Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 22, 2018 8:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nissan 200sx S13 - V8
InläggPostat: mån jun 17, 2013 8:13 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1213
Ort: Örnsköldsvik
Motor (edit, gammal spec!):

M60B40 (V8 från Bmw 7-serie)
6-växlad låda (från ovanstående)
Svänghjul från Bakaxeldelar.se med 765 tryckplatta och 4-puckad sinter
Egenbyggda grenrör
GT45 turbo
50mm HKS kopia WG
Marmander dumpventil
4" downpipe, 3" resten
3" tryckrör
Ombyggd oljekrets, extern filterhållare och 30raders oljekylare (med termostat)

Insprutning:
8x 870cc spridare
Megasquirt
2x externa Bosch 044
Intern 450l/h pump

Nyköpt och i stort sett original hösten 2012, med blåst toppackning:

Bild

Kapade bort hjulhusen för att bygga större och lyfte toppen:

Bild

Rensade motorrummet och svetsade nya innerskärmar för att möjliggöra mer styrvinkel (svetsade+ kittade på bild):

Bild

Har aldrig portat en topp, men fick för mig att jag skulle putsa/snygga till den och det blev på detta vis:

Bild

Målade motorrummet och monterade ihop motorn med ARP, nyplanad topp och dubbla avgaskammar + bortplockad värmeväxlare. Byggde även nytt grenrör/avgassystem och monterade en S200 turbo + extern wastegate:

Bild


Nya planer, lyfte ur motor/låda och sålde den samma vecka, rullar nu efter gatan i en S13 kaross i Eskilstuna:

Bild


Köpte en Bmw v8 (M60B40) med tillhörande 6-växlad låda från Jonas Linder i Umeå, maskinen hade suttit en Bmw 7-serie:

Bild


Kaross:

Bild


Skruvade ur inredningen och satte tigersågen i kardantunneln, den nya lådan stal väldigt mycket plats:

Bild


Kapade bort AC infästningen på torpedväggen och svetsade dit ny plåt för att rymma avgassystem/downpipe, provmonterade sedan motorn:

Bild


Efter att ha lyft i- och ur motorn 15ggr eller fler, så var framvagnsbalken ombyggd (flyttade fram styrväxeln 25mm för mer plats till grenrör + gratis förbättring av styrvinklar). Påbörjade motorfästen:

Bild


Påbörjade byggen av grenrör, stal denna idé från Heavy Metal Bmwn tror jag det var. Påsvetsade öglor och planslipad fläns:

Bild


En del meck senare med nedplockad framvagnsbalk som "mockup":

Bild

Bild

Bild


Motor med alla delar monterade innan ilyft:

Bild


Motor på plats:

Bild


Uppdaterar mer en annan dag om intresse finns!


Senast redigerad av Turbokoftan lör jan 06, 2018 9:54 pm, redigerad totalt 9 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 17, 2013 8:20 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
Inlägg: 73
Ort: Kornsjö
Kul att se nåt från dig igen Christoffer.
Galet som vanligt...

_________________
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 17, 2013 8:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 19, 2006 7:06 pm
Inlägg: 264
Ort: P-Town (Piteå)
Roligt projekt :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 19, 2013 6:42 am 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1213
Ort: Örnsköldsvik
Sportmerca skrev:
Kul att se nåt från dig igen Christoffer.
Galet som vanligt...


Men tjena! Var ett tag sedan man såg dig nu, hoppas allt är bra med dig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 19, 2013 6:55 am 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1213
Ort: Örnsköldsvik
Har grejat på lite med inredningen i bilen, modifierat och försökt få dit så mycket som möjligt av den.

Gjort lite snabbfix med huven också bara för att få den på plats, gick inte riktigt att stänga så jag byggde ett "cowl-" scoop. Är rätt sugen på att provköra så har lite tillfälligt bara punktat ihop den och sprayat på lite färg (ospacklad).

Hoppas på mappning och en provkörning ganska snart, motorn är uppstartad och varmkörd i förra veckan. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 20, 2013 10:47 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1213
Ort: Örnsköldsvik
Uppdatering med lite byggbilder.

