Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 11:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jun 24, 2013 10:11 pm 
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Japp de ska finnas dom som passar bolt on har dock inte kollat så mkt på de.

InläggPostat: mån jun 24, 2013 10:26 pm 
Alltid på trycket

Japp en liten uppdatering då!

Hade lite småbitar aluplåt över så det fick bli en värmesköld till wg/turbo:

Bild

Byggt fästen till fronten, fick kapa/klippa ganska mycket. Kommer nog bygga om fästet till intercoolern senare då jag inte får plats med nedre frontläppen just nu. Fronten är lite sned, och låsen mot framskärmarna har tidigare ägare monterat. På bilden syns även wastegateröret som kommer ut genom skärmen, hålet fanns lägligt nog där redan vid inköp:

Bild

Fyllde upp lådan med ny Red Line ShockProof olja, snidade till nya "kuddar" till växellådan i robanol/backelit eller någon konstig plast. Slutligen landade den äntligen på backen, den är vansinnigt hög fram just nu, men då jag ev planerar att forsla den på biltrailer vid mappningen får det vara så tills vidare, har även svetsat fästen för huvlås och borrat fast dom:

Bild

Har svetsat igen hålen från den gamla vingen, så ikväll har jag roat mig med att spackla upp bakluckan och den rostlagning jag gjorde på sparklådan för ett tag sedan. Skall slipas en massa och finspacklas, kommer nog köpa 2K färg blandad på sprayburk och dra en snabblack på dom grejerna.

Bild

Här är en bild på soppasystemet som börjar bli klart:

Bild

Och snabbsmide av slangupphägning:

Bild

InläggPostat: mån jun 24, 2013 10:29 pm 
Alltid på trycket

stecka skrev:
Japp de ska finnas dom som passar bolt on har dock inte kollat så mkt på de.

Perfekt! Då måste jag kika på det, har en lös slav jag skulle kunna jämföra mot.

InläggPostat: mån jun 24, 2013 11:03 pm 
För mycket laddtryck

jag ska köra en omsvetsad 530 disellåda! kan nog bli en rolig bil tillslut, men en lång väg dit!

InläggPostat: tis jun 25, 2013 9:32 pm 
Alltid på trycket

Ikväll har man lekt billackerare!:P Spacklade klart allt till duglig finish och målade med 2K sprayfärg jag köpte idag av lackbutiken i stan.

Som första bilden nedan såg bilen ut då jag hämtade den, har sedan dess rostlagat hörnet av sparklådan (mot bakhjulet) och lagt igen hålen till aluvingen som suttit på den tidigare.
Tyvärr har någon tidigare ägare varit väldigt kreativ då dom lagt igen hålen till originalvingen, så det är mycket spackel på luckan- som hade spruckit lite här o var. Så har fått slipa upp alla sprickor, var dock inte mer seriös än att jag bredde igen dem med spackel. Är nog ingen idé att försöka montera övningskörningsskylt på luckan:P

Båda sparklådorna var svarta:

Bild

Kvällens spackling under pågående process:

Bild

Bild

Och slutligen blev det en garagelack:

Bild

Bild

Bild

Total kostnad: två kvällars jobb+ spackel= ca 400kr, helt ok.

Nästa steg är att fixa huven med spackling och lite färg, samt partiet bakom bakhjulen i nederkant så den inte ser så buskig ut.

Senast redigerad av Turbokoftan tor jul 11, 2013 11:54 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons jun 26, 2013 11:04 pm 
Alltid på trycket

Ja ikväll har vi äntligen varit ute och mappat lite, kvällens tack går till "Backeliten" som står för kunskapen vad gäller motorstyrningen. Jonas Back har förövrigt lött styrboxen och dragit motorhärva samt el till bränslesystem i bilen.
Vill även tacka Chris Häggquist som körde följebilen och ställde upp med skruvning ikväll!

Tyvärr var det ganska mycket som bråkade. Först visade det sig att ungefär det enda jag själv hade kopplat in vad gäller elen, generatorn i detta fall- inte funkade. Jag hade missat att det var 2st kablar förutom + på generatorn som skulle vara anslutna (sitter 3st stift på dessa generatorer). Men det löste sig efter vi kopplat konstant + på ett av de andra stiften (blå kabel till laddningslampa, och grön till direkt plus med Bmw original kontaktstycke).

Sedan var det kopplingen, den tog absolut längst ned i golvet och efter lite körning märkte vi att det kan ha varit luft i den, fick lägga i neutralen och dubbeltrampa ett par gånger vid varje växling men sedan gick det fint. Så ett byte av slavcylinder och bättre luftning är ett måste!

