Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor apr 19, 2018 8:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 27, 2014 8:39 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1211
Ort: Örnsköldsvik
Update..

Var upp till Skellefteå i onsdags och köpte en 540 bakvagn av MattiasH här på forumet.
Hade först tänkt bygga om balken för att få den att passa, men det kändes synd då jag redan hunnit köpa både stag och bussningar till min nuvarande bakvagn.

Bild

Original bakvagnen, hyfsat rostig:
Bild

Klädde in bagaget i plåt, ska montera kylaren bak och troligen göra någon form av luftintag (typ "Naca- scoop") i bakskärmarna/ eller rutorna.
Bild

Blir en plåt med list i överkant som tätar mot bagageluckan sedan.


Senast redigerad av Turbokoftan tis apr 07, 2015 6:52 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 13, 2014 11:04 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1211
Ort: Örnsköldsvik
Snickrat ihop lite oljekylning samt dragit om tryckrören (som tidigare gick tillsammans med kylröret under kylarbalken), blir betydligt bättre markfrigång fram nu.

Bild

Kylaren är nu monterad i bagaget, har skaffat lite rör/böjar + massa silikonslang och en väldigt smidig elvattenpump från en Bmw 3-serie (årsm 2007?). Var hyfsat billig på skroten (kommer styra tillslaget via sprutet), ser ut som en turbad startmotor men är alltså en elektrisk vattenpump:

Bild

Har tillverkat adapterplattor till diffen, så nu är Bmw 210 diffen "bolt on" mot nissan drivaxlarna. Men kommer avvakta med montering av denna (har byggt tillbaka bakvagnen för Nissan diff nu).

Bild

Håller även på att laga klart golvet och installera bromsvåg, hoppas på uppstart inom 2 veckor för att se om den håller tempen med nya kylarplaceringen!

Lite v8:a muller vid uppstarten efter vinter-dvalan i våras:

http://vid184.photobucket.com/albums/x5 ... 77a205.mp4

Grymt sugen på att åka upp till Dynotech framöver om tempen reder upp sig.

Hej så länge!


Senast redigerad av Turbokoftan ons nov 12, 2014 7:14 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 14, 2014 2:57 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Inlägg: 1054
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK
skön kärra!

_________________
har inga roliga bilar!;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 17, 2014 9:36 am 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1211
Ort: Örnsköldsvik
Äntligen fått dit de nya bussningarna och stagen till bakvagnen, stort tack till Chris Häggquist för hjälpen att pressa i/ bränna ur dessa. Vilket jäkla jobb, nu är den äntligen ihopskruvad igen och monterad på bilen!

Bild

Bild

Sedan har jag fortsatt med kylningen, monterat en del grejer bak i bagaget och fixat lite luftutsläpp.
Ser ut på detta vis nu:

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 31, 2014 9:04 am 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1211
Ort: Örnsköldsvik
Har nu äntligen svetsat klart golvet i bilen, förutom att laga lite rost har katalysatorbulan blivit borttagen (förarstolen hamnar uppskattningsvis ca 7-8cm lägre nu) samt benutrymmet på förarsidan är ombyggt för att rymma bromsvåg/pedalstället.

Det såg inte så trevligt ut invändigt efter att golvmatta och asfaltsmattor blivit borttaget, har tvättat/slipat som en dåre och grundat med 2k epoxi (filler/slipgrund). Mattade av detta och målade sedan kupén i samma kulör som utsidan med 2k färg (elfenbensvit / ivory white).
Tyvärr räckte inte färgen, måste köpa mer åt veckan men har provmonterat lite delar invändigt.

Bilder:

Bild

Bild


Byggde om framvagnen ifjol/ förra hösten med 30mm breddade bärarmar/sida tillsammans med ett par spindlar som jag köpte omsvetsade för mer styrvinkel.

Märkte nu då bilen stod på pallbockar att hjulet vid fullt utslag stöp i framvagnsstaget/tensionroden till länkarmen (måste ha spacers), samt att styrleden tog i länkarmen pga hur spindeln är svetsad! Så jag gjorde det enkelt för mig och kapade ur länkarmen och boxade denna, det blev en rejäl skillnad på styrvinkeln nu. Fick samtidigt tillfälle att montera de nya styrstagen, de har en förhöjning in emot styrväxeln som gör att inre knuten går längre in i växeln vid fullt utslag gentemot originalet innan det blir mekaniskt stopp. Sistnämnda funkar på många bilar, man kan sätta 1-2st lämpligt tjocka brickor innanför leden om man t.ex. vill ha mer styrvinkel på isbilen (ytterdiametern måste dock löpa fritt för styrväxeln).

Bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Förövrigt sitter kylare och expansionskärlet från OBP motorsport i bageget nu, rördragning och montering av pump återstår.


Senast redigerad av Turbokoftan tis apr 07, 2015 6:55 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 06, 2014 11:49 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1211
Ort: Örnsköldsvik
Ja det kanske inte syns i denna tråd men ett av mina andra intressen är att fota, så jag kör en kvalitetsförbättring och byter bort mobilkameran mot min gamla systemkamera som jag kör manuellt med (eos 400d, oredigerade bilder).