Motorfäste ena sidan (boxat längst ut nu):
Bild

Halvtrångt vid motorfäste, flexrör för röret som kommer från andra sidan motorn:
Bild

Grenrör + motorfäste förarsidan:
Bild

Byggt delvis ny kardantunnel med bultad mittendel som går att plocka bort:
Bild

Målat och kittat:
Bild

Byggbild på lite rördragning, här kändes det som att man hade mycket plats över..:
Bild

Motor, har borrat in skottgenomgångar i ventilkåporna för bättre vevhusventilation. Svänghjulet kommer från bakaxeldelar.se, kör med 765 tryckplatta och sinter till det.
Bild

Dragit om bromsledningarna då ABS:en numera är bortplockad, fick inte plats med något servo så kommer testa att köra utan till att börja med. Bromsvätskebehållaren har sett sina bättre dagar..:
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 20, 2013 10:57 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1213
Ort: Örnsköldsvik
Stort tack till Chris Häggquist som hjälpte mig med att tillverka ett kardan!
Utgick från ett bmw E38 kardan som fick bakre medbringaren från ett Nissan kardan för att passa ihop med den bakre halvan i bilen (delat kardan). Båda bilarna hade 3" kardanrör.

Svetsad/svarvad adapter på Nissan knut för att passa med (i det närmaste) krymppassning, lite grov yta men det funkade fint:
Bild

Färdigt:
Bild

Kardanet sitter nu monterat med hemmabyggt stödlager, hoppas på en provtur i helgen! :)


Bonusbild, dämparna som kommer fixa väghållningen:
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 20, 2013 11:09 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1213
Ort: Örnsköldsvik
Speedat igenom projektet med bilder från Mars-Maj, men nu är det i nutid.

Monterade inredningen igår, svetsade även dit ett fäste till original handbromsen:
Bild

Snabbmeck med huven, alla fräna v8:a bilar har ju "cowl-" scoop så ja byggde ett också, råkade kanske överdriva lite..
Bild

Har ikväll borrat hål och byggt screampipe/avgasrör från wastegaten med en fet tratt ut genom skärmen ( :hihi: ), samt monterat upphängningar till soppaslangarna både i bagaget och under bilen.
Förlängt lite kablar för soppapumpar och lite annat småpyssel, som tar en väldans tid.

Känner att jag ligger ungefär en vecka efter planeringen då det tog flera kvällar att lufta koppling och bromsar.
Bromsarna gick bra, men kopplingen visade sig efter en massa bök med såsom byte av ledning +slav och rengjord huvudcylinder- ha för kort pinne till slavcylindern.. Vilket gjorde att det inte gick att lufta det. Så nu vet man till nästa gång att man ska börja med att justera huvudcylindern om man misstänker det=)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 21, 2013 8:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 06, 2011 9:15 am
Inlägg: 111
Ser riktigt bra ut, håller själv på och montera i en v8.a i min s13, dock en gammal gjutjärnsmotor som även den skall få hjälp med andningen ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 23, 2013 12:16 am 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1213
Ort: Örnsköldsvik
mans-h: Tackar! Låter som ett roligt projekt, är det en cheva motor du använder då? Får du plats med bromsservo i din?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Mad Thirteen - M60B40 Turbo
InläggPostat: sön jun 23, 2013 10:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön apr 29, 2012 8:31 am
Inlägg: 135
Samma projekt som ja håller på me, förutom vxllådan :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 23, 2013 6:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 06, 2011 9:15 am
Inlägg: 111
en äldre vässad corvette motor! nej tyvär, ersätter allt det med ett stående pedalställ!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 24, 2013 2:50 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1213
Ort: Örnsköldsvik
MrWressmark: Jaså:) Har du någon projekttråd på bygget?

mans-h: Låter som det kan bli en frän bil:) Hur har du löst det med växellådan? Kör du manuell eller automat?
Har själv planer på ett sånt pedalställ senare, har även märkt att min huvudcylinder till kopplingen mest troligt är för liten i nuläget men det verkar funka med ~15mm förlängd pinne till slaven.


Kör nog en bilduppdatering ikväll, bilen har äntligen landat på backen igen :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 24, 2013 5:09 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Inlägg: 1034
Ort: Östersund,Lit
Slaven är grova på dessa lådor org om du har en sån? Så om du har svårt att koppla ur testa en från en annan BMW med mindre dia.
Coolt bygge förövrigt :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 24, 2013 9:57 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1213
Ort: Örnsköldsvik
Stecka, tack för tipset! Passar de "Bolt-on" från t.ex. zf? Jämförde faktiskt slavcylindrarna tidigare från Nissan och den jag har nu och det var en väldig skillnad, var på så vis jag konstaterade att huvudcylindern var för liten. Var helt insnöad på det så tänkte inte ens på att man kunde byta slavcylinder, haha :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010