Ett annat stort bekymmer var kylningen. Fläktarna gick från början åt fel håll så luften stod troligen stilla då vi körde. Vi gjorde ett snabbt pitstop hos Håkan Nordin (Hakno) som tur var hade han några kabelskor liggande så vi fick skifta polerna till fläktarna, men det blev inte helt bra ändå så det blir till att bygga om infästningen och ta bort plåten de sitter i (sitter på fel sida av kylaren nu kan man säga.

Hur som helst, vi hann inte mycket mer än ut på vägen innan den började gå risigt och låta lite som en åkgräsklippare. Efter att ha ryckt spridarkontakterna en i taget konstaterade Jonas att två burkar var döda. Så vi provskjöt spolarna och de funkade, bytte två tändstift och sedan lirade det.
Hann inte mappa längre än till ungefär 0,1bar i laddtryck, men det känns som att det finns ork i motorn. Är en hel del transmissionsljud i bilen med stum-monterad motor/låda måste jag säga.

Bild

Bild

Kylaren:

Bild

Att fixa:
* Byta slavcylinder
* Bygga ny fastsättning till fläktar
* Byta ut samtliga tändstift till BCPR7ES
* Ev dra in wastegate i downpipen, levde om lite för mycket med en "grammofon" ut genom skärmen.. :roll:
* Bygga kärl åt vevhusventilationen, ikväll blev det 3st 50cl colaflaskor som skötte den biten
* Ev montera en kallare termostat

Senast redigerad av Turbokoftan fre aug 16, 2013 10:00 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor jul 11, 2013 11:52 pm 
Alltid på trycket

Ja nu har man semester iaf :)

Tog och gjorde ett ryck med Nissan igår, kapade av downpipen och riktade till den lite. Bytte även ut den rörbit jag senast fick massera med släggan för att få frigång till fjädertornet, är det 4" ska det vara 4" :) Gamla biten syns i bild:

Bild

Skulle ut och gatmappa lite igår men märker då att bilen går på 5 cylindrar, så det var bara att ge upp.
Plockade isär det idag och upptäcker att det runnit in regnvatten i tändstiftsbrunnarna :thumbdown:
Blåste rent i brunnarna och köpte nya bcpr7es stift som jag knackade ihop gapen till 0,7mm på, nu går den på alla igen.

Bild

Sedan var det den här biten med tempen, min första lösning där kylarslangen låg mot grenröret var nog mindre begåvad:

Bild

Byggde om det igår med en adapter direkt på pumpen, kör dock utan termostat nu. Bilen vill väldigt sakta börja öka i temp (85-90grader utan termostat), har själv inte riktigt fattat varför då kylaren är förhållandevis kall. Men ikväll då en kompis stod och tittade under huven undrade han varför vattenpumpen tog in vattnet från översidan av kylaren, och termostaten släppte till nedre sidan.. Började kolla i hans 9-5:a och konstaterar att den släpper till översidan och tar in från nedersidan av kylaren, så möjligen kaviterar pumpen(?) Har inte haft en tanke på det tidigare.

Bild

Fixade lite vitfärg och lackade scoopet idag, lyckades även stretcha dit frontläppen så nu ser den ju lite bättre och diskretare ut:

Bild

Bild

Bild

Annars vill jag rikta ett riktigt stort tack till Filip Haraldsson (Grusbusen) för support, och Chris Häggquist för mappningshjälp. Vi har varit ute och mappat ikväll, har totalt blivit drygt 30mil med denna motor nu.
Det börjar flytta på sig rätt bra nu, körde ganska många svep med växling 3, 4, 5, 6:an. Sedan började vi mosa på 4:an med mer gas och det biter iväg bra! Laddat drygt 0,3bar men har varit uppe och peakat på 0,5bar. Motorn går väldigt snyggt nu i brukstempo/på låglast. Har börjat sätta mig in i Tunerstudio hur man sätter olika parametrar, faktiskt riktigt roligt att lära sig även hur motorn svarar och reagerar i förhållande vid korrigering av tändning och soppa.
Nästa projekt blir att bygga nya kylrör och ta upp ett större hål till wg-röret då jag misstänker att det är detta som ligger och slamrar mot karossen vid gaspådrag.

Senast redigerad av Turbokoftan sön maj 11, 2014 1:55 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör jul 13, 2013 2:13 pm 
Forumsberoende
Användarvisningsbild

kul med muller i en s13!;)

InläggPostat: tis aug 13, 2013 11:08 pm 
Alltid på trycket

Jo, hehe. Men tycker det verkar vara lite svalt intresse för tråden?

InläggPostat: ons aug 14, 2013 11:50 am 
För mycket laddtryck

Nej da, läser alla uppdateringar :)

InläggPostat: ons aug 14, 2013 7:08 pm 
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Allt läses men har inget vettigt att tillföra. Kul att du delar med dig av alla bekymmer. Vissa byggen verkar bara flyta på utan ett endaste missöde men det är ju trådar som denna som är lärorika. :thumbright:

InläggPostat: tor aug 15, 2013 11:24 pm 
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Kul att du fick ner motorn =) Blir spännande att följa denna bil.