Bild

Provmonterat 26x10,5" slicks:

Bild

Kapade av instrumentbrädan i nederkant för att slippa att den tog i kardantunneln, tillverkade även en liten plåtbit till huvudströmbrytaren och plockade bort ac/fläktreglaget:

Bild

Bild

Diverse bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Monterat pedalställ och kopplat in de flesta slangar/rör, använde nissan original mekanism till gaspedalen (kapade lös wire-fästet från original pedalen och flyttade över detta), funkar fint! Kommer fixa elsystemet innan uppstart :)

Bild

Har ägnat en massa tid åt att dra kylrör hela vägen bak till bagaget och koppla in den pump jag köpte tidigare, det börjar dock bli hyggligt klart nu bortsett från helsvetsning. Fick bli svarta rör tillsvidare för att se om det funkar:

Bild

Bild

På tal om det, har troligen hittat kylproblemet med. Både less och glad, i fjol då jag tog lös termostaten tyckte jag att den såg ny ut.. Lossade denna igår och kokade den i vatten på spisen, kylde därefter ner den och upptäckte då att den inte stänger (ventiltallriken är skev). :doh:
Så jag har köpt ny och monterat nu (85 graders).

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 07, 2014 6:20 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1211
Ort: Örnsköldsvik
All rördragning är klar nu men helsvetsning och inkoppling av expansionskärl återstår, måste försöka få tag i ett kontaktstycke till elvattenpumpen också.

Bild

Bild

Bild

Bild


Senast redigerad av Turbokoftan tis apr 07, 2015 6:56 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 12, 2014 6:58 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1211
Ort: Örnsköldsvik
Tyvärr mobilbilder i denna uppdatering.

Håller på och fräschar till bilen så jag lyfte ur motor/låda/framvagn osv:
Bild

Blästrade/lackade ventilkåporna
Bild

Slipade/spacklade motorrum:
Bild

Sprutade slipgrund/2K epoxy:
Bild

Lackade motorrum i bilens kulör, Ivory white och lyfte i motor/låda:
Bild
Bild


Har slipat och lackat framvagn, tryckrör, IC, kompressorhus och lite andra detaljer i en gråmetallic Toyota-kulör med 2-3st lager klarlack. Blev helt ok, bild kommer :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 06, 2015 7:28 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1211
Ort: Örnsköldsvik
Kör en kort updatering trots avtagande intresse och planer på försäljning, fortsätter med allmän tillsnyggning och montering.

Fixat till motorelen med krympslang och höljen samt kortning/omdragning av sådant som blev dragit i efterhand:

Bild

Bitarna börjar falla på plats, återstår klammer/kylledningar osv:

Bild

Bild

Tanken är att bygga en "bash bar", typ störtbåge/krockbalk i fronten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 06, 2015 8:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm
Inlägg: 444
snyggt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 07, 2015 1:22 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2673
Ort: Umeå
Ser ju jättebra ut det där, men inte kan du väl har säljtankar när du kommit så långt? (Du måste väl köra lite efter allt jobb också??)

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 08, 2015 7:59 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1211
Ort: Örnsköldsvik
Tack AntonD och Ersviken.

Oskar: känner att jag behöver ett bättre garage för att inte ta död på hobbyn, så planen är att styra upp det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 26, 2015 6:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 22, 2015 3:23 pm
Inlägg: 29
Ort: Tranås/Småland
Riktigt roligt bygge att följa!

Har tyvärr inte tid att färdigställa min S13 med M60, men den här har varit motivationen de kalla
jäkla dagarna i garaget! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 28, 2015 9:06 am 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1211
Ort: Örnsköldsvik
Fragerst skrev:
Riktigt roligt bygge att följa!

Har tyvärr inte tid att färdigställa min S13 med M60, men den här har varit motivationen de kalla
jäkla dagarna i garaget! :)


Tack, roligt att höra :) Tråkigt att du inte har tid att färdigställa din, får önska dig lycka till med försäljningen om du inte hinner ångra dig :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 08, 2015 9:02 am 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1211
Ort: Örnsköldsvik
Ja, då har man åkt på en riktig brakförkylningen efter en hel påskhelg i garaget, passar på att köra en liten uppdatering.
Stannade på hemmaplan och fick otroligt mycket gjort. Mest smågrejer, men sådana saker som tar en massa tid.

Har skruvat lös och förlängt rattstången, med en solid bussning +35mm (istället för original gummibussning). Styrväxeln hamnade inte riktigt på samma ställe nu med stumma plastbussningar, därav förlängningen (splinesen var också i kortaste laget tidigare för att anses säkert).

Bild

Bild

Har börjat passa in framskärmar och frontspoiler, gruvat mig lite över det men jag tycker det verkar bli rätt så bra.
Snabblåsen som sitter på spoilern fanns redan sedan tidigare så jag använde mig av dessa och byggde "hylsor" för att få det justerbart:

Bild

Bild

Blev riktigt nöjd med hur oljefilterhållaren och slangarna/ic:n passade mot spoilern:
(skärmarna måste riktas)
Bild

Har även beställt kontaktstycke till den elektriska vattenpumpen, hittade artikelnumret på http://www.realoem.com (sökte på bmw E90).

Sprang även över denna sida, en mycket hjälpsam instruktion där det även framgår hur pumpen skall kopplas in samt kunna köras med PWM styrning:
http://www.miataturbo.net/engine-perfor ... ler-69420/
(Det är alltså en Pierburg pump från Bmw 3-serie 2008 jag använder).

Kopplade ihop en kombinerad härva för vattenpump och bensinpumpar (styrs separat över reläerna).
Provkörde vattenpumpen och den fungerar:

Bild

Har trycktestat kylvattenrören och bensintanken fyllde jag bara med vatten, läckte på ett ställe men efter lite backjobb med svetsen så verkar den tät.
Målade både ledningar och bensintank med svartfärg:
(Tanken är alltså avkapad, för att rymma kylsystemet, en provisorisk lösning inför uppstarten för att slippa handla fuelcell/säkerhetstank i nuläget):
Bild

Kopplade även klart styrservosystemet, det är egentligen inte jättemycket kvar inför uppstart i nuläget. Lite eljobb och dragning av nya bromsledningar samt kopplingsledning från pedalstället, även montering av kylvattenrör och soppasystem.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010