Spyder VX
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Ha fått tillbringat lite tid i garaget nu i helgen och har fått gjort lite på bilen. Till en början punktades en tank ihop och en armatur byggdes. Ska bara helsvetsas.
Sen byggdes styrningen om då jag inte va nöjd med den tidigare konstruktionen. Blev tre rattknutar och ett ledlager i egen hållare.
Sen byggdes styrningen om då jag inte va nöjd med den tidigare konstruktionen. Blev tre rattknutar och ett ledlager i egen hållare.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Då va det dags för en liten uppdatering om mitt bygge. Då det va 3v leveranstid på mina dämpare så har jag fått gjort lite annat på bilen.
Bromsrör till bakbromsarna är klara.
Rör till kopplingen är klart
Handbroms klar
Båda stolsunderreden klara
Tanken är svetsad, bara tankband kvar
Batterihylla klar
Börjat med skiljeväggen mellan tank och kupé, och mellan motor och kupé.
Sen har jag även börjat med med min helbur.
Bromsrör till bakbromsarna är klara.
Rör till kopplingen är klart
Handbroms klar
Båda stolsunderreden klara
Tanken är svetsad, bara tankband kvar
Batterihylla klar
Börjat med skiljeväggen mellan tank och kupé, och mellan motor och kupé.
Sen har jag även börjat med med min helbur.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Har petat dit två rör till i buren. Skruvade även ditt ett par backspeglar. Står även i kvalet att köra med sugmotor istället för turbo. Eftersom det till stor del kommer va en glassätarbil så skulle jag klara mig med en b4204s motor på 136 hk istället. Sen finns ju redan planer att trimma sugisen till ca 170-180hk. Skulle även slippa några kilo i bakänden.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Liten update.
Buren nästan klar. Lite svetsning och förstärkning i främre burfästen kvar.
Tank med tankband klart. Bränslefilter och ledningar på plats.
Börjat med bältesfästen, bara fästena för bälteslåsen kvar.
Även ställt ner bilen på träklossar i sin rätta höjd och den är inte så hög som jag trodde. Ca 130cm upp till överkant på huvudbåge
Buren nästan klar. Lite svetsning och förstärkning i främre burfästen kvar.
Tank med tankband klart. Bränslefilter och ledningar på plats.
Börjat med bältesfästen, bara fästena för bälteslåsen kvar.
Även ställt ner bilen på träklossar i sin rätta höjd och den är inte så hög som jag trodde. Ca 130cm upp till överkant på huvudbåge
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Har du någon skiss på hur karossen kommer att se ut?
Coolt bygge!! Kommer att följas!
Coolt bygge!! Kommer att följas!
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Har en liten skiss på hur den kan tänkas se ut.
Dock är proportionerna fel och inte helt säker på att den kommer se ut riktigt som skissen men nått åt de hållet blir de
Dock är proportionerna fel och inte helt säker på att den kommer se ut riktigt som skissen men nått åt de hållet blir de
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
jag gillar skissen;)
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Detta kommer att bli riktigt bra!! Ska du gjuta karossen själv?
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Har tänkt att gjuta karossen själv. Har läst lite om glasfibergjutning och visst kommer de va svårt då jag aldrig gjort de men vill gärna lära mig.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Finns lite tips och tricks på min hemsida www.mride.se om du inte redan läst igenom det.
Första hur jag gjorde pluggen och andra själva avgjutningen till form-färdig karossdel.
http://www.mride.se/photo_album1.html
http://www.mride.se/body.html
Första hur jag gjorde pluggen och andra själva avgjutningen till form-färdig karossdel.
http://www.mride.se/photo_album1.html
http://www.mride.se/body.html
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Okej. Då ska jag kolla din sida. Alltid bra med tips o trix innan man startar.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Ikväll har jag börjat lite med elen till motorn. Monterade motorstyrdonet bakom förarstolen för att få så kort kabelhärva som möjligt.
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Nu kanske bilden luras lite, men blir den inte attans låg under ?mejseln_ skrev:Även ställt ner bilen på träklossar i sin rätta höjd och den är inte så hög som jag trodde. Ca 130cm upp till överkant på huvudbåge
Vägbulorna kan bli lite väl magiska att köra över, iaf de som finns i den här stan...
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
Som den står på bilden så har jag nästan 150mm markfrigång. Kommer landa runt 140-160mm när den är klar.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Spyder VX160 "seveninspirerad mittmotorbil"
sitter å kikar, ,fan va fort de går
en liten fråga,, främre bågen, fästpunkten i chassit. känns lite klen.
men det kanske är mer på gång?
Ja tänkte på en sträva mellan övre och undre fyrkantsprofilen iaf.
en liten fråga,, främre bågen, fästpunkten i chassit. känns lite klen.
men det kanske är mer på gång?
Ja tänkte på en sträva mellan övre och undre fyrkantsprofilen iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!