InläggPostat: tor aug 15, 2013 11:47 pm 
Alltid på trycket

Okej kul att de finns folk som följer det :)

Haft en hel del problem med cirkulationen i kylsystemet vilket gjort att man inte varit sugen på att köra något innan det blivit löst, men det värsta problemet verkar nu vara fixat. Fick tips på PPF om inkoppligen av expansionskärlet då jag inte hade en aning om hur det var original på dessa. Så nu är det kopplat med t-kors på slangarna till värmepaketet (som är draget som en slinga bak på motorn nu), tidigare använde jag den lilla anslutningen på vattenpumpen som nu är pluggad istället.

Trots ovanstående modifiering och ett besök på en bilverkstad med vaciumluftning ville det ändå inte fungera, efter diverse tips om att montera en nippel på kylaren fungerar det nu äntligen. Men man märker att det blir varmt i motorrummet, för när man trycker ur den på 3:an går tempen fort upp emot 90-92 grader. Stämplar man 4-5:an eller 6:an så man får mer fartvind ligger den kvar stadigt på 85-88grader. Så bättre luftflöde till kylaren och förbättrad genomströmning i motorrummet vore bra. Då vi kört utan frontspoiler fungerar kylningen bra.
Fick hjälp av Chris Häggquist att svetsa om kylaren. Nippel med upphöjning i bild:
Bild

Svetsade diffen och åkte upp på flygfältet i tisdags, så här låter maskinen utifrån vid ett provsvep:
http://www.youtube.com/watch?v=Zvdes6-EvOs

Film innifrån:
http://www.youtube.com/watch?v=cnlwk5FY ... e=youtu.be

Den gick väldigt fett i filmen och laddet var uppe som högst på 0,73bar.

Efter att ha provsladdat lite där kände jag mig helt kass. Min tanke var att köra drift-träningen som anordnades nu på torsdag kväll hemma i stan, men efter körningen i tisdags insåg jag att det var mycket som behövdes fixas på bilen för att det skulle vara lönt.

Så igår rev jag ner nästan hela framvagnen, jobbade som en dåre för att hinna klart. Monterade omsvetsade hjulspindlar och förlängde bärarmarna 30mm/sida, plockade bort snap off navet för att få ratten längre bort, ställde på stötdämparnas hårdhet och sänkte den lite fram.
Mina förstärkta styrstag med uniballs som jag hade köpt passade såklart inte efter den modden, fick fara och köpa material idag och förlänga originalstagen istället, kanske svarvar nya hylsor till dom andra senare.

Drog även om bromssystemet idag, men måste tvunget montera en bromsvåg i bilen samt köpa en ny cylinder till hydrauliska handbromsen (som även hittade dit idag).

Blev klar alldeles försent så istället var vi ut en sväng och magrade ut mappen lite, hade alldeles för hög Dutycycle innan då den gick väldigt fett över 5000rpm. Laborerade även med laddtrycksstyrningen, har 0,5bar vid 4400rpm nu vilket är klart bättre än innan men skulle gärna vilja ha det liite tidigare. Blev klart bättre klipp i maskinen efter dessa korrigeringar.

Ställde fast bilen och märkte att bakvagnsbussningarna är lite trötta, riktig drivlinedödare och inget vidare att sladda med i nuläget. Fick tips om att byta dem till subframen, kan nog vara en idé:
http://www.youtube.com/watch?v=wOGuuyn9 ... e=youtu.be

Massa text och lite bilder idag.

InläggPostat: fre aug 16, 2013 9:31 am 
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

fränt projekt! kommer nog bli riktigt rolig bil när den e klar :thumbright:

Jag har samma "problem" med tempen.
ligger fint vid normal körning, men leker man en stund på 3an-4an så är den ganska snabbt uppe i 95-100 grader.

ser att du inte har nån avskärmning/kåpa till spolarna vid downpipen, blir dom inte varma som fan?

viewtopic.php?f=21&t=85781

InläggPostat: lör aug 17, 2013 12:52 am 
Alltid på trycket

Tackar! Hoppas på det:)

Jaså, verkar som många har problem med kylningen på dessa? Kör du turbo i din?
Är lite sugen på att fräsa ett vinklat termostathus för att slippa ha slangen rakt emot grenröret, och typ sätta dit en sån där race- eller marintermostat på runt 60-65grader. Vore fint att ha lite mer marginal till kokpunkten!

Har kört så pass lite att jag inte märkt om det blivit något problem för spolarna, men det verkar ha fungerat hittills men borde nog göra något åt det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme