Spyder VX
Re: Spyder VX
Provkörning
https://www.dropbox.com/s/w8y5amfi6nf18 ... 4.mp4?dl=0
Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
https://www.dropbox.com/s/w8y5amfi6nf18 ... 4.mp4?dl=0
Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Re: Spyder VX
Idag vägdes bilen i samband med hjulinställning.
Just nu ligger vikten på 628 kg men ska väl dit en 30kg till som ska dit, så 660kg hoppas jag att det landar på utan förare. Viktfördelningen blev 39/61% fram/bak.
Blir mappning om någon månad och håller på med fästen för strålkastare,blinkers och baklampor.
Väntar även på mina skärmar som är under tillverkning.
Skickat från min SM-T235 via Tapatalk
Just nu ligger vikten på 628 kg men ska väl dit en 30kg till som ska dit, så 660kg hoppas jag att det landar på utan förare. Viktfördelningen blev 39/61% fram/bak.
Blir mappning om någon månad och håller på med fästen för strålkastare,blinkers och baklampor.
Väntar även på mina skärmar som är under tillverkning.
Skickat från min SM-T235 via Tapatalk
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Spyder VX
Kul att du har kommit så långt med bygget!
Det är väldigt mycket jobb att bygga från grunden, bra kämpat
Hur kändes provkörningen?
/David
Det är väldigt mycket jobb att bygga från grunden, bra kämpat
Hur kändes provkörningen?
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Spyder VX
Ja det är mycket mer jobb än man kan tro.David Herbertsson skrev:Kul att du har kommit så långt med bygget!
Det är väldigt mycket jobb att bygga från grunden, bra kämpat
Hur kändes provkörningen?
/David
Provkörningen kändes bra, bromsarna behövs justeras bla. Men det va ju en otrolig känsla att få köra bilen för första gången.
Skickat från min SM-T235 via Tapatalk
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Spyder VX
Det kan jag tänka mig, måste vara en riktig motivationshöjare att få testa grejerna lite!
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Spyder VX
Självklart är det en motivationshöjare att få provköra bilen. Nu är det bara att kämpa på för att få den klar till våren.David Herbertsson skrev:Det kan jag tänka mig, måste vara en riktig motivationshöjare att få testa grejerna lite!
/David
Skickat från min SM-T235 via Tapatalk
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 8:45 pm
Re: Spyder VX
Grymt häftigt och komma så långt.
Lycka till med fortsättningen.
Lycka till med fortsättningen.
Fredrik Sunnemalm
Volvo åkare.
Volvo åkare.
Re: Spyder VX
Tack. Kommer nog gå lite trögare med bygget nu då tempen sjunker ute, har inget isolerat garage att vara i o skruva, man ska försöka pilla lite med den ändå.Turbo-Fredde skrev:Grymt häftigt och komma så långt.
Lycka till med fortsättningen.
Skickat från min SM-T235 via Tapatalk
Re: Spyder VX
Har fått hem mina skärmar och har skurit rent dom lite grovt till en början. Kommer sitta bra runt mina 17" hjul.
Nästa vecka ska jag ge mig på huven som ska täcka från sittbrunnen fram till noskonen. Kommer börja göra den i plåt och sedan kanske ge mig på att gjuta av i glasfiber.
Kommer även bli mappning om cirka 2-3 veckor.
Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Nästa vecka ska jag ge mig på huven som ska täcka från sittbrunnen fram till noskonen. Kommer börja göra den i plåt och sedan kanske ge mig på att gjuta av i glasfiber.
Kommer även bli mappning om cirka 2-3 veckor.
Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Re: Spyder VX
Då arbetslusten inte funnits sen senaste uppdatering så fick jag ett litet ryck i helgen.
Fick gjort fästen för baklampor samt framblinkers.
Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Fick gjort fästen för baklampor samt framblinkers.
Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Re: Spyder VX
Nu va det länge sedan det uppdaterades här.
Har hänt lite sen dess.
Börjat få ordning på karossdelar.
Idag lastades bilen och kördes till Härryda där den blev mappad..
Började bra men efter en del grundjusteringar och lite belastning så tappade motorn en cylinder, stiften togs ur och kollade, inga uppenbara fel, testade och knackade ihop stiften( BCPR6ES).
Nytt test och nu funkade bilen som den skulle. Kan va en spole som inte hänger med som den ska.
Redan vid första svepet på fyrans växel så började bilen blåryka lite grann, troligtvis högt vevhustryck då motorn gått 22000 mil och är orörd.
Vid första svepet så gav den 142 Hk på hjulen, ca 159 Hk i motorn. Detta vid 0,4 bars laddtryck.
Då jag ville ha runt 150 i motorn så började vi sänka tändningen tills vi hamnade på 136hk på hjulen, alltså 151hk i motorn, där nöjde vi oss, för att inte riskera att motorn skulle ta skada. Fortfarande 0,4 bara laddtryck.
Vi upptäckte även att lambdan betedde sig underligt i mellanregistret så och det gick inte riktigt få kläm på varför, kan vara nån spridare som inte är som den ska.
Kommer köra med motorn som den är denna säsongen och under vintern kommer den troligtvis plockas ur och renoveras samt montera nya spridare och tändspolar..
Men nu har jag iallafall papper på 151hk så nu ställs siktet på att få den färdig och göra sfro 2, bullerprov och till sist enskilt godkännande.
Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Har hänt lite sen dess.
Börjat få ordning på karossdelar.
Idag lastades bilen och kördes till Härryda där den blev mappad..
Började bra men efter en del grundjusteringar och lite belastning så tappade motorn en cylinder, stiften togs ur och kollade, inga uppenbara fel, testade och knackade ihop stiften( BCPR6ES).
Nytt test och nu funkade bilen som den skulle. Kan va en spole som inte hänger med som den ska.
Redan vid första svepet på fyrans växel så började bilen blåryka lite grann, troligtvis högt vevhustryck då motorn gått 22000 mil och är orörd.
Vid första svepet så gav den 142 Hk på hjulen, ca 159 Hk i motorn. Detta vid 0,4 bars laddtryck.
Då jag ville ha runt 150 i motorn så började vi sänka tändningen tills vi hamnade på 136hk på hjulen, alltså 151hk i motorn, där nöjde vi oss, för att inte riskera att motorn skulle ta skada. Fortfarande 0,4 bara laddtryck.
Vi upptäckte även att lambdan betedde sig underligt i mellanregistret så och det gick inte riktigt få kläm på varför, kan vara nån spridare som inte är som den ska.
Kommer köra med motorn som den är denna säsongen och under vintern kommer den troligtvis plockas ur och renoveras samt montera nya spridare och tändspolar..
Men nu har jag iallafall papper på 151hk så nu ställs siktet på att få den färdig och göra sfro 2, bullerprov och till sist enskilt godkännande.
Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Re: Spyder VX
Nu börjar bilen bli klar. Lite smågrejer kvar bara. Sfro 2 bokad 3 september.
Igår gjordes en hjulinställning samt corner-weight på bilen.
Vikt tom med nästan full tank landade på 698,5kg
Med mig i sätet så blev det 773kg
Viktfördelning 41/59% fram/bak
Viktfördelning över diagonalen landade på 50/50
Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Igår gjordes en hjulinställning samt corner-weight på bilen.
Vikt tom med nästan full tank landade på 698,5kg
Med mig i sätet så blev det 773kg
Viktfördelning 41/59% fram/bak
Viktfördelning över diagonalen landade på 50/50
Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Spyder VX
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -