad har de för krav för 20kw/100kg regeln? Och var kan man läsa om detta? Ligger precis på 15kw/100kg nu med min bil, och lite laddtryck måste den ju få ;)

_________________
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nissan 200sx S13 - V8
InläggPostat: sön jul 29, 2018 2:33 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1217
Ort: Örnsköldsvik
Hög tid för en uppdatering, varit mycket jobb med huset och annat på slutet men har hunnit en hel del på bilen.

Precis hemkommen till nya garaget 12/4 -18, tillfälligt ihopskruvad inför transporten:
Bild

Lyfte ur motor för att kunna fixa lacken i motorrummet:
Bildv

Slipgrund på:
Bild
Bild

Lite fix av missar:
Bild

Lackat, den uppmärksamme noterar nog även att motorfästena i balken blivit masserade:
Bild

Sedan var det dags att börja med den nya 3liters motorn, monterade tråg och pump som var demonterat av tidigare ägare.
Bytte även alla packningar till ventilkåporna, emballaget från bildelaronline kändes inte så miljövänligt:
Bild

Kåporna såg riktigt trista ut på nya motorn
Bild

Lämnade dessa tillsammans med laddluftkylarna och kompressorkåpan till Christian Wigh för pulverlack (CP lack), lackat med strukturfärg:
Bild

Därefter var det dags för montering på nya motorn, även svänghjul och diverse annat har hittat dit:
Bild

Hade tänkt svetsa om kylvätskeröret bak på topparna men råkade av en slump snegla på reservdelsmotorn som låg bredvid då jag höll på. Tur var detta då denna kom från en 5-serie E34:a och visade sig ha den ena anslutningen precis som jag ville ha det för att slangen inte skulle krocka med inloppsröret till kompressorn!
Bild

Nya motorpaketet på plats, bytte sintern mot en organisk lamell. Hoppas denna håller tillsammans med 765 tryckplatta för mitt effektmål. Vi provtryckte tryckplattan innan montage, om minnet inte sviker gav den 1450kg. Trodde något var fel då vi bottnade manometern, men efter ett byte till en 200bars fick vi en peak :lol:
Bild
Bild

Även kardantunnel har blivit helsvetsad och lackat samt bagaget, vet inte hur jag skall göra med täckplåten för bränsletanken ännu men ev. blir den kryssbockad och fastskruvad med popnuts:
Bild
Bild

Framskärmarna som jag köpte från en svensk firma har varit ett mörker sedan dag 1, de har troligen blivit tagna ur formen för tidigt eller legat taskigt till då kanten som man skall bulta dem i var upptryckt. Har fått kapa lös denna och passa in skärmarna och sedan gjutit upp en ny kant vid skärminfästningen, ena hörnet misstämde även rejält i framkant så det fick plastas upp på nytt. Lagt ca 80h på dessa skärmar nu.
Här kommer ett gäng bilder, luftutsläpp som jag inte ville ha:
Bild

Bortkapade:
Bild

Skärm fixeras:
Bild

Plastade:
Bild

Slipgrund på, som synes var karossvecket i det närmaste obefintligt.
Bild

Slipade upp karossvecket på fri hand med rondell och slipade/spacklade spåret. Framvagnen är inte breddad på denna sida ännu, hjulet kommer ca 30-35mm längre ut senare för att matcha bakvagnsgeometrin. Lackade:
Bild

Byggde mig även en "bashbar" för att underlätta då bilen skall hissas med domkraft, blev betydligt kinkigare att hissa den med bränsletanken nedsänkt genom golvet bak.. Bilder säger mer:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Senast redigerad av Turbokoftan sön jul 29, 2018 7:50 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nissan 200sx S13 - V8
InläggPostat: sön jul 29, 2018 2:34 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1217
Ort: Örnsköldsvik
JoakimJohansson skrev:
Tjena. Håller på att bygga bmw 8a jag med, vad har de för krav för 20kw/100kg regeln? Och var kan man läsa om detta? Ligger precis på 15kw/100kg nu med min bil, och lite laddtryck måste den ju få ;)


Ursäkta sent svar, det bästa är om du kollar med din SFRO besiktningsman. De gör en bedömning utifrån bilen och dess komponenter, transportstyrelsen gör sedan en egen men besiktningsmannens utlåtande väger säkerligen tungt för deras slutliga utlåtande.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jens Gustavsson, Mathias och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010