Spyder VX

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mejseln_ »

Ha fått tillbringat lite tid i garaget nu i helgen och har fått gjort lite på bilen. Till en början punktades en tank ihop och en armatur byggdes. Ska bara helsvetsas.

Bild
Bild


Sen byggdes styrningen om då jag inte va nöjd med den tidigare konstruktionen. Blev tre rattknutar och ett ledlager i egen hållare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mejseln_ »

Då va det dags för en liten uppdatering om mitt bygge. Då det va 3v leveranstid på mina dämpare så har jag fått gjort lite annat på bilen.

Bromsrör till bakbromsarna är klara.
Rör till kopplingen är klart
Handbroms klar
Båda stolsunderreden klara
Tanken är svetsad, bara tankband kvar
Batterihylla klar
Börjat med skiljeväggen mellan tank och kupé, och mellan motor och kupé.
Sen har jag även börjat med med min helbur.


Bild

Bild

Bild
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mejseln_ »

Har petat dit två rör till i buren. Skruvade även ditt ett par backspeglar. Står även i kvalet att köra med sugmotor istället för turbo. Eftersom det till stor del kommer va en glassätarbil så skulle jag klara mig med en b4204s motor på 136 hk istället. Sen finns ju redan planer att trimma sugisen till ca 170-180hk. Skulle även slippa några kilo i bakänden.

Bild


Bild


Bild


Bild
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mejseln_ »

Liten update.

Buren nästan klar. Lite svetsning och förstärkning i främre burfästen kvar.

Tank med tankband klart. Bränslefilter och ledningar på plats.

Börjat med bältesfästen, bara fästena för bälteslåsen kvar.

Även ställt ner bilen på träklossar i sin rätta höjd och den är inte så hög som jag trodde. Ca 130cm upp till överkant på huvudbåge :wink:


Bild
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mrabarth »

Har du någon skiss på hur karossen kommer att se ut?
Coolt bygge!! Kommer att följas!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mejseln_ »

Har en liten skiss på hur den kan tänkas se ut. :)

Bild


Dock är proportionerna fel och inte helt säker på att den kommer se ut riktigt som skissen men nått åt de hållet blir de :)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av knotan »

jag gillar skissen;)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mrabarth »

Detta kommer att bli riktigt bra!! Ska du gjuta karossen själv?
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mejseln_ »

Har tänkt att gjuta karossen själv. Har läst lite om glasfibergjutning och visst kommer de va svårt då jag aldrig gjort de men vill gärna lära mig.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mrabarth »

Finns lite tips och tricks på min hemsida www.mride.se om du inte redan läst igenom det. :thumbright:

Första hur jag gjorde pluggen och andra själva avgjutningen till form-färdig karossdel.

http://www.mride.se/photo_album1.html

http://www.mride.se/body.html
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mejseln_ »

Okej. Då ska jag kolla din sida. Alltid bra med tips o trix innan man startar.
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mejseln_ »

Ikväll har jag börjat lite med elen till motorn. Monterade motorstyrdonet bakom förarstolen för att få så kort kabelhärva som möjligt.


Bild


Bild
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av Richard »

mejseln_ skrev:Även ställt ner bilen på träklossar i sin rätta höjd och den är inte så hög som jag trodde. Ca 130cm upp till överkant på huvudbåge :wink:


Bild
Nu kanske bilden luras lite, men blir den inte attans låg under ?
Vägbulorna kan bli lite väl magiska att köra över, iaf de som finns i den här stan...
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
mejseln_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons jul 03, 2013 8:24 pm
Ort: Vara

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av mejseln_ »

Som den står på bilden så har jag nästan 150mm markfrigång. Kommer landa runt 140-160mm när den är klar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"

Inlägg av Kadett4wd »

sitter å kikar, ,fan va fort de går ;)
en liten fråga,, främre bågen, fästpunkten i chassit. känns lite klen.
men det kanske är mer på gång?
Ja tänkte på en sträva mellan övre och undre fyrkantsprofilen iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar